המשבר העולמי גורם קשיים חמורים ליצוא ההדרים מישראל: הפסד של 200 מיליון שקל העונה

ההזמנות לפרי הישראלי פחתו באופן משמעותי, כמויות היצוא נפלו, וסך הפדיון עבור התוצרת צנח בשיעור ממוצע של 15%-30%

אמנם בתחילת עונת יצוא ההדרים בסוף ספטמבר 2008 שררה עדיין בקרב יצואני ההדרים אופטימיות זהירה בתקווה לשיפור במצב הכלכלי הפיננסי העולמי, אך כיום הצטברו בענף ההדרים במועצת הצמחים נתונים המצביעים על המצב הקשה שאליו נקלע הענף. על פי הנתונים, ההזמנות לפרי הישראלי פחתו באופן משמעותי, כמויות היצוא נפלו, וסך הפדיון עבור התוצרת צנח בשיעור ממוצע של 15%-30%.

במועצת הצמחים אומרים כי הירידות בכל הפרמטרים באות לידי ביטוי בעובדות הבאות : מחירי הפרי הישראלי בשווקי העולם נקובים בעיקר במטבעות היורו, הליש"ט והדולר, ונפילת השערים של המטבעות גורמת להפסדים כבדים מבחינת התמורות הכספיות למגדלים, השווקים הפחיתו במידה ניכרת את ההזמנות, ורשתות שיווק במדינות השונות מבצעות מבצעי הוזלה אשר מביאים בהכרח להפחתת התמורות ליבואנים.

על פי הנתונים שנרשמו בענף ההדרים, נכון לתחילת דצמבר ירד יצוא ההדרים מישראל ב-20% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ועל פי ההערכות יסתכם הנזק ליצואנים ב-200 מיליון שקל . זוהי ירידה של כשליש לעומת הפדיון בעונת שעברה. מנהל ענף ההדרים, במועצה, טל עמית מסר כי במידה ולא יהיה שיפור במצב, היצוא יסתכם בכ-400 מיליון שקל לעומת 600 מיליון שקל בשנה. המשמעות היא מחיקה של כל רווחי יצואני ההדרים.

בחלוקה לפי יעדי היצוא דווח על קשיים משמעותיים בכל היעדים המרכזיים:
השוק הבריטי המהווה 30% מכלל יצוא ההדרים (בעיקרי תפוזי שמוטי וולנסיה) מאופיין כיום במיתון קשה, שער הליש"ט ירד עד כה ב- 28% לעומת השקל, ובענף ההדרים קיים חשש כבד להיקף ההזמנות שעדיין לא ידוע, מאחר ויצוא התפוזים טרם החל.

בשוק הרוסי המהווה כ- 23% מיצוא ההדרים, יש בעיות קשות של מוסר תשלומים, והדבר מתבטא בחוסר נכונות מצד הבנקים לתת אשראי. לכן היצואנים הישראלים נזהרים ממשלוח פרי ללא בטחונות מתאימים.

השוק היפני המהווה יעד יצוא מרכזי לפומלית, צמצם משמעותית את ההזמנות לפרי זה, והכמות שיתשלח ליפן נמוכה ב-34% לעומת אשתקד.

הבעיות ביצוא גורמות כיום להפניית פרי הדר שהיה מיועד ליצוא הן לשוק המקומי והן לשווקים אחרים והדבר גורם כבר עתה לעודפים גדולים ולהתמוטטות מחירים
.
מנהל ענף ההדרים במועצה, טל עמית, אומר כי על מנת למתן את הנזקים תגדיל ישראל השנה את היצוא לשווקים חדשים יחסית כגון קוריאה, סין וארה"ב. לדבריו, יהיה בכך פיצוי קטן בלבד על הכמויות שלא ייוצאו לשווקים העיקריים. עמית מוסיף: "מגדלי ההדרים חוו חמש עונות טובות מאוד, ואנו מקווים כי המצב ישתפר בעונות היצוא הבאות. האופטימיות שלנו מתבטאת בכמות שיא של 15 אלף דונם פרדסים שיינטעו באביב–קיץ 2009".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר