הרזיה דרך הכושר – השיטה

כמות האנרגיה הממוצעת הנצרכת בישראל כיום היא כ- 3,600 קלוריות ביממה לאדם (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה 2008). אדם ממוצע צריך לקיומו היומי כ- 2,200 קלוריות גברים, וכ- 1,800 קלוריות נשים. מכאן שמרבית תושבי ישראל נמצאים דרך קבע במצב של אכילת יתר, הבאה לביטוי בעיקר בצריכת-יתר של סוכרים פשוטים (ממתקים, מאפים ומשקאות ממותקים) ושומנים (דברי מאכל מטוגנים ורוויי שומן), הגוררת השמנה.

אנשים במשקל עודף נתקלים בבעיה המקשה עליהם להיפטר מעודפי המשקל: רובם עברו סדרות של דיאטות "כאסח" או צום עם צריכת נוזלים מועטה, או שיטות שונות להורדה מהירה במשקל. אך מאחר ולא שינו את הרגלי תזונתם ואורח-חייהם, חזרו אחרי הדיאטה ועלו במשקל תוך תקופה די קצרה, והגיעו למשקל גבוה יותר מהמשקל בו התחילו את הדיאטה. כך מוצאים הם עצמם עולים במשקל יותר ויותר אחרי סדרה ארוכה של דיאטות.

ממחקרים מקיפים בחו"ל ובארץ מסתבר, שקצב חילוף החומרים אצל אנשים שמנים שעברו מספר דיאטות נעשה איטי יותר מדיאטה לדיאטה, וכשהם מנסים לחזור לאכול אותם התפריטים בדיאטה הבאה, הם נוכחים לדעת כי אין לאותה דיאטה מוצלחת ההשפעה שהייתה לה עליהם בדיאטות הקודמות. הגוף שהתרגל להשתמש לצרכיו בכמויות מזון קטנות, "למד" לנצל את מעט המזון בצורה מרבית, ו"מאפסן" יותר עודפים כשומן.

כמות האנרגיה אותה שורף אדם במנוחה, שונה מאחד למשנהו. נמצא כי אנשים שמנים במיוחד מוציאים אנרגיה נמוכה ביותר בשעת מנוחה, והם אוגרים שומן בקלות רבה משום שמערכת חילוף החומרים שלהם איטית מאד. תוכנית ההרזיה דרך הכושר מתייחסת במישרין למצבים שהוזכרו, ויודעת לפתור את הבעיות הקשורות בעודף משקל.

מוכח כיום מעל כל צל של ספק, כי תזונה נכונה ונבונה יחד עם פעילות גופנית משפרת את קצב חילוף החומרים ואת תמונת הדם של אנשים שמנים, בנוסף להורדה במשקל. אנשים הסובלים מיתר לחץ דם, מרמה גבוהה מדי של גלוקוז (סוכר), טריגליצרידים (שומנים) וכולסטרול גבוהים מדי בדם, יכולים לשפר את מצבם עד כדי הפחתת המינונים בתרופותיהם, בעזרת תזונה נכונה ופעילות גופנית.

רבות דובר על הקשר בין קצב פעימות הלב לבין שריפת קלוריות. פחות מדברים על הרקע המדעי מאחורי סוג הדלק בו משתמש השריר: שומן (מתאי השומן בגוף), פחמימות (מהשרירים ומהכבד) וחלבון (מהשרירים), ועל רמות הדופק השונות הנחוצות למטרות השונות.

דופק שורף שומן – משמש אותנו לצורך הרזיה, ומתייחס לרמה של 70% מהדופק המרבי. הרזיה הינה גריעת שומן מתאי השומן, והיא מתרחשת בשעת פעילות גופנית בדופק המתון הזה. הפעילות בתוכנית דרך הכושר מבוססת, בין השאר, על היכולת לשמר דופק ברמה זו לאורך זמן באמצעות הליכה ופעולות אירוביות מגוונות, ובכך פועלת להפחתה אקטיבית של כמות השומן בתאי השומן.

דופק שורף סוכר (גלוקוז) – משמש אותנו לשיפור הכושר הגופני. כאשר הדופק בזמן מאמץ עולה לסביבות 85% מהדופק המרבי, הדרישה לאנרגיה ע"י השריר גבוהה מאוד. על מנת לספק אנרגיה זמינה ומהירה, חייב הגוף לנצל גלוקוז שהוא מביא מפירוק גליקוגן בשריר ובכבד. עבודה בדופק גבוה איננה מרזה אלא להיפך, מייצרת רעב מוגבר. מאחר והיא משתמשת בגלוקוז מהשריר ומהכבד, יש ירידה חדה ברמת גלוקוז בדם, שמאותתת לגוף להכניס עוד אנרגיה על מנת לאזן את רמת הגלוקוז בדם.

שימוש בחלבונים כמקור לאנרגיה – בדיאטות ללא פעילות גופנית ובהפחתה קלורית יומית אל מתחת ל-1,200 קלוריות ליום בדיאטות "כסאח" למיניהן – מושך הגוף חלבונים משרירי השלד כדי לקיים מערכות חיוניות, תוך פירוק חלבוני השריר. גם אימון אינטנסיבי וארוך עלול לגרור פירוק חלבונים מהשריר.

אנו מנחים את המתאמנים מה לאכול ומתי על מנת למנוע את פירוק השריר. ובמקביל, אנחנו מקפידים על עבודה עם מדי דופק, וכך יודע כל מתאמן מתי הוא בדופק יעיל ומשתמש בעיקר במאגרי השומן בגופו כדי לייצר את האנרגיה הדרושה לו לפעילות הגופנית, ומתי הוא משתמש בעיקר בגלוקוז, ובכך משפר את כושרו הגופני.
כמו-כן מקפיד צוות המדריכים לעקוב אחר רמת הדופק של המתאמנים, על מנת למנוע מצבים של פעילות ברמת סיכון גבוהה ללב.
השילוב של הגרעון הקלורי דרך התזונה הנכונה ודרך הפעילות הגופנית, הם הנוסחה המנצחת בתוכניתנו.

תוכנית ההרזיה "דרך הכושר" המבוססת על משנתו של יאיר קרני, ואשר מונחית על ידו, פועלת במרכז הספורט ספיבק ברמת גן. התוכנית מיועדת לכל אדם הבוחר בבריאות טובה כאורח חיים.
תוכנית זו משלבת את התזונה הנכונה עם הפעילות הגופנית והבריאות – במטרה להביא כל משתתף לשיפור הרכב גופו (אחוזי שומן) ומשקלו, לשיפור מצבו הבריאותי וכושרו הגופני, ולשמרם במצב תקין לאורך שנים רבות.

מרכז הספורט ספיבק ברמת גן, רוקח 123
טל': 03-5757878
[email protected]
א'-ו' 7:00-20:00






היו הראשונים להגיב...

כתבו תגובה