הרוסים התאהבו בצנונית הישראלית והיצוא קפץ במאות אחוזים

במועצת הצמחים מסבירים את הגידול החד בכניסת ישראל לשוק הרוסי, בו נרשמו בשנים האחרונות ביקושים גדולים לכל סוגי הירקות והפירות מישראל. הצנונית הישראלית, כך מתברר, חביבה במיוחד על תושבי רוסיה ומדינות נוספות במזרח אירופה ושוק זה תופס כיום 80% מהיצוא. 15% נוספים מיועדים לאנגליה ועוד 5% למדינות אחרות

יצוא הצנוניות מישראל רשם עלייה חדה בשנים האחרונות על רקע ביקושים גדולים לירק הישראלי, בעיקר בשוק הרוסי. כך עולה מנתונים שסוכמו בימים אלה ע"י מועצת הצמחים.

מהנתונים עולה כי בעונת היצוא 2002/3 הסתכם היצוא של הענף ב-1,690 טון ובפדיון כולל של כ-1.4 מיליון דולר. בשנים שלאחר מכן חל גידול עקבי ביצוא, שהגיע בעונת 2005/6 לכמות של 6,280 טון ולפדיון של 5.6 מיליון דולר. דהיינו, גידול של כ-370% בכמות ושל כ-400% בפדיון.

במועצת הצמחים מסבירים את הגידול החד בכניסת ישראל לשוק הרוסי, בו נרשמו בשנים האחרונות ביקושים גדולים לכל סוגי הירקות והפירות מישראל. הצנונית הישראלית, כך מתברר, חביבה במיוחד על תושבי רוסיה ומדינות נוספות במזרח אירופה ושוק זה תופס כיום 80% מהיצוא. 15% נוספים מיועדים לאנגליה ועוד 5% למדינות אחרות .

אחד המגדלים, עופר טרבלסי מציין כי הצנונית הישראלית מצטיינת בשנים האחרונות באיכותה וביופיה, בעקבות הטמעת מיכון בענף. "קטיף הצנוניות נעשה כיום באמצעות קומביינים אשר מוציאים את הצנונית מהאדמה ע"י משיכת העלים, ובדרך זו נמנעת פגיעה בירק עצמו אשר מגיע לרשתות השיווק כשהוא נקי מעלים, טרי וארוז באופן מיטבי השומר על חיי מדף ארוכים".

השי רובין, מנהל האגודה השיתופית של ישובי חבל מעון המובילה ביצוא צנונית, אומר: "היצוא הישראלי לרוסיה מתרכז כיום בעיקר במוסקווה, בה יש אוכלוסייה של 12 מיליון נפש עם רמת החיים הגבוהה ביותר בברה"מ לשעבר. מדובר בפוטנציאל אדיר למגוון של מוצרים חקלאיים טריים ואיכותיים מישראל".

הצנונית היא בעלת יתרונות תזונתיים ובריאותיים חשובים: הצבע האדום שלה מקורו בפיגמנטים בשם אנתוציאנינים הידועים כנוגדי חמצון. מחקרים הראו כי הם עשויים לתרום להאטת תהליכי הזדקנות ולהגנה מפני התפתחות טרשת העורקים, סיבוכי סוכרת ומחלות דלקתיות.
בנוסף, הצנונית מהווה מקור לכמה ויטמינים ומינרלים . היא מכילה ויטמין C המסייע להפחית את הסיכון למחלות לב, חומצה פולית – התורמת למניעת מומים מולדים במערכת העצבים של העובר ואשלגן התורם למניעת יתר לחץ דם ומחלות לב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר