השבוע בענף היין 230: איך היו מכירות היין בפסח? וטקס משואות וירטואלי לענף היין הישראלי

השבוע על מכירות פסח בשוק המבורקד, שנת השמיטה שבדרך, ראיון שלא היה עם יאיר מרגלית, מבחן החבית ואיכות היין, נבחרינו להדלקת משואות וביקורות יינות בציר 2016. קריאה מהנה

1: מכירות יין פסח 2020 – לא רע בימי קורונה

הנתונים מתחילים להגיע, והמצב לא היה כל כך גרוע בימי הקורונה. הפעם אנחנו מדברים על נתוני חברת סטורנקסט, שמנתחת את מצב מכירות יין ברשתות השיווק המבורקדות – שהמוצרים בהן מצוידים בברקוד, כשהנתונים מועברים למחשבי סטורנקסט לניתוח.

ראשית נתחיל עם חנויות היין המקצועיות – הן המאושרות מכולם. אלפי המשלוחים פתחו צוהר לענף, והמכירות היו מטורפות. רוב המכירות בחנויות הללו היו של יינות יבוא זולים, שניים, שלושה ב- 100 שקלים. חנויות 'דרך היין' שמרו כמובן על האינטרס של הבעלים, והמליצו לקונים לרכוש את יינות 'יקב רקנאטי' או 'דרך ארץ'. גם בחנויות בירושלים היבוא ניצח, ובגדול, וכאן כיכבו יינות אותם מייבאת חברת 'צור.

רשת 'שופרסל' היא המאכזבת הגדולה של החג הזה. הרשת לא הצליחה להתמודד עם הביקוש הרב למשלוחים, ולא הספיקה למלא את מדפי היין ביינות לחג אחרי שפעלה לחסל מלאים קודמים ממחסניה. אולי בגלל זה, על פי נתוני סטורנקסט ירדו מכירות יקב רמת הגולן ברשתות ב- 4% (הנתונים הם עד 18.4). יקב כרמל לעומת זאת הצליח לעלות ב-1.1%, וזה בזכות מיץ הענבים (תירוש) והיינות המוכרים כמו PC (פרייבט קולקשן), שהלקוח זיהה על פי התווית והיה לו קל להושיט יד ולקחת אותם מהמדף. היקבים טפרברג, ברקן וסגל לא הראו שינוי משנה שעברה, אבל צריך לקחת את הנתונים הללו בערבון מוגבל, כי מה שהם לא מראים לנו זה את השינוי בכמויות הבקבוקים והאחוז של היינות עד 50 שקלים מהמכירות של שנה שעברה.

בכל אופן, מבצעי החגים הם לא ממש אינדיקציה, ויכול להיות שיקב רמת הגולן דווקא יצא מחוזק ויותר רווחי מהשאר, כי הוא מבין את התרגיל שעושים בעלי רשתות השיווק והחנויות. חודש לפני החגים יש הזמנות גדולות של יין, כשאת המבצעים וההנחות סופגים היקבים. דקה אחרי החג מחזירים בעלי החנויות את מחירי היינות למחירים הרגילים, וכך מרוויחים את הפער של ההנחה ממבצעי החגים. מדובר בתרגיל ידוע, ודרך אגב, אם המבצעים היו מסתיימים יום אחרי ערב החג, היקבים היו מקבלים הזמנות גדולות ביום זה על מנת למלא את המחסנים – בהנחה שהיקב מאפשר זאת. תרגיל מבריק.

עיצוב סיסמה לכל תלמיד

2: מתכוננים לשנת שמיטה 2021

הרבנות הראשית פרסמה קול קורא לבעלי היקבים הכשרים, כדי להתכונן לשנת השמיטה התשפ"ב (2021), שתתחיל ב- א' בתשרי תשפ"ב 6.9.2021, ויש להיערך אליה מראש. בעלי יקבים אשר מעוניינים להשבית את הכרמים ואת היקב, צרכים להגיש בשבועות הקרובים את הטפסים, על מנת לזכות במענק שהמדינה נותנת.

יש מספר אפשרויות להתייחסות להשבתת הכרם בשנת השמיטה שימוש בשיטות גיזום שונות – בשיטות אלו יש להגיע למצב של חוסר יבול בתחילת הקיץ,  פיסול – הורדת כול ענפי הגפן עד הבד המרכזי; גירדום – חיתוך הבד המרכזי ;  אי זמירה – בשיטה זו לא תבוצע זמירה בכרם, ובשנה השמינית תבוצע השכבה. שימו לב שבמידה ובשנה העוקבת ימצא כי הכרם נעקר, יידרש מקבל התמיכה להשיבה במלואה.

בשנת השמיטה 2015  הושבתו 13-15 אלף דונם בהסכם בין הכורמים ליקבים. תקציב התמיכה בשנת השמיטה עמד על 25 מיליון ש"ח מכסף שתוקצב ע"י משרד החקלאות. ברגע שיגיעו הנתונים הרלוונטיים לשנת שמיטה 2021 – נעדכן.

יאיר מרגלית. צילום דבי שיאון

3: ראיון וירטואלי עם יינן – יאיר מרגלית מיקב מרגלית

יאיר מרגלית: "אני קורא עכשיו את הספר 'זמן ואקראיות – שאלות פתוחות בפיזיקה מודרנית'". אני אוהב את המילה מודרנית. ד"ר מרגלית הוא קודם כל כימאי. בשנת 1997 הוא פרסם את הספר Concepts in Wine Chemistry . באותה שנה נחתמת אמנת הנשק הכימי, לפיה החותמים על האמנה מתחייבים לא לייצר או לאחסן נשק כימי. אז אם לא נייצר נשק כימי, אפשר לייצר יין – אני חושב לעצמי. יש כאלה שיהרגו אותך כמעט באותה שיטה, לא? כי יש גילויים מדעיים שהוכיחו כי בטבע קיימות אי-סדירות ותופעות שאינן ניתנות לניבוי, ויש מצבים שאין להם תוצאה הכרחית אחת ויחידה. אין שליטה מוחלטת בתוצאות הסופיות, אין מסלול יחיד וקבוע, יש צמתים שדרכם מתפצלים שבילים ומסלולים המובילים לכיוונים שונים. עד כאן לגבי האקראיות.

אז למה לעזוב את האקדמיה לטובת יקב קטן ומשובח? אני שואל את עצמי והפעם בקול, והוא מצטט: "עוד לא הפנמתי עדיין איך החיים כמוהם כיין שסופו נהיר וידוע. מתחיל כצעיר ופרוע,ממשיך כמתון ורגוע, כעץ על פלג נטוע. ואז לא נדע מדוע, במסלול ברור וקבוע, בדרך נוטה בשיפוע, הופך ליין גרוע, צועד בבטחה ובאומץ, להפוך בסופו לחומץ". אלה הן שורות מתוך ספר השירים של מרגלית. לי חסרה שורה בה הוא שופך על עצמו כד יין ענק, אותה סצנה מצחיקה ומדמיעה מהסרט 'דרכים צדדיות' (Sideways), כמו מרגלית קברנה סוביניון 2003 – יין בן 17 שנפתחת השבוע כדי קצת לברוח למחוזות אחרים מלבד הקורונה.

האבא יאיר מרגלית והבן אסף בתערוכת סומלייה בהיכל התרבות. יינות מזני בורדו הקלאסיים, זני פרובנס ושני זנים לבנים. צילום פאפא רצי

לשאלתי האם אלכוהול הוא רק אלכוהול, ולא באמת צריך להעמיד פנים שמדובר כאן במוצר בעל עומק פסיכולוגי יוצא דופן, עונה לי יאיר מרגלית כי גם השחקנים פול גיאמאטי ותומס היידן צ'רץ' החליפו בסופו של דבר את כוס המרלו שלהם בכוס פינו נואר, והשפיעו באופן דרמטי על שוק היין האמריקאי. אני באופן אישי לא התחברתי אל הסרט שנתן "הנחות" לגברים במשבר גיל הארבעים, שמגלים כי רוב חייהם עברו ושום דבר משמעותי עדיין לא קרה. אני מפנה את אותם גברים, גם אם מבוגרים יותר או צעירים יותר, לסרט האנימציה 'יער הגשם האחרון' (Fern Gully), שם משולבים פרקטלים כביטוי לרעיון של עולמות בתוך עולמות המחוברים בנימים דקים ביותר של החיים. (דרך אגב, פרקטל זו צורה גאומטרית המורכבת מעותקים מוקטנים של עצמה, שלי מאוד מזכירה את צורת וירוס הקורונה).

יאיר מרגלית הוא מדען, חוקר, משורר, סופר, עושה יין, שותה יין, משקה יין, 'כעץ שתול על פלגי מים אשר פריו יתן בעתו ועלהו לא יבול וכל אשר יעשה יצליח'. אין ראוי ממנו בתעשיית היין הישראלית לעמוד יום אחד ולהדליק משואה לתפארת ענף היין הישראלי – ראו בהמשך מועמדים נוספים שלנו מהענף להדלקת משואות וירטואליות.

אולם החביות של יקב קסטל. צילום אלעד ברמי

4: מבחן החבית – מה הוא אומר על היין?

הזמנה לטעימת חביות 2019 שנשלחה השבוע לחברי מועדון יקב קסטל כשבעקבותיה מכירת יינות עתידיים, פתחה את הסוגייה האם באמת טעימת חביות היא אינדיקציה לאיכות היין בעוד שנתיים שלוש, והאם אפשר להסתמך על טעימת חביות מצומצמת ועל פי זה לרכוש יין עתידי.

לאחר שהתירוש של הענבים שנסחטו עובר ביקב את כל התהליכים, הוא נכנס לחביות עץ – בדרך כלל 250 או 300 ליטר, על מנת להתיישן. כול מה שנעשה בחבית עד לכניסת היין למכל הראשי לפני מילוי, זה בעצם שמירה שחמצן לא ייכנס פנימה, על ידי  topping וחיטוי החבית, כשהיין בפנים מתיישן וסופג את טעמי העץ הנבחר.

ביקב בינוני וגדול יכול מספר החביות להגיע למאות. בסוף התהליך של ההתיישנות בהן מועברת כל תכולת החביות למכל אחד גדול בו הן מתמזגות יחד, וממנו עוברות לבקבוקים. ברור לכולם שכל חבית בעצם שונה מחברתה, הן בגלל מיקומה ביקב, הן בגלל הלחות שספגה, האור שהייתה חשופה אליו, בגלל המיקום, דליפות כאלה ואחרות, בקטריות ועובש שעלולים לצוץ, טופינג לא מבוקר ועוד. בסופו של דבר הכול מתמזג יחד לבלנד. כאשר מזמינים חובבי יין לטעימת חביות, אני מניח שבוחרים את אלה שהכי משקפות את הבלנד שהיינן חושק בנפשו.

הגרנד וין הראשון של היקב מ- 1992 ועליו תווית פרי עיצובו של אלי בן זקן, על בסיס הספר 'איך לעצב תוויות בורדו'
אלעד כץ עם הגרנד וין הראשון של היקב מ- 1992 ועליו תווית פרי עיצובו של אלי בן-זקן על בסיס הספר 'איך לעצב תוויות בורדו'. צילום פאפא רצי

אם מדובר בקסטל גרנד וין (CASTEL GRAND VIN) , אז הוא מורכב בעיקר מענבי קברנה סוביניון, מרלו, מעט פטי וורדו, מלבק וקברנה פרנק. היין שוהה על משקעיו במשך קרוב לשנתיים בחביות עץ אלון צרפתי חדשות. פה בדיוק הבעיה מתחילה. חביות חדשות, עוצמתיות מאוד, מחדירות ליין טעמים נוקשים. הפרי כמעט ולא בא לידי ביטוי, והיין מאוד בתולי. קשה מאוד להעריך את הפוטנציאל של היין ולבחון אותו על פי טעימה כזו. קנייה עתידית של יין כזה היא המשמעות של קָנָה חָתוּל בַּשַּׂק  – לקנות דבר שאי אפשר לבחון אותו היטב, ולא לדעת מה טיבו.

נכון שכשמדובר ביקב קסטל בוחנים גם את היינות של שנים עברו, ומבינים כי המחיר שמציעים לחברי המועדון בקניית יין עתידי שווה את הסיכון. מחיר בקבוק עתידי של גרנד וין יעמוד על 174 ₪, והיין יושק לציבור בסתיו 2021. אבל שוב, יש לקחת בחשבון שמשהו עלול להשתבש, וכבר קרו דברים מעולם גם ביקב קסטל.

5: טקס הדלקת משואות וירטואלי לענף היין הישראלי

בזמן ששרת התרבות והספורט חושפת אט אט את מדליקי המשואות בטקס המסורתי בהר הרצל, שהשנה יהיה וירטואלי ומצולם ולא ישודר בשידור חי כבכול שנה, אנחנו מזמינים אתכם לטקס האלטרנטיבי של ענף היין. יעלו ויבואו משיאי המשואות.

ויקטור שונפלד משדר קיימות. צילום ישראל פרקר
ויקטור שונפלד – היינן הראשי של יקב רמת הגולן. צילום ישראל פרקר

יקב רמת הגולן

יקב בר קיימא אמיתי, ולא רק לטובת יחסי ציבור. עם שמירה על כרמים נקיים מווירוס ליפרול 3, הקמת משתלה נקייה וחלקת ריבוי חדשה, הקמת בנק חומרי גלם לגפן יין, פיתוח ושיבוט גפן יין, וזאת תוך בחינת המאפיינים של כל קלון, התייחסות למאפייני אקלים, מאפייני הצמח, הפרי, ועד לשלב הסופי של ייצור היין איכותי שמייצג אותנו נאמנה כבר שנים בארץ ובחו"ל. על כול אלה אמון היינן הראשי ויקטור שונפלד כבר עשור רביעי.

ניר שחם יינן יקב שורק
ניר שחם יינן יקב שורק, צילום דוד סילברמן dspimages

בית הספר ליין שורק

יקב שהוא גם בית ספר לעשיית יין – מאז הקמתו מפעיל היקב בית ספר מקצועי לעשיית יין, הפועל לחינוך ולימוד תורת עשיית היין. בית הספר מהווה חממה לימודית ובה כרם, מעבדה ואמצעים טכנולוגיים מתקדמים, ומעל לכול – מדי שנה מתגלה כוכב אמיתי שהופך ליינן מקצועי שמביא לתעשיית היין הישראלית צבע נוסף, ועד היום קמו מעל 100 יקבים של הבוגרים. על כול זה אמון ניר שחם מנהל בית הספר – משקיען אמיתי.

חיים גן – גילה טפח הסתיר שניים. בהצלחה. צילום איל גוטמן
חיים גן איש הענבים. צילום איל גוטמן

מרכז היין איש הענבים

המרכז הוותיק והמקצועי לקידום תרבות היין בישראל, מקיים כל השנה קורסים שונים בנושא יין, קורס מקיף ליינות ישראל, קורס טעימה שיפוטית, וכמובן את תחרות האוסקר הישראלי   TERRAVINO – שהחלה בשנת 2006 ומשמשת מנוף שיווקי עצום לתעשיית היין המקומית; מנוף התורם לתדמית ולמכירות של המשתתפים כמו גם לתדמית של תעשיית היין הישראלית בכללותה. על כול אלה אמון "האיש" – חיים גן.

אבי בן עמי מארגן BEST VALUE. צילום אהרון שץ ששת

סטודיו בן עמי

תחרויות אשכול הזהב ו-,BEST VALUE  ותערוכת SOMMELIER  שביססה את מעמדה כאירוע היין החשוב ביותר בישראל. חברת סטודיו בן עמי מובילה את הענף למצוינות בעולם היינות, ועושה זאת בשקט, בצניעות, בהבנה ובשיקול דעת, כדי לשמור על ענף היין הישראלי הצעיר ולטפח אותו. על כול אלה אמון אבי בן עמי .

ששון בן אהרון יקב מוני. צילום רות שוורקוז

יקב מוני

על אחווה, שיתוף, אהבת הזולת והאחר, דו קיום ויין טוב. ועל כול אלה אמונים נור ערטול הבעלים וששון בן אהרון היינן.

ד"ר ארקדי פפיקיאן. צילום ישראל פרקר
ד"ר ארקדי פפיקיאן. צילום ישראל פרקר

ד"ר ארקדי פפיקיאן

על חזון, התמדה, עקשנות, על היותו הראשון והמוביל בהתפתחות ענף היין הישראלי והבאתו למקום שמעניק הרבה כבוד למדינת ישראל בארץ ובעולם. על חינוך דור שלם של ייננים מתחילים וליווי ייננים ותיקים כבר כמעט ארבעה עשורים. על כול אלה אמון ארקדי פפיקיאן.

צילום עמי ארליך
צביקה אמיתי נחמת שותים עם אורנה צ'ילאג. צילום עמי ארליך

נחמת שותים

קבוצת רכישה איכותית, אשר מקדמת את תרבות היין בישראל ומאתרת ותומכת ביקבים על ידי קנייה מרוכזת של יינות על פי שני קווים מנחים וחשובים שסיגלו להם מנהלי קבוצת הרכישה: על היינות להיות באיכות טובה ואף מעולה ביחס למחיר שיהיה  נמוך ממחירי השוק (רוב היינות נמכרים בין 35-69 ₪). כול יין המגיע לקבוצה עובר "ועדת טעימה" המורכבת מחברי קבוצה שנפגשים ובוחנים יינות חדשים המוצעים לקבוצה, ומחליטים מי מתאימים להיכלל בהם. כול יין נבדק לגופו ללא קשר ליקב ממנו הוא מגיע, ונבחן על איכות ולא על שם היקב או התוויות. על כול אלה אמונים צביקה אמיתי ועמי ארליך.

אורי שקד (משמאל) ואלי שקד - מנכ"ל רשת דרך היין
אורי שקד (משמאל) ואלי שקד – מנכ"ל רשת דרך היין. צילום אורי טאוב

אחים שקד

חברה משפחתית העוסקת מזה שנים רבות ביבוא, שיווק והפצת יינות מהארץ והעולם, ובעלות והפעלת רשת חנויות 'דרך היין'. בבעלותם עשרה סניפים שוקקים ומלאי עשייה במהלך כול השנה, עם מאות סוגי יינות מרחבי העולם ומתן כבוד ליינות ישראלים קטנים וגדולים, מועדון חברים ובו אלפי חברים שנהנים מהטבות, הרצאות של ייננים מרחבי העולם. בני המשפחה מציגים אישיות, ומעל הכול, אמינות סדר מופתי, משפחתיות מעוררת השראה ושמירה אובססיבית כמעט על תעשיית היין הישראלית. כול אלה בהובלת אורי שקד.

אביב בכרמים: בתמונה גפן שרדונה כרם ברבדו בכרמי יוסף ובכוס ברבדו שרדונה 2016. צילום איל גוטמן

6: ביקורות יין – בציר 2016

בציר 2016 הוא אחד הבצירים הטובים שהיו אצלנו. טועמים רבים מתחילים להבין את זה, אף על פי ששנה זו קצת הייתה מחוץ לפרונט מסיבה כזו או אחרת. חפשו את היינות על המדפים.

השרדונה של יקב אפק. צילום פאפא רצי

יקב אפק שרדונה 2016 – לא אגזים אם אומר שמדובר בשרדונה מפתיע, מרתק. הוא יזרוק אתכם ישר לכיוון שאבלי. יין חד, מינרלי, פרחוני, הדרי. יופי, פשוט יופי של יין. מחירו 110 ₪ –  VFM (תמורה לכסף – תל"כ) לחלוטין.

יקב אייל קברנה סוביניון 2016  – עמוס בריחות וטעמים טובים של קברנה עם כל המאפיינים. מגובש מאוד, מדויק. יופי של יין. מחירו 100 ₪ – VFM לחלוטין.

ג'וני שטרן יקב שטרן. צילום איל גוטמן
ג'וני שטרן יקב שטרן. צילום איל גוטמן

יקב שטרן סירה 2016 – מעושן מעט, ארומטי, מתכתי, פותח את התאבון תוך שניה. יופי של  יין. מחירו 90 ₪  –  VFM לחלוטין.

יקב שטרן תובל 2016 – פטי וורדו, קברנה סוביניון, שיראז.

בלנד מאוד מעניין, שונה בנוף. יין שמעניק חוויה אחרת. מחירו 110 ₪ – VFM לחלוטין.

גיא אשל עם אלכס הרוני
גיא אשל יינן דלתון עם הבעלים אלכס הרוני. צילום דוד סילברמן dpsimages

יקב דלתון שיראז אסטייט 2016 – פירותי, בשל, מעושן, פלפל שחור בנדיבות, המון פרי אדום צעיר. יופי של יין. מחירו 59 ₪ -VFM  לחלוטין.

יקב טפרברג פינו גרי אסנס 2016 – ארומות של פירות לבנים, זסט הדרים ובקצוות פירות טרופיים. חמאתי, מינרלי וחמיצות מעולה. מחירו 75 ₪. VFM מתאים לו 50 ₪.

יקב אליגוטה קברנה פרנק 2015. צילום דור פנטי
צביקה פנטי מיקב אליגוטה. צילום דור פנטי

יקב אליגוטה קברנה פרנק 2016 – סגול עמוק, ארומות חדות ועוצמתיות של פירות שחורים. בפה רעננות מדהימה, מנטה, רעננות "מינטית" וניואנסים של ירקרקות. מחירו 90 ₪ – יין מעולה. VFM לחלוטין.

יקב קסטל פטיט קסטל 2016 – קברנה סוביניון, מרלו, פטי וורדו, קברנה פרנק ומלבק. מורכב מאוד, עשיר בטעמים מדויקים. מאוזן עם העץ המעט מעושן והפרי הבשל, חמיצות טובה. בטעימה עיוורת הוא משתווה לגרנדים. מחירו 200 ₪ – VFM כן, ורק בגלל שאני יודע שהגרנד עולה יותר.

צילום פאפא רצי
קלו דה גת. צילום פאפא רצי

יקב קלו דה גת הראל קברנה סוביניון 2016 – סגול עמוק, ארומטי מאוד, בעיקר צמחי תבלין יבשים. בפה פרי בשל מורכב, עושר רב של טעמים נפלאים. מחירו 120 ₪. VFM מתאים 80 ₪.

יקב פלם קברנה סוביניון רזרב 2016 – ארומות חזקות ומאוד נדיבות, מעט ירקרקות. הפה מתובל בעשבי תיבול טריים מאוד רעננים, פרי בשל מורכב ונקי. במיטבו, יופי. מחירו 189 ₪. VFM מתאים 135 ₪.

מרגלית פרדיגמה  2016 – 50% ענבי סירה, 30% מורבדר, 20% גרנאש. על פניו בלנד עמק הרון קלאסי, אבל אם מקלפים מזהים יין יותר מינרלי, חומציות שפותחת טעמים אחרים, חבית שמשתלבת נפלא ומעניקה מסגרת תומכת לפרי הבשל. יין מדהים. מחירו 120 ₪ – VFM לחלוטין.

צילום דוברות מד"א

יותר מ- 2,000 בקבוקי יינות ישראליים נתרמו לעובדי מד"א

רני רוגל מדווח: במסגרת יוזמה אותה מוביל מרכז היין היפואי Seren DPT, תרמו יקבים בקבוקי יין שיינתנו לכל עובדי מגן דוד אדום לקראת יום העצמאות ה-72, וזאת כהוקרה על פעילותם במאבק בנגיף הקורונה.

בין היקבים שהצטרפו ותרמו בסך הכול 2,300 בקבוקי יין עבור עובדי מד"א – כמספר העובדים בארגון: רמת הגולן, כרמל, טוליפ, פסגות, רקנאטי, פלם, יעקב אוריה, אלונה, תשבי, נטופה, מאיה, ברבדו, נטע, שטרן, קפסוטו, גרוס, מדבר, קנאטיר, צוובנר, ויתקין, ננה, דרימיה, דדה, אלכסנדר, טורא, שירן.

גלעד פלם מיקב פלם, אומר כי תרומת היינות היא הדרך של היקבים להכיר תודה לאנשי מד"א שעוברים תקופה מטורפת. ג'יימי סלוק, מנהל Seren DPT ומי שעומד מאחורי היוזמה, אומר כי זו הזדמנות להגביר את ההיכרות עם הפעילות הענפה של היקבים המקומיים, ולחבר בינם לבין אנשי מד"א שעובדים למעננו. סטודיו 'פוקוס דיגיטל' בראשון לציון תרם את הדפסת המדבקות למארזי הבקבוקים.

ברכות ליוזמים ותודות ליקבים שתרמו. מעשה יפה.

צילום איל גוטמן

 

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר