הפסח הזה אפשר גם אחרת: כיצד לעבור את חג הפסח ללא עלייה במשקל

יערה שרי, הדיאטנית קלינית של שירות תזונה ודיאטה, מרכז רפואי "ברזילי", מגישה עצות לשמירה על משקל ואכילה נכונה בחג הפסח

אכן בפסח השמחה רבה: ארוחת משפחתיות עם כמויות אוכל מוגזמות – אך שוב מרגישים שאין מה לאכול; אוכלים יותר מדי אבל משום מה לא שבעים (כמה ביצים ותפוחי אדמה אפשר לאכול לפני שזה ייחשב ליותר מדי?); רואים את האביב ותחילת הפריחה בחוץ, וחושבים על טיול ופעילות גופנית, אבל עסוקים בלעכל את ארוחת השישי-שבת-ליל הסדר-חג ראשון-חג שני-שישי-שבת. ואל תשכחו: יש גם "על האש" ואתם חייבים לבוא.

הפסח הזה אפשר גם אחרת: תכננו כמויות הארוחה מראש ולא תוך כדי; איכלו מאכלים אהובים ולצידם שפע של ירקות ופירות; אזנו בין מרכיבי המזון השונים, ובחרו בצורה נבונה את המתוקים. להלן מספר טיפים:

מלאות/אי נוחות בבטן/נפיחות/ עצירות
לא נעים לדבר על כך, אבל שינוי בתזונה היומיומית, כגון עודף מצות יכול להביא למצב של אי סדירות בעיכול.
טיפול בתופעה:
שתייה מרובה: מים/סודה. שתייה תורמת לתחושת מלאות ומסייעת לפעילות תקינה של מערכת העיכול.
סיבים תזונתיים: ניתן להוסיף סיבים לתפריט ע"י אכילת מצה מלאה, קטניות (לאוכלי קטניות) וירקות. שיטות הכנה מומלצת לירקות: אפייה בתנור, בישול במיקרוגל, מרק או סלט. אגוזים ושקדים מכילים סיבים תזונתיים, אך גם הרבה קלוריות- מומלץ להמעיט בצריכתם.
פעילות גופנית: מסייעת מאד לתהליך העיכול. מומלץ לנצל את מזג האוויר האביבי ולצאת לטייל.

מצות
מצה מכילה 150 קק"ל, שוות ערך לשתי פרוסות לחם, אך לרוב המצות נאכלות בזוגות. כמו כן, שטח הפנים של המצה גדול וניתן למרוח עליה כמות גדולה יותר של ממרח בהשוואה ללחם. רצוי שהמצה לא תהווה בעצמה את הארוחה (כגון מצה מטוגנת, פשטידת מצות וכו'), אלא לאכול מצה כתוספת וכחלק מהארוחה. כמו כן רצוי לשלב בתפריט מצות מלאות עשירות בסיבים תזונתיים.

תפוחי אדמה
תפוח אדמה בינוני מכיל כ- 75 קק"ל, מעלה במהירות ולגובה את רמת סוכר בדם, ואינו משביע במיוחד. תפוחי אדמה קטנטנים אפויים בקליפתם עדיפים על פירה או צ'יפס, ורצוי לאכול כמות קטנה.

ביצים
מאכלי פסח מכילים כמות גדולה של ביצים.
ביצה אחת מכילה כ- 200 מ"ג כולסטרול (כ- 2/3 מסך כל ההמלצה היומית). כמו כן, מזונות מוכנים רבים מכילים ביצים (מיונז, עוגות, עוגיות, תערובות להכנת קניידלך ועוד).
ניתן ורצוי להחליף ביצה בשני חלבונים (בסלט ביצים, חביתה וכן באפייה).

"על האש"
ימי חול המועד מועדים למפגשים משפחתיים, ל"מנגל" שלרוב טומן בחובו בשרים שמנים ומעובדים, צ'יפס וסלטים על בסיס מיונז. רצוי לבחור ולהכין בשרים דלי שומן ודגים על הגריל, וכתוספת להעדיף ירקות.
בשרים דלי שומן: פרגיות, פילה (12), סינטה (11), שייטל (13), שפיץ צ'ך (15). דגים: אפשר לאכול דג "על האש". דגי בריכה טריים: מוסר, אמנון, דניס, בורי, פורל. כתוספת: אורז, תפו"א קטנים אפויים בקליפתם, קלח תירס מבושל עשוי על הגריל.
ירקות: חיים, בסלט או שיפודי ירקות בגריל.
רטבים לסלט: רצוי על בסיס מיץ לימון, שמן זית ועשבי תיבול.
לא לשכוח שתייה מרובה.

עוגיות ועוגות
עדיף להמעיט בצריכת עוגיות קנויות, ואם אוכלים – להעדיף מהכנה עצמית. עדיפים קינוחים על בסיס "מרנג" (חלבוני ביצה אפויים) מאשר על בסיס שמנת מתוקה (עוגות המוס למיניהן).
החגים, ופסח במיוחד, הם הזמן להפגין את כישורי הבישול והאפייה, וברוב המקרים עדיף לאכול קינוח ביתי (אנו יודעים מה הכנסנו פנימה) מאשר קנוי.

חשוב לזכור: פסח הוא רק שבוע בשנה. אבל גם שבוע כזה יכול לחבל בעבודה מאומצת של ירידה במשקל לאורך שנה שלמה.

יערה שרי היא הדיאטנית קלינית של שירות תזונה ודיאטה, מרכז רפואי "ברזילי" באשקלון,

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר