השבוע בענף היין 85: הרוזה מווריד מגאווה ותא עיתונאי היין יוצא לדרך

יינות רוזה לקיץ ישראלי
עוד שבוע של סיפורים שלא תמיד שומעים עליהם, קצת יינות שלא תמיד כותבים עליהם וגם קצת רכילות. השבוע: אלון גונן אישית על שבוע הגאווה ומקצועית על יינות רוזה, תא עיתונאי היין יוצא לדרך עם תקנון אתיקה ונשיא כבוד, יו"ר ומנהלת

1: שבוע הגאווה 2017

תל אביב חוגגת את שבוע הגאווה של ישראל
תל אביב חוגגת את שבוע הגאווה של ישראל

תל אביב חוגגת השבוע את שבוע הגאווה של ישראל, ואלפי תיירים מכל העולם הגיעו לשבוע של מסיבות, אלכוהול, ים וכמובן הרבה סקס. אלפי בחורים מכל הארץ שרובה עדיין חשוכה, הגיעו גם הם לעיר תל אביב על מנת ליהנות קצת מחופש. הרבה אנשים שאלו אותי אבל למה צריך מצעד, ולמה צריך שבוע הגאווה. אז התשובה מאוד פשוטה, כי אסור לנו לשכוח שבמדינת ישראל 2017 'הומו' זאת עדיין מילת גנאי. להומואים אין זכויות שוות כמו לשאר האזרחים, במגוון רחב של תחומי החיים. הורים עדיין מתביישים אם הבן או הבת שלהם הם הומו או לסבית. כי עדיין לא תפסו את הרוצח מהבר נוער, כי לפני שנתיים דתי פנאטי רצח נערה. אז לכן אנחנו צריכים להגביר מודעות ולתת כוח למי שאין להם כוח, ואומץ למי שאין הם אומץ, ולומר להם שהם לא לבד. אז תחגגו את הרגע, תחגגו את מי שאתם, תממשו את עצמם ואת הזהות שלכם, אבל תמיד תזכרו שעוד ארוכה הדרך.

יין מבעבע מהנה, מרענן ואלגנטי
יין מבעבע מהנה, מרענן ואלגנטי

2: יינות רוזה לקיץ ישראלי

דרך אגב, הומואים לא נעולים על יינות רוזה (אנחנו שותים כל אלכוהול איכותי), אף על פי שהצבע הוורוד מזוהה עם הקהילה מאז מלחמת העולם השנייה. אז לרגל חג הגאווה קצת יינות רוזה ישראלים, שללא ספק יעשו שמח להרבה אנשים השבוע. הפעם בלי ביקורת, רק את רשמי טעימת היינן כפי ששלחו אלי. ובואו נדבר רגע על מחירים: מחיר ארבעה מהיינות 38 ₪ עד 60 ₪ – ללא ספק הטווח האהוב עלינו, שבעה מהם 70 עד 90 ₪ – נראה כמו טווח שמתאים ליקבים וגם לחובבי רוזה, מחיר שלושה מהם 90 ₪ ומעלה – מעורר תהייה ושאלה למה צריך להגיע למחירים אלה, ואחד מגיע ל- 125 ₪ – כנראה שהבעבוע מבעבע גם את מחירו.

יקב רמת הגולן – ירדן רוזה מבעבע 2010: ללא ספק זו המלכה האם

יין מבעבע מהנה, מרענן  ואלגנטי בעל חמיצות טובה מאוד וסיומת מתמשכת, אשר מציג שילוב ארומטי של ניחוחות לימון, תותים  בשמנת ופרחים טריים, עם רמזים לבגט קלוי. מאפשר וורסטיליות רבה כשמתאימים אותו לאוכל. חמיצותו המרעננת תתמודד היטב עם מאכלים עשירים ומלוחים, ועם זאת טעמיו המעודנים ילוו נהדר מגוון רחב של מאכלים מתוחכמים. לשתות לצד טרטר טונה, טמפורה, גבינת ברי בשלה או סופלה תותים בעונה. מחירו 125 ₪.

צבע ורוד סלמון עדין האופייני ליינות רוזה מדרום צרפת
צבע ורוד סלמון עדין האופייני ליינות רוזה מדרום צרפת

יקב ויתקין – מסע ישראלי ורוד 2016 (עם ראש כחול)

עשוי מענבי גרנאש נואר ומעט קריניאן. צבע ורוד בגוון סלמון עדין האופייני ליינות רוזה מדרום צרפת. ארומות אשכולית אדומה, תות שדה טרי, עשבוניות נעימה ומעט פרחוניות אופייניים לגרנאש נואר. בפה רעננות וחדות, עם טעמי פרי נקיים חדים ומוגדרים היטב. סיומת רעננה ונעימה הופכת את היין למתאים למגוון מאכלים. מחירו 75 ₪.

עבר תסיסה איטית לשימור הארומה המיוחדת של הזינפנדל
עבר תסיסה איטית לשימור הארומה המיוחדת של הזינפנדל

יקב אסף – 100% זינפנדל

יין סמוק בעל גוון ורוד רך, מתאפיין בניחוחות של פרי יער צעיר ותבלינים עדינים. היין עבר תסיסה איטית לשימור הארומה המיוחדת של זן זה. מחירו 75 ₪.

מופק מענבי סנג'ובזה, פינו נואר, גרנאש וברברה
מופק מענבי סנג'ובזה, פינו נואר, גרנאש וברברה. צילום חגית גורן

יקב הרי גליל – רוזה 2016

רוזה ורדרד המופק מענבי סנג'ובזה, פינו נואר, גרנאש וברברה המשתלבים ליין מרענן קל ושובב, עם חמיצות עדינה ומרעננת. מחירו 38 ₪.

 

50% סירה, 38% גרנאש, 10% קברנה סוביניון, 2% מרלו
50% סירה, 38% גרנאש, 10% קברנה סוביניון, 2% מרלו

יקב שורק – רוזה 2015

50% סירה, 38% גרנאש, 10% קברנה סוביניון, 2% מרלו. צבע כתמתם אפרסק. אף פרחוני, ארומטי ומורכב, הפה חמצמץ ורענן. מחירו 80 ₪.

גוון ורדרד סלמוני עם ארומת פרי לבן המזכיר אפרסק
גוון ורדרד סלמוני עם ארומת פרי לבן המזכיר אפרסק

יקב פלם – פלם רוזה

52% סירה, 48% קברנה פרנק. גוון ורדרד סלמוני עם ארומת פרי לבן המזכיר אפרסק, נגיעות תות עדינות בפה, חמיצות נעימה ופריכות טובה המגיעה מהקברנה פרנק. הסירה מעניק גוף, ובחך פריכות וחמצמצות בשילוב של תות שדה צעיר. רמז ירקרק, מינרליות מרשימה וסיומת פירותית, ארוכה ומתובלת. מחירו 90 ₪.

הרוזה של היינן מקס הרצברג עשוי מענבי מלבק שהיקב מגדל ליד הבית
הרוזה של היינן מקס הרצברג עשוי מענבי מלבק שהיקב מגדל ליד הבית

יקב הרצברג – רוזה מענבי מלבק 2016

הרוזה של היינן מקס הרצברג עשוי מענבי מלבק שהיקב מגדל ליד הבית. האשכולות מובאים ישר ל- press  בלי הפרדת הפרי מהשזרה. התירוש יושב על הקליפות כמה שעות עד שמקס מזהה את הצבע שחביב עליו – ״קליפת בצל״. פירותיות מקסימה, ריחות עדינים של פרובנס. תענוג של יין. מחירו 60 ₪.

טעמו עשיר ומשלב בין פירותיות לחמיצות נעימה
טעמו עשיר ומשלב בין פירותיות לחמיצות נעימה

יקב כרמל – 2 Vats רוזה 2016

רוזה ורוד עדין ופירותי, בעל ניחוחות רעננים של תות שדה ואשכולית אדומה. טעמו עשיר ומשלב בין פירותיות לחמיצות נעימה. זה נוצר מהטכניקה בה השתמשו הייננים כדי להפיק יין רענן, פירותי, עשיר ועסיסי. היין הוא חלק מסדרת יינות מצומצמת המבוסס על זני ענבים המצטיינים באקלים הישראלי החם. מחירו 55 ₪.

פה טעם יבש לחלוטין, פירותי ומרענן
פה טעם יבש לחלוטין, פירותי ומרענן

יקב יתיר – רוזה 2016

יין הרוזה של יקב יתיר מיוצר זו השנה השלישית, ויוצא לרוב לקראת האביב, כיאה ליין מסוג זה. 67% גרנאש, 33% מורבדר. צבע ורוד אדמדם בהיר. ניחוחות של פטל טרי, אפרסק ופרחוניות. בפה טעם יבש לחלוטין, פירותי ומרענן. מתאים לשתייה בפני עצמו או לליווי מגוון מנות מהמטבח הים תיכוני והארץ ישראלי. משתלב גם עם אוכל מתובל/אסיאתי. מחירו 90 ₪.

בסיומת מרירות קלילה ומרעננת
בסיומת מרירות קלילה ומרעננת

 

יקב וורטמן – רוזה 2016

55% מרלו, 30% גרנאש, 10% מורבדר, 5% רוסאן וסמיון. גוון ורוד אפרסק בהיר. גוף קל עד בינוני, ובעל ארומות של תותי בר, אפרסקים, אבטיח ופרחים לבנים. מרקמו נעים, ובסיומת מרירות קלילה ומרעננת. מחירו 75 ₪.

בעל ניחוחות של ורדים, תות שדה, אשכולית אדומה וצמר גפן מתוק
בעל ניחוחות של ורדים, תות שדה, אשכולית אדומה וצמר גפן מתוק

יקב דלתון – כנען רוזה 2016

שיראז 60% (כרם תל פארס), גרנאש 25% (כרם כפר תבור), ברברה 15% (כרם ספסופה). יין ארומטי, בעל ניחוחות של ורדים, תות שדה, אשכולית אדומה וצמר גפן מתוק. יין חצי יבש, קליל ומרענן. בפה מורגשים טעמי הפרי, עם חמיצות מאוזנת וסיומת ארוכה. מתאים לצד אנטיפסטי, סלטים ים תיכוניים, דגים, או גבינות רכות ועדינות. מחירו 47 ₪.

עשוי ענבי ברברה מכרם יחיד ברמת סירין שבקרבת הר תבור
עשוי ענבי ברברה מכרם יחיד ברמת סירין שבקרבת הר תבור

יקב תבור – רוזה ברברה אדמה 2015

רוזה חד ומרענן עם ניחוחות פרי אדום מפתים. מתאים לליווי אוכל ולאירועים לא מחייבים. עשוי ענבי ברברה מכרם יחיד ברמת סירין שבקרבת הר תבור, שמתאימים ליינות רוזה בזכות החמיצות הגבוהה והאופי הפירותי המודגש. מחירו 60 ₪.

יין ססגוני ומלא חן, בעל חמיצות מעודנת ומרקם רך
יין ססגוני ומלא חן, בעל חמיצות מעודנת ומרקם רך

יקב טפרברג – IMPRESSION רוזה 2016

עשוי מענבי קברנה סוביניון. יין ססגוני ומלא חן, בעל חמיצות מעודנת ומרקם רך. היין יבש, אך עם זאת משאיר בפה תחושה של פרי צעיר ורענן. מחירו 40 ₪.

חושף ארומות פרי אדום רענן של תות שדה ופטל
חושף ארומות פרי אדום רענן של תות שדה ופטל

יקב בנימינה – מלבק קריניאן

משתייך לסדרת יוגב של היקב. רוזה ארומטי ורענן. חושף ארומות פרי אדום רענן של תות שדה ופטל, עם תיבול נעים. בפה רענן ובעל חומציות התומכת היטב במתיקות ארומות הפרי. מחירו 40 ₪.

 

בלנד של ענבי מרלו, מלבק וקברנה פרנק, שנבצרו טרם הבשלתם המלאה
בלנד של ענבי מרלו, מלבק וקברנה פרנק, שנבצרו טרם הבשלתם המלאה. צילום דוד סילברמן dpsimages

יקב קסטל –  2016 Rosé du Castel

בלנד של ענבי מרלו, מלבק וקברנה פרנק, שנבצרו טרם הבשלתם המלאה. הצבע הבהיר נובע מסחיטה מהירה ומגע קצר של התירוש עם הקליפות. עבר תסיסה ארוכה מאוד בטמפרטורות נמוכות, והתוצאה היא יין מרענן וקליל אך עם נוכחות מרשימה. ניחוח סוכריות תות, ורדים ופירות טרופיים. בפה טעמי ליצ'י, ליים, אשכולית ואפרסק. מחירו 94 ₪.

קל ונעים לשתייה, ומתאים לארוחות קלות בימי הקיץ החמים
קל ונעים לשתייה, ומתאים לארוחות קלות בימי הקיץ החמים

יקב טורא – מאונטיין ויסטה רוזה

מיוצר מענבי מרלו וקברנה פרנק. יין חומצי ורענן, פרחוני ובעל מתיקות מעודנת. ארומה של יסמין ואשכולית אדומה, קל ונעים לשתייה, ומתאים לארוחות קלות בימי הקיץ החמים. מחירו 70 ₪.

מורכב מ-4 זני ענבים שונים מפרובנס שבצרפת, שם יוצר היין ע"י היינן הישראלי
מורכב מ-4 זני ענבים שונים מפרובנס שבצרפת, שם יוצר היין ע"י היינן הישראלי

מיזם פיוז'ן של היינן דורון יצחקי – Touch by Fusion רוזה קוט דו רון 2014

בלנד פרחוני וארומטי המורכב מ-4 זני ענבים שונים מפרובנס שבצרפת, שם יוצר היין ע"י היינן הישראלי: מורבדר, סירה, גרנאש וסנסו. רוזה יבש המתאפיין ברעננות, חיות וארומות של פריחת פירות אדומים. מחירו 69 ₪.

ותזכרו: "אם אתם לא מאמינים בנישואין חד מיניים, אל תתחתנו עם בני מינכם". אנחנו לא לוחצים.

כנשיא כבוד של תא עיתונאי היין הישראלי נבחר מיכאל (מימי) בן יוסף
כנשיא כבוד של תא עיתונאי היין הישראלי נבחר מיכאל (מימי) בן יוסף

2: אתיקה עיתונאית בענף היין – יוצאים לדרך חדשה

בשנה האחרונה התקבלה החלטה להקים את תא עיתונאי היין, והתבקשנו לכתוב קוד אתי רלוונטי למקצוע הספציפי שלנו. השאלות שעלו בדיונים היו רבות, ונוצר רושם שזה הולך להסתבך בגלל אופי הענף. החשש העיקרי היה כי מפני שהענף קטן ועדיין שברירי, וכולם מכירים בו את כולם, ועיתונאים מקבלים יינות לטעימה חינם ומוזמנים למסעדות, ויש כאלה שגם לנסיעות לחו"ל; הייתה התנגדות עצומה מבית על ידי אנשי מפתח בתעשייה.

בסופו של דבר הבנו שכאשר רוצים לנסח קוד אתי של ארגון כזה, יש לראות את טובת הענף מול עינינו, ולא לאפשר לשום גורם אינטרסנטי מתוכנו לנסות להשפיע על ההחלטה לכתוב קוד אתי. כחלק מכך החלטנו לשאול קודם כל כמה שאלות מקדימות: לשם מה צריך קוד אתי? מה תהיה שיטת ההטמעה?  כיצד להפוך את הקוד לחלק אינטגרלי מאורח החיים שלנו? מה יהיו מנגנוני האכיפה של הקוד, אם בכלל? לכאורה אלו שאלות פשוטות, אבל יצאנו מתוך נקודת הנחה שעל כל  שאלה יהיו עשרות שאלות והתנגדויות, בעיקר על השאלה הראשונה "לשם מה?". הרי כשאין קוד ואין חוק ואין מוסר, הרבה יותר קל לאנשים מסוימים לחיות. מה שהנחה אותי, כחלק מצוות ההיגוי, היה שאני לא רוצה סביבי כאלה אנשים, ואעשה הכל על מנת לא להיות בקרבתם.

כיו"ר הראשון של תא עיתונאי היין הישראלי נבחר עו"ד יונתן לבני
כיו"ר הראשון של תא עיתונאי היין הישראלי נבחר עו"ד יונתן לבני

ההבדל בין מוסר ואתיקה: מוסר הוא מערכת של הסכמות והבנות המקובלות על החברה. המוסר כולל ערכים, עקרונות, כללים וחוקים לגבי מה נחשב לטוב, רצוי, נכון, ועל כן גם נחשב למקובל. מוסר אינו עניין מוחשי אלא פסיכולוגי. מעשה מסוים מקבל תווית של "טוב" או "רע" על פי אמות המידה המקובלות בחברה. אתיקה עוסקת אף היא במה ראוי ונכון, אולם לא רק מהיבט מוסרי אלא גם מהיבט מקצועי. כלומר, היא מהווה התייחסות לתכני המקצוע ולפעולות הרלבנטיות למקצוע זה. אם כן, אתיקה מקצועית מייצגת את העקרונות שקבוצת אנשי המקצוע מקבלים על עצמם. לדוגמה: לכל אחד מאתנו העיתונאים יש המוסר שלו, וכל אחד יכול לפרש מוסר בדרכים שונות. אחד חושב שלקבל מיקב 12 בקבוקי יין זה מוסרי, והשני חושב שזה לא מוסרי – שלא לדבר על אלה שלא מבקשים אלא דורשים תריסר בקבוקי יין. כשיש כללי אתיקה עניין המוסר לא רלוונטי, מאחר ותקנון האתיקה שנקבע מציב רף ברור ומוסכם.

הענף משתנה לנגד עיניכם: אסור לשכוח שחובבי היין הישראלי הם אנשים אינטליגנטים, שמכירים את היקבים ומכירים אותנו העיתונאים ויודעים בדיוק מה קורה בענף. קוד האתי בענף היין נועד קודם כל לשמור עלינו העיתונאים. הקוד האתי נועד לאפשר לכל אחד מאתנו ומכם (ייננים, בעלי יקבים, יבואנים, משרדי יחסי ציבור)  את האפשרות להיות נאמנים קודם כל לתעשיית היין הישראלית ,על מנת שלא נכרות את הענף הזה. רק עיתונות חזקה, חוקרת, כשהיא חופשית ובעלת אחריות מקצועית קודם כל, בודקת עובדות, שומרת על חיסיון, והדבר הכי חשוב – אובייקטיבית, תוכל לשמור על הענף השברירי הזה.

עיקרי האתיקה שנכתבו על ידי חברי תא עיתונאי היין –  ישראל פרקר, רן בירון, מיכאל בן יוסף, יונתן לבני, רני רוגל, אודליה בנאי, אלון גונן – ואושרו במועצת העיתונות. העיקרים עוסקים ביושר והגינות, נאמנות לאמת, בדיקת העובדות, אובייקטיביות, תיקון טעויות, התנצלות ותגובה, פרטיות, אפליה וגזענות, ניגוד עניינים,  שימוש לרעה במעמד ותפקיד, עיסוק נוסף,  טובות הנאה, אי תלות, שימוש באמצעים פסולים, חיסיון עיתונאי. בנוסף קבענו את תקנון ההצטרפות שבו כל אחד הרואה עצמו כתב יין ועומד בקריטריונים שנקבעו ולאחר שחתם על כללי האתיקה יוכל לקבל תעודת עיתונאי. הנה בראשי פרקים תקנון ההצטרפות:

תא עיתונות היין מופקד ומוסמך מטעם הגורמים המיוצגים בה, לשמור על ערכי עיתונות חופשית – ובכללם חופש האינפורמציה, חופש הביטוי וחופש הבעת הדעה בישראל, ועל שמירת התנאים לקיומם.

תא עיתונות היין  מופקד ומוסמך, מטעם הגורמים המיוצגים בה, להבטיח נאמנות לעקרונות האתיקה העיתונאית, מצד כל העוסקים בעיתונות, ועל קביעתן של אמות מידה המושתתות על מחויבות מוחלטת לאמת, לדיוק, להגינות, לחוק ותקנון היין הישראלי, לשמירת בריאות הציבור, לשמירת אמון הציבור בתעשיית היין, להגנה על כבוד האדם ולכיבוד צנעת הפרט ואכיפתן.

תא העיתונות יעדכן במידת הצורך כל חריגה מהתקנון את משרדי יחסי הציבור העוסקים בתחום היין, היקבים, בעלי היקבים, הדירקטורים,  וישמור קשר רציף עם גורמים אלה בכל נושא יחסי העבודה השוטפים והמשותפים של עיתונאי היין.

כל תלונה של אדם, משרד יח"צ, יקב, חנות, יבואן, יצואן, מפרסם או רגולטור הקשורה לענף היין בעניין כתבה, אמת בפרסום, ביקורת ממומנת וכו', תדווח באתר תא עיתונאי היין, ותופץ לכל הנוגעים בדבר לאחר שנבדקה.

לניהול תא עיתונאי היין הישראלי נבחרה אודליה בנאי
לניהול תא עיתונאי היין הישראלי נבחרה אודליה בנאי

המועמד ליו"ר תא עיתונות היין יהיה אדם המוסכם על הרוב בתא עיתונות היין, ייבחר ע"י התא וישמש בתפקיד כ- 18 חודשים. לאחר מכן יהיו בחירות חדשות.

כל הדיונים יתנהלו בדלתיים פתוחות ובשקיפות. המשתתפים מחויבים לדיון ענייני ומעמיק במטרה להגיע לפתרונות ומסקנות שיפורסמו. קבל עם.

תקנון תא עיתונות היין יתוקן מפעם לפעם באופן שייתן ביטוי לתקנון וחוק היין בישראל. תיקון או הוספת סעיפים לתקנון ייעשה בהמלצת היו"ר ובכפוף להסכמת רב חברי התא.

הצטרפות לתא עיתונאי היין כחבר: מועמד שירצה להתקבל לחברות בתא עיתונאי היין יעמוד בקריטריון של "עיתונאי" על פי דרישת מועצת העיתונות הארצית, ויקבל המלצה משני חברי התא לפחות. מועצת תא עיתונאי היין תקבל חבר חדש לתא לאחר שהסכים וחתם על טופס התקנון. תא עיתונאי היין רשאי לא לקבל מועמד במידה ואין הוא עומד בקריטריונים שנקבעו בתקנון.

תא עיתונאי היין רשאי לא לקבל מועמד שיש התנגדות של רוב חברי התא לקבלו, ללא קשר לתקנון. תא עיתונאי היין רשאי לבטל חברות בהצבעת רוב בתא ולאחר שהיו"ר חתם על ההחלטה.ברגע שמבוטלת חברות תפורסם ההחלטה ברבים (במידת הצורך יפורסמו גם הסיבות להדחה).

כנשיא כבוד של תא עיתונאי היין הישראלי נבחר מיכאל (מימי) בן יוסף. כיו"ר הראשון של תא עיתונאי היין הישראלי נבחר עו"ד יונתן לבני. לניהול תא עיתונאי היין הישראלי נבחרה אודליה בנאי.

 

2 תגובות

  1. דש חמה מעיתונאי היין יאיר גת, טל חוטינר, חיליק גורפינקל, איתי גלייטמן, שי שגב, שלא סופרים אתכם ממטר. תא כתבי היין הצחקתם אותי! ודש חמה מרמת הגולן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר