השבוע בענף היין 94: טועמים יינות של צרעה, טפרברג, ויתקין ומכירים יקב חדש

ערן פיק Master of Wine – יין יקב צרעה. הכמויות קטנות יחסית ותמיד יש מחסור ביין
עוד שבוע של סיפורים שלא תמיד שומעים עליהם, קצת יינות שלא תמיד כותבים עליהם וגם קצת רכילות. השבוע: ההשקה של צרעה, פינו גרי של טפרברג, גרנאש בלאן של ויתקין, אי אפשר בלי שינויים בכרמל, ויקב FIVE STONES עם הפנים לייצוא

1: יקב צרעה – רשמי טעימה מהשקה שנתית 2017

הרי יהודה לבן 2016 – 90% מענבי שרדונה ותוספת של סוביניון בלאן. לגבי בציר 2016, זו הייתה שנה רגועה יחסית, בלי הרבה מהמורות בדרך. הבשלת הענבים הייתה מעט מוקדמת. ביין: ארומות חדות של אשכוליות ולימון, תפוח גרנד סמית ואפרסק לבן. ציפיתי להתפרצות של הארומות הללו לאחר כמה ערסולי כוס, אבל היין מיאן, שלא כמו האח משנה שעברה שהיה הרבה יותר פתוח. בפה הטעמים רעננים, מלוחים, מעט מפולפלים, כשכל הזמן האשכולית והתפוח שולטים. מחירו 90 ₪.

בית ספר לשאר הסוביניון בלאן שמייצרים כאן
בית ספר לשאר הסוביניון בלאן שמייצרים כאן. צילום מדף הפייסבוק

שורש לבן 2016 – 100% סוביניון בלאן. זה בית ספר לשאר הסוביניון בלאן שמייצרים כאן. ארומות נפלאות ועשירות, פרחים לבנים, תפוז, משמש בשל. לא ממש צריך למהר ללגום את היין; אפשר להסתפק רק בלהסניף אותו. בפה כנ"ל: עושר טעמים נפלא לצד ניקיון מינרלי. אפטר טייסט חמאתי ומעט רגוע לטעמי. מחירו 140 ₪.

שנה לא פשוטה 2015 מבחינת יינות  אדומים. נחכה בסבלנות ליינות 2016
שנה לא פשוטה 2015 מבחינת יינות  אדומים. נחכה בסבלנות ליינות 2016. צילום מדף הפייסבוק

הרי יהודה אדום 2015 – קברנה סובניון עם תיבול של ענבי סירה ופטיט וורדו. לגבי בציר 2015, שלג ירד על הכרמים בשורש, הרבה גשם. רוב ימות השנה לא נרשמו חריגות אקלים, אבל אז הגיע חודש אוגוסט שבישל את הענבים, וזה ללא ספק יורגש ביינות של 2015. ביין: ריחות בומבסטיים של פירות אדומים בשלים, מעט עור ונקניק מעושן, שוקולד ואספרסו. בהמשך עולה גם ווניל. בפה היין עפיץ ומעט אלכוהולי, הפרי עדיין דחוס ופחות אוהב להשתחרר כמו הארומות. יין שצריך עוד זמן. קשה להגיד אם השנים יעשו לו טוב, בגלל מיעוט החמיצות שבו. מחירו 110 ₪.

שורש אדום  2015 – בלנד מענבי סירה, קברנה סוביניון (באותו יחס), ותוספת של 14% פטי וורדו. צבע מרשים – שאפו על הפטי וורדו. בלנד שמשלב שני זנים קלאסיים. כאן מתמזג לו הסירה המתובל עם הקברנה הקריר, כדי ליצור פינוק מדהים – בעיקר באף, של אוכמניות, קפה וקינמון. בפה משתלט הפלפל השחור וטעמים יותר בשרניים. קצת חסר איזון, וקצת האף והפה לא מתמזגים להם, אבל אי אפשר לצפות מיין כה צעיר להתמודד עם מה שיש בתוכו. תנו לו זמן – זה יגיע. מחירו 140 ₪.

שנה לא פשוטה 2015 מבחינת יינות  אדומים. נחכה בסבלנות ליינות 2016. מבחינת VFM (תל"כ – תמורה לכסף): יינות יקב צרעה פרי יצירתו של היינן ערן פיק, מתומחרים בהתאם לביקוש – מה גם שהכמויות קטנות יחסית ותמיד יש מחסור ביין.

רועי הראל סמנכ"ל השיווק של היקב - דחף להוציא את הפינו גרי אסנס
רועי הראל סמנכ"ל השיווק של היקב – דחף להוציא את הפינו גרי אסנס

2: טעימת יקב טפרברג – פינו גרי אסנס  2016

יין בעל גוף מלא. נפתח עם ניחוחות רבגוניים של פירות הפרדס, פריחת הדרים ותפוז מסוכר. בקצוות צצות להן הפרחוניות והמינרליות. חך מאוד ממוקד. יין אלגנטי שמציע תפוח בשל, אגס, נקטרינה והרבה לימון. באפטר טייסט עולה המליחות האופיינית למשובחים של פינו גרי איטלקי.  יין שופע אנרגיה, ממכר אפילו. אכן ראוי להיות בסדרת האסנס. יופי של יין. מחירו  75 ₪ – VFM.

זו אחת האלטרנטיבות המשובחות ליין שרדונה
זו אחת האלטרנטיבות המשובחות ליין שרדונה

3: טעימת יקב ויתקין – גרנאש בלאן 2016 מתובל במעט רוסאן

יין מרוכז, צפוף, בשרני אפילו. חומציות נקייה ומינרליות טובה. זו אחת האלטרנטיביות המשובחות ליין שרדונה. מחירו 125 ₪ – VFM, אם כי 95-105 ואני הייתי מאושר.

מתוקף תפקידו החדש אסא גם יהיה חבר הנהלה
מתוקף תפקידו החדש אסא גם יהיה חבר הנהלה

3: יקב כרמל – שוב שינויים

דפנה מילר, מנהלת השיווק של יקב כרמל, מסיימת את תפקידה ביקב לאחר כשנתיים בלבד, ויוצאת לפעילות חדשה בתחום אחר. במקומה תופס את המושכות רן אסא ששימש כמנהל מותג ביקב. הוא גויס על ידי דפנה, ונמצא ביקב רק כשנה וחצי. מתוקף תפקידו החדש אסא גם יהיה חבר הנהלה.

אנחנו במערכת אכול ושאטו מאחלים כמובן הצלחה לשניהם.

יקב חמש אבנים - FIVE STONES – יוצא לדרך
יקב חמש אבנים – FIVE STONES – יוצא לדרך. צילום דוד סילברמן dpsimages

4: יקב חמש אבנים – הדרך לחו"ל מתחילה בדיוטי פרי

רני רוגל מדווח: אילן חסון רב הפעלים מוכר מהקדנציה המוצלחת שלו כמנכ"ל יקב בנימינה. בשנים האחרונות הוא עוסק במספר דברים סביב אלכוהול, כמו יבוא, יצוא, והפיכת מחלקת היין של הדיוטי פרי בנתב"ג לבמת תצוגה ומכירה של יקבי בוטיק שנבחרים בקפידה. אין זה פלא שהדיוטי פרי מיהר השבוע להודיע כי ימכור את יינות יקב "חמש אבנים" – FIVE STONES; המיזם האחרון של חסון יחד עם חבורה מעניינת הכוללת, אולי כמובן, את ששון בן אהרון – מי שהיה היינן הראשי של בנימינה בימי חסון ביקב (13 שנות עבודה משותפת) והיום היינן של יקב מוני ומנהל הכרמים הרבים של יקב זה; עפרה גנור – בעלת מסעדת מאנטה ריי; אבינועם לרנר – בעבר הבעלים של יקב בנימינה; עמית קאופמן – שף ובעלים של קייטרינג טעם וצבע ומזל טלה; ומשפחת תמיר – כורמים ותיקים מגבעת ישעיהו המנהלים 70 דונם כרמים וגם ניסו באפיזודה קצרה לייצר יין ולמכור אותו.

אילן חסון (מימין) וששון בן אהרון
אילן חסון (מימין) וששון בן אהרון. צילום דוד סילברמן dpsimages

באירוע השקת היקב שהתקיים השבוע במסעדתו החדשה של יונתן רושפלד (הפלא ופלא: במיקום של מסעדת הרברט סמואל ז"ל), סיפר אילן חסון כי בהמשך למה שהתחיל איתו ועם ששון כ"בוא נעשה קצת יין", הם החליטו להקים יקב "עם בשורה", כפי שהוא אומר. האסטרטגיה שלהם: כל הכרמים מאזור אחד, ואז החליטו להתמקד באזור עמק האלה וחברו למשפחת תמיר לה יש כרמים בטרואר איכותי באזור, תחייבו לנטיעות עתידיות והתחילו לעבוד. המטרה היא ליצור יקב אסטייט – היקב והכרמים באותו אזור. היקב עצמו יהיה במושב בית מאיר, במתקני יקב המסרק מנוחתו עדן.

בבציר 2016 קיבלו החלטה לפנות לכיוון מסחרי עם 44 טון ענבים מ- 11 זנים שונים
בבציר 2016 קיבלו החלטה לפנות לכיוון מסחרי עם 44 טון ענבים מ- 11 זנים שונים. צילום דוד סילברמן dpsimages

מבחינת כמויות: בבציר 2014 עשו 3,000 בקבוקים של בלנד אדום, בציר 2015: 6,000 בקבוקים. הנה ההוכחה שכמו תאגיד השידור הם נושאים את השלט "בהרצה", כי בבציר 2016 קיבלו החלטה לפנות לכיוון מסחרי עם 44 טון ענבים מ- 11 זנים שונים, ופנו למיתוג היקב עם מעצבת שעלתה לפני 10 שנים מדרום אפריקה, ועסקה ועוסקת בעיצוב בתחום היין. שם היקב מתכתב עם האזור בו דוד נלחם בגוליית (גם שם אחת סדרות היינות – DvsG) והביס אותו, ועם הפסוק בו שאול שולח את דוד למשימה, וזה בוחר לו כנשק חמישה חלוקי אבנים מהנחל. השם באנגלית נותן ביטוי לכוונות של חסון לפעילות רבה בשוק היצוא, בו הוא שוחה היטב. הם עושים זאת עם 3 סדרות מעוטות יינות בשלב זה – כביטוי לאופן הקמת היקב והתפתחותו עד עתה ועם הפנים קדימה. בסדרת 'דוד נגד גוליית' – בלנד לבן של גוורצטרמינר וסוביניון בלאן מבציר 2016– 75 ₪ (חביב). בלנד אדום בסדרה ייצא לשוק בדצמבר השנה; נוביליטי 215א מבציר 2016 (מחווה ליצחק תמיר, אחיו של הכורם שמואל תמיר שנפל במלחמת יום כיפור, וזה היה מספרו בקשר) – 140 ₪ (מוצלח אבל יקר); והסדרה השלישית כוללת יין אחד – וירטואוז 2014, בלנד של קברנה סוביניון, מרלו, מלבק ופטי וורדו – 240 ₪ (יקר יקר).

למה היקב הזה יצליח לדעתי, על אף מיעוט היינות בשלב זה: החבורה הסובבת את אילן חסון אמנם חביבה ותורמת, אבל האנרגיה והכישורים המסחריים שלו, יחד עם השקט והמקצוענות הייננית והבנת הכרם של ששון – יעשו להם את זה. פגשו אותם בדיוטי פרי בטיסה הקרובה.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר