הריזלינגים של Dönnhoff – מהכי טובים שיש

טעימת יינות דונהוף התקיימה בשעת בין ערביים בחדר פרטי קטן ואווירתי של הוטל מונטיפיורי, ולוותה במבחר מנות קטנות ומשובחות שקלעו בול והתאימו היטב ליינות, שלמען האמת מרביתם לא זקוקים לשום דבר נוסף לצדם כדי לגרום להנאה אולטימטיבית

ענת סלע ורפאלה רונן, הלא הן יבואניות היין ג'יאקונדה, אירחו בשבוע האחרון זוג  מיוחד – גבי והלמוט דונהוף.
ביקורם ריגש את הג'יאקונדות, והלהיב את מי שזכו ללגום מיינות הריזלינג המיוחדים של יקב דונהוף – Weingut Dönnhoff מאזור ה- Nahe בגרמניה, הפועל מזה 250 שנה ומייצר יינות ריזלינג מקרקעות שונות – סמוכות זו לזו עד לקרבה של 100 מ' – וסגנונות שונים.

מימין לשמאל: רפאלה רונן, הלמוט דונהוף, ענת סלע, גבי דונהוף

זהו יקב מיוחד המושך אליו ייננים מיקבים אחרים שבאים לראות ולטעום.
80% מתוצרת יקב דונהוף הם ריזלינגים, והשאר פינו גרי ופינו בלאן. אין כאן יינות אדומים – אזור קר מדי עם הבדל גדול בין יום ללילה.
רמת האלכוהול ביינות לא גבוהה, אבל ריזלינג לא צריך אלכוהול גבוה בזכות מינרליות וחומציות. ודרך אגב, יקב דונהוף מייצא 50% מתוצרתו.

נאהה דורש – נאהה מקיים
אזור הנאהה (Nahe) משתרע על פני שלושה עמקי נהרות, דרום מזרחית למוזל, מערבית לכרמי הריינגאו והריינהאסן עימו הוא חולק גבול. רוב הכרמים ממוקמיםת לאורך נהר הנאהה.
מוצאו הוולקני של האזור יצר גיאולוגיה מרשימה ויוצאת דופן המפיקה יינות שונים וייחודיים – פירותיים, פרחוניים ומינרליים בהתאם למיקום הגיאוגרפי,
המחוז הצפוני יותר המאופיין באדמות חול וטיט, מפיק יינות בעלי פרחוניות אופיינית ודמיון ליינות השכנה ריינהאסן. אדמות הצפחה הדרומיות יותר מניבות יינות בעלי עמוד שידרה מתכתי מינרלי, בשילוב עידון וחומציות של המוזל העליון, ויינות אלגנטיים המשקפים שילוב של פירות בשלים אופייניים לריינגאו.
האזור נהנה מהאקלים המתון ביותר במערב גרמניה, עם שעות שמש רבות במיוחד ומעט מאוד גשם.

כרמי דונהוף , דלצ'ן

מהחשובים ביינני גרמניההלמוט דונהוף
רפאלה וענת אומרות כי מחויבות פנאטית לאיכות וכשרון טבעי יוצא דופן לעשיית יין, הפכו את הלמוט דונהוף, ובצדק, לאחד החשובים בין יינני גרמניה. "יינותיו הם הביטוי המושלם ביותר של הכרמים המשובחות של אמצע אזור הנאהה", אומרת ענת סלע, המציינת כי
"דונהוף מייצר יינות ריזלינג אדירים מ- 20 הקטר של כרמים משובחים" הגדלים על מגוון סוגי קרקע: אדמות וולקניות, צפחה, שיירי קוורץ ואבן חול.
"אפילו יינות ה- QbA (הפשוטים יותר) של דונהוף הנם ייחודיים. יינות שפטלזה ואאוסלזה חושפים ריכוז נפלא, מינרליות עוצמתית ועידון אלגנטי", מחרה מחזיקה אחריה רפאלה רונן.
רוב יינותיו של דונהוף באים במגע עם פודרים של עץ אלון גרמני והמשותף להם הוא פירותית, איזון מרשים, ועושר שממש אינו מכביד ומעייף. ריכוז טעמי הפרי והביטוי המובהק של מאפייני החלקות הגדולות ביותר של אזור הנאהה, מבליטים את הצד המתובל של הריזלינג.
הרושם הראשוני המתקבל מלגימה של יינותיו נע בין חיבור של פרי לבן, תפוחים, הלמוט וגבי דונהוףלימונים, דרך ענבי שועל, קינמון, אגוז מוסקט, מינרליות, ורמזי פטרול בחלוף השנים.
סימן היכר של יינות דונהוף הינו חומציות גבוהה המשמשת כמסגרת לטעמי הפרי המרוכזים, ומאזנת את הסוכר – שבהחלט מורגש ביינות העיליים של היקב.
חלקות האדמה השונות באות לידי ביטוי מלא ביינות הריזלינג של דונהוף.
יינות הריזלינג מחלקת Felsenberg מאופיינים במינרליות מעודנת וחומציות גבוהה.
חלקת Dellchen מייצרת יינות ריזלינג בעלי עמוד שידרה מינרלי מוצק עם טעמי אבן וצפחה.
יינות ריזלינג מחלקת Hermannshohle משלבים מינרליות ופירותיות עם חומציות.
חלקת Brucke מייצרת יינות ריזלינג בעלי אופי מיוחד, עם פרי טיפוסי ומינרליות, יינות שריריים ומוצקים.


טעימת היינות
טעימת יינות דונהוף התקיימה בשעת בין ערביים בחדר פרטי קטן ואווירתי של הוטל מונטיפיורי, ולוותה במבחר מנות קטנות ומשובחות שקלעו בול והתאימו היטב ליינות, שלמען האמת מרביתם לא זקוקים לשום דבר נוסף לצדם כדי לגרום להנאה אולטימטיבית.

Riesling QbA Trocken 2009
יין בסיסי של היקב. הלמוט דונהוף אומר כי בציר 2009 היה אחד משני הטובים ביותר של העשור הקודם.
זהו ריזלינג יבש – סגנון מאוד פופולרי בגרמניה, למרות שרבים מחפשים בריזלינג את המתיקות.
באף ריח מינרלי ואשכולית. בפה יין שומני עם גיזוז קל ועדין, חמיצות ומינרליות, מתיקות נמוכה.
המחיר 100 ₪

Riesling Norheimer Dellchen Grosses Gewachs 2008
יין מכרם יחידני נוטע בקרקע מעורבת: וולקנית וצפחה. פרי מעודן, תיבול רב, מינרליות גבוהה וחומציות גבוהה אך נעימה בפה. 12% אלכוהול.
כמו כל יינות דונהוף, גם ריזלינג זה בא במגע עם חביות עץ אלון גרמני משומשות בנפח 1200 ליטר. החביות מיישנות שנתיים פינו גרי, אחר כך שנתיים פינו בלאן, ואז 5-6 שנים של יישון ריזלינגים.
עם היין הוגש גספצ'ו טעים. תוך אכילת בגט-פלוט קטן עם חמאה והגספצ'ו, היין מעלה גם מתיקות נעימה.
המחיר 300 ₪

Riesling Niederhäuser Hermannshöhle   
Grosses Gewachs 2009
היין המותיר בועתיות קלה בפה, מגיע מכרם הנחשב לאחד הטובים ביותר לריזלינג בגרמניה – 100% ממנו פונה לכיוון דרום. הכרם בשטח 8 הקטר, ולמשפחת דונהוף חצי ממנו – 4 הקטר.
זהו יין עוצמתי ואלגנטי, לא ארומטי, שלצדו הוגשו שרימפס טריים ודשנים שמתאימים ליין באופן מושלם.
המחיר 270 ₪
כשהלמוט דונהוף נשאל על יכולת התיישנות היין, הוא אומר: "אני אוהב לשתות ריזלינג בשנתיים הראשונות שלו, ואז הוא יכול להתיישן ל- 15-20 שנה", כשהיינות המתוקים יותר הם הטובים יותר להתיישנות.
דרך אגב, היין הישן ביותר שהלמוט שתה מהיקב המשפחתי הוא משנת 1949 – כי כל היקב נהרס במלחמת העולם השנייה.

Riesling Oberhäuser Brücke Spatlese 2008
עוברים ליינות שפאטלזה המתוקים יותר בין הריזלינגים, יחד עם חומציות מצוינת.
היין מגיע מכרם בשטח של 1 הקטר בלבד של המשפחה. יש בו איזון מעולה בין מתיקות לחמיצות, ובטעם מקבלים פירות טרופיים ואפילו תאנים. יש כאן 8% אלכוהול, ו- 60 גרם סוכר לליטר.
המחיר 225 ₪

Riesling Niederhäuser Hermannshöhle Spatlese 2008 
יין המגיע מכרם המרוחק 200 מ' בלבד מקודמו, עם קרקע אחרת היוצרת יין שונה – כאשר כל הפרמטרים האחרים בייצור היין זהים.
ובאמת, בעקבות מכת המתיקות הקודמת אחרי הריזלינג ים היבשים, היין נותן את השילוב של מתיקות וחמיצות, עם תחושה של יין קל יותר, 8.5% אלכוהול, והולך נפלא עם המנה הבאה: נאמס – אגרולים וייטנאמיים.
המחיר 300 ₪

Riesling Schlossbockelheimer Felsenberg Spatlese 2004
דוגמא מצוינת לריזלינג מתיישן. זהו ריזלינג טיפוסי בעל חומציות נמרצת וריכוז פירותי גבוה. מגיע מ- 100% קרקע וולקנית, מעט מעושן כעדות למוצא הוולקני, ומינרלי כמובן. 8% אלכוהול. במקור היו ביין 55 גרם סוכר לליטר. עכשיו היין נותן משהו מיוחד: גם יבש וגם מתוק – איזון מושלם. חווייה.
לצדו מוגשים טרטר דג ים ופרוסות סינטה עם פלפל וליים.
כאן נותן לנו הלמוט דונהוף שיעור קטן על טעם פטרולי ביין: ביין בן 10 שנים ומעלה יש טעם פטרולי, המושפע מסוג הקרקע. דונהוף אוהב טעם זה, אך מעט. "אם יש הרבה טעם פטרולי, זו שגיאה, לא יין מצוין", הוא אומר.

Riesling Oberhäuser Brücke Auslese Gold Kapsul 2001 
אם יחד עם היין הקודם קיבלנו שיעור בפטרוליות, עתה מדבר דונהוף על השקיה: "השקיה מביאה לכך שהגפן שולחת שורשים למעלה כדי לקבל את המים, ולא מעמיקה שורשים לקרקע – שם נמצאים המינרלים".
יין זה עשוי בחלקו מענבי בוטריטיס. מסתבר ש- 2001 הייתה שנה מצוינת לחומציות. יש בן מעל 100 גרם סוכר לליטר, ובכל זאת החומציות מצוינת.
איזה טעמים יש ביין? נפלאים. ואם להיות ספציפי יותר: פירות יבשים, עוגת תפוחים, תאנים – כמו במנת הקינוח שהגיעה עם היין: פיסת גבינה, לחם פירות יבשים ותאנה.
איזה סיום מופלא לטעימה חווייתית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר