הצלחה לתמר הישראלי מג'הול בחו"ל: מחיר שיא של עד 80 שקל לקילו בבריטניה

הזן המצליח הובא לארץ מקליפורניה, וכיום הדקלאים הישראלים הם המובילים בסחר בו בעולם

זן התמרים הישראלי מג'הול זוכה לביקוש רב בשווקים באירופה. המג'הול, שהובא לארץ מקליפורניה, הפך להיות הזן המוביל בישראל, ומככב ברשתות השיווק המובילות באירופה: מרקס אנד ספנסר, וויטרוז, טסקו, מיגרוס וקו-אופ.
בשיא העונה זוכה המג'הול לפדיון שיא של 80 שקל לקילו במכירה בחנויות בבריטניה.
המג'הול הישראלי הגיע השנה לראשונה גם למדינות מזרח אירופה.

התמרים של הדקלאים הישראלים נמכרים באירופה תחת המותג "קינג סולומון" באריזות מתנה ססגוניות, והם חביבים על בני כל הדתות: מוסלמים, נוצרים ויהודים. המג'הול הוא פרי גדול ועסיסי, המצטיין בריכוז סוכר טבעי גבוה ומרקם עשיר. הוא מכיל ויטמינים רבים ומהווה מקור חשוב לאשלגן, סידן ומגנזיום ותורם לתקינות מערכת העצמות, העצבים והדם.

בשנת 2006 צפוי יבול של למעלה מ-9,000 טון בישראל, ועד שנת 2010 היבול השנתי צפוי לגדול למעל 12 אלף טון בעקבות תנופת נטיעות של כ-20 אלף עצי תמר צעירים מדי שנה.
לדברי דוידי מרום, מנכ"ל הדקלאים, הודות לתהליך של מחקר ופיתוח מתמשך מניב כיום דונם של מג'הול 130 ק"ג, לעומת פחות מחצי מיבול זה במקור. הגידול ביבולים תורם להגדלת הרווחיות של המגדלים. המג'הול עמיד למליחות ולכן ניתן להשקותו במים שוליים שאינם מתאימים לשתייה ולרוב הגידולים החקלאיים האחרים.

הבאת המג'הול לארץ וקליטתו בעיקר בישובים הצעירים בבקעת הירדן, בים המלח ובערבה, הם אחד מסיפורי ההצלחה בחקלאות. מקורו ההיסטורי של הזן הוא במרוקו. מגדלי התמרים בקליפורניה אימצו את הזן וטיפחו אותו, ומארצות הברית הוא הגיע לישראל. מטעי התמרים במרוקו נפגעו קשה ממחלת הביוד, וישראל הפכה להיות המובילה ביצוא המג'הול בעולם.

לדברי מרום, אחת הסיבות להצלחת התמרים הישראלים, ובהם גם המג'הול, היא יכולת המיון של זני הפרי ואיכותם, והקצאתם לשווקים במדינות השונות בהתאם לטעמם של הצרכנים. זהו תהליך מתמשך של לימוד רצונם של הקונים ומתן מענה לכך.


אתר הדקלאים: www.hadiklaim.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר