השבוע בענף היין 84: שרביט ייננות עמק האלה עבר רשמית לעירית בוקסר ורמת היקבים הביתיים עולה

יעקב אוריה - הוריש לעירית בוקסר יינות אדומים 2016 במכלים
עוד שבוע של סיפורים שלא תמיד שומעים עליהם, קצת יינות שלא תמיד כותבים עליהם, וגם קצת רכילות. יריד היקבים הביתיים – עולים רמה, העברת שרביט היינן בעמק האלה מאוריה לבוקסר, מה עובר על אמפורה, וברכות לזכיית המדריך המקיף ליינות ישראל בפרס בינלאומי

1: זה תוסס – עיקר החדשות

האירוע השנתי של יריד יקבי הבוטיק הקטנים – היקבים הביתיים שהתקיים ביקב שורק – הבית של הביתיים והמקום בו רובם למדו לעשות יין, התאפיין הפעם ביקבים קטנים שהראו יכולת משובחת, אני מסקר את האירועים האלו כבר שנה רביעית, ותמיד אומר לעצמי שבכל עשרות היקבים הביתיים שנולדים כל שנה אני מחפש את האחד שאני יכול לזהות אצלו פוטנציאל, התמדה, תשוקה לעשייה של יין טוב, ועומד גם בסטנדרטים של ביקורת יין. יאמר לזכותו של ניר שחם, מנהל בית הספר, שהוא מעודד ביקורות יין לא מתפשרות ולא מתחנפות, וזורק את הבוגרים למים הקרים לקבל ביקורות מקצועיות.

מקצועיות היא גם שם ראוי ביותר ליינן יעקב אוריה, שעזב השבוע באופן רשמי את יקב עמק האלה בו שימש כיינן בבציר 2016. רגע לפני שהוא עוזב ועירית בוקסר-שנק מחליפה אותו, טעמתי את היינות שיעקב אוריה חתום עליהם (לבנים ורוזה).נטעמה גם הירושה שמשאיר יעקב מבחינת חומרי הגלם האדומים במכלים, ויהיה מרתק לטעום אותם עוד שנה ולהיווכח מה עשתה איתם עירית.

נפרד מהצוות ביקב עמק האלה - האנשים עצובים
נפרד מהצוות ביקב עמק האלה – האנשים עצובים

2: יקב עמק האלה – יעקב אוריה סיים ועירית בוקסר התחילה

יעקב אוריה העביר את שרביט הניצוח לעירית בוקסר לאחר שנה ביקב. כל היינות הלבנים מבציר 2016 בוקבקו ויגיעו למדפים בעוד זמן קצר. אלו הם יינות שיעקב אוריה חתום עליהם. הוא מספר שזאת הייתה שנה מרתקת ומלמדת, ובעיקר ניתנה לו האפשרות ליצור יינות מחומרי גלם משובחים, כאשר היקב יודע שהקו שהביא איתו יעקב שונה מהקו הקודם.

סוביניון בלאן 2016: הענבים מכרם נס הרים, נטיעות משנת 2006. 11.8% אלכוהול שנובעים משני מהלכי בציר המעניקים אפשרות להגיע לרמה כזו של אלכוהול וארומטיות מתבקשת. בטעימה: כבר בארומות מזהים בריחה קיצונית מהקו הניו-זילנדי המאפיין את הסוביניון בלאן הישראלים. היין נועז וחריף. פרי אקזוטי, עגבניות בשלות, וניחוחות עשב קצוץ מרעננים קופצים. בחך טעמים נדיבים ומלוחים, החומציות  מאזנת את טעמי האפרסק הלבן ואת טעמי האשכולית, כשבקצוות דבש עסיסי. מחירו 80 ₪ – VFM (תל"כ – תמורה לכסף). יופי של יין.

יין קל ומרענן עם טעמים חדים של גרגרי יער אדומים וסיגליות
יין קל ומרענן עם טעמים חדים של גרגרי יער אדומים וסיגליות. צילום דוד סילברמן dpsimages

שרדונה 2016: 12.7% אלכוהול. גם כאן אוריה בצר בשתי תקופות שונות, ונוצר יין שונה לעומת זה מבציר 2015. יש בו מינרליות וחדות בשילוב מרקם בשל של פרי, מעבר לתפוח הירוק. בקצוות צצים טעמים וריחות של קליפות תפוז והדרים. מליחות וחמאתיות מקסימה באפטר טייסט. מחירו 80 ₪ – VFM לחלוטין. שאפו.

Ever White 2016: בלנד לבן של 50% שרדונה, עם סובניון בלאן, גוורצטרמינר, מוסקט וסוביניון בלאן.  היין הוא סוס העבודה של היקב, וכיאה לכך הושקעו בו מיטב חומרי הגלם. ניחוחות של תפוח ומלון, בקצוות חבית קלויה. בחך פרי הדר, לימון כבוש, ועשבי תיבול טריים,  באפטר טייסט עולה שמנוניות, שמאזנת יופי את כל החומציות וחדות היין. מחירו 55 ₪ – VFM. יין קיצי מרענן ומשובח.

רוזה 2016: עשוי מענבי מרלו ופינו נואר. יין קל ומרענן, עם טעמים חדים של גרגרי יער אדומים וסיגליות. מחירו 80 ₪. יין מקסים –  VFM לחלוטין.

יעקב אוריה - הוריש לעירית בוקסר יינות אדומים 2016 במכלים
יעקב אוריה – הוריש לעירית בוקסר יינות אדומים 2016 במכלים

בטעימה זו נתן לי אוריה לטעום גם את היינות האדומים שנבצרו ב- 2016. אלה נחים להם במכלי הנירוסטה, ומחכים להחלטת הייננית החדשה מה לעשות איתם. מבחינת האדומים מדובר כרגע ביינות זניים, שלא בטוח שיישארו כך. חומרי הגלם בעלי פוטנציאל משובח, פרי נקי, טעמים סמיכים מאוד, ושופעים פרי ועוצמות. ימים יגידו מה יעלה בגורל הפוטנציאל המדהים הזה.

מערכת אכול ושאטו מאחלת ליעקב אוריה המשך הצלחה ביקב פסגות. תודה על שנה מלאת הפתעות ביקב עמק האלה, ותודה על היינות הלבנים בציר 2016. כמובן לעירית בוקסר-שנק המון הצלחה.

שאפו לניר שחם – מנהל ומורה בית הספר, וגם יינן יקב שורק בו הוא נאה דורש נאה מקיים
שאפו לניר שחם – מנהל ומורה בית הספר, וגם יינן יקב שורק בו הוא נאה דורש נאה מקיים

3: יריד היקבים הביתיים – שאפו לניר שחם

בסופ"ש שעבר התקיים המפגש השנתי של יקבי הבית בוגרי בית הספר שורק. כמו בכל שנה מדובר בחוויה עצומה, מלאת חום ואהבה ליינות הישראלים. בין כל הדוכנים והבקבוקים אני מנסה בכל שנה לדוג את המשהו המיוחד; את מגע היד שעשתה את היין שאני טועם למשהו שונה. השנה היו כמה כאלה, ושאפו לניר שחם – מנהל ומורה בית הספר, וגם יינן יקב שורק בו הוא נאה דורש נאה מקיים.

יקב ND: יינן ניר דורון. זו הפתעת הטעימה עבורי. שאנין בלאן 2016 שלו- ניחוחות רכים של פרחים לבנים לצד תפוחים ואגסים. בקצוות רמז של אננס ואפרסק. הפה מאוזן ונגיש, ומשחרר חומציות טרייה ומקסימה. הפה מעט טרופי, ומושך לטעמים חריפים של לימון וסיד. הסיומת קצרה ונקייה. זה שאנין בלאן שעושה בית ספר לכל פלספני השאנין בארץ. שאפו, שאפו. דורון ניר – 054-5316971.

יקב אדם: ויונייה זהבה (תוספת של 5% סירה) – הייננית אורנה לב. ניחוחות של ווניל וקרמל, לצד אפרסק לבן ארומטי. מרקם מודגש ומעט אלכוהולי, שמקוזז על ידי טעמי אפרסק עדינים טריים. הסיום ארוך ומתובל בנעימות. גאוני להוסיף את הסירה שהעניקה צבע עדין ומקסים, ובעיקר פלפל שחור. יין גאוני שעבר מהפך של 180 מעלות משנה שעברה.

יקב רוזה (עם קמץ, כמו בשיר של יהורם גאון): גם כאן הופתעתי מיין משובח – רוזה (עם צירה) מענבי מרלו וסנג'ובזה: ניחוח עדין של פטל ואבטיח. יין מאופק שלאט לאט משחרר טעמים של תות שדה טרי, כשבקצוות צצה לה פתאום המנטה שעושה את כל ההבדל. יופי של יין.

 

יקב זאזא: היקב של איציק שלו. בלנד רוזה 2016 – קברנה שיראז. ארומות של עשבי תיבול טריים וזית ירוק, שמשתלבים עם פירות אדומים. היין יבש מאוד, ובעוד החומציות רכה, החך שופע בטאנינים קשים שדורשים אוכל, ועדיף סטייק מפולפל. יין נדיר.

יקב אופיר: בלנד קריניאן ופטיט סירה ביחסים שווים, בציר 2015. היינן גיל אופיר. תערובת זו מביאה חבילה ארומטית מלאה של מרציפן, טעמי אלון משובח ופירות יער. צבע אטום שמהווה הכנה מדהימה למה שמצפה לנו. טעמים של שזיפים שחורים, אוכמניות, טוסט שרוף, וטעמים פרועים של עשבי תיבול. גימור עסיסי שמשחרר טעמי קסיס. יין מהליגה של הגדולים. עדיין צעיר, ולדעתי תנו לו זמן והוא יתבגר נפלא.

אורנה לב ייננית יקב אדם הגיבה

תודה אלון. מאוד שמחה שאהבת את הוויונייה ״זהבה״ שלנו, ותודה ענקית לניר שחם המורה הנהדר שלי, שב – 2014 בקורס הדו שנתי לעשיית יין, זרם עם ה״שיגעון״ שלי להוסיף סירה לוויונייה בשלב הסחיטה.

אינטימיות עמוקה בפרסומי יקב אמפורה

אינטימיות עמוקה בפרסומי יקב אמפורה4: מה עובר על יקב  אמפורה?

לפני כמה ימים התחיל יקב אמפורה לשלוח הזמנות ללקוחות הקבועים שלו, על מנת להזמינם לטעימות יין. אין לי מושג מי מנסח את ההזמנות, אין לי מושג מי עושה הגהה ביקב, אבל משהו מוזר מאוד עובר על יקב אמפורה. למשל "אמפורה מזמינה אתכם לטעימה פעילה ואינטימית, מעמיקה ועוצמתית עם איש היין שלנו". לא אכביר במילים, וכל אחד עם האסוציאציות שלו ינסה להבין מה קורה שם.

המדריך נכלל ברשימה של שבעת הספרים הטובים בעולם ליינות העולם החדש לשנת 2016
המדריך נכלל ברשימה של שבעת הספרים הטובים בעולם ליינות העולם החדש לשנת 2016. צילום דוד סילברמן dpsimages

5: הספר הטוב ביותר בעולם – ברכות ליאיר קורן, חיים גן, שגיא קופר, ולצלם דוד סילברמן

יאיר קורן עדכן בפייסבוק כי ״המדריך המקיף ליינות ישראל״ (של שגיא קופר, חיים גן ויאיר קורן) זכה בתואר ״הספר הטוב ביותר בעולם״ בתחרות היוקרתית Gourmand בקטגוריה עיצוב/צילום. יאיר קורן מודה בגדול לסטודיו קרן וגולן, לצלם דוד סילברמן, ולכל היקבים שהעבירו צילומים. עוד מציין קורן כי המדריך נכלל ברשימה של שבעת הספרים הטובים בעולם ליינות העולם החדש לשנת 2016. דוד סילברמן הצלם הגאה הוסיף כי התמונה לכריכת הספר צולמה בבציר ביקב נעמן.

ברכות לכל העושים במלאכה ומצליחים, מאיתנו באכול ושאטו.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר