השבוע בענף היין 182: השריפה שכמעט הגיעה ליקבים, יין בפחית והזמן לנכס את הסוביניון בלאן

השריפה בכפר אוריה כמעט הגיעה לכרם של לינה סלוצקין מיקב קדמא – היקב והכרם לא נפגעו. צילום מיוטיוב
השריפה אתמול השפיעה על השבוע ועקבנו בדאגה אחרי שני יקבים בקו האש. רוני ססלוב קידמה ברדיו את רעיון היין בפחיות – כן או לא? אלון גונן קורא להכריז שהסוביניון בלאן הוא שלנו ומנמק, ויקב טפרברג מזכיר לנו שהבציר בפתח. קריאה מהנה
כרם של יקב קלו דה גת ב-2017. צילום איל נאור
כרם של יקב קלו דה גת ב-2017. צילום איל נאור

1: כמעט נשרפו – יקב קלו דה גת ויקב קדמא

אתמול, יום חמישי, במזג האוויר שהגיע כמעט ל- 50 מעלות בחוץ, נדלקו בקלות שדות קוצים גם באזור יער בן שמן. האש התפשטה במהרה ליערות, ואיימה לחדור ליישובים באזור. "היה קשה מאוד לראות את הבתים של קיבוץ הראל שממש עולים בלהבות. כואב גם לראות את החורשה בכניסה לקיבוץ  שכמעט נשרפה כליל. וגם כל כך הרבה חורש והשדות מסביב שנהרסו ברגע" כתבה בדף הפייסבוק לינה סלוצקין מיקב קדמא, ששוכן בצד השני של הכביש. הקיבוץ פונה מיושביו, ולנו ידוע על אמא אחת כפר אוריה שנסעה בג'יפ שלה דרך השטח, הגיעה לפעוטון בקיבוץ וחילצה ממנו מספר ילדים קטנים. גם יקב קלו דה גת ששוכן בקיבוץ קיבל הוראת פינוי.  נכון לעכשיו היקב לא נפגע, אבל כנראה שכמה טרקטורים שעמדו בשטח עלו בלהבות, וכמובן שצריך יהיה לבדוק מה קרה לכרמים. נעקוב ונדווח.

מראה מיקב קדמא באפריל השנה. צילום מדף הפייסבוק
מראה מיקב קדמא באפריל השנה. צילום מדף הפייסבוק

יקב קדמא בכפר אוריה קיבל יחד עם התושבים הוראת פינוי, מאחר והאש הגיע קרוב לבתים. לינה סלוצקין. בעלת היקב וכן הכרמים מסביבו, סירבה להתפנות ויצאה עם צינור מים להגן על אדמותיה, זאת לאחר שראתה את האש מול עינייה. היא כתבה כך בדף הפייסבוק: "לשמחתנו הרבה הסכנה חלפה. הבתים של כפר אוריה לא נפגעו. האש כמעט הגיעה לכרם שלנו, אבל רק כמעט. גם היקב לא נפגע".

כן, אנחנו יודעים שמבחינה עיתונאית 'כמעט' זה לא חדשות, אבל במקרה זה של שני היקבים זו חדשה משמחת.

משך כל מפגש שעתיים וחצי-שלוש. במהלכו יוטעמו יינות ישראלים ומהעולם באיכות גבוהה, בליווי גבינות, לחמים וירקות
רוני ססלוב. צילום דוד פרלמוטר

2: פחית הזהב של רוני ססלוב

"זה גאוני בכל כך הרבה רמות ליינות קיץ. הפחית שומרת על איכות היין לשנה לפחות, הכמות אישית, קלה לנשיאה, לא שברירית, והמחיר יכול להיות ידידותי ביחס לאיכות היין" – דברי הייננית רוני ססלוב.

בתחנת הרדיו  102 fm רדיו תל אביב משודרת תוכנית כלכלית, מתארחת כל שבוע הייננית רוני ססלוב לדו-שיח בענייני יין עם המראיין רועי כץ, שמנסה בכמה דקות שידור ללמוד כל פעם משהו חדש על נושא היין. אני משתדל לעקוב אחרי התוכנית כדי לשמוע את רוני ססלוב מאוהבת בנוזל האדום והלבן הזה. השבוע דיברה רוני על מוצר חדש – יין בפחית שהגיע אלינו מארצות הברית. נכון, יין בפחית מיוצר גם בישראל על ידי יקב כרמל (BUZZ); מדובר אומנם ביין בעל אחוז אלכוהול נמוך, וההגדרה שיותר מתאימה לו היא משקה מוגז אלכוהולי. כרמל יצאו עם המוצר לשוק לפני שנה וחצי בערך, על מנת לנסות לפרוץ לקהל אחר, יותר צעיר ופחות שמרני, שלא רוצה להתמודד עם פקקי שעם ופותחנים  מוזרים.

עולם היין סובל מתדמית שלילית בקרב הצעירים, והם מעדיפים בירות, או כל משקה אלכוהולי זול שיהיה נוח לשימוש וצריכה, ובלי להקדיש זמן כדי ללמוד את שפתו או את הפוזה שיש סביבו. לא לכולם זה מתאים, האמת לרובם זה לא מתאים. אין לי ענין להיות סניגור או קטגור לפחיות היין, שסביר להניח כי ייכנסו לחיינו במוקדם או במאוחר, על מעלותיהן הרבות וחסרונותיהן הרבות. העניין הוא שהקו המתגבש לגבי פחיות היין ברור כבר מעתה, ואפילו יקב COPOLLA שיצא עם הפחית שרוני דיברה עליה, החליט לצאת לשוק עם יין שרדונה מאוד מאוד זול שלהם. אם הקו הזה ימשיך בעולם, אז יכול להיות שתהיה לנו בעיה. בעיה לאלו שמעדיפים את היין לא רק כנוזל, אלא גם כסיפור, אדמה, רומנטיקה ועוד. יכול להיות שצריך אולי גם לחשוב על "שתי מדינות לשני עמים", ולהתנתק מהמותג הזה – יין בפחית – ולא לנסות לחבקו. ימים יגידו. בינתיים כל עוד מכניסים לנו בפחיות יינות שלא הייתי מבשל איתם, אז לא צריך להתלהב מזה, או לחשוב שמצאנו את מעיין הנעורים.

צילום אוליבייה פרתי
צילום אוליבייה פרתי

3: תמונה בציר הזמן – יקב טפרברג מתכונן

כשמחליקים על התמונה של הבוצרות בחצר של הכורם שמעון בטר המיועדות עבור יקב טפרברג, אותה העלה לפייסבוק אוליבייה פרתי יינן היקב תחת הכותרת "זה אחד הסימנים שהבציר מתקרב", מקבלים את הכיתוב 'תמונות בציר הזמן'. אהבנו את משחק המילים החביב של 'בציר ו'ציר'.

וכך אומר לנו אוליבייה פרתי: "ביקב טפרברג  עובדים בעיקר עם בוצרות המבצעות את הבציר המכני. שמעון בטר, הכורם שלנו ממבוא חורון, מפעיל את המערך של שש בוצרות בגדלים וקצבים שונים – הכל בהתאם לחלקה ולדרישות שלנו. הבוצרות מאפשרות לנו להביא ליקב הרבה ענבים, מהר, ובעיקר בטמפרטורה קרירה, כי רוב הבציר וקליטת הענבים ביקב מתבצעים בלילה".

מתי יתחיל הבציר? "לגבי תחילת העבודה עדיין מוקדם לדעת, והשינויים הקיצוניים במזג האוויר בימים האחרונים יכולים לשנות את כל התמונה".

צילום WineFolly
צילום WineFolly

4: סוביניון בלאן – הגיע הזמן להכריז שהוא שלנו

זן הסוביניון בלאן ידוע גם כאימא של הקברנה סוביניון. מדובר בענבים שמבחינת גידול נמצאים בכל טרואר אפשרי בישראל, והם מתמודדים בהצלחה רבה עם המחלות הרבות שיש בכרמים. זה זן שמעסיק את הכורם רק כמה שבועות לפני הבציר – אז הוא פגיע במיוחד למחלות. הזן מקבל אפיונים רבים בטעמים והריחות בו, ולרוב אלה יהיו חומציות וגוף קל. חלקם בעלי מאפיינים טרופיים, בולטים בעוד אחרים מציגים אופי יותר עשבוני ומינרלי. הכל שאלה של קלון, ובחירת הקלון משפיעה מאוד על אופי היין. לרגל הקיץ שהסתער עלינו ולקראת חג השבועות המזוהה לשמחתנו עם יינות לבנים, טעמנו שורה של יינות סוביניון בלאן ישראליים:

דוד בר אילן כבר חמש שנים ביקב טוליפ והבחור מנווט, מטיס, ואפילו נחמד כמו דיילת באל על. צילום איל גוטמן
דוד בר אילן. צילום איל גוטמן

יקב טוליפ נט סוביניון בלאן 2018 – חד ומינרלי. עשבוניות נעימה, אפטר טייסט פירותי. יופי של יין. מחירו 115 ₪

יקב דלתון
היינן גיא אשל. צילום דוד סילברמן dspimages

יקב דלתון רזרב סוביניון בלאן 2018 – יין מתעתע. ריחות מתוקים, אבל הפה מינרלי ולא מאוזן. מחירו 42 ₪

יקב דלתון פומה בלאן 2018 – יין בוגר וחסון. מורכב מאוד. שאפו. מחירו 75 ₪

יקב תבור יציל את המצב. צילום רן בירון
צילום רן בירון

יקב תבור אדמה סוביניון בלאן 2018 – מדויק, ארומטי, טרופי. להגיש מקורר היטב. מחירו  50 ₪

יקב היוצר. צילום מדף הפייסבוק
יקב היוצר. צילום מדף הפייסבוק

יקב היוצר בראשית סוביניון בלאן 2018 – הפתעת הטעימה. מאוזן להפליא, מורכב ומיוחד. מחירו 55 ₪

יקב גוש עציון. צילום מדף הפייסבוק
יקב גוש עציון. צילום מדף הפייסבוק

יקב גוש עציון האלון הבודד סוביניון בלאן 2017 – גדוש ועמוס מתיקות. חסר איזון. מחירו 60 ₪

יינן אמפורה מעיין קושיצקי. צילום מ- kib
יינן אמפורה מעיין קושיצקי. צילום מ- kib

יקב אמפורה ריטון סוביניון בלאן 2017 – חד כתער, מינרלי, עשבוני, נקי מאוד. יופי של יין. מחירו 85 ₪

אורי חץ, היינן של יקב שאטו גולן. האצילות מחייבת להגיע לאירוע ביקב ב- 1 ביוני
אורי חץ יינן שאטו גולן. צילום דוד סילברמן dpsimages

שאטו גולן סוביניון בלאן 2016 – חמיצות נפלאה שמובילה לפה עם טעמי פרי מורכבים. מאוזן להפליא. חמאתיות מתגנבת לה באפטר טייסט. שאפו. מחירו 139 ₪

הלבנים של ברבדו. צילום איל גוטמן
הלבנים של ברבדו. צילום איל גוטמן

יקב ברבדו סוביניון בלאן 2018 – עשבוני מאוד, ארומטי במידה מדויקת. בפה פרי נקי. יופי של יין. מחירו 75 ₪

האחים טל (משמאל) וניר פלטר. צילום מאתר היקב
האחים טל (משמאל) וניר פלטר. צילום מאתר היקב

יקב פלטר סוביניון בלאן 2018 – אחרי כמה שנים שפלטר הגישו לי בסוביניון בלאן שלהם טעמי מים מינרלים, הפעם הופתעתי. יש יין ביין. ארומטי, נעים לשתייה. יופי של יין. מחירו 79 ₪

לסיכום: זן הסוביניון בלאן מפתיע לטובה בטעימה הנוכחית. הענב משתלט יפה, ויותר חובבי יין מעדיפים אותו על פני יינות לבנים אחרים. הוא בעל הסיכוי הטוב ביותר להתחבב על שותי היין שמאסו בשרדונה, שדי סובל בשנים האחרונות בארץ, אם מבחינת מחלות ואם מבחינת הרצון שלנו לשינוי.

מוזמנים להתיידד עם הטלגרם של אכול ושאטו – foodis.co.il

2 תגובות

  1. תגובות תגובות אז מי היו לנו: כרמי לבינשטיין איך לא. מימי בן יוסף איך לא. מושה זוקר. איך לא. ומי חסר לנו כרגע? איילת קרביצקיי. נו באמת. מה חדש?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר