השבוע בענף היין 144: האם יש דבר כזה יינות מדבריים? ומה ישתו אנשי היין בראש השנה?

גם ככה יכול להיראות כרם במדבר. צילום ערן רז הידוע בכינויו ״ננה״ ונחשב לחלוץ ומוביל נטיעות הכרמים באזור
השבוע נושא הגדרת יינות כמדבריים ומה ומי משפיע על היין בבקבוק, מה הסיפור עם קצרין 2014, לקט עוללות מהנעשה במספר יקבים, פחות מחודש להגשת השגות על טיוטת תקנות הגנה על בריאות הציבור בנוגע ליין, ומשאל לקראת ראש השנה: מה ישתו 25 מאנשי הענף בשולחן החג – שלהם ושל יקבים אחרים

1: הרבה יותר מאשר קול קורא במדבר

אני בוגר בית הספר על שם אחד העם בתל אביב. כל בוקר במסדר, עמדה המנהלת תמר הכהן על ארגז תנובה, וניצחה על מקהלת בית הספר בשירים ישראלים. השיר שסגר את מסדר הבוקר, ושאחריו רצנו לכיתות, היה 'לך לך למדבר' של חיים חפר (מילים) וסשה ארגוב (לחן): לֵךְ, לֵךְ לַמִּדְבָּר, הַדְּרָכִים יוֹבִילוּ. לַיִל טֶרֶם בָּא, לֵךְ, אָחִי, אֶל הַמִּדְבָּר. שׁוּב, שׁוּב נַחֲזֹר, הַצּוּקִים יָרִיעוּ, שֶׁמֶשׁ גְּדוֹלָה שֶׁל אוֹר עוֹד תִּזְרַח עָלֵינוּ.

כרם במדבר. צילום ערן רז
כרם במדבר. צילום ערן רז

לפני שבועיים קיים יקב רמת נגב השקה של שני יינות, וזו הייתה הזדמנות לנסות להבין, האם יינות מהמדבר הם אכן שונים, ייחודיים, והאם אפשר למצוא בהם טביעת אצבע מסוימת ולזהות בהם את הטרואר הייחודי לאזור זה. אז מבחינתי התשובה היא: לא. אני לא חושב שאם היו מעמידים בטעימה עיוורת מספר בקבוקים מאותו זן מטרוארים אחרים, הייתי יכול להצביע על יין מדברי. נכון שלקרקע ומזג האוויר יש השפעה על הגפנים, אבל יש כל כך הרבה פרמטרים נוספים – השקיה, דישון, צורת גידול, כמות אשכולות, וכמובן כל מה שקורה ביקב – הובלת הענבים, ניקיון היקב, סוג חביות, תסיסות, העדפה של יינן, וכמובן כל הבלתי מתוכנן שקורה בתהליך עד שהיין מבוקבק.

ושאלה נוספת מתבקשת, היא האם יקב שמייצר יינות שחומר הגלם שלהם מגיע מהמדבר, חייב להיות ממוקם במדבר.  האם היין ישתנה אם הענבים יגיעו ליקב בצפון ושם יסחטו? האם זה רלוונטי בכלל היכן האכסניה? אז גם כאן לדעתי התשובה היא ממש לא. הכרם הוא הקובע. אז יקב מדבר, יקב רמת נגב, יקבNANA  ויקב צ'ילאג, הם יקבים שמגדלים ענבים גם במדבר, ומייצרים יינות על טהרת הכרם המדברי.

יוגב צדוק יינן יקב רמת נגב. צילום מדף הפייסבוק
יוגב צדוק יינן יקב רמת נגב. צילום מדף הפייסבוק

יקב רמת נגב

כרמים בהר הנגב ורמת נגב. היקב במושב קדש ברנע ליד גבול מצרים. יינן: יוגב צדוק.

אקסודוס לבן 2017 – עשוי מענבי שנין בלאן. 10 חודשים בחביות. באף אשכולית בשלה וזסט של לימון. בחך יין פריך, בעל גוף בינוני. טעמי חבוש בוסרי ופירות הדר חמצמצים. מינרליות מרעננת. מחירו 130 ₪. VFM (תל"כ – תמורה לכסף) לא. מהליגה של היינות עד 70 ₪ גג.

אקסודוס אדום 2014 – 50% מלבק 50% פטי וורדו. שנה בחבית כל זן בנפרד, שנה וחצי יחד בחביות חדשות, ועוד שנה בבקבוק. יין סגול עמוק עם ניחוחות קלויים, אוכמניות, דובדבנים ופטל. בקצוות שוקולד מרוכז, בחך טאנינים אגרסיביים וחומציות, שמשתלטים ומונעים מהפרי לבוא לידי ביטוי. מחירו 300 ₪ – VFM לא.

לסיכום: בהשקת שני היינות החדשים של רמת נגב נמזגו גם יינות נוספים. היו אלה יינות יותר נגישים ויותר מוכנים לשתייה, גם מחירם היה שפוי. כן, יקב צריך כנראה שיהיו בארסנל שלו גם יינות מאוד יקרים, שלא תמיד מצדיקים את הנוזל שיש בבקבוק.

כרם יקב מדבר. צילום איציק וולף
כרם יקב מדבר. צילום איציק וולף

יקב מדבר

כרמים ברמת נגב, היקב בערד. בעלים: איציק וולף. ייננים: שחר לנדמן ודיאגו צ'ורלטי האיטלקי מטוסקנה.

שאנין בלאן 2016 – איזון מדהים בין מתיקות ורעננות עם מרקם משיי, ניחוחות פירותים של אפרסק לבן ויערה. בחך פירות המזכירים אגסים, חבושים ותאנים, עם ג'ינג'ר בקצוות. אפטר טייסט מדהים  של אגוז. מחירו 90 ₪. VFM לחלוטין.

פינו נואר 2017 – צבע אדום עמוק. באף רמז של תה שחור מתובל. חך רזה עם נגיעות של אגוז מוסקט, ציפורן, עור, דובדבן, וקליפות תפוזים מתוקים ומרירים. אפטר טייסט מענג וחמאתי.  יין מקסים. מחירו 90 ₪ – VFM לחלוטין.

לסיכום: היינות של יקב מדבר מקסימים בעיניי. הם מחבקים, מלאי עוצמה. יינות שמעדיפים שישתו אותם מאשר שידברו עליהם.

אורנה צ'ילאג - ייננית, בעלת יקב ואישה דעתנית
אורנה צ'ילאג – ייננית, בעלת יקב ואישה דעתנית

יקב צ'ילאג

כרמים במצפה רמון, היקב ביהוד. יינית אורנה צ'ילאג.

פטיט סירה 2014 – צבע אטום. ניחוחות עזים של פירות בשלים, פלפל לבן וניל, ואחריהם פרץ עז של טעמי פטל שחור, שוקולד מריר, פלפלים וקרמל. גוף מלא. על החך טעמים עסיסיים של ענבים – סוף סוף טעמים של ענבים. טאנינים רציניים שאט אט מתגלה גמישותם. יין ינוקא. אפשר להתאהב. מחירו 90 ₪.

גרנאש 2016 – גרנאש מובהק, בביטוי היפה ביותר שלו. יין זה מתפתח עם טאנינים רכים שמעניקים חופש ביטוי מלא  לפטל שחור, פרחים יבשים כתושים, סלעים מרוסקים וקטורת. יין שהפתיע אותי. שאפו. מחירו 80 ₪.

לסיכום: נראה לי שאורנה מתרככת קצת, ומתחילה להעניק לנו לא רק יינות שלוקחים את הזמן, אלא גם יינות שעושים אותנו מאושרים. ממש עכשיו ז'ילברטו ז'יל ברדיו שר שהאהבה זו הפואנטה.

דנה בני. צילום ערן רז
דנה בני. צילום ערן רז

יקב ננה

כרמים במצפה רמון, היקב בקיבוץ בצפון הארץ. ייננית דנה בני בשת"פ עם היינן היועץ קרי דמסקי מקליפורניה. יקב ננה נולד כחזון של הכורם ערן רז, הידוע בכינויו ״ננה״, ונחשב לחלוץ ומוביל נטיעות הכרמים באזור.

שאנין בלאן 2017 – צבע קש בהיר צלול ומקסים. ניחוחות של תפוח אפוי מרובד עם תווים מינרליים, חלת דבש וקרמל. רמז של עשן עולה בקצוות, בפה מליחות מדהימה. יין זה הוא דוגמה מצוינת לאיזון שניתן להשיג בין חומציות וטעמי הפירות: אפרסק לבן, משמש ואגוזים. מחירו 90 ₪ – VFM. יין מהליגה של הגדולים. שאפו.

סירה 2015 OSHER – מתובל ב- 3% קברנה סוביניון ו- 1% פטי וורדו. צבע עמוק, צלול. ארומות של  פרי שחור, טפנד זיתים, כמהין וניחוחות של אדמה רטובה, עם מרכיב פרחוני המתפתח לאט. בחך גוף מלא, מרקם חלק להפליא, רחב ומרוכז. פירות שחורים וכחולים, טעמי ליקריץ ומוקה אינטנסיבית ובשרנית. אפטר טייסט עם ניואנס של פלפל חריף. מחירו 190 ₪ – VFM שווה כל שקל.

לסיכום: זו פעם ראשונה שאני טועם את היינות של דנה בני ייננית NANA. יינות עוצמתיים, מושלמים, מתחמקים מכל פוזה, זועקים לאוכל.

אז המדבר הוא אכן טרואר שונה, אך היינות שמגיעים משם נמדדים בסופו של דבר על פי אותם פרמטרים של יינות שיכולים לבוא מכל מקום אחר. בסופו של דבר זה מכלול של הרבה פרמטרים, עבודה קשה של כורם ושל ייננים, ובעיקר של תשוקה לעשות יינות ישראלים טובים.

2: יקב רמת הגולן – קצרין 2014 מכה שוב

2011, 2012, 2013, 2014  – ארבע שנים ברצף שהיינן ויקטור שונפלד משחרר לשוק את יין הדגל קצרין. הקצרין אמור להיות מופק רק בשנים מאוד איכותיות ומרשימות, וכנראה שגם 2014 הייתה כזו ברמת הגולן, הוא מיועד לצאת לשוק בעוד 3-4 חודשים לפחות, אבל מה: בחנות יינות וטעמים ברמת גן פרסמו, שאפשר לרכוש את היין אצלם במחיר של 699 ₪ – מה שקצת הפתיע אותי, כי היין לא הושק.

בירור קטן בחנויות דרך היין של חברת שקד האמונה על הפצת יינות רמת הגולן בארץ (חברת הפצה משותפת עם היקב), העלה כי הם לא מוכרים את היין מבציר 2014, כי הוא עדיין לא הגיע לשום חנות. בבירור בחנות יינות וטעמים התברר כי נגמר להם קצרין 2014, ומה שנשאר זה קצרין 2013 במחיר של 750 ₪. אז נשאלת השאלה מה פה קורה פה? לא יכול להיות שזו טעות בפרסום או טעות אנוש כמו שאוהבים לומר, כי חנות יינות וטעמים מפרסמים את דף היינן של קצרין 2014 שעשוי מקברנה סוביניון, ואילו קצרין 2013 עשוי מזנים בורדלזים, אז הפרסום שלהם מאוד לא נכון.

תגובת החנות: "טעינו בשנה, תיקנו אותה". תגובת מנכ"ל יקב רמת הגולן: "קצרין 2014 יושק לציבור רק בעוד מספר חודשים, והוא לא נמצא על אף מדף בשום חנות". אז בחנות תיקנו רק את השנה אבל לא את דף היינן. כאמור, קצרין 2013 עשוי מענבי קברנה סוביניון, מרלו, קברנה פרנק ופטי וורדו, וה- 2014 שטרם הופץ עשוי ברובו מקברנה סוביניון.

בלנד של ענבי מרלו, מלבק וקברנה פרנק, שנבצרו טרם הבשלתם המלאה
הרוזה בקסטל נגמר וכולם עצבנים. צילום דוד סילברמן dpsimages

3: עוללות מהיקבים

יקב קסטל והיינן אלי בן זקן – הרוזה נגמר וכולם עצבנים בגלל זה. לגבי פטיט קסטל 2016 – הבלנד בסגנון בורדו, היין השני מבית יקב קסטל, מתברר ש- 2016 הייתה משובחת, והפטיט מתנהג כמו גראנד ווין. לשים עליו יד.

יקב צרעה והיינן ערן פיק – בימים הקרובים ישיק היקב את מיסטי הילס 2016 מחלקת המאובנים. כנראה היה שם שמח לפני שנולדתי.

יקב שילה והיינן עמיחי לוריא – ברכות על הכתרת הסוד רזרב קברנה סוביניון 2015 כבחירת העורכים של Wine Enthusiast עם ציון 93. כבוד גדול. סוד רזרב קברנה סוביניון הוא יין דומיננטי, בעל טעם פרי מודגש ועוצמתי, עומק, צבע ומורכבות טובה.

יקב עמק האלה – היקב למען עמותת Make a Wish Israel, אשר מגשימה משאלות לבם של ילדים בגילאים 3-18 שנלחמים במחלת הסרטן. לצורך כך אייר בהתנדבות האמן ליאור כלפון, אשר משמש כחבר הנהלה בעמותה, תווית יין ייחודית שתודבק על מהדורת יין מיוחדת של היקב, שתימכר במרכז המבקרים של היקב, בחנויות וברשתות נבחרות בארץ. על כל בקבוק שיימכר מיין זה יתרום היקב 10 ₪ לטובת פעילות העמותה.

יקב כרמל – שמים את המשפחה על שולחן החג ומציעים תירוש כרמל בהזמנה אישית עם תמונה של מי שאוהבים. הפרטים כאן.

צילום מכתבת כאן11
צילום מכתבת כאן11

4: עוד שני דברים למעקב

יקב ברקן – ועד עובדי התעשייה האווירית רכש מיקב ברקן 12,000בקבוקים כשי לחג. בתגובה לפרשת ההתנהלות המפלה עובדים יהודים אתיופים ביקב, אמר מזכיר וועד העובדים יאיר כץ, כי המכרז בו זכה ברקן התקיים לפני פרסום הפרשה. יהיה מעניין לבדוק את אחוזי המכירות של יינות ברקן ברשתות השיווק, ולהשוות אותם לשנה החולפת. בחדרי חדרים בברקן כוססים ציפורניים.

משרד הבריאות – שימו לב: יש פחות מחודש להשגות על  טיוטת תקנות הגנה על בריאות הציבור מזון, החלת הוראות חוק המזון על משקה משכר בשינויים ותנאים. המועד האחרון להערות הוא יום שלישי 18 בספטמבר 2018. יש להגיש את ההערות לאתר קשרי ממשל (ולא למועצה).  לידיעתכם: זמן ההתארגנות של היקבים לשלוש שנים, כפי שסוכם בין משרדי הבריאות והחקלאות, לא הוכנס בתקנות אלא יוכנס ברמת נוהל ע"י משרד הבריאות.

צילום איל גוטמן
צילום איל גוטמן

5: מה הם ימזגו לכוסות החג?

שאלנו 25 ייננים, בעלים ומנהלים של יקבים: איזה יין שלך תשתו בערב ראש השנה? ואיזה יין של יקב אחר? הנה התשובות. לחיים ושנה טובה!

אוליבייה פרתי, יקב טפרברג – יין שלי: מלבק אסנס 2014, יין של יקב אחר: אור 2015 של יקב צרעה.

איציק כהן, יקב רמות נפתלי – בערב ראש השנה אהיה עם כל המשפחה ברודוס בלי יין אבל עם אוזו. אם הייתי כאן הייתי שותה את הפטי ורדו של יקב שטרן, ואת המלבק שלי.

לורי לנדר, יקב צפרירים – יינות לבנים: יין נפלא של השכנים מיקב ספרה,  White Signiture 2016, והרוזה 2017 שלנו. אדום שלנו: לבנין 2011 שהתיישן נפלא ועדיין לא בשיאו.

יהודה נהר, יקב יזרעאל – יין שלי : סירה 2012 יזרעאל, יין של יקב אחר: מלבק 2011 יקב הרצברג.

יניב עלמי, יקב נטופה – יין שלנו: לאטור נטופה אדום. בלנד אלגנטי ועשיר שמתאים מאוד לארוחה חגיגית. יין של יקב אחר: מיה לוצ'ה C.S.M 2016. בלנד רך, נעים ומתובל שמתאים לשולחן החג.

ורד בן סעדון, יקב טורא – יין שלנו: מרלו 2015 חדש של טורא לכבוד השנה החדשה, יין של יקב אחר: CB של יקב מטר.

ששון בן אהרון, יקב מוני – יין שלי: מלבק רזרב 2015, יין של יקב אחר: פינוטאז' מיקב קאנונקופ דרום אפריקה.

אלכס הרוני, יקב דלתון – יין שלי: מגוון יינות היקב וביניהם שיראז רזרב – ענבי השיראז הופכים לפופולריים יותר ויותר בארץ ומאוד אהובים. יין מיקב אחר: 'פרח האביב' (PERAJ HA'ABIB) של יקב קפסנס הספרדי – יין כשר מיוחד ושונה שאני אוהב לשלב בשולחן החג. ממהיקבים הישראלים נשתה את יין שורש של יקב צרעה.

אסף מרגלית, יקב מרגלית – יין שלי: קברנה פרנק מרגלית. יין של יקב אחר: שמפניית מגדלים בראשית הערב.

אלעד כץ, יקב קסטל: יין שלנו: שרדונה קסטל 2017, יין של יקב אחר: Sphera White signature 2017.

איתי בן חיים, יקב בן חיים – יין שלי: קברנה סוביניון רזרב  2012, או קברנה פרנק 2013 – היין שהופך ארוחה לסעודה ומסיבה לנשף. יין של יקב אחר: להט לבן, שורק  קברנה פרנק 2014, ויתקין מסע ישראלי.

יוסי רוזנברג, יקב אדיר – יין שלי: יין העשור 10, יין של יקב אחר: – סירה יקב קובננט.

אורנה צ'ילאג, יקב צ'ילאג – יין שלי: פרימו קברנה 2013 כי זה יין עם אופי ומלא תקווה. יין של יקב אחר: פלטר 2013. אני אוהבת אותם מיושנים בראש השנה, כדי להתחיל טוב.

יעל גיא, יקב רמת הגולן – לקידוש ולסימני החג ייפתחו ללא צל של ספק בקבוק או שניים של  ירדן בלאן דה בלאן 2009. למנות הראשונות אני מתכננת על הרוזה גרי מארסלן 2017 של רקנאטי, ולמנות העיקריות אני אפרגן לשכן המוכשר והנחמד שלי אהרון ג'לח ונפתח את אפק טרז'ור 2013 .אם נגיע בשלום לקינוח יש לי אייסווין ריזלינג 2008 של קלוסטר אברבך (היקב התאום שלנו) שמחכה להיפתח. וזה הערב הראשון. לערב חג השני (אליו מגיעים רגועים יותר) יש לי תוכניות עוד יותר מעניינות…

נדב ארנס ארד, מנכ"ל יקב כרמל – יין שלנו: פרייווט קולקשיין אמרלד ריזלינג קולומברד, וקברנה סוביניון. יין של יקב אחר: Arens Estate 2012 של קובי ארנס, בן דודי היקר שמגדל את הענבים בכרמים של המשק המשפחתי.

דורון רב הון, יקב ספרה – יין שלי: First page 2013, יין של יקב אחר:  C 2017 Castel

אילן חסון, יקב FIVE STONES  –  יין שלנו: נוביליטי לבן 2017 ונוביליטי אדום 2016. יין של יקב אחר: בלאק טוליפ 2014.

יונתן שוטס, יקב בנימינה – יין שלנו: אבני החושן ספיר 2016, יין של יקב אחר: לבן עמית טולדו.

רועי יצחקי, יקב טוליפ – יין שלנו: אספרו לבן – בלנד ייחודי, פריך ורענן. יין של יקב אחר: קפסוטו אדום – בלנד ים תיכוני קליל וכייפי.

דוד בר אילן, יקב טוליפ – יין שלי: נט סוביניון בלאן, יין של יקב אחר: לוטם שיראז.

עמיר חרזי, יקב מדבר – יין שלנו: מדבר שרדונה רזרב 2016 , יין של יקב אחר: מטר קומולוס 2016.

ארנון גבע, יקב מונטיפיורי – יין שלי: מונטיפיורי לבן – פרנץ' קולומברד שרדונה וסמיון. ייין של יקב אחר: קסטל גרנד וין

איל בוקסבאום, יקב גוש עציון – יין שלנו: אלון בודד קברנה פרנק 2014, יין של יקב אחר: מרלו 2016 של יקב גבעות.

צביקה אמיתי, נחמת שותים – אשתה יינות אדומים בתווית אישית ״נחמת שותים״ של יקב אורטל ושל יקב אורנה צ׳ילאג.

אהוד קוה, יקב הרא"ה – יין שלי: מרסלאן בציר תשע"ו (2016) . יין של יקב אחר: מיה לוצ'ה, וגם שרדונה רקנאטי.

צילום איל גוטמן
צילום איל גוטמן

6: איל גוטמן – הכירו את הצלם

איל גוטמן ודוד סילברמן הם שני צלמי ענף היין שתמונותיהם הן חלק נכבד מכתבות 'השבוע בענף היין' אצלנו באתר. חשבנו שראיונות איתם יעניין קוראים רבים, מפני שהם חיים את הענף ומלווים אותו ממבט שלהם – תרתי משמע. לפני שבועיים פרסמנו ראיון עם דוד סילברמן. עתה אתם מוזמנים לקרוא את הראיון עם איל גוטמן.

 

3 תגובות

  1. כתבה מעניינת וחשובה כמי שמכינים כבר ארבע שנים יין מהנגב ולמעלה מעשרים זנים (אדום ולבן ) משני איזורים שונים ,כחלק ממחקר שנערך בנושא
    ניתן לומר שכמובן שיש זנים שיותר מתאימים לאיזור וחלק שפחות אבל בסך הכל הפרי ברמה טובה ובשלה ,והיין יוצא בהתאם יש איזושהי מליחות ומנראליות היינות שניתן לאפיין, וכן יש צורך לעיתים בתוספת גדולה יותר של חומצה טרטרית משאר האיזורים אך עם זאת ישנה איכות לפרי שהרבה ייננים ויקבים היו שמחים לקבל ולא דווקא לסדרות הזולות של היקבים, דרך ארוכה אך לאט לאט הנגב והמדבר עוד יהי ירוקים!

  2. לא יאמן אני פשוט מתענג מהתגובות של הגברת לבינשטיין. רק חסרה עכשיו הגברת קרביצקי. ומר בן יוסף. והתמונה תהא שלמה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר