הפיקנטריה של סבתא מרגלית

המטעמים אותם למדה סבתא מרגלית לבשל בבית הוריה ואותם תרגלה שנים ארוכות עם שלושת בעליה וחבר לחיים בבית הדיור המוגן בו היא מתגוררת, הם אלה המככבים בספר זה

הפיקנטריה של סבתא מרגלית
סיפורים ותבשילים
מרגלית נתנאל שלוש נירנברג
צילום: רן ארדה
קווים הוצאה לאור
מחיר מומלץ: 98 ₪


כאשר לסופרת בכלל, ולכותבת ספר בישול בפרט, יש שמות משפחה כה רבים, ברור שיש סיפור מרתק מאחוריה.
ואכן, סיפור חייה של מרגלית, שנולדה בירושלים כבת למשפחת בר-ציון בתחילת שנות ה- 20 (1923, לדיוק) של המאה ה- 20, מתפרש על דפיו האחרונים של הספר, ונקרא בעניין רב.
המטעמים אותם למדה לבשל בבית הוריה ואותם תרגלה שנים ארוכות עם שלושת בעליה וחבר לחיים בבית הדיור המוגן בו היא מתגוררת, הם אלה המככבים בספר זה.

פרקי הספר נושאים שמות קונבנציונליים בהחלט, כמו מאפים; מרקים; ממולאים; קציצות; קובה ודגים; תבשילי קדירה וחמין; צמחוני; ומתוקים.
אך כמעט כל מאכל ומתכון מלווים בסיפור רקע קצר על מקורם ועל מקומם בחייה של מרגלית, כאשר הצילומים מרהיבי העין של הצלם הותיק רון ארדה, תורמים רבות לספר.

מרגלית הספרדייה, נצר למשפחות שמקורן בברצלונה שבספרד, והתפצלו לבולגריה (הורי אמה) ולסלוניקי שביוון (הורי אביה), ספגה את כל הטעמים, כולל קוגל אטריות חריף אותו למדה להכין מחברותיה האשכנזיות; חלה מתוקה בה היו מזינים כלה בבוקר חופתה; מרק עוף קלאסי אותו נתנו ליולדת בארוחת הצהרים שלאחר הלידה; או מרק עדשים אותו היו מכינים ביום חמישי – יום הניקוי השבועי הגדול.
בתחום הדגים מוצעים בכפיפה אחת אגריסטצה – דג ברוטב סמיך, לצד גפילטע פיש אותו למדה מרגלית להכין מבעלה משה נירנברג, וכשהפחיתה את מינון הסוכר בו עד לאפס לבקשת ילדיה, זכה למחמאות גם מהבעל האשכנזי.

בספר שורה של מתכוני חמין: עם פסטה ועוף, עם מעיים ממולאים בנוסח ספרדי, חמין חיטה בנוסח ספרדי, חמין עשיר בנוסח כורדי (תרומת משפחת הבעל הראשון), וכמובן חמין שעועית קלאסי.

גם המאפים והקינוחים מגוונים: ממעמול בנוסח ספרדי (מאפה מסורתי לפורים לצד אוזני המן); סוטלאץ – רפרפת אורז וחלב אותה הכינה אמה של מרגלית לחג השבועות; קורבייל – עוגיות פריכות בנוסח ספרדי שמצווה לאוכלן בעודן טריות; וצ'וסטטוס פלצ'נטה – קינוח הונגרי בלינצ'סי.
גם דלעת חגיגית לראש השנה והקינוח ההונגרי גומבוץ' (כופתאת ממולאות בריבת שזיפים), יובילו אתכם לסוף הארוחות הדשנות אותן מציעה לכם מרגלית ממרום יותר מ- 80 שנותיה הגסטרונומיות.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר