העגבנייה – פרי העגבים שאין בישול בלעדיו

המתכון הראשון לבישול מאכל עם עגבניות פורסם באיטליה בשנת 1705, והמתכון הראשון לרוטב עגבניות הופיע בשנת 1797 בספר בישול שנכתב על ידי פרנצ'סקו ליאונרדי

למרות שעגבניות נחשבות לחלק בלתי נפרד מן המטבח האיטלקי, הן הגיעו לדרום איטליה מן העולם החדש רק במאה ה-16.
קרוב לודאי שהן הובאו ממקסיקו וגודלו בסביבות העיר נאפולי. הבוטניקאי האיטלקי פיירו מטאוטי הזכיר אותן לראשונה בשנת 1544 וקרא להן בשם pomi d'oro (תפוחי זהב).

המתכון הראשון לבישול מאכל עם עגבניות פורסם באיטליה בשנת 1705, והמתכון הראשון לרוטב עגבניות הופיע בשנת 1797 בספר בישול שנכתב על ידי פרנצ'סקו ליאונרדי.

התזכורת הראשונה של ספגטי ברוטב עגבניות הופיעה בשנת 1839 בספרו של איפוליטו קוולקאני, אשר בתרגום חופשי נקרא "בישול ביתי בסגנון נאפוליטני".
במרוצת המאה ה-19 התפשט גידול העגבניות בכל רחבי איטליה, ובשנת 1875 הוחל בייצור רוטבי עגבניות בצורה תעשייתית.

מולדתו של הפרי הנפלא הזה היא דרום אמריקה. הוא תורבת וגודל על ידי האינדיאנים והאינקה בהרי האנדים במשך מאות, אם לא אלפי שנים.
לפני כ-3000 שנה החלה נדידת העגבניות, ואת מקומן הראשון הן תפסו במכסיקו, לשם הגיעו עם המוני מתיישבים שנטשו את בתיהם באזור האנדים והיגרו לחלק זה של יבשת אמריקה. העגבניות הובאו לאירופה מפרו על ידי הכובשים הספרדים כמה שנים אחרי גילוי אמריקה. רק לפני כ-150 שנה תפסה העגבנייה את מקומה במטבחי אירופה והעולם כולו.

למרות המקובל לחשוב, עגבנייה היא פרי ולא ירק, ובמשך שנים רבות התייחסו אליה כאל פרי רעיל מסוכן לאכילה. במרוצת השנים ייחסו לה גם תכונות של אפרודיסיאק (מעורר תשוקה), ואפילו אליעזר בן יהודה שהמציא את שמה העברי, עגבנייה, קרא לה כך מפני שהיא הצטיירה בעיניו כפרי העגבים.

אין כמעט מטבח בעולם כיום שהעגבנייה אינה מהווה בו מרכיב חשוב למאכלים רבים. עגבניות טובות לבישול, לאפייה, למאכל טריות, לסלטים, לרטבים, למיץ ועוד, ומקובל לחשוב שהן עוזרות במניעת מחלות לב.


מיהו ג'אקומו?
ג'אקומו – יעקב פיאלקוב, עוסק שנים רבות בבישול, ובבישול איטלקי בפרט.
הוא השתלם בבישול איטלקי אצל השף רוברטו פפי ברומא, אצל מרצ'לה חזן, ואצל כמה וכמה מאמהותיהם האיטלקיות של חבריו ברומא, בויצ'נצה ובנאפולי.
ג'אקומו עבד תקופת מה במסעדה ברומא, והייתה בבעלותו מסעדה, מעדניה, מפעל לייצור פסטה בשם "ג'אקומו".
כיום הוא מעביר קורסים בבישול איטלקי, עורך סעודות לקבוצות של עד 40 אנשים בבית הסועד, ומספק שירותי קייטרינג גורמה לקבוצות של עד 100 משתתפים.
כמו כן הוא כתב שני ספרי בישול תחת השם ג'אקומו ויולה/יעקב פיאלקוב.


ג'אקומו
רח' אצ"ג 10א' כפר סבא
טל. 052-6662124, 09-7410862
www.giacommo.net
[email protected]


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר