המאפים של בריאנה – בריא זה טעים

רינה הופכת מתכוני עוגות בחושות מקמח לבן לקמח מלא, מסוכר לבן לסוכר חום, במקום שמנת יוגורטים

את רינה שביט האופה מהבית בכפר סבא תחת המותג "בריאנה", פגשתי באירוע שהתקיים בפינת חמד בשם "פרידלנד" הנסתרת לה ברחוב צדדי בכפר סבא, אך נוכח המספר הגדול של האנשים שבאו למקום באחד מימי השישי האחרונים לטעימה של יינות יקב יתיר ושל המאפים של רינה, ברור כי יש לה קהל אוהדים מסורים גדול.

אי אפשר היה שלא להתרשם מרינה ומהמאפים שלה, וכשסיפרה לי שנולדה בדנמרק, גברה הסקרנות, וכך הגעתי אל מטבחה של רינה.

רינה נולדה בקופנהגן, דנמרק, ותמיד במשפחתה אפו. "לאימא הייתה קערת חמר ענקית, וכך היינו עושים חלות", היא מספרת.
היא עלתה לארץ בגיל 15 עם ההורים ועם אחותה, כי ההורים רצו נכדים יהודים. אבא של רינה היה המהנדס הראשי של בי"ח הדסה הר הצופים, האימא למדה להיות מדריכת תיירים, וגם האבא עשה זאת. שניהם היו מדריכי תיירים במשך שנים רבות, וממשיכים לעתים גם היום כשהאבא בן 80.
עיסוקה העיקרי של רינה לא היה אפייה, כי אם אריגה. במשך 30 שנה ארגה ולימדה, ואף הציגה בתערוכות.

דני, בעלה של רינה, הוא צלם שעבד עבור מכון וולקני והביא מחשב הביתה בתחילת עידן המחשבים. רינה הצטרפה לעידן המחשב, הכינה מצגות פאורפוינט והפכה זאת לעסק בפני עצמו, תוך התמחות במצגות עבור תועמלני חברות תרופות רבות, ודני ממשיך בכך עד היום.

כפי שרינה מספרת, באינתיפאדה ועם המיתון של שנת 2000, הכול נגמר מהיום להיום, ורינה שהייתה בלי עבודה, שאלה את עצמה מה עושים עכשיו, והחליטה להקים מאפייה. ואם כבר, אז מאפייה דנית.
היא התחילה לאפות לחמניות ועוגות ולמכור אותן בכפר סבא. במקביל היא למדה בבית הספר "בישולים" בדרום ת"א: "זה בית ספר מדהים, והיה לנו מחזור מדהים".

מישהי שכנעה אותה שהיא חייבת ללכת למכור את המאפים ביריד האוכל בקניון ערים בכפר סבא, ושם המליצה לה אחת הקונות להצטרף לפעילות הנטוורקינג של BNI, בה פגשה נטורופתית ששאלה אותה אם היא יכולה לעשות לחם שאור 100% שיפון. רינה מצאה את המתכון באינטרנט, ומכאן הדרך לאפייה מתוך חשיבה על בריאות לא הייתה ארוכה.

הנטורופתית גם טיפלה ברינה בבעיה בריאותית, וגזרה עליה לא לאכול מה שהיא רוצה ואוהבת, ומשם התפתחה רינה להכנת מאפים למטופלים של רופאים, דיאטנים ונטורופתים שמפנים אליה.
כך, למשל, היא מכינה מאפים לחולי כליות שהרבה מאוד חומרים אסורים עליהם, ולחולי צליאק וסוכרת, כמו ילד בן 11 לו עשתה סדנה פרטית בבית להכנת לחם, רוגלך מתוקים ומלוחים ועוד – הכול תוך מענה למגבלות הצליאק וסוכרת.

אל רינה מגיעים גם אנשים שלא אוכלים את מרבית החטאים, וגם לא אוכל מבושל. איתם הכינה רינה לחם שאור, קרקרים משיפון ובלי ביצים, תוך המתקה עם סילאן, ופירות יבשים, ואפילו עוגה טעימה. "אנשים אלה מאושרים, כי הילדים שלהם יכולים עכשיו ללכת עם סנדביצ'ים לבית ספר", היא אומרת.

כך עובר שמעה של רינה ברחבי הארץ, ומגיעים אליה אנשים עם רצונות וצרכים מיוחדים. למשל מישהי שמותר לה לאכול רק לחם מכוסמין וללא שמרים, ורינה עשתה לה לחם העונה לדרישות.
אבל אל רינה מגיעים גם הרבה אנשים רגילים שרוצים לאכול בריא יותר. רינה הופכת מתכוני עוגות בחושות מקמח לבן לקמח מלא, מסוכר לבן לסוכר חום, במקום שמנת יוגורטים: "זה וצא הרבה יותר טעים. אפילו אנשים שלא רוצים לאכול "בריא", מתוך מחשבה ש"בריא זה לא טעים", מתלהבים".

"אני רוצה שאנשים יהיו מודעים מה הם אוכלים. בלחמים בסופרמרקט יש עבודה בעיניים. קונים "לחם שיפון", שהמרכיב הראשון בו הוא קמח לבן. קונים לחם עם חומר משמר ומשפרי אפייה כדי שהלחם יחזיק מעמד מספר ימים. כמה קל להוסיף קרמל או לתת כדי שללחם יהיה צבע יפה".

החלה של סבתא
תוך כדי השיחה רינה בונה חלה קלועה מכדורי בצק דמויי לחמניות. אנחנו בימים שלפני ראש השנה, ואצל רינה הוזמנו כ- 170 חלות לחג, אותן היא מכינה בהדרגה גם מקמח מלא וגם מקמח לבן. על החלה רינה שמה תערובת של שומשום, אגוזי מלך ופרג שהיא טוחנת לבד כדי שיהיה טרי; אופה ומקפיאה במקפיא הגדול אותו רכשה.

החלה המיוחדת היא החלה של סבתא של רינה, עם התאמות שהתווספו במשך הזמן: "אני לא זוכרת יום שישי בבית בלי חלה כזאת, וגם היום בבית, בלי לחמניות קטנות בפריזר המרכיבות את החלה, אני אמא לא טובה", היא אומרת. "החלה עושה לאנשים דברים. אנשים מתנפלים עליה, ומי שקנו בשנה שעברה לחג – לא נשאר להם לחג, הם זללו קודם".

מגוון מוצרים
סל המוצרים של רינה כולל מגוון סוגי לחם, גרנולה וחטיפי גרנולה. היא עושה עוגיות ביסקוטים מקמח מלא בלי תוספת שומן, עוגיות גרנולה מקמח מלא עם רכז תפוחים (סיידר), עוגות דבש מקמח מלא ושיבולת שועל, עוגות בחושות: דבש, אגוזים וקינמון, עוגה מקמח שיפון ממותקת עם רכז תפוחים. רינה עושה גם חבילות שי של גרנולה, חטיפים, יין קטן, ודבש קטן.

חלק מהשיווק של רינה נעשה במסגרת הקבוצות של איגוד הנטוורקינג IBC בו חברה רינה ופעילה כבר חמש שנים. פעם בשבוע היא מגיעה מפגש חובה בקבוצה שלה לשעה בבוקר, ופעם בחודש מותר לה להגיע לקבוצות אחרות, שם טועמים ומזמינים.

הסדנאות של רינה
רינה מקיימת מגוון סוגים של סדנאות, כמו זאת לקבוצות קטנות, בהן  במשך ארבע שעות אפשר לעשות לחמים או עוגות שמרים, או מאפי בריאות, או קישים וטארטים, או מנות אחרונות.
"מהסדנה יוצאים עמוסים. צריך לפנות מקום בפריזר", היא מזהירה. "חלק מהסדנה זה לבוא הביתה ולהשוויץ עם מעשה ידיהם של המשתתפים. העיקרון, במיוחד עם לחמים, זה ללמד בסיס וגם לאלתר, וכך גם בדברים האחרים. יש חופש לעושת כל סוג של לחם או מאפה שרוצים על בסיס הידע מהסדנה".

סוג שני הן סדנאות פרטיות. אז יושבים עם רינה ומתכננים את הסדנה, והיא מכינה את המתכונים למפגש, ולפעמים עוד אקסטרה. יש גם ימי הולדת – ילדים מגיל 5 באים, עושים לחמניות ופיצות, ואז אוכלים יחד. הם מקבלים מאפין שוקולד אותו הם מקשטים, וחוזרים הביתה עם לחמניות ומתכון.
"ההורים לא צריכים לדאוג לכלום, רק להביא את הילדים, ואני עושה ימי הולדת לא רק לילדים. הגיעה אלי משפחה של ארבעה דורות, הגיעו 15 חיילות, ועוד".

לא פשוט לצאת מהבית
אני מביע פליאה על כך שרינה ממשיכה בפעילותה במטבח הביתי, ואף רותמת לכך חלקים אחרים של הבית, ורינה מספרת לי על חברה המספקת תוכנית תזונה דרך האינטרנט, שהתלהבה מחטיף האנרגיה של רינה, אשר התאימה אותו כמנת ביניים לפני ואחרי פעילות ספורטיבית.
"הם רצו שהחטיף יימכר דרך האתר, אבל אין לי רישיון ואי אפשר. העירייה דרשה שמהנדס מזון יגיד לי כל מה שצריך לקבלת רישיון. התברר שמאפייה חייבת להיות בשטח מינימום של 170 מ"ר, רק באזור התעשייה, ובלחץ אולי יסכימו ל- 120 מ"ר. אם יש עובד אחד – חייבים חדר אוכל, חדר הלבשה ומקלחות. צריך חדר קמח, ובו רק קמח ונפה. צריך דלת כניסת חומרי גלם ודלת יציאת מוצרים סופיים, רישיון עסק, רישיון הובלה – כמעט כל פעולה דורשת רישיון".
אך דרך הייסורים לא נגמרת כאן: "חוץ מזה צריך להכין רשימה מדויקת של כל חומרי הגלם, ולהוכיח שיש מספיק מקום בקירור. הגענו למסקנה עם כלכלן שצריך למכור כול כך הרבה שזה בלתי אפשרי. חשבתי להיכנס למאפיה קיימת. בעירייה אמרו: 'אין בעיה, רק שתשתמשי בחומרי הגלם שלהם ותחת השם שלהם'… ובינתיים זה הסתיים כאן".

לרינה נראה כי בבית קפה התנאים מחמירים הרבה פחות, והיא מחפשת עתה מי שיפתח בית קפה, והיא תהיה אחראית בו על האפייה, ותמשיך את פעילות בריאנה".

אבל אם אתם חושבים שרינה שביט ממורמרת, אתם טועים בגדול: "ממש כיף לי. כל מה שעשיתי עד היום קשור ליצירה. כל פעם אני יוצרת ועושה דברים חדשים, אני ממש מתלהבת. כיף לעשות דברים חדשים, לעזור לאנשים, וללמד אנשים שבריא זה טעים".

בריאנה – Barina
מאפי בריאות וסדנאות
רינה שביט
טל. 054-2025269
www.rinabarina.com
[email protected]

צילום: דני שביט ורענן רוגל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר