המלחמה נגד זיופי יין הופכת לאטומית

אספני יין החוששים מזיופים ירגישו בקרוב בטוחים. כאשר יקנו יין ישן נדיר. הכלי האחרון בלחימה נגד זיופי יין, הוא לא פחות מאשר מאיץ חלקיקים

אספני יין החוששים מזיופים ירגישו בקרוב בטוחים. כאשר יקנו יין ישן נדיר. הכלי האחרון בלחימה נגד זיופי יין, הוא לא פחות מאשר מאיץ חלקיקים.

מדענים צרפתיים הודיעו לאחרונה כי הם פיתחו מבדקים היכולים לאמת גילו של בקבוק יין, ולהרתיע זייפנים.
כמות היינות המזויפים בשוק הבינלאומי אמנם נחשב לקטנה, אך אין מדדים מדויקים לכמות הזיופים, ועם שגשוגן של המכירות הפומביות, זייפנים, ובמיוחד אלה היכולים לזייף את היינות הישנים והנדירים ביותר שהנם גם המבוקשים ביותר, נמשכים לפוטנציאל הכספי הגדול הטמון בזיופים.

שיטת זיוף נפוצה היא החלפת התווית של יין מבציר פחות נחשב, כמו בורדו
1987, עם אותו יין משנת בציר טובה יותר, כמו 1989.
שאטו לה פן 1989, לדוגמא, נמכר במחיר ממוצע של 2,086 דולר בחודשים האחרונים, לעומת שאטו לה פן 1987 שנמכר בממוצע ב- 777 דולר לבקבוק – כך שההבדל והפיתוי גדולים.

כדי לנסות לאמת חלק מ- 10,000 בקבוקי יינות וינטג' שהיא קונה ומוכרת מדי שנה, חברת Antique Wine חתמה על הסכם בלעדי עם Arcane – יחידת העברות הטכנולוגיה של המרכז הלאומי הצרפתי למחקר מדעי (CNRS) מבורדו, המתמקדת בפיתוח טכנולוגיה חדשה.

מאחר שבחינת היין עצמו כדי לקבוע את גילו הנה בעייתית, מפני שהמבחנים לא מניבים תוצאות מוחלטות – במיוחד ליינות בני מעל 50 שנה, החליטו המדענים הצרפתיים לנתח במקום זאת את הרכב הבקבוקים. מרכזי ייצור זכוכית הנם ייחודיים, ושיטות ייצור השתנו במשך הזמן, מה שנותן לכל בקבוק סימני זיהוי ייחודיים.

מאחר שהאנליזה מתבצעת על הבקבוק ולא על תוכנו, הבקבוק יכול להישאר חתום במהלך הבדיקה. מאיץ החלקיקים יורה קרן יונית על הבקבוק, ואז חוקרת את קרני הרנטגן המשודרות מהזכוכית בשימוש בגלאי מוליך למחצה.

התהליך לא מזיק לבקבוק, ותוצאות הבדיקה מושוות עם מידע במסד נתונים שנוצר ע"י Arcane  ובו אנליזות של בקבוקים שנשלחו היישר מהיקבים, כדי להבטיח את נכונותם. מסד הנתונים מכיל היום מידע על 80 בקבוקים של בורדו אדום החל מבציר 1859 ועד היום.

בית מכירות היין פועל להגדלת מסד הנתונים בעזרת בקבוקים אותם ביקש מיקבים באזורים נוספים, כמו בורגונדי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר