העלייה המוצלחת של שאטונף-דו-פאפ מיקב שאטו ג'יגוניאן

שבוע שני ברציפות שיבואניות היין ג'יאקונדה מככבות אצלנו. קודם עם הלבנים של גונדרלוך מגרמניה, ועתה עם יינות שאטונף-דו-פאפ משאטו ג'יגוניאן בצרפת. דני רובין היה בערב מיוחד בכתית, והתלהב

בימים האחרונים שהה בישראל כאורחן של ענת סלע ורפאלה רונן מחברת יבוא היין הסופר איכותית "ג'יאקונדה", פרדריק בייל
(Frederic bayle), שהינו מנהל היצוא של שאטו ג'יגוניאן (Chateau Gigognan) מאזור שאטונף-דו-פאפ –
Chateaunef-du-Pape – בצרפת.

היה לי הכבוד לקחת חלק במפגש בין חובבי יין מושבעים, חברי מועדון הלקוחות של ג'יאקונדה, שהגיעו למסעדת כתית של השף מאיר אדוני לאירוע מעורר השראה, של ארוחת מלכים לצד יינות מלכותיים.

הסיבה העיקרית בהחלטת ג'יאקונדה לייבא את יינות היקב, הינה גישתו המוצהרת של ז'אק קאלה (Jaccques Callet), הבעלים של שאטו ג'יגוניאן ליצור יינות מבוססי טרואר עם עד כמה שפחות התערבות מצד היינן והיקב, ולפיכך הוא מנהל את אחוזת היין בשילוב אינטליגנטי של מסורת וחדשנות.

שיטות הכורמות הן אורגניות וביו-דינמיות, ונעשות בהתאם לעקרונות החקלאות האקולוגית. היבול נמוך במיוחד, וכתוצאה מכך ריכוז הפרי ביין מאוד גבוה. היינות בתפיסה הם מכווני פירותיות, מורכבות, מינרליות, עשירים בטעמים, והחשוב מכל: הם יינות אלגנטיים ושומרים על עידון ברמת הגימור.

לאחוזה מעל 700 דונם (700 הקטר) של כרמים. היבול נמוך ומוגבל לכ- 35 הקטוליטר להקטר (1 הקטוליטר = 100 ליטר), והכרמים שתולים בצפיפות של 4,000 גפנים להקטר אדמה.
הכרמים נמצאים בשלושה אפלסיונים: שאטונף-דו-פאפ, קוט דו רון, קוט דו רון וילאג'. האחוזה מייצרת יינות שאטונף-דו-פאפ באיכויות מהטובות באפילסיון. שאיפתו המוצהרת, ולמעשה החזון של היקב: הפקתם של היינות הכי טובים שהטרואר המקומי מסוגל לתת.

על ייצור היינות ועבודת הכרם מנצחת האגרונומית והייננית המוכשרת לור אמברואז, שהגיעה לאחוזה לאחר שעבדה במארגו ובהו-בריון. את אמברואז מלווה בייעוץ מקצועי היינן הנודע אלואה דורבך מ- Domaine Trevallon (יינות טרבלון יגיעו לישראל בהמשך השנה), והשניים הפכו את האחוזה ליקב מהשורה הראשונה בעולם.


להתאים אוכל ליין ויין לאוכל

בכדי להבין את החשיבות שהעניקו המארחות לאירוע המיוחד, תוכנן תפריט מעשה ידיו של השף של כתית, מאיר אדוני, שיתאים ליין, שיחמיא ליין, ולהיפך – כשהאוכל לעתים "הולך" עם היין, לעתים היין מתעלה מעליו, לעתים המנות הצבעוניות, מגרות הטעם ומעוררות החושים מתאזנות להפליא, ולעתים הן נותנות ליין קונטרה מינורית בהיבט החיובי.

לפתיח ולצד היין הלבן הוגשה מנת קנפה – מרק יוגורט, נענע וג'ינג'ר, קובנייה ים; אחריה טרטר פלסטינאי – עשוי בשר עגל קצוץ, בצל מטוגן, חציל שרוף, טחינה גולמית. 
ככל שמתקדמים במעלה סולם איכות היינות, ועוברים מהיין הלבן אל האדומים של סדרת האמצע ואחריה אל יינות הדגל, מגיעים שקדי עגל בגריל פחמים עם קרם ברולה פורצ'יני, קרם אספרגוס, אגוזי פקאן וקציפה מעושנת.
אחריהם טורו טונה בגריל פחמים, עם תבשיל שעועית ותרד בלדי, פנצ'טה טלה וציר עגל ויין, ברוסט טלה מעושן – סופריטו דזירה, קרם תפוחי עץ, שזיפים שחורים בברנדי.
לקינוח מטמטם הוגשו בראוניז שוקולד – בננות מקורמלות, קרם ברולה שוקולד ג'אנדויה.

ולתשעה יינות הטעימה:
CHATEAUNEUF-DU-PAPE CLOS DU ROI BLANC 2006
COTES DU RHONE VILLAGES BOIS DES MOINES ROUGE 2007
COTES DU RHONE VILLAGES BOIS DES MOINES ROUGE 2005
CHATEAUNEUF-DU-PAPE VIGNE DU REGENT ROUGE 2005
CHATEAUNEUF-DU-PAPE CLOS DU ROI ROUGE 2005
אלו הם יינות הדגל של היקב, והטעימה עתה היא על ציר הזמן במעלה השנים. אל תחפשו כאן 13 זני ענבים כמו ביינות של שאטו בוקסטל, אל תחפשו כאן אפילו את הזנים הכי בולטים כיום באזור שאטונף-דו-פאפ, והם הגרנאש, הסירה, המורבדר והסינסו.

מה שכן תמצאו ביינות הדגל הוא זן אחד: 100% ענבי גרנאש, ואלה מעניקים ליינות הללו אופי פירותי ועשיר של פרי שופע, עשבי תיבול, תרצו תקראו לזה "ריחות מפרובנס", עסיסיות רעננה, ואחרי כמה שנים טובות של התבגרות – גם לכיוון ה- 15-20 שנה – תוכלו למצוא ביינות הללו בגרות ואלגנטיות ועידון סופי, שיעניקו לכם חווית שתייה איכותית ומלכותית.

CHATEAUNEUF-DU-PAPE ROUGE CUVEE CARDINALICE 2004
CHATEAUNEUF-DU-PAPE ROUGE CUVEE CARDINALICE 2005
CHATEAUNEUF-DU-PAPE ROUGE CUVEE CARDINALICE 2006
CHATEAUNEUF-DU-PAPE ROUGE CUVEE CARDINALICE 2007
בעוד ה- 2004 היה שתי, נגיש ועכשווי,
ה- 2005 ביקש לעצמו זמן. הוא היה נכון ומדויק.
ה- 2006 היה קצת בעייתי בהיבט שקצת היה קשה לקבוע לפי שעה מהו הכיוון של היין. אל תבינו לא נכון. לא מדובר ביין רע חלילה, כי אם בכיוון שעדיין אינו ברור.

ה- 2007 היה מאוד מעניין, מאחר שבעוד ה- 2006 רק בוקבק לאחרונה, ה- 2007 בתולי ונמצא עדיין בחבית, ולפיכך ניתנה לסועדים הזדמנות פז לטעום יין דגל שנמצא עדיין בחבית, בכדי ללמוד על הפוטנציאל הגלום בו ועל הכיוון.
ובכן, ה- 2007 דמה הרבה יותר ל- 2005, ואילו ה- 2006 מן הסתם יהיה דומה באופיו ליין מ-2004.
למה? ובכן, שנות הבציר כאן מאוד מהותיות, וביינות עולם ישן, לנוכח ההתחממות הגלובלית, ההבדל בין שנת בציר אחת לאחרת יכול להיות לעתים אפילו דרמטי.  אתם שואלים עד כמה? ובכן, ב- 2008 לא תמצאו מיין דגל זה, כי שנת הבציר לא הייתה טובה, אליבא הייננית והבעלים.

CHATEAUNEUF-DU-PAPE CLOS DU ROI BLANC 2006 
היין הלבן הנפלא הזה מורכב מ- 46%  רוסאן, 45% גרנאש, ו- 9% קליירט, כשענבי הרוסאן הם הדומיננטיים ביין, והם גם אלה שתורמים ביותר ליכולת ההתיישנות המופלאה של יין לבן זה, המוערכת בכ-10 שנים בתנאים אופטימליים.
האורח פרדריק בייל אף השווה את היין ליינות הכי טובים המגיעים משבלי.
גיל הכרמים הממוצע מהם מגיעים הענבים ליין הוא 36 שנים. היין מתיישן כ-12חודש בחביות עץ אלון, כ- 30% מהן חדשות, ואז מבוקבק.

היין מאוזן להפליא, חלקלק, מרוכז ומורכב כאחד, עם רמזים קלים למשמש, מתובל, טעים וערב, ריחני ונעים.
ליין צבע צהוב חיוור המפתח אף עשיר ומורכב, עם רמזים לפרי אקזוטי, אשכולית, דבש, פה ארוך, מעוגלות מושלמת, ורכות וטעמים מעודנים של פריחה ופירות הדר, סיומת מתמשכת
היין יתאים מאד לדגים וסקאלופס, ומומלץ להגישו בטמפרטורה של עד 12 מעלות. זהו יין לבן מרשים ומענג. אחד מהיינות הלבנים היותר טובים שלגמתי בחיי.

Cotes du Rhone Villages Bois des Moines Rouge 
יין בעל צבע אדום עז ועמוק מגפנים בנות 30 של זני הגרנאש, הסירה והמורבדר הגדלים על אדמת סיד חולי וטראסות גיר.
ליין, אף עשיר ומורכב, ארומות נדיבות ועוצמתיות של פרי בשל, מעורב ברמיזות לתבלינים, וניחוח של סיגליות. פה ארוך להפליא. יין עוצמתי עם סיומת מענגת. הנגיעה האלגנטית של יין זה מייצרת הרמוניה בשילוב שבינו לעוף, בשר אדום, ואף גבינות פרובנס.

Chateauneuf du Pape Vigne du Regent Rouge
היין עשוי מענבי גרנאש וסירה הגדלים על גפנים בנות 40 שנה.
ביין רמזים בולטים לתבלינים ועור, עם פה עדין חלקלק עד כדי משי ומעוגל, עשיר, בשרני, בעל מלאות יוצאת דופן. ישתדך היטב לתבשילי קדרה, בשר כבש, ובשר בגריל.

Chateauneuf du Pape Clos du Roi Rouge
עשוי מענבי גרנאש וסירה מגפנים בנות מינימום 40 שנה (ליתים אף 100 שנה). היין מיושן שנתיים בפודרים ובחביות עץ אלון קטנות, על מנת שלא לאפשר לצבור טעמי וניל, אלא לעודד מגע של היין עם חמצן ולמצות עוד טאנינים מהעץ, מה שמקנה ליין עידון.
היין אינו עובר סינון. צבעו אדום עז, גוף מלא, אלגנטי, וסיומת ארוכה ומעודנת. האף מפתח ארומות חזקות של עור ופירות אדומים וליקריש. הפה חלק, עגול, וארוך כאורך הגלות. יין זה יוערך מאד בצעירותו בזכות הארומות הפירותיות הפריכות, ובבגרותו בשל המעוגלות המקסימה שלו.
מומלץ להגשה ב 14-16 מעלות עם בשר כבש ופטריות.

תשואות וקידות
לסיום הערב, כשכולם מתמוגגים מעונג, וכיאות לאירוע בסדר גודל שכזה, הגיע זמן מחיאות הכפיים והקידות.
אז מחיאות כפיים למארחות מג'יאקונדה, רפאלה וענת המקסימות, שממשיכות בקו ברור של יינות איכות שנבחרים בקפידה.
ומחיאות כפיים לאורח פרדריק בייל, שלי אין בכלל ספק שהאירוע המיוחד בכתית, ובכלל הביקור בארץ, גרמו לו להתרוממות רוח, מאחר ואת ההנאה הוא לא הסתיר.
ומחיאות כפיים וקידה לשף מאיר אדוני על שילוב מלהיב ומרהיב של מטעמים צבעים וטעמים.
זה היה אירוע שלקח כל אחד לגבהים. שאפו.

צילומים: דני רובין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר