הקלאסיקו הספרדי במפגש חובבי היין יולו

יולו הוא מועדון בו חברים חובבי יין וותיקים המתכנסים לכעשרה מפגשים בשנה כאשר המארח קובע את תכנית הערב וקונה את היינות. מפגש זה הוקדש ליינות מתיישנים מספרד משני אזוריים – ריוחה וריברה דל דוארו

איזה כיף. יציאה ממגבלות הסגר האחרון בסדרה (בשלב זה) ישר בצלילה למפגש ה- 160 של מועדון יולו (YOLO – קראו בסוף הכתבה מה זה), שהוקדש ליינות מתיישנים מספרד משני אזורי היין המובילים – ריוחה וריברה דל דוארו. היה מרתק לפגוש יינות בני 20-30 שנה שטרם נס ליחם. היין הצעיר ביותר בערב זה היה בן 15 שנה. ממש ילד.

לא ציינתי את מחירי היינות לערב זה, מאחר והם התיישנו לאורך שנים במרתף היין של המארח התורן, ובגילם המופלג מחירם הנוכחי פחות רלבנטי. הסתפקנו בהנאה ממגוון הטעמים העשיר.

צילום יגאל ברנע

Muga, Prado Enea Gran Reserva, Rioja 1995

יקב משפחתי שנוסד בשנת 1932. ממוקם בעיר HARO שבאזור ריוחה. פראדו אנאה הוא יין הדגל של היקב. הוא מורכב מהזנים האדומים המקומיים המותרים ביינות ריוחה: טמפרניו, גרנאצ'ה (גרנאש), מזואלו (הקריניאן המקומי) וגרסיאנו. מייצרים כמובן גם יינות לבנים, אולם בטעימה הנוכחית שתינו אדומים בלבד. בתהליך הבשלתו, היין מתפתח ראשית במכלים גדולים למשך חצי שנה, משם עובר למשך שלוש שנים לחביות עץ אלון צרפתי, לאחר מכן מבוקבק וממתין שלוש שנים נוספות במרתפי היקב להשלמת התפתחותו. בקיצור – שבע שנים מבציר ועד הופעתו בשוק. רשמי טעימה – גילו הבוגר בא לידי ביטוי בעטרת בגוון תפוז-חום בהיר העוטפת את צבעו המקורי האדום. האף אדמתי, מפולפל, פירותי, ניחוח אורנים. בפה – יין חי ובועט, חמיצות נעימה לחך, שזיפים שחורים, גוף בינוני, מאוזן ואלגנטי, סיומת טובה ומעוררת. ציון יולו – 16.0 (92).

צילום יגאל ברנע

Contino, Gran Reserva, Rioja 1996

היקב שהיה הראשון לאמץ את קונספט ה "שאטו" באזור ריוחה. שאטו – דהיינו מתבסס על ענבים מהכרמים שבבעלותו, ובגישת ה"טרואר". הוא נוסד בשנת 1973 ומעבד כ- 600 דונם כרמים שבבעלותו. היין ששתינו מורכב מ- 70% טמפרניו, 15% גרסיאנו, ו-15% גרנאצ'ה. שלוש שנים בחביות עץ אמריקאי וצרפתי, שנתיים בבקבוק במרתפים התת קרקעיים העתיקים (נבנו במאה ה- 16) של האחוזה. רשמי טעימה – גוון אדום בהיר נאה המזכיר צבעם של יינות בורגון. אף מרגש של פירות אדומים, פרחוני, אדמתי וטחוב. מתובל בפלפל שחור. ערסול קצר מעלה מיד ניחוח עוצמתי עשיר ונעים. בפה מתקבל איזון למופת בין החמיצות, המרירות העדינה וטעמי הפרי האדום. טאנינים מוצקים, רעננות, סיומת בינונית. יופי של יין שעוד נכונו לו שנים נוספות. ציון יולו – 16.1(92).

צילום יגאל ברנע

La Rioja Alta, Gran Reserva 890, Rioja 1995

100% טמפרניו. 6 שנים בחביות עץ טרם ביקבוק. מחייב העברה דרך מסננת לדיקנטר כדי להימנע מהמשקעים הרבים בתחתית הבקבוק, ובכך גם ליהנות מגוון אדום בהיר ונאה. אף של דובדבן מבושם, משולב בריחות ריצפת יער, עור, טחב, עץ אורן ופרחי בר. בפה – חמיצות מרשימה, מרירות טובה, מעט ירקרקות הנותנת ליין גוון "בוסרי". האוכל מרים את היין. הסיומת נעימה וארוכה. ציון יולו –15.8 (92).

CVNE, Vina Real Gran Reserva, Rioja 1986

הימור רציני לשתות יין בן 35 שנה. איזה כיף שמארח הערב לקח את ההימור המושכל הזה. 95% טמפרניו, 5% גרסיאנו. אין מה לעשות, גילו המופלג כבר משפיע על הצבע שקיבל גוון חום עכור, אבל האף והפה פיצו אותנו לגמרי. אף עוצמתי, אדמתי, פטרייתי, פירות יער, גוון של קפה, תבלינים. בפה – יין מרתק. הפרי מורגש היטב, טעמי לוואי של דבלת תאנים, החמיצות והמרירות עדיין משתלבות היטב. יין עגול וחי, סיומת ארוכה ונעימה. ציון יולו – 16.7 (94). לא מובן מאליו.

צילום יגאל ברנע

Vega Sicilia, Valbuena No 5, Ribera del Duero 2006

יקב וגה סיציליה מתחיל להתקרב לגיל 160. בשונה מיינות ריוחה, באזור ריברה דל דוארו מגדלים גם גפנים של ענבי קברנה סוביניון, מרלו ומלבק המשתלבים עם הטמפרניו , ששמו המקומי הוא טינטו פינו. המספר 5 מייצג את חמש שנות יישון היין טרם שיווקו. הגפנים יחסית צעירות, 11-12 שנה. 95% טמפרניו, 5% מרלו. יישון בחביות אמריקאיות וצרפתיות. רשמי טעימה – צבעו אדום כהה מאוד, נוטה לשחור. אף המשלב פרי אדום (דובדבן ותות) עם שזיפים ופטל, שוקולד, תבלינים. יין פרחוני. בפה – יין צעיר, פירותי, מפולפל, גוף מלא. חמיצות מצוינת. עשיר, בשרני, ועם זאת עגול להפליא. סיומת ארוכה ומאוד מוצלחת. נפלא. ציון יולו – 16.9 (94).

צילום יגאל ברנע

Vega Sicilia, Unico, Ribera del Duero 1998  

לא רק יין הדגל של היקב המהולל הזה, אלא גם גולת הכותרת לערב זה. 92% טמפרניו, 8% קברנה סוביניון. מיוצר רק בבצירים היותר איכותיים ומהתוצרת היותר איכותית, כך שקיים גם פער גדול בין היקפי הייצור בשנים השונות. היין מתיישן בחביות שונות למשך לפחות 10 שנים עד לשיווקו לקהל הלקוחות. רשמי טעימה – צבע אדום ארגמן כהה מרשים. אף אדמתי, פירות שחורים, טחב, מנטה, צרור פרחים ותבלינים, קצת ניחוח חבית. פה מרגש מרובה שכבות טעמים, ההולכות ומתקלפות בפה. מגוון פירות שחורים כמו שזיף, דובדבן שחור וגרגירי יער. פרחוני. גוף מלא, פרי מרוכז, חמיצות נהדרת שמגרה את החך. אלגנטי, קטיפתי, ונותן תחושה שעוד יכול להמשיך ולהתפתח ולהסב הנאה מרובה לאורך שנים נוספות רבות. חוויתי. ציון יולו – 18 (96).

 מה זה YOLO?

יולו הוא מועדון חברים חובבי יין אותו הקמנו בשנת 2004. כולנו חובבי יין ותיקים, אשר החלטנו ליהנות יחדיו מהתחביב המשותף. אנו מתכנסים לערב יין ואוכל מדי יום ה’ האחרון בחודש בביתו של חבר מועדון ולפי תכנית שנתית קבועה מראש, בכעשרה מפגשים בשנה. המארח קובע את תכנית הערב וקונה את היינות. נוהגים לטעום עד שבעה יינות שונים בערב, לכתוב ההתרשמות מהיין בטבלאות מוכנות ולתת ציון, על בסיס 20 נקודות. כל יין נטעם, והחברים מציגים בעל פה כל אחד בתורו את דעתם ואת הציון. ממוצע הציונים נרשם ומתועד.

המטרות אותן קבענו לעצמנו – ליהנות, להכיר יינות שונים מהארץ ומהעולם, ברמותיהם השונות, ללמוד ולהעמיק בתחום היין ולגלות בו גילויים חדשים, וכאמור ליהנות מהערב המשותף. לכן אנו גם נוהגים לעיתים לגוון על ידי שילובו של בעל מקצוע מתחום היין, ובביקורים משותפים ביקבים ובטעימות. אנו מחווים דעתנו על היינות בפרמטרים המוכרים ובהתייחסות רצינית, אבל אנו מייחסים החשיבות קודם כול לאווירה המיוחדת שיצרנו, ולחוויה הכוללת של שתיית יין בחברותא ובלוויית אוכל מתאים, שגם כן זוכה לתשומת לב בכל מפגש.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר