הפרופוליס מתחרה על תואר האנטיביוטיקה של הטבע

שנים רבות ניכסנו את התואר הנכסף של "האנטיביוטיקה של הטבע" לשום. מה לא נאמר עליו, מה לא נבדק בו. צמחים רבים ניסו לקחת לו את התואר – אך לשווא. ואז הגיע הפרופוליס

שנים רבות ניכסנו את התואר הנכסף של "האנטיביוטיקה של הטבע" לשום. מה לא נאמר עליו, מה לא נבדק בו. צמחים רבים ניסו לקחת לו את התואר – אך לשווא. ואז הגיע הפרופוליס.

פרופוליס (מיוונית: PRO – בעד, POLIS – כוורת) הנה תערובת הנאספת על ידי דבורים ומורכבת בעיקרה משרף עצים, דונג ורוק של הדבורה האוספת. לפרופוליס כינויים רבים: "דבק דבורים", "השעווה השחורה", וכמובן " האנטיביוטיקה של הטבע".
הפרופוליס נמצא בשימוש האדם עוד מימי מצרים העתיקה, היוונים והרומאים, אשר השתמשו בו כתרופה, כדבק ליצירת כלים, לאטימת סדקים במכלים, ולחניטה – כחומר מונע ריקבון לשימור מומיות.

הפרופוליס מורכב מכ-55% שרף, כ-30% דונג וחומצות שומן, כ-10% שמנים אתריים וכ-5% אבקת פרחים. 10% הנוספים מורכבים מפלבנואידים, חומצות פנוליות (בנזיל אלכוהול, חומצה בנזואית, חומצה קפאית וחומצה פרולית), חלבונים מאבקה וחומצות אמינו. מינרלים וחומרים אורגניים כמו ברזל, עופרת ואבץ. קטונים, לקטונים, קווינונים, סטרואידים, ויטמינים מקבוצת D וסוכרים.

בכוורת משמש הפרופוליס את הדבורים לדיפון החלק הפנימי של חללי הקן וחלות וולד, תיקון חלות, מילוי חללים צרים, הקטנת פתח הכניסה, כליאה של חרקים ובעלי חיים מתים, ערבוב כמויות קטנות עם דונג לאיטום תאי וולד, היגיינה והגנה מפני מחלות, חיטוי תאי הכוורת וציפוי הסביבה חיצונית של הכוורת. פעולת שיחור הפרופוליס שונה מפעולת שיחור אבקת הפרחים, והיא נעשית על ידי דבורת הדבש וחלק מהדבורים חסרות העוקץ בלבד.

בשל העובדה כי חומר זה אינו מצוי בשפע בטבע, מופק הפרופוליס בצורה מוגברת באמצעות גידול דבורים בעלות נטייה גבוהה לשיחור. אולם, גם כאן מעטים הם הכוורנים שעוסקים בזה, מאחר וגידול יזום של פרופוליס מפריע לטיפול השוטף של תחזוקת הכוורת, היות והפרופוליס נדבק לידיים ולבגדים במזג אוויר חם, מזהם טבעי של דונג, מסרבל את הסרת חלות הדבש לשיווק, ומקשה על שליפת החלות מהכוורת.

על מנת לאפשר שימוש בפרופוליס לבני אדם, נעשה מיצוי הפרופוליס נעשה על ידי אתנול, גליקול, מים או שמן. תהליך המיצוי הכרחי למניעת הופעת תסמיני אלרגיה, מאחר והפרופוליס הגולמי מכיל ארס חרקים שנלכדו בתוכו.

כיום פופולארי מאוד השימוש בפרופוליס בתעשיות המזון, הקוסמטיקה והרפואה. בתעשיית המזון למשל, הוא משמש לעידוד גדילת בעלי חיים – תוספת משקל של כ-20% אצל פטמים, עידוד יצור ביצים במטילות, הארכת חיי מדף של דגים קפואים. בתעשיית הקוסמטיקה השימוש הדרמטולוגי הוא כנראה הנפוץ ביותר כיום בפרופוליס. הוא משמש לרגנרציית ושיקום רקמה – לכן נמצא בשימוש על ידי קוסמטיקאיות ומהווה חלק מטיפול לאחר ניתוח פלסטי.
כמו כן הוא משמש כתוסף למגוון מוצרים: שמפו, קרם לחות, סבונים, אודם, גומי לעיסה, משחות שיניים, מי פה, קרם הגנה מפני השמש.

גם בתחום הרפואה עלה הביקוש לפרופוליס, כנראה לאור המגמה האחרונה לשימוש במרכיבים טבעיים. לא תועדו מקרים בהם התפתחה עמידות למוצרי פרופוליס. הפרופוליס, כמו הרבה פלבנואידים, הינו אנטיאוקסידנטי. הוא משמש לטיפול אנטי-אסמטי ותמיכה במערכת הנשימתית, עיכוב תאי גידול מסוג מלנומה או קרצינומה, רגנרציית רקמה וחיזוק קפילרות, פעילות אנטי-סכרתית, פעילות אנטי-בקטריאלית (סטפ' אאורוס, סטרפ', אשריכיה קולי וסלמונלה), פעילות אנטי-ויראלית (הרפס, אינפלואנזה ומחלת Newcastle), מגרה את מערכת החיסון, מטפל באלרגיה (כל עוד לא ידועה תגובה אלרגית לדבורים), יעיל בטיפול בכוויות, זיהומי עור, פה, שיניים, גרון, טחורים, כיבי קיבה ואף משמש כחומר הרדמה/ אילחוש.

'המילניום- רפואה סינית' מציעה מגוון מוצרי פרופוליס חיוניים לכל בית:
משחת פרופואן – לטיפול באקזמות, פטריות, שפשופים, גירויים בעור, פצעים, פסוריאזיס ומצויינת במיוחד לטיפול בכוייות- מורחים שכבה אחידה על המקום הנגוע. (50 ₪ ל- 20 גר', 75 ₪ ל- 40 גר').
פרופוקט – מיוחד עבור ילדים – פרופוליס נוזלי בשתייה ללא אלכוהול, מכיל 10% ריכוז של פרופוליס ממותק בדבש. (60 ₪ ל- 50 מ"ל).
פרופואל – מיועד למבוגרים – מיצוי פרופוליס המכיל 20% ריכוז אלכוהול. לטיפול מונע מומלץ לשתות 15 טיפות פעם ביום או 20-30 טיפות, 3 פעמים ביום. לטיפול במחלה מומלץ לערבב את הטיפות בכף מים חמים, לחכות שיתקרר ולשתות על בטן ריקה. (60 ₪ ל- 50 מ"ל).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר