השבוע בענף היין 101 – ייננים מסכמים את בציר 2017

פסטורליה של כרמים: מה ייתן לנו בציר 2017? (צולם בכרמי יקב אדיר בכרם בן זמרה)
"וְחַג הָאָסִף בְּצֵאת הַשָּׁנָה בְּאָסְפְּךָ אֶת־מַעֲשֶׂיךָ מִן־הַשָּׂדֶה" – כך נאמר בספר שמות על חג הסוכות. אין מתאים יותר מחג זה כדי לסכם את בציר 2017 יחד עם הייננים ביקבים

אצל מרבית היקבים הבציר הסתיים, והשאר נמצאים ביישורת האחרונה. תשובה של יינן על השאלה 'איך הייתה שנת הבציר', לא מעידה בהכרח על איך ייצא היין שלו משנת בציר זו או אחרת. מדובר רק בפוטנציאל של חומר הגלם שממנו אפשר להפיק יינות איכות או חלילה משהו משתבש. מרבית הייננים דיווחו על 2017 כשנה טובה, בלי הרבה דרמות, אולי בקצוות מעט חמסינים, אבל בסך הכל יינות 2017 אמורים להיות משובחים. לפניכם חוות דעת המומחים שעשו זאת בשטח יחד עם הכורמים והאגרונומים.

ערן פיק (מימין) עם נתן חברוני בעל היקב
ערן פיק (מימין) עם נתן חברוני בעל היקב. צילום דוד סילברמן dpsimages

יקב צרעה – יינן ערן פיק

עונת 2017 הסתיימה ביקב לפני כשלושה שבועות. מבחינה איכותית (למרות שקצת מוקדם לקבוע איכות בשלב זה), נראה שאיכות היין הלבן טובה, ואיכות היין האדום טובה ביותר. מבחינת כמותית, בציר 2017 הינו הגדול ביותר של יקב צרעה עד כה. השנה בצרנו בפעם ראשונה שתי חלקות חדשות של מרלו וקברנה סוביניון שנטענו ב 2014 (ביחד כ- 25 דונם). עונת הגידול הייתה ללא אירועים מיוחדים עד חודש יולי (זמן ההבשלה של ענבי היינות הלבנים), שהיה החם ביותר בעשורים האחרונים. החום השפיע בעיקר על ההבשלה של הענבים הלבנים, ופחות על הענבים האדומים. מזג האוויר באוגוסט היה נוח ברובו, וההבשלה של הענבים האדומים התקדמה בצורה רציפה וטובה.

ניר שחם יינן יקב שורק
ניר שחם יינן יקב שורק, צילום דוד סילברמן dspimages

יקב שורק – יינן ניר שחם (מנהל בית הספר ליין שורק)

אחד הבצירים הטובים של השנים האחרונות. התחיל בחורף יבש ואביב נעים. בהרבה זנים זה השפיע על גרגירים קטנים ואשכולות דלילים, שזה חיובי. בזנים כמו סירה, עם צימוח חזק זה הקל על איזון הנוף וגם על גודל אשכולות. יולי חם מאוד פגע בסוף ההבשלות של הרבה מהלבנים. ואילץ בצירים מוקדמים, עם עליה ב- pH, ואיבוד ארומה פירותית. באוגוסט, להפתעתנו ושמחתנו, התמתנו הטמפרטורות, ובאדומים רוב ההבשלות הגיעו לתוצאות מרשימות. העונה דרשה מעכבי הבשלה תכופים. חלק מההבשלות התעכבו מעבר לרגיל ולצפוי. בהרבה מהבצירים הטעמים הגיעו לפני עליית הסוכר לגבהים, ואפשרו בצירים עם פרי בשל בלי סוכר גבוה מדי. מצד שני היה חוסר חומצה בהרבה מקרים, אבל כאמור: אחד הבצירים הטובים בשנים האחרונות.

רמי נעמן - יקב נעמן
רמי נעמן – יקב נעמן, צילום ארקדי פורטנוי

יקב נעמן – יינן רמי נעמן

יקב נעמן הוקם בשנת 2001 על ידי רמי ובטינה נעמן במושב רמות נפתלי בגליל העליון. רמי מסכם את הבציר שלו:  חורף שנת 2017 היה נדיב מאוד במנות קור, אולם מאכזב מבחינת כמויות הגשם. הגשם חלף מוקדם, אבל תודות לקור, האביב לא הקדים. ואז הגיע יוני ואחריו יולי – חודשיים רצופים של חום ביום ובלילה, בלי שיאים מרשימים אבל רצף שלא נראה כמוהו שנים רבות מאוד. כמו ב-2016, החום של יוני הפיל רבים מפרחי הסמדר של הגפן ודילל את האשכולות. כאשר הגיע אוגוסט, מתון ורגוע, כבר אפשר היה לראות על הגפנים את התוצאה: יבול נמוך מהממוצע, אבל הבשלה מתונה ויסודית. וכאן באה ההפתעה: ניתן היה לצפות אחרי קיץ חם של חום יוני-יולי ללא הפוגה, עם טמפרטורה ליילית של למעלה מ- 20 מעלות במינימום (בעמק קדש בדרך כלל הטמפרטורה יורדת ל-16-18 מעלות בלילה), שהסוכר ירוץ לפני הבשלה פנולית, שהחומציות תגיע לרמות נמוכות מהרגיל, ובקיצור – חיים קשים ליינן. אבל החיים לימדו אותנו לקח השנה. ארבעת זני בורדו שאני מגדל: מרלו, קברנה סוביניון, קברנה פרנק ופטי וורדו (לפי סדר הבציר), נבצרו במהלך חודש ימים מה-15.8 (מרלו) עד 14.9 (פטי וורדו) וכולם עם הבשלה פנולית מלאה ומצוינת, חומציות נפלאה של 3.5-3.4 pH, והמפתיע מכל – כולם בבומה (אלכוהול פוטנציאלי) של 13.3-13.7 – כלומר הפוך מהצפוי: יינות "קרים" משנה חמה. כל היין נכנס עתה לתסיסה השנייה (מלולקטית), והכל טעים להפליא. שנה טובה!

איציק כהן - כרמים באזור יין מוערך
איציק כהן – כרמים באזור יין מוערך. צילום מאתר המושב

יקב רמות נפתלי – יינן איציק כהן

כרמי היקב ממוקמים בעמק קדש, בין מושב רמות נפתלי למושב דישון. הכרמים ממוקמים בשיפוליו הדרומיים של עמק קדש, המוקף שרשרת הרים גבוהה המשמשת כקיר מגן מפני הרוח. מעניין לקרוא את סיכומו של איציק על הבציר באזור כרמי יין מוערך זה: כשאנו הולכים להעריך את בציר 2017, אנחנו בוחנים איך היה חורף 2016-2017, ולאחר מכן האקלים במהלך הגידול עד לבציר. אז החורף היה טוב מבחינת מנות הקור לכרמים, וכן גם ההתעוררות של הכרמים באביב. זה כמובן מקנה את הפתיח החשוב לענבים. מבחינת אקלים הקיץ באזורים שלנו – עמק קדש היה חם מאוד, והיו גם ימים של רצף חום מתמשך שלא עושה טוב לענבים. אנו רוצים מיצוי איטי של הטעמים בענבים, ולפעמים זה מפריע. הדבר גם גרם להתקדמות עליית הבריקס (רמת הסוכר) בענבים להתל בנו, והיו אף ימים שהבריקס ירד במקום לעלות. מצב זה אילץ את הכורם לתכנן במדויק את כמויות המים לכרם, ולדעת מתי להפסיק להשקות לפני הבציר.

בחלק מהזנים היו הבשלות לא אחידות, והיה עלינו להוריד אשכולות. בסופו של דבר הענבים נבצרו, היבולים היו נמוכים מאוד מהרגיל. בקברנה סוביניון הגענו ליבול של 775 ק"ג לדונם, ובשאר פחות מ- 1,000 ק"ג. בטעימת הענבים שהגיעו ליקב, ניתן לומר שיש טעמים טובים מאוד. צבע היין לאחר הסחיטה עוצמתי ביותר. חומציות היין השנה גבוהה משנים קודמות.

זאבי סימון יינן היקב המשפחתי
זאבי סימון יינן היקב המשפחתי. צילום איל גוטמן

יקב סימון – יינן זאבי סימון

יקב סימון שנולד בשנת 2010 במרתף בית המשפחה בטבעון, מייצר כ- 4,000 בקבוקי יין אדום. זאבי מסכם: בציר 2017 היה מלא אתגרים, ועמוס בעבודה קשה  ופורייה. בציר רודף בציר, עם בדיקות לקביעת מועדי בציר בכרמים. יוצא בשעה חמש בבוקר להביא ענבים, ענבים נכנסים לקירור ביקב, הקרשר והמשאבה החדשים  מתחילים לעבוד אחר הצהרים, ועושים עבודה מצוינת. ערבובים, סחיטה, והכל בצוות מצומצם ואיכותי. ליקב נכנסו 8 טון ענבים בשמונה בצירים של חמישה זנים: קברנה סוביניון, מרלו, שיראז, פטי וורדו וקריניאן. כרגע היקב מלא ביין. חלקו בתסיסה מלולקטית, חלקו עדיין בתסיסה אלכוהולית. עושר של טעמים וריחות, ועושר של אפשרויות לשנת בציר טובה.

יהודה נהר יינן יקב עמק יזרעאל - אלופי הארגמן
יהודה נהר יינן יקב עמק יזרעאל – אלופי הארגמן

יקב עמק יזרעאל – יינן יהודה נהר

יקב עמק יזרעאל מתמחה ביצירה של יינות מזני ענבים אוהבי שמש, המתאימים במיוחד לאקלים המקומי. ניתן ליהודה לסכם את הבציר של היקב: אוטוטו הבציר מסתיים. אנחנו בשלב הסופי. הבציר היה עד כה חם באופן אחיד, ולאורך זמן עם הפרשי טמפרטורה קטנים יחסית בין היום ללילה.  זה נתן ביטוי שונה בכל אזור ועם כל זן. הלבנים הגיבו יפה עם טעמי פרי מצוינים, סוכרים נמוכים וחומצות רצויות, והקדימו מעט ביחס לשנה שעברה. באדומים ששהו יותר זמן בכרם, הסוכר יחסית גבוה וחומצות נמוכות, אבל עם טעמים טובים. שוב, הכל בטווח הרגוע. לסיכום: בציר נינוח יחסית, ללא דרמות מיוחדות ואילוצים, מה שאפשר להתרכז במה שחשוב. אני מאמין שהתוצאות יהיו יפות.

איתי בן חיים. יינות מ- 47 בצירים
איתי בן חיים. יינות מ- 47 בצירים

יקב בן חיים – יינן איתי בן חיים

איתי מסכם את הבציר של היקב שהוקם ב- 1970 על ידי רות ואלי בן חיים, כשבמרתף בית המשפחה שמור אוסף של 46 שנות בציר: בציר 2017 מסתמן כבציר הטוב ביותר בארבע השנים אחרונות. ההבשלה המאוחרת יחסית הביאה תוצאות טובות מאוד ביחס סוכרים לחומציות, כך שלא היה צורך כלל בהתערבות של תיקון חומצה. הבעיה: חוסר ידיים קוטפות אשכולות ענבים – דבר שבעתיד נצטרך למצוא לו פתרון כמו טכנולוגיה של זמירה אוטומטית. אנחנו ממשיכים את הג'אנר של גידול יין איכותי בחביות מיוחדות, והשנה רכשנו מלאי מכובד של חביות 500 ו- 600 ליטר לסדרות היין השונות, וגם חידשנו ציוד למתקדם ביותר, על מנת להבטיח מצוינות. לחיי היין הישראלי!

עמיחי לוריא יינן יקב שילה
עמיחי לוריא יינן יקב שילה. צילום שחר כהן

יקב שילה – יינן עמיחי לוריא

היקב פועל מבציר 2005. עמיחי לוריא המלווה את הכורמים, מחשיב את עניין הטרואר ומטפל ומטפח את הכרמים, שעל פי אמונתו הם המפתח ליין איכותי: בבציר 2017 בצרנו כ- 200 טון ונשארו עוד כ- 100 טון. הבציר יסתיים רק עוד שלושה שבועות. בכרמים הייתה שנה מאתגרת. סיום הבוחל התעכב והסתיים בעצלתיים. ההבשלה הפנולית מגיעה מאוחר יחסית, מזל שמזג האוויר עכשיו יפה, וצבירת הסוכרים איטית מאוד. בינתיים האיכות הכללית מדהימה. מקווה רק שיהיה טוב לפחות כמו 2016.

בשנת 1988 נטע אלי בן זקן את הכרם הראשון בחצר ביתו ברמת רזיאל
בשנת 1988 נטע אלי בן זקן את הכרם הראשון בחצר ביתו ברמת רזיאל. צילום דוד סילברמן dpsimages

יקב קסטל – יינן אלי בן זקן

בציר מאתגר בלבנים. הבשלה איטית באדומים. הרבה צבע. אולי סוכרים נמוכים מהצפוי.

 

מוטי גולדמן היינן הוא טרואר בעצמו - "חוויה החבויה בחבית"
מוטי גולדמן היינן הוא טרואר בעצמו – "חוויה החבויה בחבית". צילום רועי גולדמן

יקב וילה וילהלמה – יינן מוטי גולדמן

יקב ווילה וילהלמה נמצא במושבת הטמפלרים בני עטרות. זה אחד מהמקומות הקסומים שמתאהבים בו בשנייה, ומוטי מסכם: בציר 2017 מאופיין באיכות גבוהה מאוד של הענבים, החל מהשרדונה של כפר תבור, דרך הזנים האדומים של כרם בן זמרה, וכלה במוסקט האלכסנדרוני שעדיין לא נבצר, והוא באיכות מדהימה לבציר מאוחר לקראת סוף אוקטובר. היבול היה בממוצע השנתי. שני דברים מעניינים קרו השנה מבחינת גידול הגפנים. הראשון: הבשלה איטית מאוד עד תחילת יולי (הייתי בטוח שהשנה נבצור שבועיים באיחור), ואז האצת ההבשלה בעקבות הימים החמים. השני: בריאות הענבים. כמעט ולא נדרשו ריסוסי הדברת מזיקים השנה. אנו באמצע תהליך התסיסה בזנים האדומים, וזו תהייה שנה מצוינת.

גיא אשל עם אלכס הרוני
גיא אשל עם אלכס הרוני. צילום דוד סילברמן dpsimages

יקב דלתון – יינן גיא אשל

את היקב ייסדו ב־1995 האב מתי הרוני ובנו אלכס, שזיהו  את הפוטנציאל הטמון בגליל העליון וראו בו אזור לייצור יינות איכותיים ברמה הגבוהה ביותר. גיא אשל מסכם: אומנם הבציר עדיין לא נגמר ומוקדם לסכם, אך בגדול נראה כבציר גדול ואיכותי. עד כה אני מאוד מרוצה מתוצרת הכרמים שלנו. זה סיפוק גדול עבורי לייצר יין מכרמים שאנחנו מגדלים שנה לאחר שנה.

טביעת האצבע הייחודית של דורון: מינימליסטית, מדויקת, עדינה ומלאת ניואנסים
טביעת האצבע הייחודית של דורון: מינימליסטית, מדויקת, עדינה ומלאת ניואנסים. צילום דוד סילברמן dpsimages

יקב ספרה – יינן דורון רב הון

ספרה (SPHERA) הוא יקב שמתמחה ביינות לבנים, ונושא טביעת אצבע ייחודית: מינימליסטית, מדויקת, עדינה ומלאת ניואנסים. זהו דורון וזהו סיכומו: יולי חם מתמיד עיכב אצלנו את הבוחל, מה שהוביל לאיחור בהבשלה של כ- 10 ימים. דווקא העיכוב בבוחל מנע פגיעה ארומטית בזנים המקדימים. במהלך אוגוסט היה  מזג אוויר די ממוצע, עם לילות יותר חמים. הכרמים שלנו בנחלים פחות הרגישו  בהבדל. היבולים השנה היו נמוכים, ובחלק מהחלקות  ממש נמוכים.  היו הבשלות פנוליות שלא ראיתי מעולם, חרצנים  שחורים ושזירות מעוצות. חומצות יותר חלשות בחלק מהזנים.   התסיסות  היו טובות ונסתיימו בבטחה. עכשיו נותר לראות את אופי הטעמים והניחוחות של בציר 2017.

ששון בן אהרון יינן יקב מוני
ששון בן אהרון יינן יקב מוני

יקב מוני – יינן ששון בן אהרון

היקב של משפחת ארטול ממוקם בעמק שורק, בצמוד למנזר דיר רפעאת מול בית שמש, ששון, יינן היקב שאחראי על הכרמים, מסכם: בציר 2017 החל לאחר חורף לא גשום במיוחד. באזורנו ירדו כ- 70% מכמות המשקעים הממוצעת. הבציר החל בתחילת אוגוסט. לאחר התחלה רגילה התרחשה עצירה בהתקדמות ההבשלה;  עצירה הנובעת מחמסינים  הרבים שהיו בסוף יולי עד אמצע אוגוסט. החום הרב סגר את פיוניות הגפנים והאט את קצב צבירת הסוכר. בתחילת ספטמבר ההבשלות כבר רצו קדימה בקצב טוב, שאפשר בציר במועד של כל הזנים האדומים. הבשלות פנוליות טובות באדומים.

עידו לוינסון יינן ראשי ברקן וסגל
עידו לוינסון יינן ראשי ברקן וסגל. צילום אלירן אביטל

יקב ברקן – יינן עידו לוינסון

זה בציר ראשון עבורי בברקן-סגל, אז אני לא יכול להשוות לשנה שעברה, רק לומר בכלליות שלדעתי ולתחושתי בינתיים מדובר בבציר טוב בסך הכל, למרות החום הגדול של יולי-אוגוסט. האביב היה מתון מאוד, והייתה הרבה עלווה שהגנה והצלה על הענבים מאוחר יותר. כמו בשנים חמות אחרות, זנים וכרמים מבכירים יכולים להראות תוצאות מאוד יפות, מכיוון שנבצרו יחסית מוקדם לעונה החמה.

אבא אלון והבן יוגב צדוק - תכלס מפריחים את השממה
אבא אלון והבן יוגב צדוק – תכלס מפריחים את השממה

יקב רמת נגב – יינן ראשי אלון צדוק, יינן יוגב צדוק

היקב הראשון שהוקם ברמת נגב, והצדוקים שמסכמים את הבציר, נמנים על ראשוני נוטעי הכרמים במדבר. ליקב יינות מרשימים, איכותיים ובעלי אופי מרתק: היה קיץ חם מאוד ולכן לקח לענבים זמן להגיע להבשלה מיטבית, אבל עם קצת סבלנות אנחנו שם. השנה בצרנו מגוון זנים חדש, שכמובן יבוא לידי ביטוי ביינות חדשים שייצאו לשוק במשך הזמן. התחדשנו באליקנט בוז'ה – זן צרפתי פחות מוכר אבל עם נוכחות מרשימה. שנין בלאן נבצר בנתונים קלאסיים, והולך להיות יין הצגה. כמו כן בצרנו השנה סירה, שיהיה עוד כשנה יין סירה זני ראשון של היקב. הפטיט סירה מסתמן כהפתעת השנה. סמיון וגוורצטרמינר גם כן הצטרפו לקלחת. עושה רושם שבשנה הקרובה מגוון היינות ישתדרג באופן משמעותי. את הלבנים אנו בוצרים סביב 23 בריקס, במטרה ליצור יין רענן ופירותי.

יעקב אוריה (מימין) ויעקב ברג בעלים ומנכ"ל פסגות
יעקב אוריה (מימין) ויעקב ברג בעלים ומנכ"ל פסגות. צילום ששת

יקב פסגות – יינן יעקב אוריה

היקב שהוקם ב- 2003 מייצר כ- 300,000 בקבוקים מ- 11 סוגים שונים, אשר למעלה מ- 70% מהם מיוצאים לעשרות מדינות בעולם. אוריה מגיש סיכום ביניים של בציר 2017: בציר של לבנים מצוינים – חומצות טובות, ארומות וטעמים טובים. בציר אדומים של הכרעות לא פשוטות. בכרמים תופעה של הצטמקות חלקית של האשכול (שמעלה סוכרים), יחד עם יתרת האשכול שההבשלה הפנולית בו איטית ביותר. ההכרעה קשה מכרגיל בין טעמים מחד ואלכוהול מרוסן.

גידי סיידא יינן היקב נהנה מפרי איכותי
גידי סיידא יינן היקב נהנה מפרי איכותי

יקב לוריא – יינן גידי סיידא, כורם יוסף סיידא

יוסף סיידא הוא חקלאי-אומן, נצר למשפחת חקלאים מתוניס. כרמי היקב באזור ספסופה, וגידי הבן – יינן היקב, שנהנה מפרי איכותי, מסכם: בציר 2017 התאפיין בהבשלות איטיות ובעליות סוכרים איטיות ורגועות. הבשלות פנוליות מלאות עם סוכר לא גבוה מדי. עד לרגעים אלה אנו עדיין בעיצומו של בציר. ההבשלה האיטית אפשרה לנו לשלוט בבציר ולסיים תסיסות לבנות לפני כניסה של אדומים ליקב, מה שמאוד עזר מבחינה לוגיסטית. בסך הכל מסתמן בציר טוב, עם יינות מאוזנים ולא בשלים מדי.

את תהליך הפקת היין מובילים הייננים גיל שצברג (משמאל) וקובי ארביב
את תהליך הפקת היין מובילים הייננים גיל שצברג (משמאל) וקובי ארביב. צילום בן יוסטר

יקב רקנאטי – יינן קובי ארביב

יקב רקנאטי הוקם בשנת 2000 על ידי לני רקנאטי ואורי שקד. המנכ"ל הוא נועם יעקבי, ואת תהליך הפקת היין מובילים הייננים גיל שצברג וקובי ארביב, שמסכם: בימים האחרונים סיימנו את קליטת הפרי של בציר 2017. לשמחתנו, למרות שהיה בציר מאתגר ואינטנסיבי (בעקבות גלי חום תוך כדי הבציר שגרמו להאטה בהבשלות וכו'), אנו מאוד מרוצים מהאיכויות ומהתוצאות. צפויים יינות לבנים ורוזה פירותיים וקריסיפיים, ולאדומים אלגנטיים, פרחוניים וסגולים עם אחוזי אלכוהול נמוכים, כחלק מהסגנון אליו אנחנו שואפים.

האחים רוזנברג: אבי היינן (משמאל) ויוסי המנכ"ל
האחים רוזנברג: אבי היינן (משמאל) ויוסי המנכ"ל. צילום דוד סילברמן dpsimages

יקב אדיר – יינן אבי רוזנברג

היקב וכרמיו ממוקמים באזור הנחשק של כרם בן זמרה והפלטו שלו. האח יוסי הוא המנכ"ל, והיינן ואחראי הכרמים אבי מסכם: הבציר טרם הסתיים. עד כה קלטנו כ- 200 טון, שהם כ- 80% מהענבים שלנו השנה, מתוכם 35% ענבים לבנים. השנה בצרנו לראשונה ברברה שישמש ליין חדש – הרוזה הראשון של היקב. וכמו כן זנים נוספים: פטיט סירה באדום ושנין בלאן בלבן. המיץ השנה מאוד מרוכז, עם יחסי חומצה מעולים. היקב תוסס ושמח.

ורד בן סעדון היא הקול של יקבי יהודה ושומרון
ורד בן סעדון היא הקול של יקבי יהודה ושומרון

יקב טורא – ייננים ורד וארז בן סעדון

ורד וארז הקימו את יקב טורא כ- Estate Winery. יינות היקב מרשימים, בעלי אופי מיוחד, מעבר להיותם מדויקים. קשה להפסיק לשתות מהם והם מעלים חיוך של אושר על הפנים. ארז הוא השותק, ורד היא הדוברת והיא אומרת: בסיכום ביניים זה בציר טוב. בציר הלבנים הוקדם בשבוע. חששנו מפגיעה מהקיץ החם, אך בפועל הייתה פגיעה מינורית. היה שלב של קפיצה בבריקס ולאחר מכן נסיגה. אנו צופים יינות גדולים.

בציר 2017 הינו הגדול ביותר של יקב בן  נון עד עתה
בציר 2017 הינו הגדול ביותר של יקב בן  נון עד עתה

יקב בן  נון – ייננים ד"ר דני יניב  ולואיס פסקו

היקב  הוקם בשנת  2014 בכפר בן נון. כרמי  היקב  נשתלו  תחת  תל  גזר, וכן חוכר היקב שטחים  בגבעת ישעיהו. דני יניב , מקבל ענבים  נוספים  מהנגב  ומההר. דני יניב מסכם: בציר 2017 הינו הגדול ביותר של יקב בן  נון עד עתה, ואנו מתעתדים לייצר  השנה כ- 25,000 בקבוקים.  עונת 2017 עדין לא  הסתיימה  רשמית  אצלנו, מכיוון  שעדין לא  קלטנו  את הקברנה סוביניון  מההר  הגבוה.  מבחינת  זני  הענבים, השנה בצרנו בפעם ראשונה בנוסף  לקברנה סוביניון  ומרלו  גם  חלקות חדשות  של פטי וורדו  וקברנה פרנק, ובנוסף  שאנין  בלאן מהנגב, שהגיע בדיוק בזמן  ובנתונים  אופטימליים. מבחינת  גידול  ועומס המזיקים,  השנה התאפיינה במיעוט  מזיקים, וכמעט לא בוצעו ריסוסי הדברה. היובש והנוחות של  תחילת  העונה המעיטו את  הריסוסים כנגד קמחון וכשותית  למינימום של כל השנים. החום    של  יולי ואוגוסט השפיע, והענבים האדומים איחרו  להבשיל  השנה. לכן  הבציר  האדום  התעכב  במספר שבועות.  לעומת  האיחור בבריקס,  ההבשלה  הפנולית הייתה מצוינת עם צבע מלא, וענבי היין שלנו מתאפיינים השנה בחמיצות  גבוהה. אנו  צופים שהיינות של 2017 יתאפיינו  בחומציות  הגבוהה מעט משנים קודמות,  עם פוטנציאל  התיישנות  טוב מאוד.  מבחינת הצבע, ההבשלה הפנולית והאנטוציאנית  המצוינת  תיתן השנה צבע  עוצמתי יחסית לשנים קודמות. אנו  צופים  יינות  מלאי  טעמי פרי וגוף  בשל,  ללא רמת סוכר גבוהה יתר  על  המידה. זו  צפויה להיות שנה מצוינת.

 

סיכום שלי: יקב שיינות 2017 שלו יהיו טובים – מבחינתו הבציר היה מצוין. יקב שהיינות יהיו לא משהו, אז מבחינתו הבציר היה  נוראי.

כרמי לבנשטיין הגיבה

אז מה אתה מאמין להם? (לייננים). כל שנה אותם סיפורים על שנת בציר מעולה… חמיצות מושלמת, הבשלה מושלמת… ורק בצרפת ובגרמניה חרה של בציר… הקרה גמרה את היבול. 40% פחות ענבים. יצרני חביות היין בלחץ. אז הנה אולי הישראליים יצילו את יצרני החביות בצרפת. לחיים!

איילת קרבצקי הגיבה

מי יקום ויגיד ששנת הבציר הנוכחית זוועה? בסופו של יום הקהל הוא זה שיקבע איך היין. כולם יודעים שיכולה להיות שנת בציר מטורפת ושווה, אבל היינן אעפס לא משהו.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר