המים יפים, וגם היין – החגיגה של יקבי מטה יהודה

לפני שכבר חשבתם שטעמתם וראיתם הכל, מזמינה אתכם "דרך היין" המורכבת מאותם אנשי יקבים נהדרים הפועלים תחת קורת גג הנקראת "מועדון יקבי יהודה", לבקר ולטייל בכרמים, ביקבים, במשעולי האופניים, לטעום מהיין, להכיר את האנשים, ולהביא את המשפחות לחוויה של ממש. חול המועד סוכות בפתח, וזה בדיוק הזמן שלכם. לכו על זה, זה כדאי

רגעים לפני שהחמה החלה שוקעת על הנוף המרהיב למרגלות מבצר AQUA BELLA – "מים יפים" עוצר הנשימה, ותאורת האווירה האדומה החלה מפלחת דרכה אל בינות לחרכי הירי של הקשתים הקדמונים; התקבצה חבורת ייננים האחראים יחדיו על משהו כמו 4,000 דונם כרמים של ענבי יין, באזור בו גידול הענבים מתחבר למסורת בת אלפי שנים באזור יהודה במעלה הדרך מכיוון תל-אביב, רק 30 דקות לירושלים.

בשנים האחרונות חווה עולם היין הישראלי תקופה הנראית כפריחה, שגשוג, והצלחה ליקבים רבים. חלקם החלו וגם נותרו כקפריזה אישית ומקומית של איזה שהוא "משוגע" ליין שהקים לו במרתף יקב בוטיק, וחלקם הפכו לתעשייה של ממש ולבעלי שם בינלאומי בתוצרתם המובחרת, ידועת השם והמשובחת.

על קבוצה זו של יקבי מטה יהודה עמם נפגשנו, נמנים היקבים הבאים: נחשון, סוסון ים, עגור, עמק האלה, ענתות, פלם, צובה, צרעה, קטלב, קלו דה גת, קלע דוד, קסטל, שורק, שריגים, גוש עציון, המסרק, משק יין הנס שטרנבך, זמורה, יהודה, כץ, ברבדו כרמי יוסף, לה טרה פרומסה, לטרון, מוני, בן חנה, ברקאי, וגבעון.

על חלקם אולי כבר שמעתם, על אחרים בטח עוד תשמעו. לכל יינן ולכל יקב יש סיפור, יש מורשת, יש מסורת, חזון, מגוון טעמים, יינות, כוונות טובות ותפיסת עולם.
לחלקם מנגנון שיווק משומן היטב עם פרסום, מפיצים, משווקים, וגם שוק הפונה לחו"ל. חלקם כשרים למהדרין ואחרים לא. וישנם כאלו שהם מנגנון שיווק, יצירה, אמנות ועשייה של איש אחד.

לערב זה הוזמנו קניינים, בעלי מסעדות, ועיתונאים כקהל יעד.
הייחודיות באירוע של הערב הייתה במפגש של "אחד על אחד" עם כל אחד מייננים אלה בפינות הסבה יפהפיות ומזמינות, שהוכנו מראש מספות עטופות סאטן לבן וכריות הסבה צבעוניות בסגול וכתום, עם שולחן לבן באמצע. אתה, היינן, בקבוקי היין, כוסות היין והשיחה הלבבית והבלתי אמצעית. שיחה בארבע עיניים, ברצינות וחיוך והתייחסות לכל אמירה ולכל שאלה שנשאלה.

מעמד של כבוד לערב המיוחד ולאירוע העניקו בוז'י הרצוג שר התיירות, שלום שימחון שר החקלאות, וחבר הכנסת מתן וילנאי.

אין זה פשוט כלל ועיקר לבחור עם מי אתה מבקש לשבת לשיחה, שכן הייננים רק מבקשים שתצטרף אליהם לשיחה ולטעימה, אך המבחר רב וההיצע לעילא ועילא.
השוני המרתק בטעמים וביינות של היקבים, מושפע לא רק מהשילוב בין הקרקע, מיקום הכרם ותנאי האקלים שדרך היין מספקת, אלא בעיקר מאופיו הייחודי של כל יינן, כל יין והאנשים שייצרו אותו.

פגשתי בזאב דוניה איש יקב סוסון ים. זאב חידש עם הפתעה אותה הוא מכנה "גאודי 2005" – "תינוק חדש". זאב מספר כי הייתה לו מטרה אחת שהביאה לתחילתו של תהליך. הוא החל בבציר של ענבי קריניאן שנקלטו אך לאחרונה ביקב. אלה נועדו מלכתחילה להתווסף לבלנדים השונים של היקב, כמו ה"לנון" או ה"טייק טו" שעשויים בעיקר מענבי הזינפנדל. בסיומו של התהליך נותרו מספיק ענבי קריניאן, שביקשו מזאב לצאת עמם להרפתקה של ניסוי ותהייה. מכאן, שרשרת של תרכובות ניסיוניות יצרו יין חדש מעניין, מרתק ומפתה.

ממשיך ומספר זאב: "בתחילת התהליך, היין לא עמד בפני עצמו. הוא היה חד ממדי, קצת חומצי, אך תוך כדי הטעימה, התפתח לו הבלנד הסופי של יין סופי, לא כבד, עם גוף בינוני ועם רעננות".
היין שיוצר בכמות קטנה של 1,800 בקבוקים, נקרא כאמור "גאודי 2005" והוא עשוי 30% ענבי קריניאן, 30% ענבי פטיט סירה, ו- 40% ענבי קברנה סוביניון. 8 חודשים שהייה בחביית אלון צרפתי ואמריקאי, יביאו לכם יין לשתות עכשיו.

יוסי איטח מ"יקב קטלב" הוא איש שקשה לא לחבב אותו עד מאד. יש לו יקב קטן, יש לו חיוך ענק. הוא לבבי, הוא מקסים, הוא צנוע וגם עניו, ויש לו יין מצוין. יוסי הוא גם היינן וגם הבעלים של יקב בוטיק אותו הקים ב-1996, עם יין ראשון אותו השיק בשנת 2000. יש לו כרמים עם ענבי מרלו, סירה וקברנה סוביניון, והוא מייצר כ- 7,000 בקבוקים בשנה.
אתם חייבים לעצמכם לטעום את ה"ואדי קטלב 2004" של היקב. זהו יין עשיר, מלא גוף, ריבתי, העשוי מ- 60% ענבי קברנה סוביניון ו- 40% ענבי מרלו. 18 חודש התיישנות בחביות יצרו יין רך, עגול, עם גוף ואופי, עם אלכוהול טוב הממלא את חלל האף, עם צבע אטום ועמוק פירות בשלים, חמים משהו, יין שמחליק לך נעים בגרון עם סיומת ארוכה ומפתה. תקבלו את היין ב- 80 ₪ + מע"מ, ואתם לא תשכחו אותו.
יוסי חובש כיפה ובשבתות סגור אצלו. בחול המועד הוא ישמח לראותכם ביקב במושב נס הרים, אם רק תתקשרו אליו 02-5701404 או 054-7591866.

אי אפשר לסכם את הערב בלי לספר מה אכלנו עם היין הנהדר.
לכל אורך הערב הנעימה וכיבדה את הנוכחים חברת הקייטרינג "שקדים אירוח", שהפתיעה ברעננות ובאיכות ובשפע של היצע עם מנות קוקטייל גורמה של חטיפים:
טארטלט גוואקאמולי עם סלמון כבוש בוויסקי וגרגירי כוסברה
אגס כבוש ביין לבן במלית מסקרפונה.
קוביית סלמון טמפורה על מצע פטריות ובאקצ'וי בסויה ומירין בכוסית אישית.
כיסוני פילו במילוי קוביות גאודה וסלק ומטבל יוגורט.

מאפייה:
מבחר פוקאצ'ות ריחניות לבציעה מהטאבון
ככרות לחמי מחמצת
גריסיני צבעוני
פיתות דרוזיות, נאפות על סאדג'
לחמניות מפנקות ממולאות
מבחר זיתים איכותיים
ממרחים – פסטו ריחן, טפנד זיתים

עמדת קרוסטיני וברוסקטה:
ברוסקטות קריספיות מאורכות מלחם שיפון ולחם דגנים מתובלות בשמן זית ושום
קרוסטיני עם ברי, גוואקמולי, איולי עשבי טעם
ברוסקטה פטה, זוקיני בגריל, ממרח דלעת ופסטו
ברוסקטה טופו, פטריות פורטבלו, גזר מוקפץ בג'ינג'ר, נבטים, איולי וואסאבי

פונדו גבינות: קעריות פילו במילוי פונדו גבינות חם מוגש לצד מקל גריסיני מתובל קמעה

עמדת סביצ'ה
סביצ'ה טונה אדומה ומנגו
סביצ'ה סלמון

פטיסרי:
אצבעות מרז'ולן לבנות
בלאן נוגטין אישי
טרייפל פירות יער וקרם שנטילי בכוס אישית
דאבל פודינג פאדג'
בריוש קרם מסקרפונה ותאנים בפורט

לפני שכבר חשבתם שטעמתם וראיתם הכל, מזמינה אתכם "דרך היין" המורכבת מאותם אנשי יקבים נהדרים הפועלים תחת קורת גג הנקראת "מועדון יקבי יהודה", לבקר ולטייל בכרמים, ביקבים, במשעולי האופניים, לטעום מהיין, להכיר את האנשים, ולהביא את המשפחות לחוויה של ממש. חול המועד סוכות בפתח, וזה בדיוק הזמן שלכם. לכו על זה, זה כדאי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר