הכל על היתרונות הבריאותיים של בירה

כמו הרבה המצאות קולינריות, בירה היא בצק שנשכח על ידי הטבח ותפח לתגלית חדשה . ערבוב בצק שעורה עם שמרים הביא לתגלית תזונתית חשובה. כאשר הבצק תפח הפך העמילן לסוכר, שהפך עם הזמן לאלכוהול. טעות זו היא המתכון המקורי הראשוני ליצור הבירה העתיקה

בישראל, הצריכה הממוצעת לנפש היא מהנמוכות בעולם המערבי – כ- 13 ליטר בירה לשנה.
כמו הרבה המצאות קולינריות, בירה היא בצק שנשכח על ידי הטבח ותפח לתגלית חדשה . ערבוב בצק שעורה עם שמרים הביא לתגלית תזונתית חשובה. כאשר הבצק תפח הפך העמילן לסוכר, שהפך עם הזמן לאלכוהול. טעות זו היא המתכון המקורי הראשוני ליצור הבירה העתיקה.
הבירה הראשונה יוצרה כנראה בבבל משעורה ושמרים, והייתה חצי נוזלית. לכן, בימים קדומים נחשבה הבירה כלחם לשתייה. עם גילוי יצור הלתת במצריים העתיקה, הכילה הבירה כבר יותר אלכוהול. הבירה הינה משקה צמחי טבעי פופולרי המבושל מלתת, כישות, וכמובן מים, ומותסס בעזרת שמרים.

בירה מכילה פחמימות, אלכוהול, חלבונים ויטמינים (בעיקר מקבוצת B) ורכיבים צמחיים שמקורם בחומרי הגלם הטבעיים.
כמות האנרגיה המצויה בבירה זהה למשקאות טבעיים אחרים, ונמוכה מהכמות המצויה ביין (רק 39 קק"ל ל- 100 מ"ל משקה).

על בירה והשמנה
בבירה אין שומן. כמות הפחמימות קטנה: רק 2.6 גרם ב- 100 מ"ל משקה.
מחקרים מוכיחים שמדובר במיתוס – בירה לא גורמת להשמנה.
במחקר צרפתי שפורסם במאי 2005 נבדק הקשר בין דרגת עודף המשקל, היחס בין היקף מתניים וירכיים (הכרס), ושתיית סוגים שונים של משקאות אלכוהוליים אצל 1,481 נשים ו- 1,210 גברים.
לא נמצא כל קשר בין מדדים אילו ושתיית בירה .

מחקר נוסף שפורסם ב- 2004 בדק במשך 8 שנים את הקשר בין צריכת אלכוהול ועליה במשקל של נשים. המחקר עקב אחר כ- 50,000 נשים בגילאים 27 עד 44, ומצא ששתייה מתונה של אלכוהול לא הביאה כלל לעליה במשקל.
מחקרים נוספים מאשרים שצריכה מתונה של בירה לא משפיעה על עליה במשקל או בהיקפים.

בירה טובה ללב (ולנפש)
מחקרים רבים מוצאים ששתייה מתונה וקבועה של בירה מגינה על כלי הדם והלב. כולם יודעים שיין עושה זאת בגלל האלכוהול והרכיבים הצמחיים המצויים בו. מחקרים חדשים בדקו האם יש השפעה דומה גם לשתייה מתונה של בירה.
מחקר שפורסם בניו אינגלנד ג'ורנל אוף מדיסין ב- 2003, עקב אחר 38,000 גברים במשך 12 שנה, וחקר את השפעת סוג המשקה האלכוהולי ואופן השתייה על מספר של התקפי לב חדשים באוכלוסייה זו.
המחקר מצא ששתייה מתונה של בין 3 עד 7 פעמים בשבוע, הורידה את הסיכון בכ- 40% ביחס לאלה ששתו פחות מפעם בשבוע. המחקר לא מצא כל הבדל בהשפעה זו בין המשקאות השונים, וכמו כן לא הייתה השפעה כלל על שתיית הבירה עם או בלי ארוחה .

מחקר מעניין שבוצע בגרמניה בדק גם הוא השפעת צריכת משקאות אלכוהוליים שונים על הסיכון למחלות לב וכלי דם בכ- 700 נבדקים, מחציתם בריאים ומחציתם עם מחלת לב יציבה. המחקר מצא שבשתי האוכלוסיות יערד הסיכון בכ- 50% בשותי האלכוהול והבירה. הירידה בסיכון הייתה חזקה בעיקר בנבדקים שדיווחו שהצריכה העיקרית או היחידה שלהם היא בירה. המחקר מציין שקיימים כנראה רכיבים ייחודים בבירה שנותנים הגנה נוספת, מעבר לאלכוהול המצוי בשאר המשקאות.

מחקר שבדק את ההשפעה הכוללת של שתיית יין ובירה ביחס לסיכון למחלות לב וכלי דם, סקר 15 מחקרים בהם נבדקו למעלה מ- 200,000 משתתפים.
מסיכום מחקרים אלה נמצא שהסיכון למחלת לב וכלי דם ירד ל- 78% בקרב שותי הבירה, לעומת אלה שאינם שותים. סיכום תוצאות מחקרים אלה מצביע על הוכחה חזקה לכך שצריכת בירה קשורה בהורדת הסיכון למחלות לב וכלי דם.

מחקר שפורסם ב- OBESITY RES בשנת 2004 בדק השפעת שתיית אלכוהול על התפתחות הסינדרום המטבולי, הקשור בסיכון מוגבר לסכרת, לחץ דם, שומנים בדם ומחלות לב. המחקר בדק את הסיכון להתפתחות הסינדרום בקרב 4,510 משתתפים. הסיכון לסינדרום זה ירד בקרב שותי הבירה, גם גברים וגם נשים, ל-42% ביחס ללא שותים.

מחקרים אלה ואחרים מצביעים על כך ששתייה מתונה קבועה של בין 3 עד 7 כוסות בירה בשבוע, מורידה את הסיכון למחלות לב וכלי דם .

אך חשוב לזכור: יותר מדי מדבר טוב מקלקל את הטוב. המומחים מדגישים כי רק בצריכה מתונה נשמרות השפעות חיוביות כאלה. צריכה מוגברת קשורה בעלייה בסיכון לפגיעה בכבד, תאונות דרכים ועוד.


לימור בן חיים היא דיאטנית קלינית ויועצת תזונתית למבשלות בירה ישראל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר