השבוע בענף היין 237: יעקב אוריה חוזר לנגב וקריניאן ישראלי על המוקד

השבוע על יקב פינטו החדש בירוחם ושחקן הרכש היינני שלו, ראיון וירטואלי עם ד"ר שיבי דרורי יינן יקב גבעות, ביקור ביקב רזיאל של אלי בן זקן, קריניאן ישראלי בלי מלכים ונסיכים, מכירה פומבית מסקרנת, יקב ברבדו ויקב ירושלים מתכוננים לבציר, ויקב 70 נוטע כרם. קריאה מהנה

1: יעקב אוריה חוזר לנגב ביקב פינטו החדש

יקב נוסף בנגב, והפעם בירוחם. מאחורי הפרויקט ניצבת משפחת פינטו. הם עוסקים מזה שנים במגוון פרויקטים בפיתוח הנגב והפריפריה, בעיקר בתחום החינוך, אך גם פיתוח כלכלי. המנכ"ל הוא דוד פינטו; סומלייה, מדריך יין, יינן וכורם חובב בעצמו, ובתחום היין מזה 12 שנה.

יעקב אוריה ויינותיו הלבנים בערב מיוחד שהתקיים במתחם wework בדרום תל אביב. מתפלל? מטיף? בתמונות מערב זה עיניו עצומות. צילום נהדר של דוד סילברמן dpsimages
יעקב אוריה. צילום דוד סילברמן dpsimages

והיינן של היקב הוא לא אחר מאשר יעקב אוריה, שחוזר אל המדבר בדיוק 10 שנים לאחר שסגר  את יקב אסיף בשנת 2010. אוריה יהיה ביקב החדש במשרה מלאה, ויהיה אחראי על הכרם העיקרי, כרם האסטייט שנמצא בירוחם, שאליו יצטרפו חלקות נוספות מהר הנגב בחוזים ארוכי טווח.

כרגע עסוק אוריה בתכנון הנטיעות, הפורטפוליו והמבנה של היקב. אז כנראה שיעקב לא מיצה את הנגב בסבב הראשון, וכפי שכתב עלי מוהר  בשיר השיירה: "וגם הנגב עוד יהיה פורח ועוד נדאג שהזקן יהיה שמח".

ד"ר שיבי דרורי מאוניברסיטת אריאל ויינן יקב גבעות

2: ראיון וירטואלי עם ד"ר שיבי דרורי – יינן יקב גבעות

הבהרה לשאלות שקיבלנו מקוראים: וירטואלי פירושו כאן יותר דמיוני ופחות אמיתי, אם כי יש בו אלמנטים אמיתיים. מסובך. אז הנה ראיון וירטואלי למיטיבי לכת

ספר לימי קורונה?

הספר בו אני עוסק כרגע הוא "ביקורת התבונה הטהורה", כי אני נהנה להימעך תחת המבט הגאוני של עמנואל קאנט.

"בשם ממלכה אני מבין את האיחוד השיטתי של יצורים בעלי תבונה שונים על ידי חוקים משותפים. מכיוון שהחוקים הם המגדירים את התכליות מצד חלותן הכללית…" (קנט). ואני שואל האם צריך לגייס האקדמיה על מנת לחזק ולבסס טיעוני מוסר, האם יכול להיות  שהאמונה, זקוקה לפילוסופיה על מנת להצדיק מוסר אוניברסלי?

האם הקורונה תשפיע על ענף היין?

הקורונה בהחלט כבר משפיעה על הענף, מכיוון שהפעילות במסעדות ובמלונות מצומצמת ביותר, ולכן יש וצפויה גם בהמשך האטה במכירות. כמו כן, שוק ארה"ב שהינו שוק משמעותי ליקבי ישראל, סובל אפילו קשה יותר, ויתכן ולפרק זמן ארוך יותר מאשר ישראל. עקב כל אלה, יקבים יאלצו לפתח שווקים ישירים יותר אל הלקוח, על מנת לפצות על החוסר.

צילום pixabay

יין מנחם?

יין מנחם מיקב גבעות: גופנה שרדונה-קברנה. יין מנחם כמו גלידה, קרמי, עשיר, אגוזי. מיקב אחר: הקריניאן המיוחד של יקב יזרעאל; יין מורכב, עשיר ומפנק, אחד המעניינים שטעמתי השנה.

לא כל כך זוכרת את פניו, את ידיו מושיט אלי כמו אתמול, שני גביעים של גלידה בידיו, והגלידה מטפטפת על החול (גלידה, רחל שפירא)

סרט שריגש אותך?

'נס בתא מספר 7', סרט תורכי מדהים על נוראות הדיקטטורה וחוסר ההבנה של אנשים עם צרכים מיוחדים. שחקנים שמגיע להם אוסקר מבחינתי.

האמת שהתורכי הזה הוא בעצם קוריאני משנת 2013, סיפוח תורכי של סרט שעשה הבמאי המדהים לי הוואן-קיונג מקוריאה הדרומית.

משפט פילוסופי שמלווה אותך?

אחד המשפטים שריגש ורומם אותי כשקראתי אותו לראשונה, וכל פעם מחדש מאז, ושמלווה אותי תמיד הוא משפט שכתב איש הרוח הענק הרב אי"ה קוק בספרו אורות הקודש: "עלה למעלה עלה, כי כח עז לך. יש לך כנפי רוח, כנפי נשרים אבירים. אל תכחש בם פן יכחשו לך. דרוש אותם – וימצא לך מיד".

שוב עמנואל קנט מסתתר בין ספרי הקודש: "עשה את פעולתך כך, שהאנושות, הן שבך הן שבכל איש אחר, תשמש לך לעולם גם תכלית ולעולם לא אמצעי בלבד" (קנט).

"עץ הדעת מוות בו, בו חייכם תלויים, איכלו איכלו לחש נחש, היו כאלהים. איכלו איכלו מפרי העץ טירפו אותו עד תום, עד שתבינו מהו טעם כח ושלטון. אבד לנו אותו הגן, אשר איבדו שניהם, אבות קובעים את המחיר שמשלמים בניהם. "ובראשית היה לא כלום, רק חושך ודממה, מדבר האלהים בקע יפי האדמה, מעל הערוצים קורצו כוכבי יהלומים, בעשב החדש הופיעו יצורים אילמים. והאדם היה פרודה ברצף האינסוף, שאלוהים בחוכמתו שמר אותה לסוף. ('בראשית', מילים ולחן דון מקלין, תרגום רחל שפירא). שיבי; התעצמנו מאז.

אלי בן זקן יקב רזיאל. צילום דוד סילברמן dpsimages

3: יקב רזיאל – החדש של אלי בן זקן

פגשתי את אלי בן זקן בחמישי בצהריים. יקב רזיאל נמצא מול ביתו של אלי במושב רמת רזיאל בהרי יהודה. קשה להתעלם מהזיכרונות שעולים כאשר נכנסים למרתף היקב. החיפוש אחרי ריח השרדונה, ריח הפטיט קסטל והגרנד וין עדיין על הקירות. בחביות יש יינות מזני הסירה והקריניאן, במכלי הנירוסטה יש פינו נואר ושרדונה שיבוקבקו עוד שנתיים שלוש ליינות מבעבעים.

משגיח הכשרות מוציא יין מחבית בלנד 2019 שעשוי מסירה וקריניאן באחוזים של ככה וככה, ומהכוס עולים ניחוחות של תירוש שמעלה חיוך על הפנים. הפה עמוס בטעמים חדים, חותכים, עשירים מאוד; החבית החדשה עושה את עבודתה. אחר כך ברשימות הושלם המידע החסר: 70% סירה ו- 30% קריניאן. למה השילוב הזה? אני שואל. אלי מרים כתפיים, לוגם ואומר "כי ככה יצא, כי זה מה שהיה מבחינת זנים זמינים שהם לא קברנה, מרלו וכולי, אז סירה וקריניאן התערבבו להם והיה לי טעים" הוא אומר. אז… חיוך קטן שלו, טעים גם לי אני אומר לעצמי.

התווית של רזיאל – קלאסיקה צרפתית. צילום מאינסטגרם

רזיאל 2018 יושק באוקטובר השנה – 60% סירה 40% קריניאן. יין מדויק ומורכב בצורה יוצאת דופן. תווים של פטל, שזיף, יוד, אדמה לחה ושוקולד, והמון תבלינים משתלבים מצוין עם טאנינים מגובשים. יין מדויק ונדיב מאוד. מטורף. המחיר 189 ₪.

רזיאל 2017 – 70% סירה, 30% קריניאן (בציר ראשון) . קרירות נפלאה ממלאת את חלל הפה. הפרי עוצמתי, חד כתער, רב שכבתי. יין שזועק לאוכל. המחיר 189 ₪.

הפתעת הטעימה רוזה 2019 – עשוי מענבי סירה, מורבדר וקריניאן (פקק זכוכית), 6 חודשי חבית. ריחות של פטל שחור, אדמה. החך מפתיע עם טעמי תות עזים. מעט מתיקות, רמזים לעש ומנטול מציצים מדי פעם. היין מתעצם עם כל לגימה, ומתגלה רוזה גדול, משובח, מאוד מפתיע בנוכחות שלו. יין שיחזיק כל מנת בשר שתוגש לשולחן. עוד אין תו מחיר ליין, אבל VFM (תמורה לכסף – תל"כ) צריך להיות ברמה של הגרנד קסטל לפחות.

עוד הפתעה: מבעבע 2019 וינטאג' – שרדונה ופינו נואר. יצא לשוק בעוד שנתיים ואולי שלוש. אף סגור, ואין סיבה אחרת. החך רענן, לימוני עם מרקם של שמנת ואגוזי לוז. גם עכשיו היין טעים ומורכב. נחכה שנתיים ואולי שלוש. וואו וואו וואו.

לסיכום: צעיר לנצח הבן זקן הזה.

אסף פז יקב ויתקין. צילום דוד סילברמן dpsimages
אסף פז יקב ויתקין. צילום דוד סילברמן dpsimages

4: על המוקד – קריניאן ישראלי

קריניאן הוא זן ענבים מהז'אנר של זנים ים-תיכוניים, שאם מטפלים בו נכון, ובעיקר אם מדללים אותו עד שיברון ליבו של הכורם, אז אפשר לקבל יינות מדהימים שמחזיקים שנים.

אי אפשר בלי להתחיל בלי הקריניאן של יקב מרגלית מבציר 1999 – הראשון והטוב ביותר, שכנראה לא תהיה אפשרות לעשות לו עולם 'העתק הדבק'.

הבא אחריו יקב ויתקין – שלוש שנים אחרי מרגלית, ב- 2002 אסף פז רואה את העתיד, ומבין שיש לו זן שילווה אותו כל שנה ויהפוך לשם משפחתו השני. בספריית היקב תמצאו את כולם, וכולם היו בניו. 2017 הוא המרתק בעיניי: מחוספס ועשיר בכל טוב. מחירו הרגיל 110 ₪, יש עליו מבצע ביקב

צילום סימה אורלי
יקב נווה ירק. צילום סימה אורלי

יקב רקנאטי קריניאן פרא רזרב 2016 – נכון, הם אוהבים להמציא מילים ולהיות אובססיביים למיתוג, אבל אם נתעלם מרעשי הרקע של יחסי הציבור, תמצאו יין עשיר מאוד, עוצמתי, ואיזון נהדר בין מתיקות קלילה לחמיצות ומינרליות. מחירו 150 ₪, תמצאו עכשיו ב'יינות וטעמים' ב- 139 ₪.

יקב בנימינה קריניאן 2017 גפנים בוגרות – הגפנים מהכרם הנטוע בשיפולי הר תבור. תבלינים, פרחים, מתיקות טובה, לא בומבסטי ומאוד מפתיע. שאפו.  .

יקב עמק יזרעאל קריניאן כרם שפייה 2015 – פרי שחור דחוס, חמיצות שולטת, יין שקשה להפסיק לשתות אותו, יין לאוכל הכי מתובל שיש. נפלא. מחירו 120-125 ₪.

יקב נווה ירק קריניאן 2015 – בציר ראשון. עשיר, מרוכז, מעט חנפן במתיקות שלו, יין טוב.

קריניאן 2014 של סומק. צילום יולה זובריצקי

יקב יפו סובאז' קריניאן 2016 – הענבים מחלקות ותיקות באזור בנימינה. יין עוצמתי, פלפל שחור, וניל, טיפול מדויק. שאפו. מחירו 65 ₪ באתר פנקו.

יקב סומק קריניאן 2014 – אחד היינות הטבים שיצאו מהיקב הנפלא הזה. עוצמתי, המון חווה באף ובפה, ליקריץ באפטר טייסט שמשנה את כל התמונה והופך את היין הזה לגדול. מחירו 125 ₪.

יקב עבייה קריניאן שוני 2016 – יין קשוח, מרוכז, עפיץ. בקלות אני יכול לקרוא לו יין צברי, המון קוצים. אבל בדיוק בזמן הנכון ולאחר אוורור של כמה דקות, הוא רך ומערסל לכם בפה. ענקקקק. מחירו 160 ₪.

לסיכום: יש הרבה קריניאנים ישראלים טובים, חלקם אפילו משובחים. אנחנו ישראלים, אין לנו משפחות אצולה בארץ, יש כמה משפחות פשע וכמה משפחות שנקראות טייקונים. מלכות, מלכים ונסיכים יש רק  בדאנג'ן.

5: יינות במכירה פומבית – גם למי שאוהבים להשתעשע

השבוע נפתח בית המכירות הרשקוביץ שהקים עופר בן צבי, אשר יתמקד במסחר יינות מתיישנים מהארץ ומהעולם. מדובר בקבוצת ווטסאפ גדולה של חובבי יין שמחפשים דברים מיוחדים, ועל הדרך גם אוהבים להשתעשע בחוויה והריגוש שמעניקה מכירה פומבית, עם אקשן בזמן אמת.

עופר בן צבי הוא אספן יין, שופט בתחרויות, אבל הכי הרבה הוא חובב יין. במהלך השנים הוא אסף בקפידה בקבוקי יין מהארץ ומהעולם, ואף שומר לטובת המכירות בקבוקי יין שאחרים הציעו למכירה. אלה עברו בדיקה קפדנית והערכת מצב היין, כך שלקונה הפוטנציאלי יהיה מספיק מידע כדי לקבל החלטה. עופר אומר שככל שזה תלוי בו המחירים יתחילו נמוך מאוד, במה שהלקוח (המוכר) יגדיר כמחיר שוק. "אנסה להתמקח לטובת הקונים באופן שיעודד התחלה", הוא אומר. המכירה הראשונה מתוכננת ל- 16 ביולי 2020, ויהיו בה כמה הפתעות נדירות, יינות אוסטרלים, ארצות הברית וצרפת כולל סוטרנים ושמפניית וינטג' 96 דום פריניון נדירה, קסטלים ומרגליתים מתחילת שנות ה- 90, ומספר יינות-על עם ציוני 96-98 שהעניק רוברט פרקר.

הקבוצה שעופר מאגד נפגשת לטעימות יינות, מפגשי אוכל וסיורים ביקבים. להצטרפות או לקבלת קישור למכירה הפומבית 052-4236307 .

שיראז כרם נחל שחם בשקיעה. צילום זורי ארקין

6: מתכוננים לבציר 2020 – יקב ברבדו ויקב נטע

רני רוגל מדווח: זורי ארקין הוא מנכ"ל ושותף ביקב ברבדו, ובנוסף, שותף ביקב נטע (NETA)  הצעיר – המייצג את דור ההמשך של אנשי היקב. ביקב ברבדו יוצרו השנה כ- 70,000 בקבוקים וביקב נטע כ- 20,000. הכרמים מסביב ליקב משרתים את שני היקבים.  בהיותו "יקב אסטייט", יקב ברבדו מייצר יין רק מענבים הגדלים בכרמי היקב, בעוד יקב נטע, שיינותיו נגישים ו״קלים״ יותר, משתמש לעיתים גם בכרמים אחרים.

הכרמים נטועים באזור היקב בכרמי יוסף, ומחולקים לשני גושים עיקריים. ליד היקב 'כרם צבי' על שם צבי שוסיוב, אביהם המנוח של פרופסור עודד שוסיוב ואחיו ד"ר דויד שוסיוב, השותפים ביקב עם פרופסור בן עמי ברבדו. לכרמים העוטפים את היקב ניתנו שמות, ובכל תווית של אחד היינות ניתן לדעת מאיזה כרם הגיע ומה מקור הענבים. בכרם צבי יש חלקות מרסלן (10 דונם) ומלבק (4 דונם) מנטיעת 2016. הבציר הראשון של זנים אלו התבצע בשנה שעברה, ובקרוב ישולב היין מענבים אלו בבלנדים העתידיים. 50 דונם מכרם צבי נמצאים בשנטוע עקב רצונו של היקב להתחדש בזנים נוספים.

דילול שריגים, מרסלן כרם צבי. צילום איגי אלוני

הכרם השני ממוקם מזרחית ליקב במרחק 2 ק"מ ממנו, ונקרא 'כרם נחל שחם' על שם הנחל הקטן העובר בו. בכרם חלקה צעירה של שרדונה (14 דונם), חלקת שיראז (30 דונם), קברנה פרנק (10 דונם), קברנה סוביניון (20 דונם) ומרלו (15 דונם). מענבים אלו מייצרים את ברבדו קברנה סוביניון, שיראז, מרלו וקופאז׳. השרדונה של היקב מיוצר מכרם 'לבן' הסמוך ליקב, שנטוע באדמה גירית שנתנה לו את שמו ושטחו 10 דונם. כרם נוסף קרוי 'לוח גזר' – על שם הממצא הארכיאולוגי החקלאי שנמצא בתל גזר הסמוך ליקב. בכרם חלקות פטי וורדו (10 דונם) וסוביניון בלאן (10 דונם).

הצפי לבציר 2020 הוא קליטה של 80 טון ענבים, שמהם יופקו כ-70,000 בקבוקים ליקב ברבדו. חציים ליינות לבנים ורוזה, זאת לאור שינוי הצריכה בשוק בשנים האחרונות והגידול בצריכת היינות לבנים ורוזה, והחצי השני של הענבים מיועד ליינות האדומים.

שרדונה כרם לבן אחרי חנטה. צילום זורי ארקין

החורף האחרון, שהיה גשום מאוד ועתיר במנות קור, הוביל ללבלוב אחיד ובעקבותיו הצפי הוא להבשלה אחידה. זורי מספר כי למרות גל החום שפקד אותנו לאחרונה, הוא לא צופה בציר מוקדם במיוחד. "למזלנו הרב", הוא אומר, "גל החום הכבד והקיצוני שפקד אותנו בחודש מאי לא פגע בצורה משמעותית בענבי היין. האשכולות סיימו את שלב ה'חנטה' והגרגרים היו קטנים יחסית, ולכן לא ספגו פגיעה משמעותית. אנו מקווים לעונה טובה ומזג אוויר מתון ללא אירועי קיצון״, הוא מסכם.

זו הזדמנות טובה לשמוע גם על הנעשה ביקב נטע הצעיר, שלפי זורי, פופולריות המותג שלו הולכת ועולה. ב'נטע' לא מחויבים לפילוסופיית יקב ״אסטייט״, ומאחוריו עומדת פילוסופיה אחרת. מטרת היקב היא לייצר יינות נגישים, המיועדים לנסיבות יומיומיות, והענבים נבחרים בהתאם. בנטע יוצרו השנה 20,000 בקבוקים, חציים אדומים וחציים לבנים. היינות הם בלנדים המתבססים על ענבי מרסלן ופטיט סירה, קברנה סוביניון ושיראז. היין אינו מיועד להתיישנות, והחל מבציר 2019 לא יהיה שימוש בחביות. הלבן של נטע משלב סוביניון בלאן ושרדונה, מכיל 11.5% אלכוהול ובלי עץ בכלל.

"בנטע מייצרים יין אחר לגמרי משל ברבדו", אומר זורי. "הרעיון הוא ליישם זמני השריה קצרים עם הזגים, ולהשתמש בזנים שיכולים לתת יין עשיר ומעניין אך לא טאני מדי, יין קז'ואלי ויומיומי".

יקבים שמעוניינים לספר על הנעשה אצלם לקראת הבציר מוזמנים לפנות לרני רוגל בווטסאפ 050-5267706

צילום דנה זוהר

7: נוטעים כרם – יקב 70

יקב 70 (מקור השם: 70 בגימטריה זה יין וגם סוד ובתורה המספר 70 מופיע פעמים רבות) של שמעון ומיכל זוהר פועל במושב אמונים משנת 2018, כשאת הענבים מכרם בהר ברכה קנו מהכורם ארז בן סעדון (יקב טורא). בשנה הראשונה ייצרו כ- 800 בקבוקים ובשנה השנייה מתוכננים כ- 2,000 בקבוקים.

בני משפחת זוהר נוטעים בימים אלה כרם ששטחו 10 דונם,  כשהזנים בכרם זה נבחרו על פי תכנית הבלנד העתידי של היקב: הם  פטי וורדו, דוריף (פטיט סירה), קברנה פרנק, וסוביניון בלאן. המרווח בין השתילים: 1.20 מ׳, מרווח בין שורות: 2.5 מ׳. היקף הייצור המתוכנן מהכרם החדש: כ- 9,000 בקבוקים.

צילום דנה זוהר

מיכל זוהר כתבה לנו: "כשהחלטנו להקים יקב, היה ברור לנו שאנחנו חייבים לנטוע כרם כדי לגדל את הענבים באופן אופטימלי, ובהתאם לחזון טעם היינות העתידיים. המקום המתבקש היה בשטח המשק בו אנו מתגוררים, עליו גם נמצא היקב הזמני ולעתיד גם הקבוע. למזלנו, לאחר בדיקת הקרקע גילינו שהיא מתאימה לשתילה. בחודשים האחרונים הכשרנו את הקרקע, וחיכינו ליום שבו השתילים שהזמנו יהיו מוכנים לנטיעה. למרות הקורונה שהתפרצה אל חיינו ושיבשה אותם, החלטנו להמשיך בתכנית מתוך ראייה לטווח ארוך.

יום הנטיעה היה מרגש, ומזג האוויר עמד לצידנו בשעות הבוקר, עם משב רוח נעים ועננות קלה שמיתנה את חום השמש. מראש החלטנו שאת נטיעת הכרם נעשה מתוך אהבה, במו ידינו, ועם המשפחה וחברים טובים שמלווים אותנו בהגשמת החלום. כך צלחנו את החלק הראשון בו נשתלו דוריף וסוביניון בלאן. בחלק השני, בעוד כשבועיים, יישתלו הפטי וורדו והקברנה פרנק".

משמאל לימין: ליאור לקסר – היינן הראשי של יקב ירושלים, כרמית ארנרייך – סמנכ"לית שיווק ויצוא, והיינן אריאל ביר. צילום אריאל ביר

8: מתכוננים לבציר 2020  – יקב ירושלים

ליאור לקסר – היינן הראשי של יקב ירושלים, כרמית ארנרייך – סמנכ"לית שיווק ויצוא, והיינן אריאל ביר, ביקרו השבוע בכרמי היקב באזור זיכרון יעקב. בעקבות הסיור המקצועי שלהם שלח אריאל את התמונות ואת העדכון הבא: "ליקב ירושלים יש כרמים בשלושה אזורים:  הרי השומרון ובנימין;  אזור זיכרון יעקב ובנימינה;  אזור מטע ובני ראם. שליש מכרמי היקב בבעלות האגודה החקלאית (בעלת יקב ירושלים), והשאר בהסכמי ארוכי טווח עם הכורמים ותחת פיקוח והנחיית היינן ראשי של היקב. ליאור לקסר.

צילום אריאל ביר

השבוע היינו בכרמי זיכרון יעקב. זני הענבים באזור הם קריניאן גפנים בוגרות (נטיעת (1979, פטיט סירה בוגר  (1980); ופרנץ' קולומברד (1980). ענבים אלה מיועדים להיות עמוד השדרה של היקב לשנת בציר 2020 ביינות הרזרב כרמים יחידניים. כמו כן כרם של ענבי  שיראז וסירה המיועדים לסדרת הרזרב. נכון לשלב הזה הגפנים נראות נפלא, ונראה שיהיה בציר מאוד מוצלח (אך נבואה ניתנה ל…). בנוסף יש לנו כרמי פטי וורדו, קברנה  סוביניון ומרלו המיועדים לסדרות הפרימיום והרזרב, ובצד השני של ההר כרם המרסלאן שמשמש להכנת יין גרשטיין מרסלאן המוכר.

צילום אריאל ביר

השנה ככל שנה אנחנו מתכוננים לייצר שלושה מיליון בקבוקים של מיץ ויין . מאפייני השנה מרתקים. היה לנו חורף קר וגשום, ועד ימים אלו עוד ניתן למצוא בחלק מהכרמים גפנים הממשיכות צימוח עקב רוויית מים בעומק הקרקע. זאת למרות שבחלקן נעשה קיטום וטיפול. ממה שראינו בשטח, לא היו צרות מצד הגנת הצומח. בקיצור, מצפים לבציר מעניין עם כמה הפתעות בעומק השרוול.

יקבים שמעוניינים לספר על הנעשה אצלם לקראת הבציר מוזמנים לפנות לרני רוגל בווטסאפ 050-5267706

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר