הסכנות שבחלב ומוצריו

"התג הירוק": נכון שחלב ומוצריו נחשבים כבריאים וחשובים מאוד לבריאות ולהתפתחות ילדים, אך גם בחלב ישנם סכנות אם לא משתמשים בו בצורה ראויה

עם בוא החורף צריך לזכור כי למרות החשיבות של אכילת חלב ומוצריו, ולמרות הטמפרטורות הנמוכות השוררות בחוץ, חלב שאיננו מטופל כראוי עלול לגרום למחלות ולאי נעימויות.

תנאי ראשון לשמירת איכותם של חלב מפוסטר ותוצרת חלב הוא אחסון בקירור טמפרטורה מתאימה בין 2-4 מעלות צלסיוס.
אמנם לצורך יומיומי אנו לא צריכים ללכת למרכול עם מד טמפרטורות, אך אפשר להיעזר במגע יד כקנה מידה גם למידת הקור. אם החלב ותוצרתו אינם קרים דיים, פשוט לא לרכוש.

טמפרטורה נכונה חשובה במיוחד לחלב ותוצרתו כי בחלב החיידקים מתרבים בקלות ובמהירות וגורמים לקלקולו.
חלב מפוסטר אינו מעביר מחלות. החמצתו בגלל אחסון בטמפרטורה לא מתאימה אינה סימן לנוכחות גורמי מחלה בו, ואפשר להשתמש בחלב חמוץ למטרות מתאימות.

גבינות שאינן מתוצרת מחלבות מוכרות, בדוקות ורציניות או שנעשו ע"י חובבנים במטבחיהם הפרטיים, יכולות להיות טעימות, אך ככל הנראה לא עברו פסטור, ולכן הסיכון באכילתן עלול להיות גדול.

גורם חשוב נוסף המשפיע על טיב החלב הוא משך זמן האחסון. כמו כן יש לבדוק על אריזות החלב ומוצריו את התאריך האחרון לשימוש, שחייב להיות המודפס על האריזה בדפוס או בתבליט. סימון התאריך על אריזת החלב ותוצרתו מציין את התאריך (יום וחודש) האחרון לשימוש. כמובן שלא מומלץ לרכוש מוצר שתאריך התפוגה שלו קרוב מדי.

רצוי לקנות את החלב ותוצרתו בסוף "מסע" הקניות, וכמו כן צריך להשתדל לא להתעכב בדרך, כדי שהחלב לא יישאר זמן רב ללא קירור.
זכרו: גם אם קר בחוץ, החלב דורש קירור מדויק, וכל עליה בטמפרטורה מזרזת את תהליכי קלקול החלב ומוצריו, ובכך מקצרת את הזמן שאפשר לשמור על החלב במצב תקין.

אחסון חלב מפוסטר: יש לאחסן את החלב במקום הקר ביותר במקרר – לא על הדלת (אך גם לא בתא ההקפאה).
אחסון חלב מעוקר: כל זמן שהקרטון סגור בסגירה המקורית, אפשר לאחסנו במקום אפל וקריר. לאחר פתיחת הקרטון יש לאחסנו בקירור.
אחסון תוצרת חלב: את תוצרת החלב (גבינות, יוגורט, שמנת וכו'), חייבים לאחסן בקירור, אך לא בהקפאה. גבינות צהובות מומלץ לאחסן בקירור כשהן עטופות בנייר ובתוך שקית.

בכל מקרה של שאלה בתחום ובנושאים אחרים בתחום המזון מן החי ניתן לפנות לקו החם של ארגון "התג הירוק" בטלפון 03-6049691. את רשימת החברות והיצרנים בעלי התג ניתן לראות גם באתר האינטרנט של "התג הירוק": www.tagyarok.org.il .


"התג הירוק" הינו הארגון הווטרינרי לפיקוח וולונטרי בתחום המזון מהחי, הן בתהליכי היצור, והן בתהליכי ההובלה והשיווק.
"התג הירוק" שם לו למטרה לשדרג את רמת איכות יצור המזון והובלתו, מעבר לכללים והתקנות המחייבות, שנקבעו על ידי משרדי הבריאות, החקלאות וגופים אחרים. העיקרון המרכזי ב"תג הירוק" הוא הסכמתם של כל המצטרפים לקבל עליהם מרצון את כללי הפיקוח המחמירים של ארגון "התג הירוק" ולהיות כפופים להנחיות המקצועיות של מומחי "התג הירוק".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר