הכל על תרבות שמן הזית

לטעם המופלא ולארומה המשובחת של שמן הזית אין תחליף, וההנאה ממנו גם לא תותיר אותנו עם נקיפות מצפון המגיעות פעמים רבות כ"עיסקת חבילה" מצערת לאחר התענגות קולינרית.
שמן הזית ניחן, לשמחתנו, ברפרטואר מרשים ומעודד של סגולות בריאותיות, אשר זכו להכרה כבר בימי קדם, אז נחשב שמן הזית לסמל אצולה של ממש.
בין סגולותיו של שמן הזית ניתן למנות :
· שמן זית מסייע בהפחתת רמות הטריגליצרידים (שומנים) בדם.
· שמן זית מסייע לספיגת הסידן והמינרלים בגוף.
· שמן זית מכיל כמות גדולה של אנטי אוקסידנטים (נוגדי חימצון), ולכן מעכב את הזדקנות העור.
· שמן הזית בריא במיוחד לנשים בהריון ולנשים מיניקות, מכיוון שהוא מכיל "מנת בריאות" של ויטמין E.
· שמן הזית מסייע בהפחתת חומציות הקיבה, מגן מפני כיבי קיבה, ובאופן כללי תורם לתקינות פעילות המעיים.
· הרכיבים הפעילים בשמן הזית פועלים יחדיו בסינרגיה ומפחיתים את הסיכון לחלות במחלות לב, אסטמה, סוכרת, או טרשת עורקים.
· בשמן זית כתית מעולה מצויים רכיבים המשמשים כנוגדי דלקת טיבעיים.
· בשמן זית מצויות אומגה 9, אומגה 6 ואומגה 3 – שתרומתן הרבה לבריאות הגוף ידועה.

לפניכם טיפים לבחירה, טיפול ומיצוי האיכויות של שמן הזית:
1. אחסון: יש לאחסן תמיד במקום חשוך וקריר – בארונית התחתית במטבח. לעולם לא לשים בקבוק במקום החשוף לשמש או בקרבת מקור של חום. לא למלא בקבוק שיש בו שאריות מים (שאריות שמן זה בסדר).
2. קנייה: בגלל הנטייה המובהקת של השמן לאבד מאיכותו ע"י התחמצנות, מומלץ לקנות כמות שתצרכו תוך כשלושה חודשים ולא יותר. השמן נשמר בתנאים הרבה יותר אופטימליים אצל המגדלים או משווקים.
3. מושגים: כבישה קרה היא כבישה של שמן באמצעים מכניים של כתישה ולחיצה – ולא באמצעים כימיים, בתהליך שהטמפרטורה בו לא עולה על 35 מעלות. כתית הוא שמן שהופק בכבישה קרה.
4. סימון איכויות שמן הזית: מועצת הזיתים עושה בדיקות כימיות למידת ההתחמצנות של השמן. מומלץ לקנות שמן הנושא את התג של המועצה. כתית מעולה – בעל רמת חמיצות עד 0.8 אחוז, כתית – מ- 0.8 עד 2 אחוז חמיצות. ככל שרמת החמיצות נמוכה, השמן איכותי יותר ובריא יותר.
5. אחוז חמיצות משמעו מידת התפרקות השמן ושחרור רדיקאלים חופשיים.
6. שמן עליו כתוב רק "שמן זית" בלי המושג כתית – הוא שמן מעורבב – שמן זית מזוכך יחד עם שמן זית כתית.
7. שמן מזוכך הוא שמן שהופק באמצעים כימיים.
8. המרכיב העיקרי בשמן זית כתית הוא חומצה אולאית, המאופיינת במרכיבים נוגדי חימצון, ולכן בריאה מאד. בנוסף יש בשמן זית כתית ויטמין E וגם חלבונים בריאים.
9. בתהליך החימום מתפרק השמן ומשחרר רדיקלים חופשיים. יחסית לכל שמן אחר, שמן זית מתפרק לאט יותר ופחות, ולכן הכי מומלץ לבישול.
10. בבישול: מומלץ מאד לראות בשמן זית איכותי תבלין, ולטפטף שמן חי על מזון מבושל. מעולה על דגנים, תבשילי קטניות וירקות, פסטות, רטבים המבוססים על יוגורט, עגבניות, טחינה. באופן כללי מתאים לכל חומרי הגלם המקומיים.


מיכל דיין היא אשת השיווק של שמני "ארץ גשור", בוגרת קורס טועמי שמן זית מטעם המועצה האירופית לשמן זית,

את השמן של "ארץ גשור" ניתן להשיג בחנויות הטבע ובמעדניות המובחרות, כגון "שקדיה", "אורגניק מרקט", "טבע עדן מרקט" ו"לבריאות". השמן מגיע במארזים ממותגים: בבקבוק כהה של 500 או 750 מ"ל (שמחירו כ- 46 ₪), או בפח של 2 ליטרים (שמחירו כ-90 ₪).






היו הראשונים להגיב...

כתבו תגובה