היקבים הקטנים: התפתחויות משמעותיות בוועדת הבריאות של הכנסת

וועד החירום נועד לעמוד בלוח הזמנים שהקצה משרד הבריאות לשלוח הסתייגויות על התקנות
כרגע יש דחייה של חצי שנה בכל נושא העברת הפיקוח למשרד הבריאות, אבל ההסתייגויות חייבות לעבור בתאריך הנקוב. זה הדבר הראשון, ואז קצת לקחת אוויר ולהירגע ולפעול יחד על מנת לנסות להגמיש את העניינים במקצת. זה אפשרי

בצעד חסר תקדים, ולאחר לחץ עצום של מנכ"ל מועצת גפן יין צחי דותן, ביקש שר הבריאות הרב יעקב ליצמן, להמתין עם מעבר הפיקוח על היקבים לחיקו, בשישה חודשים, על מנת שבמשרדו ילמדו את הנושא, ויאפשרו ליקבים להתארגן לתקנות החדשות. שימו לב. אין מדובר בביטול תקנות או שינוי מגמה בעניין יקבים כאלה ואחרים. יש בקשה לדחייה בלבד, על מנת להימנע להגיע לערכאות משפטיות בעניין החלת תקנות דרקוניות לפני שמישהו במשרד הבריאות למד את הנושא.

בדיון שהתקיים הבוקר (22.5.17) בכנסת, ונכחו בו נציגי משרד הבריאות, משרד המשפטים, איגוד לשכות המסחר, משרד הכלכלה, משרד האוצר, התאחדות התעשיינים, הוחלט לקבל את בקשתו של שר האוצר ולדחות את הוראות החוק ל- 30 בנובמבר 2017, ולא כפי שנקבע –  30 למאי 2017.

מערכת אכול ושאטו ליוותה בחודש האחרון את כל נושא המעבר של היקבים למשרד הבריאות, והתריעה כבר במאמר הראשון על ניסיון לעשות מחטף ולהחיל תקנון שיפגע ביקבים רבים שקיימים כבר שנים רבות, תוך פגיעה בחופש העיסוק, פגיעה בזכות הקניין, ומעל הכל פגיעה תדמיתית בענף היין הצעיר שלנו, כשלא נלקח בחשבון כי יקבי הבוטיק משפיעים על התעשייה, ולא פעם מחייבים יקבים תעשייתיים להשתפר.

עוד לא נלקחו בחשבון תיירות פנים ותיירות חוץ, ייצוג ראוי בעולם ובתחרויות יין, ומעל הכל מקור פרנסה לאלפי אנשים שבמחי קולמוס אחד ייפלטו מתעשייה זו. אף אחד גם לא לקח בחשבון את ההשקעות האדירות שהיו ליקבים אלו עד עכשיו, מלאי היין הקיים, חוזים חתומים עם כורמים לקניית ענבים, ועוד כהנה וכהנה השלכות.

וועד החירום נועד לעמוד בלוח הזמנים שהקצה משרד הבריאות לשלוח הסתייגויות על התקנות
וועד החירום נועד לעמוד בלוח הזמנים שהקצה משרד הבריאות לשלוח הסתייגויות על התקנות. צילום איל גוטמן

כנס החירום במסעדת הטרקלין וועד הפעולה

בכנס חירום שהתקיים ביום א' 21.5.17 במסעדת הטרקלין בתל אביב, הציגה אילנית צמח – יועצת שיווק ליקבים שהקימה וועד פעולת חירום, על מנת לעמוד בלוח הזמנים שהקצה משרד הבריאות לשלוח הסתייגויות על התקנון. התאריך נקבע ל- 24 במאי, וזו הייתה הבעיה הקרדינלית: לוח הזמנים שנקבע על ידי משרד הבריאות להגשת הסתייגות, נראה כמחטף לא הגיוני שלא ניתן לעמוד בו. לכן, בצעד ראשוני ודי חסר תקדים בענף היין המנומנם, הצליחו לארגן וועד חירום, ועומדים להגיש את ההסתייגויות בזמן. המטרה: לפחות שתהיה אפשרות להגיש עתירות משפטיות במידה והגזירות יישארו כפי שהן. ללא הגשת ההסתייגויות, לא הייתה אפשרות חוקית לפנות לערכאות.

משרד הבריאות ומשרד החקלאות קבעו סבב פגישות במחוזות השונים, על מנת לתדרך את היקבים מה לעשות ואיך לפעול כדי לבצע את התקנות החדשות; אבל הבעיה הייתה – וכאן עלה שוב ריח לא טוב מהתאריכים הללו: כל הפגישות נקבעו לאחר תאריך הגשת ההסתייגויות, ורוב היקבים העדיפו לא להבין את המחטף שניסו לעשות להם (משהו בסגנון: "בואו לשמוע מה יש לנו להגיד", אבל לא סיפרו ליקבים שאחרי שהם ישמעו את מה שיש לבירוקרטים להגיד, לא תהיה להם אפשרות לעשות עם זה דבר כי מועד הגשת ההסתייגויות עבר).

כרגע יש דחייה של חצי שנה בכל נושא העברת הפיקוח למשרד הבריאות, אבל ההסתייגויות חייבות לעבור בתאריך הנקוב. זה הדבר הראשון, ואז קצת לקחת אוויר ולהירגע ולפעול יחד על מנת לנסות להגמיש את העניינים במקצת. זה אפשרי.

חברת הכרם: פעלנו מאחורי הקלעים

בשולי הוועדה אפשר היה להבין שיבואני היין והאלכוהול הגדולים הגישו גם הם הסתייגויות רבות לתקנות ולמעבר למשרד הבריאות. מה שהטריד אותם זו ההשהיה של משלוחי יין בנמל בארץ לשם בדיקת משרד הבריאות (דבר שלא היה תחת משרד הכלכלה). עבודה רבה נעשתה מאחורי הקלעים ומי שדרש את דחיית המעבר על מנת שתהיה למשרד הבריאות אפשרות להתכונן וללמוד את כל נושא בדיקות יין ואלכוהול במכולות בנמל זו חברת הכרם, שנציגיה ביקשו  לנצל את הזכות של משרד הבריאות לדחות בחצי שנה את מועד תחילת יישום התקנות (זכות שמעוגנת בחוק, ומאפשרת ארבע דחיות כאלה), כדי שההתחלה (שמן הסתם תלווה בקשיים מנהלתיים), תהיה בחורף ולא בקיץ.

עד כה עשה משרד הכלכלה בדיקות מדגמיות והסתפק באישורים של האיחוד האירופאי או האמריקאי שמסתמכים על תקנים בינלאומיים מחמירים, ולא היה ברור מדוע משרד הבריאות לא ממשיך עם אותה מגמה. בסיכום, הוועדה הסכימה לדחות בחצי שנה, ואולי דברים לא ייעשו בשליפה, ועם לימוד ענף היין והאלכוהול.

אילנית צמח הגיבה

חשוב להזכיר שהשתתפתי בוועדה. למזלנו, משרד הבריאות ביקש דחייה מסיבות של חוסר מוכנות טכנית לקבלת האחריות ממשרד הכלכלה (ולא בשל הלחץ של אף אחד). מעבר לארכה שקיבלנו, ניתנה לי הזדמנות להציג את נושא יקבי הבוטיק אשר לא היה כלל חלק מהדיונים שהתקיימו עד היום. התוצאה היא, שאלי גורדון ממשרד הבריאות קיבל הנחייה מאלי אלאלוף, יו"ר הוועדה, לזמן ולשתף את יקבי הבוטיק בדיונים ליישום התקנות בתחום יקבי הבוטיק. הדחייה חשובה אבל חשוב יותר לנצל את החלון שנפתח בפני יקבי הבוטיק להשפיע על התקנות. למותר לציין כי עד היום הקול היחידי שנשמע היה קולם של היקבים הגדולים. דיווחים נוספים בקבוצה "יקבי הבוטיק" בדף הפייסבוק.

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר