הפנינג יינות ישראל בדרך היין רעננה: מיתון או מכבי?

אין ספק שהכינוי הפנינג יינות ישראלים די קלע למטרה שלשמה נועד. אם יקבים ממותגים גבוה בתמחור כמו קסטל ומרגלית היו והטעימו מינות הדגל שלהם, יש להתפלא הכיצד נפקד מקומו של יקב כמו קלו דה גת

רק בסוף השבוע הקודם ערכה רשת דרך היין אירוע מכירה רב-סניפי רב-מותגים ומשתתפים הידוע בכינוי ה- GRAND-SALE, וכבר היא קיימה ביום חמישי האחרון בשעות הערב הפנינג יינות ישראלים, ושוב עם מבחר מעניין וחשיפה מעניינת לא פחות של יינות וגם של חלק מהייננים העושים במלאכה.

איני יודע לומר מדוע לא הגיעו הפעם חובבי היין בהמוניהם לדרך היין רעננה. האם זה משחק הפתיחה של שלב הטופ-16 שנפל דווקא באותו הערב, שזימן את קבוצת אלבה ברלין, מארחת הפיינל פור, מול קבוצת מכבי תל אביב בכדורסל, או אלו חלילה מסממניו של המיתון, שהחסיר מכמות הקהל הרבה שמילא עד היום עד גדות ויטרינות החנויות שבמתחם קניון רננים בחזית חנות דרך היין, ובעצם נהר לכל ערב טעימה שערכה רשת דרך היין.

אולי מדובר בסיבה לא ברורה אחרת, אבל מאידך את מה שמבקש לעצמו חובב היין שפוקד כל אירוע יין, וא קיבל גם הפעם, ולא חסרו כמה הפתעות לטובה, וגם שתי סוכריות של יין לקינוח.

אוסיף ואומר שגם היעדרותו של יקב בנימינה שנמכר לרשת חצי חינם, ובעבר השתתף בכל אירועי דרך היין ונחשב ל"מותג הבית" של הרשת, לא פחות מאשר יקב רקנאטי או צרעה, לא פגמה והיקב לא חסר כאן לאיש.
מאידך, אם יקבים ממותגים גבוה בתמחור כמו קסטל ומרגלית נמצאים ומטעימים מיינות הדגל שלהם, יש להתפלא הכיצד נפקד מקומו של יקב אחר – "מותג בית" של רשת דרך היין כמו קלו דה גת.

אבידן 
בלנד דה נואר מרלו קברנה סוביניון שיראז, בלנד דה נואר שירז,קברנה סוביניון פטיט סירה, שירז רזרב. על עמדת ההטעמה הייתה שירה אבידן שכמו תמיד בחיוך רחב וידענות רבה שמחה לארח כל אורח לטעימה והסברים מקיפים – אהבתי את השירז רזרב באלגנטיות שלו.

יקבי כרמל 
קברנה סוביניון שיראז הסדרה האזורית, קברנה סוביניון הסדרה האזורית, שיראז כרם קאיומי – שלדעת רבים היה הפתעה. יין שכבר עתה מדברים עליו רבות. הוא עורר עניין רב, ואפילו "פאנל" קטן סביב העמדה עם טועמים שבחרו בו כפייבוריט שלהם.
גוורצטרמינר בציר מאוחר כרם שעל 2006 – אצל רבים זהו יין הקינוח הישראלי המועדף בתחרות עזה מול ההייטס ויין של רמת הגולן. כשמבחינתי הגיעו טעימות היין אל קצן, משהו כמו שעתיים וחצי גדושות יין מתחילת הערב; הבאתי את הכרם שעל אל אפי, וריח משכר נפלא עלה.
היין שהוטעם מצונן היטב הפגין כל מה שכרם שעל בציר מאוחר יודע לתת. אבל אני, שמחזיק עדיין בביתי בקבוקים לא מעטים מהבצירים 2004, ו- 2005 (לאשתי חיבה יתרה אליהם – מה לעשות?…) מזהה שוני שיוצר מבחינתי העדפה לקודמים בהשוואה לנוכחי, ולו בשל עודף מתיקות הסוכרייה לטעמי, והחסך במורכבות או איזון מדויק של חומציות מול מתיקות ומרירות דמוית אשכולית שהייתה בקודמים.

דומיין דו קסטל 
פטיט קסטל, גרנד וין, גרנד וין מגנום 2006 – זה לטעמי ולדעת רבים מחבריי היה ה"שוס" של הטעימה. האפשרות שבקבוק המגנום שהוצב על שולחן עמדת הטעימה בכלל ייפתח לא נראתה בעיני רבים כסבירה, שכן הגרנד וין הוטעם מבקבוק רגיל והיה במיטבו.
סמוך לשעה תשע, כשעתיים מתחילת הערב, נפתח המגנום, וחרף העובדה ששותפיו בקבוקי הטעימה "הרגילים" הוטעמו לאורחים מדיקנטרים, המגנום היה לא פחות ממצג נפלא של איכות, יוקרה ואלגנטיות, והיווה את כוכב הערב.

ברקן 
עמיר אברהמי, מדריך היין הראשי ויינן במקצועו, הטעים שיראז רזרב, פינוטאג' רזרב, וקברנה סוביניון רזרב מהסדרות המוכרות. לא היו פה  הפתעות אלא שמירה על הקיים, שהוא בהחלט ראוי ונותן תמורה נאה למחיר.

סגל 
סינגל קברנה סוביניון, סינגל סירה, רכסים ארגמן – שוב עורר הרכסים ארגמן עניין. היו בין הטועמים שביקשו וניתנה להם ההזדמנות לטעום לראשונה מהיין, והיו שהתלהבו מהצבע ופחות מהטעם. חלק סיפרו על תחושה של "חומציות יתרה", ואחרים טענו כי "מדובר בגימיק ניסיוני, אבל חייבים לומר שתעוזתי ונחמד".

ססלוב 
בארי ססלוב, האיש הנחמד הזה שחיוך רחב לא סר מפניו, הגיע לצפות מהצד כיצד מתופעלת עמדת ההטעמה על ידי מטעים צעיר. אי אפשר להבחין בבארי ולא לחטוף עמו שיחה קצרה, ולפיכך בארי בעצמו היווה מוקד עניין ומשיכה לא קטן. הוטעמו היינות הבאים: אביב קברנה סוביניון, אביב מרלו,אדום קברנה סוביניון, אדום שיראז קברנה סוביניון. גם בעמדה זו לא היו חידושים אלא שמירה על קו מוכר מאפיין וברור של יינות מהסדרה השוטפת.

סוסון ים 
זאב דוניה זה יינן ויקב של אטרקציה ממגנטת קהל – לא פחות לא יותר. לך ותסביר הכיצד עומדת העמדה עם השילוט סוסון ים בשעה שבע בערב מיותמת מיין וממטעים, בעוד עמדות הטעמה אחרות כבר פעילות, ואז כאילו במטה קסם צץ לו זאב עם מספר ארגזים; לא מספיק לסדר את העמדה, לא מספיק לפתוח את בקבוק היין הראשון, וכבר כמו עדת זבובים העמדה מכוסה כולה בטועמים ממתינים עם כוס יין ריקה בידם, וזאב פשוט נעלם מאחוריהם; נדמה לרגע כאילו הוא עדיין לא הגיע.
הג'ייימס הלבן שנין בלאן 2008 בטעימת חבית ששלף זאב כיין הראשון הוגש אמנם מעט מקורר מדי, אבל עזבו אתכם. הארומות שטיפסו במעלה האף עשו בשביל זאב חצי מההסברים שאולי היו מתבקשים. אך, איזה יין לבן נפלא. ואיזה תור שהמתין לטעום, ושב וחזר והתארך. מהיינות האדומים הטעים זאב את הגאודי, הפליני, האנטואן והאלול. לכל יין סיפור, לכל יין אמירה, וכל יין הוא סוסון ים.

רקנאטי 
רזרב פטיט סירה זינפנדל, רזרב מרלו, רזרב קברנה סוביניון – בתחילה הוצבה בעמדה להטעמת היינות עלמת חן נחמדה. היינות מוכרים כולם ולטובה, והם לא היוו אטרקציה מיוחדת מול העמדות של היקבים האחרים. אבל כשהגיע גיל שצברג היינן הראשי, החלה העמדה להתמלא, וחיוך רחב של אושר עלה על פניה של המטעימה. גם אצל גיל שצברג, כמו אצל בארי ססלוב, עצם הנוכחות של היינן – קל וחומר כשמדובר ביינן מוכר ובעל שם עבור רבים מחובבי היין, מיד ניגשים רבים להחמיא ולשאול שאלה, להתייעץ, וסתם ללחוץ יד ולפרגן.

ויתקין
שרונה בלוגולובסקי הטעימה את מסע ישראלי אדום, פינו נואר והקריניאן.
אהבתי הן את הפינו והן את הקריניאן הידוע לטוב.

תבור
קברנה סוביניון אדמה בזלת, מרלו אדמה גיר, מסחה קינוח – כמו כל יין קינוח המתיקות מפתה ומושכת ומסמנת לך את הדרך הטובה הביתה, עם נימה מתוקה כמו סוכרייה נוספת בפה.

צרעה 
הרי יהודה, שורש, נווה אילן – היינות של צרעה שומרים על מסורת הטרואר מבית מדרשו של רוני ג'יימס, וערן פיק בהווה.

טריו 
הבנים לבית שקד: אורן, טל וקובי, הטעימו את יינות היקב הפרטי שלהם השוכן במרתף ביתו של אורי שקד – הספיריט והסיקריט.

יקבי רמת הגולן
היקב הגדול והעשיר בישראל הציע לטעימה את בקבוקי סדרת הגמלא – לה יש  חובבים לא מעטים: גמלא ריזלינג, גלא שרדונה, גמלא סנג'ובזה, גמלא מרלו, גמלא קברנה סוביניון.

הרי גליל 
"יקב בן" של יקבי רמת הגולן הטעים ויונייה, שירז, פינו נואר, ויראון סירה שהזכיר לכולם איזו סדרה נפלאה היא סדרת היראון שנותנת מצג של יין טוב ומשובח.

מרגלית 
אסף מרגלית והיינות קברנה סוביניון, קברנה פרנק, והאניגמה – שהיווה אף הוא אבן שואבת של טועמים עם כוסותיהם בידם אל עמדת הטעימה.
תרצו תייחסו זאת לשמו הממותג גבוה של היקב, כמו קסטל. תרצו תייחסו זאת לעובדת היותו של אסף החביב בעמדת הטעימה. ולבטח לוכלו לייחס זאת לעובדה שמחיריהם של יינות מרגלית היו מהגבוהים בטעימה, אם לא הגבוהים שבהם, ובעידן של מיתון, כאמור לעיל, זו לבטח סיבה טובה להרשות לעצמך טעימה מיין מהליגה של הגדולים.
באותה נשימה אני חייב לציין אכזבה לא מעטה שנרשמת לאחרונה אצל חלק מחבריי שוחרי היין, שמדי אירוע השקה ביקב לא מהססים מלרכוש ארגז או שניים מיינות מרגלית. לאחרונה, כשנפתחו על ידם, כך הם מספרים, באירועי משפחה בקבוקים משל היקב משנים קודמות, היינות שנפתחו היו אפעס מאכזבים לדידם, ולא הפגינו עוצמות או שאריות פוטנציאל, חרף היותם מתומחרים ואף נרכשו במחיר גבוה.

פלטר
סם פלטר האבא של טל וניר הטעים את יינות היקב. הסוביניון בלאן והטריו.

טוליפ 
ג'אסט מרלו, ג'אסט קברנה סוביניון, רזרב קברנה סוביניון. גם כאן לא הוטעמו חידושים מהיינות של טוליפ כמו הטוליפ הלבן, ולבטח לא הטוליפ השחור, וקו היינות של טוליפ נשאר נאמן לעצמו – טוב כתמיד.

עגור – קסם, שמירה מיוחדת
חיבה רבה יש בליבי לשוקי ישוב יינן עגור, ודמותו חסרה לי באירוע. שאלה שהייתי מבקש לשאול אותו מלווה אותי כבר תקופה. טעמתי את שני היינות הללו בפסטיבל עין-חמד, ו"השמירה מיוחדת" דאז היה עבורי טוב מאוד. שבתי וטעמתי את שני היינות לפני שבועיים בטעימת יום שישי בחנות דרך היין שבתל-אביב, והם היו בנאליים-  שום דבר מיוחד.
שוב בערב הטעימה הנוכחי דווקא ה"קסם" היה המעניין יותר וה"שלם" יותר מחברו הגבוה יותר "השמירה מיוחדת", ואיני יודע למה.

שמן זית
שתי עמדות הטעמה של שמן זית ראשון המסיק היו משני צידי הרחבה. שמן הזית של משק הלפרן ושמן הזית של שמנא. השמנים הוטעמו לצד פיסות לחם טרי וזיתים ירוקים טעימים להפליא.

לסיכום:
אין ספק שהכינוי הפנינג יינות ישראלים די קלע למטרה שלשמה נועד. בחזית החנות סודרה בימת תצוגה ענקית ומרשימה בצורת פירמידה, ועליה סודרו כלל היינות שבטעימה לצד מחיריהם.
כל אורח קיבל לידיו כוס לטעימה ודף שמצד אחד שלו נרשמו כלל היינות שבטעימה, ובצדו השני תרשים פרישת מפה של כלל עמדות היקבים בצורה ברורה ונוחה
10% הנחה ניתנו על יינות הטעימה, ו- 15% הנחה על קניית שישייה ממגוון יינות הטעימה, למעט יינות שסומנו בכוכבית, שהוצגו כבר במחיר מבצע ועליהם ניתנה הנחת חבר מועדון בלבד.
מחיר הכניסה לאירוע היה בהחלט ראוי, מוצדק, ושווה לכל נפש: 25 ₪ , מתוכם 10 ₪ זיכוי לרכישת יינות מהטעימה, וכוס מתנה לכל אורח.

וממש לסיום, הנה עוד הוכחה שברשת דרך היין לא מפסיקים לחשוב שיווק: יש בחירות לכנסת ולראש ממשלה? אז יש גם מבצע בחירות מיוחד:
קונים ביום לפני הבחירות 9/2/2009 וביום הבחירות 10/02/09 ממגוון מוצרי החנות בסכום של 50 ₪ ויותר, ובוחרים מתנה: בקבוק יין לברוסקו, פותחן מלצרים, או כוס יין איכותית. ומזכירים לנו שאין כפל מבצעים והנחות, כך שבדקו מה באמת כדאי לכם. 

סניפי דרך היין:
סניף ת"א – החשמונאים 93, ת"א. טלפון : 03-5619263
סניף צומת סביון – כביש 461, מרכז מסחרי צומת סביון . טלפון : 03-5339666
סניף רעננה – קניון רננים, המלאכה 2, קרית אתגרים. טלפון: 09-7460408
סניף נס ציונה – הפטיש 6, ישפרו סנטר נס ציונה. טלפון : 08-9302858
סניף מודיעין – אזור המלאכה 121, ישפרו סנטר. טלפון : 08-9704444
www.wineroute.co.il

צילומים: דני רובין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר