השבוע בענף היין 210: קשר השתיקה סביב ביקורו הסודי של הברון אריק דה רוטשילד בישראל

תמונה זו של הברון אריק דה רוטשילד עם ייננים היא אחת מאלה שלא רצו שתראו וביקשו למחוק. מימין לשמאל: גולן פלם – יקב פלם, הברון אריק דה רוטשילד, אוליבייה פרתי – יקב טפרברג, מאחור עידו לוינסון – יקב ברקן-סגל
השבוע סיפורו של ביקור הברון שלא רצה שתדעו עליו ואולי יש עוד סיבות נסתרות לכך. אלון גונן ביקר באירוע הפתיחה של פסטיבל יקבי יהודה, טעם ומדווח על יינות ועל הביזיון של הדרת יקבים לא כשרים מסדנת טעימות באירוע. פנטיני האיטלקית נותנת חסות למועדון רוכבי אופניים ישראלי ודנה בני מיקב ננה עונה לחמש שאלות. קריאה מהנה
סמלה של משפחת רוטשילד
סמלה של משפחת רוטשילד

1: הביקור הסודי של ברון אריק דה רוטשילד – הכול בגלל ההתחממות הגלובלית

מעטה של סודיות אפף את ביקורו של הברון אריק דה רוטשילד בישראל לפני מספר שבועות. הפניות שלנו בזמן אמת לסקר את האירוע, נפלו על אוזניים ערלות. מכון היצוא לא ידע מהביקור, מועצת גפן יין לא ידעה מהביקור, ייננים שנפגשו עם הברון והעלו תמונות לאינסטגרם או לפייסבוק, נדרשו – טוב, התבקשו, למחוק אותן, והם עשו זאת. תמונה אחת ששרדה מופיעה בראש המדור השבוע. מי שבסופו של דבר הסכימו לגלות טפח ולהסתיר טפחיים, היו אנשי לשכת המסחר הצרפתית, שאמרו כי זה היה ביקור פרטי של הברון, שאורגן על ידי מספר ייננים ישראלים ועל ידי פרופסור זהר כרם  מהפקולטה לחקלאות.

ביקור הברון אדמונד דה רוטשילד והברונית אדלהייד בארץ ישראל ב- 1887 – התחלת חלום תעשיית היין של היום. צילום מאתר יקב בת שלמה
ביקור הברון אדמונד דה רוטשילד והברונית אדלהייד בארץ ישראל ב- 1887 – התחלת חלום תעשיית היין של היום. צילום מאתר יקב בת שלמה

אז מה כל כך צריך להיות סודי בביקור של ברון שהוא הבעלים, מנכ"ל ויינן ראשי של יקב שאטו לאפיט רוטשילד? על היינות בלאפיט אחראי המנהל הטכני אריק קוהלר, כאשר מתחתיו עובד היינן כריסטוף קונז'ה). היקב מדורג ברמה הראשונה ברשימת יינות מדוק מ- 1855 (יחד עם עוד ארבעה) על פי התקינה הבורדולזית, והון הברון מוערך ב- 350 מיליון אירו. מטרת הביקור של הברון, כפי שהתבררה לנו, הייתה להבין איך ישפיעו אצלו ביקב שינויי אקלים הקשורים להתחממות הגלובלית שקיימת בעולם, או בשפה יותר פשוטה: ללמוד איך מגדלים ענבי יין במדינה חמה כמו ישראל, איך להתמודד עם שינויים בטמפרטורות הממוצעות, דפוסי ירידת גשמים, אירועים של מזג אוויר קיצוני (כמו גלי חום, גלי קור וכו'), שינויים בתפוצה של מזיקים, מינים פולשים ומחלות. מזה כעשור עוקבים חוקרים בפקולטה לחקלאות ברחובות אחרי גידולים שונים, ומנסים להבין את שינוי האקלים הנוכחי ואת השפעתו על החקלאות.

הברון אריק דה רוטשילד. צילום alain benoit מאתר מרכז אפריקה לזכרה של תמר גולן ז"ל
הברון אריק דה רוטשילד. צילום alain benoit מאתר מרכז אפריקה לזכרה של תמר גולן ז"ל

צרפת נחלקת למספר אזורים גיאוגרפיים, שלכל אחד יש אקלים משלו. בדרום מזרח שורר אקלים ים-תיכוני, המאופיין בקיץ יבש וחם וחורף לח. בצפון צרפת ובמערבה שורר אקלים ממוזג, קר ולח, ובאזור זה יורדים גשמים במשך כל השנה. בגלל השפעות שונות של שינויי האקלים באזורים השונים הללו במהלך העשור האחרון, איבדה צרפת 20% מיבול הזרעים שלה, ולהשוואה: בריטניה איבדה 13% ואיטליה 12%. מדענים וחוקרים רבים מגיעים למקומות בעולם בהם אפשר להבין איך לגדל יבולים במצבי קיצון. הברון אריק דה רוטשילד הגיע אלינו לבדוק מקרוב, תרתי משמע, גידול גפן במדבר וגפן ברמת הגולן, השקיית הגפן בטפטפות חכמות וכמות המים שחוסכים עקב כך, שימוש באמצעים כגון מצלמות ורובוטיקה על מנת לזהות מזיקים, התייבשות, כמות פרי וכו', הגברת היכולת להסתגל להשפעות השליליות של שינויי האקלים, וכן טיפוח העמידות של סוגי זני גפן שחסינים יותר לשינויי אקלים גם מבחינת מזיקים וגם מבחינת פוטוסינתזה – כל אלה מגיעים בסופו של דבר למוצר הסופי בבקבוק היין. הסכם פריז – כן זה שהנשיא ארה"ב דונלד טראמפ סולד ממנו בכל לבו ומתנגד לו, נחתם בדצמבר 2015 במהלך הוועידה שהתקיימה בעיר האורות בנושא שינויי האקלים וההתמודדות איתם. ההסכם נכנס לתוקפו בתחילת נובמבר 2016, וישראל חתומה עליו. במסגרת זו, העברת מידע בין אנשי מקצוע ואנשי אקדמיה לקולגות שלהם בעולם, היא חלק מההסכם.

אז מה באמת מטריד את הברון הצרפתי: שטח הכרמים בצרפת: 7.5 מיליון דונם, והיקבים הצרפתים מיצרים כ- 4.8 מיליארד ליטר יין בשנה. הכנסות היקבים מיצוא יין לעולם מגיעות ל- 8.7 מיליארד יורו. בצרפת יש 67 אתרי יין מוכרזים ודרכי יין מונגשות לתיירים. כ- 10 מיליון תיירי יין מציפים מדי שנה את 10,000 היקבים הפזורים ברחבי המדינה, שמחציתם הם תיירים שמגיעים מרחבי העולם המכניסים לצרפת כסף רב.

ביקור הברון בנימין בן יעקב רוטשילד בזיכרון יעקב 1925. צילום מהארכיון ההיסטורי של זיכרון יעקב
ביקור הברון בנימין בן יעקב רוטשילד בזיכרון יעקב 1925. צילום מהארכיון ההיסטורי של זיכרון יעקב

לסיכום: הביקור הסודי של הברון היה ביקור פרטי, שבמסגרתו ביקר ביקבים שונים באזורי טרואר שונים, ניהל שיחות עם ייננים ושמע את  דעתם, שמע חוות דעת של אנשי אקדמיה, נפגש עם אנשי מקצוע בנושא השקיה, ריסוסים, אמצעים טכנולוגיים מתקדמים, ובעיקר נפגש עם ייננים שחושבים מחוץ לקופסה, שמעיזים לגדל כאן סוגי גפן שונים –  ישראל כמיקרוקוסמוס אם תרצו. מבחינת ענף היין הישראלי, אני מניח שביקור כזה יכול להביא את הברון להשקיע פה בארץ במחקרים שעולים כסף רב, שלענף היין הישראלי אין אותו. ולמה סודי? אתם שואלים, כי בסופו של דבר כולם רוצים שהברון ישקיע אצלם, ומי שהזמין את הברון לא רוצה מתחרים. וגם כי הוא ברון ומותר לו, למרות שאבותיו – כפי שרואים בתמונות, דווקא הצטלמו בשמחה כשייסדו את תעשיית היין בארץ ישראל עם הקמת יקבי כרמל מזרחי בראשון לציון וזיכרון יעקב, זכו לקריאת מושבות הברון על שמותיהם, ולא ביקשו למחוק את התמונות מהרשתות החברתיות.

היו זמנים בפרסומות

אהבנו את סולם המשקאות של כרמל מזרחי, ובמיוחד את המינוח:  ברנדי אסטרה פיין לחדווה, וארק אקסטרה פיין לחינגא. על זה נאמר: כשמחנגים לא נוהגים

אירוע הפתיחה של פסטיבל יקבי יהודה 2019 באוהל במיני ישראל. צילום אבי דודי
אירוע הפתיחה של פסטיבל יקבי יהודה 2019 באוהל במיני ישראל. צילום אבי דודי

2: היישר מהשטח – אירוע הפתיחה של פסטיבל יקבי יהודה 2019

פסטיבל היין ה- 21 של יקבי יהודה החל אמש, 5.12.19 באירוע גדול במיני ישראל בהשתתפות 33 יקבים מהאזור שבסופי השבוע עד של דצמבר אתם מוזמנים לבקר בהם וליהנות מהמפגש עם הייננים ומטעימת יינותיהם, וגם חשוב לקנות. אלון גונן היה באירוע הפתיחה ומדווח: גשם, אוהל גדול, המון אנשים, שאפו לאמרגנים. 90% מהיינות שטעמתי הם ברמת הייננים החובבנים. צחי דותן, מנכ"ל מועצת גפן יין, צריך להקים את משטרת המועצה ולזרוק לצינוק את אותם "ייננים" שללא רחמים הרסו לי את הערב, אני אתחיל דווקא בהם.

יקב קלע דוד: שרדונה 2017 עם מעט סוביניון בלאן. לא שרדונה ולא סוביניון בלאן. בליל של נוזל שלא קשור ליין בכלל. מעופש, חומצי, חסר אופי וגוף.

יקב הנס שטרנבך: נחל כחליל לבן 2016. ויוניה, רוסאן –  שני זנים סוליסטים שבבקבוק של גדי שטרנבך לא התחברו.

יקב שורק: רוזה מענבי גרנאש, קריניאן, מורבדר ומלבק. "קחי עוד קצת תה," אמר הארנב לאליס, בלבביות רבה. "עוד לא לקחתי כלום", ענתה אליס בקול נעלה: "אז איך אני יכולה לקחת יותר?" "את רוצה להגיד שאת לא יכולה לקחת פחות," אמר הכובען: "קל מאוד לקחת יותר מלא כלום". – לואיס קרול, מתוך הספר הרפתקאות אליס בארץ הפלאות

יקב קטלב: פטי וורדו 2014. המון פוטנציאל היה ליין הזה אם היו שומרים על ניקיון בסיסי בעשייה שלו.

יינות יקב אהרונוף שהוטעמו באירוע. צילום מדף הפייסבוק
יינות יקב אהרונוף שהוטעמו באירוע. צילום מדף הפייסבוק

ועכשיו למוצלחים

יקב צובה: סוביניון בלאן 2018 – לא מלולקטית. עשיר בטעמי פרי, ריחות נקיים. יופי של יין.

יקב טפרברג: מרלו 2016 – מרלו משובח, עוצמתי. יין מעולה.

יקב עמק האלה: שני יינות מסדרת עמק האלה – הראשון בלנד של קברנה סוביניון, מרלו, קברנה פרנק ופטי וורדו 2016. עונג של יין. חמאתי, מורכב, עשיר בטעמים. שאפו.

השני עמק האלה שרדונה סוביניון בלאן – מאוד מפתיע. שילוב של שני זנים סוליסטים, שכל אחד מהם משלים את השני. יופי של יין. וואוו, שאפו ובגדול.

יקב אהרונוף: סוביניון בלאן בתוספת ויונייה ורוסאן מבציר 2106. יין מרתק, עשיר בטעמים ועשיר במורכבות.

יקב גיזו: שרדונה 2018. הפתעת הטעימה. עוצמתי, לעיס. שרדונה מהליגה של הגדולים.

דוכן יקב מוני מוכן לאירוע הפתיחה. צילום מדף הפייסבוק
דוכן יקב מוני מוכן לאירוע הפתיחה. צילום מדף הפייסבוק

יקב מוני: שסק לבן 2018 – שרדונה, סמיון, קולומבר. שילוב ייחודי ומדהים של יינן גאוני.

מוני שרדונה רזרב 2017 – עונג. חמאתי, מאוזן להפליא, בלי מניירות. יין שזועק לאוכל. שאפו.

יקב סוסון ים: בלזק 2018 – רוסאן, שאנין בלאן וסוביניון בלאן. הדפוק הזה עושה לי טוב. בלנד נקי, עוצמתי, מורכב מאוד, לעיס. בקצוות הוא מבקש שנניח לו עוד שנתיים שלוש בבקבוק.

סוסון ים שאנין בלאן 2018 – אוקיי, ינוקא. יין שיתיישן ויהיה לשאנין שנזיל דמעה כשנלגום אותו בעוד 3-5 שנים.

שרדונה 2018 של יקב גיזו - הפתעת הטעימה. צילום מדף הפייסבוק
שרדונה 2018 של יקב גיזו – הפתעת הטעימה. צילום מדף הפייסבוק

יקב רוגלית: בלאן דה נואר 2018 – קברנה סוביניון וסירה.

יין שמעיד על עליית מדרגה רצינית ביותר. בשלות ומורכבות של בלנד מדהים, שמעיד על בשלות ובגרות של הייננית שחייבת להבין  שהיא יכולה וחייבת לחשוב בגדול. יש פה משהו מדהים ששווה לעקוב אחריו, ובטח לטעום את היינות של היקב.

כרם ברק: יין כתום – קולומבר, קברנה סוביניון ושרדונה. עוצמתי, מורכב מאוד, עשיר מאוד. יין צעיר שיפתיע אותנו בעוד שנתיים שלוש. ברק פרנץ' קולומבר 2108 – גם פה יין צעיר שמצפה לו עתיד גדול.

יקב יפו: שרדונה 2018 – נקי, מאוזן. יופי.

יקב הדר: פרנץ' קולומבר 2019 – בציר ראשון מכרם בן שלוש שנים וחצי. עשיר בטעמי פרי נקיים, חמיצות טובה. יין שצריך עוד שנה שנתיים בבקבוק. פוטנציאל אדיר.

יקב פלם: פלם לבן – סוביניון בלאן ושרדונה 2018. קליל ונחמד.

יקב מצודה: שרדונה 2016 – מורכב ומרתק. יין טוב, שאפו.

יקב עגור: קסם 2017 – קברנה סוביניון ומרלו. יין נפלא. עשיר, עוצמתי, מורכב מאוד אבל נינוח. שאפו.

יקב צפרירים: קברנה סוביניון מרלו 2016 – ייננית שמותחת גבולות ביינות מורכבים, לוקחת כאן שני סוליסטים ומחברת ביניהם באופן מדויק. בכל הרחה וטעימה אפשר לחוש את שני הזנים ולהבין את הפוטנציאל הגלום בבקבוק, שלכאורה פשוט אבל יש בו שני שדים שתוך שנה שנתיים יתפוצצו. וואוו. יופי, פשוט יופי.

יקב נבות: קברנה סוביניון 2018 – יופי של יין. גורם לחיוך גדול על הפנים

נבות בלנד מרלו וקברנה 2013 – שנה נפלאה, בלנד נפלא, מורכב ועוצמתי, עשיר מאוד. יין נפלא.

ניב ויזל ראש המועצה האזורית מטה יהודה - נאם נפלא הרים כוסית והדיר את היקבים הלא כשרים. צילום אבי דודי
ניב ויזל ראש המועצה האזורית מטה יהודה – נאם נפלא הרים כוסית והדיר את היקבים הלא כשרים. צילום אבי דודי

3: בשולי התערוכה – שערוריית סדנאות יין בלתי כשרות בעליל

כמה בושה, כמה עולב, כמה עצב. ראש מועצת מטה יהודה שמתהדר ומוקיר ומבין את הייחודיות של האזור שלו, מסכים שתהיה הדרה של יקבים איכותיים; יקבים שמעניקים לו את הצבע ואת הסימביוזה הנפלאה שחשבתי שיש במטה יהודה בין יקבים כשרים ליקבים לא כשרים. ככה במחי יד אחת הוחלט לערוך סדנאות יין, ולא לדבר ולא להטעים את היינות הלא כשרים שנמצאים תחת חסות מטה יהודה.

ניב ויזל, ראש המועצה האזורית מטה יהודה, נאם נפלא באירוע ושיבח את היקבים והייננים, ואף העלה על נס את היותם הראשונים שמוגדרים כאזור ייחודי (אפלסיון) אבל כמו כל פוליטיקאי קטן, דיבורים לחוד ומעשים לחוד. תוך כדי שהוא מהלל ומוקיר, 10 מטרים משם הוחלט לשתף רק יינות כשרים. הסיבה הייתה שמתחם מיני ישראל כשר. הסדנא התקיימה בחדר צדדי. לא במסעדה, לא במתחם אוכל, פשוט חדר ריק וצדדי. מה הקשקוש הזה שמתחם מיני ישראל כשרים? הם אף הגדילו לעשות, וביקשו מכל היקבים הרשומים – הכשרים והלא כשרים לשלוח יין לטעימה, וחצי שעה לפני הסדנא הם הודיעו להם כי הוחלט שיוטעמו רק יינות כשרים.

אני הוזמנתי לטעימה, וברגע שהבנתי שנעשה כאן עוול לחצי מהיקבים במטה יהודה, קמתי ויצאתי. אסור לתת לזה יד. יין ישראלי הוא יין ישראלי. ראש מועצת מטה יהודה פשוט לא מבין מה הוא עשה, וכמה נזק הוא גורם לייננות הרי יהודה. סוסון ים, צפרירים, הנס שטרנבך, רוגלית ועוד רבים ומשובחים, שקיבלו סטירת לחי מראש מועצה שלא מבין איזה נזק הוא עושה ולא מבין כמה הוא טועה. יקומו הכשרים ויסבירו לכבודו שככה לא מתנהגים בישראל דמוקרטית – אולי באיראן אבל לא אצלכם.

אלי שירן יינן יקב שירן הגיב

לצערי לא יכולתי להגיע לאירוע הפתיחה. הטיעון כי בטעימה לא ניתן לשתף יקבים ללא תעודת כשרות מאחר והאתר כשר, אינו מחזיק מים, שכן בלב האירוע משתתפים יקבים ללא תעודת כשרות ומטעימים את יינותיהם. מדוע כאן כן וכאן לא. לעניות דעתי, כאשר מתקיים אירוע הכולל יקבים ללא שום מחיצות, לא ראוי לסנן חלק מהם על שום רקע. מי שמעוניין ילגום, ומי שלא – ידלג על יין שלא בהתאם לכשרות המקובלת עליו. יש להרבות באהבה, ולא פילוג ופלגנות.

צילום מהאתר
צילום מהאתר

3: יצרנית היין ויני פנטיני מדוושת בשיא הכוח

יצרנית היין האיטלקית הגדולה ויני פנטיני תהפוך לספונסרית של קבוצת האופניים הישראלית ותאמץ את ישראל סייקלינג אקדמי, ובמקביל תתחיל לייצר גם יין כשר. החברה האיטלקית הבינלאומית שהעניקה עד כה את שמה לקבוצה מקצוענית איטלקית, תהפוך לאחת הספונסריות המרכזיות של אקדמי בעונת הוורלד טור ההיסטורית. אקדמי ממתינה לאישור סופי  של איגוד האופניים העולמי לקבלתה למועדון הגדולות – שתכלול בין השאר הופעה ראשונה בטור דה פראנס. לפי ההסכם, רוכבי אקדמי יישאו את שמה של ויני פנטיני על בגדי הרכיבה שלהם.

אורן צילינסקי (מימין) עם בעלי יקב פנטיני
אורן צילינסקי (מימין) עם בעלי יקב פנטיני

היבואן אורן צילינסקי מחברת צילינסקי, שמשווק את יינות פנטיני בארץ, הוא זה אשר דאג ועמל למזג ביין יצרנית היין ובין רוכבי האופניים. מדובר בחיבור של עשרות אלפי רוכבי אופניים ואוהדים שקיבלו חסות מיצרנית יין בעלת שם עולמי. היינות של פנטיני מוכרים ונמכרים ברחבי העולם. עשרות מדליות וציונים ליינות הפרמיום שלהם, הפכו אותם ליקב מוביל אג'נדה חברתית שעיקרה לבנות גשרים בין אנשים – היא פתוחה לכולם. ללא הבדלי דת או לאום. אירוע השקת היין והענקת החסות לסייקלינג אקדמי יתקיים בכפר שמריהו ב- 11 לדצמבר.

דנה בני ייננית יקב ננה. צילום רפי ניבור
דנה בני ייננית יקב ננה. צילום רפי ניבור

חמש שאלות לדנה בני מיקב ננה

אנו מתחילים לפרסם שאלון שבועי ובו 5 שאלות לאישה או גבר הפעילים בענף היין. אם גם אתם רוצים להשתתף, שלחו הודעת מסנג'ר ל- rani rogel ונתאם זאת

לפני הכל: הציגי את עצמך

שמי דנה בני, הייננית של יקב ננה, יקב אסטייט הנמצא במצפה רמון. בשנת 2011 החלטתי לשנות מקצוע בחיים, ומתחום של הנדסה ביו-רפואית נסעתי לאיטליה לעשות תואר נוסף בייננות וכורמות באוניברסיטת פירנצה. אחרי בצירים ברחבי העולם הצטרפתי ליקב ננה, ומאז אני גאה להיות הייננית של היקב המיוחד הזה.

ממה את הכי נהנית בעולם היין?

אני הכי נהנית מהחיבור בין אנשים שהיין יוצר. עולם היין מחבר בתוכו המון הנאות בחיים, וזה מקשר בין אנשים שונים בין-רגע. זה תמיד כיף לראות ולהיות חלק מזה.

מה צריך לעשות כדי ששתיית יין בארץ תעלה?

השאלה שמעסיקה את כולנו. אני חושבת שכבר נעשתה התקדמות מרשימה בשנים האחרונות, אבל אני מאמינה שאנחנו עדיין "מעצמת" יין צעירה מאוד, ועם השנים, ככל שהתעשייה תגדל ותתפתח, כך גם ההכרה של הציבור וההנגשה של היין לכולם כמוצר צריכה בסיסי יותר ולא כמוצר יוקרה, תעלה.

איך אפשר לקדם מכירות יין ישראלי בעולם?

גם זה עניין של זמן והכרה בעולם, אבל אני משערת שכאשר נצליח לשבור את מחסום המדף הכשר לעבר המדף עם השלט ישראל עליו, זה יעשה הבדל משמעותי.

איזה יין שלך את הכי אוהבת לשתות?

אני אוהבת לשתות את כולם, ותמיד לומדת מהם משהו קטן נוסף. בשנה שעברה הוצאנו רוזה ראשון ומיוחד מאוד, שתמיד מצליח להפתיע אותי ואני מתאהבת בו מחדש בכל פעם שאני שותה אותו.

איזה יין של יקב אחר את אוהבת לשתות?

אני מנסה לשתות כמה שיותר יינות של יקבים שונים ומכל הגדלים. תמיד לומדים מזה, ומשמח לראות איזה עבודה נפלאה עושים כולם, וכמה מגוון אפשר למצוא בשוק הישראלי. אם בכל זאת אני חייבת לבחור, אז התחרות הקשה היא בין הריזלינג של ספרה לברברה של פלטר.

 

תגובה אחת

  1. תודה גדולה למשה צוקר על הטיפים הקטנים במהלך התערוכה. השכלתי ולמדתי עוד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר