השבוע שהיה בענף היין 20: סוגרים את 2015

עוד שבוע של סיפורים שלא תמיד שומעים עליהם, קצת יינות שלא תמיד כותבים עליהם, קצת רכילות מעניינת. מי עשה, מי אמר, מי כיכב. אתם מוזמנים לשלוח חומרים רלוונטיים ל- [email protected]. השבוע היה האחרון של 2015. זמן לסיכומים ולגעגועים. שתהיה שנה טובה. ליין הישראלי ובכלל. מגיע לנו

עוד שבוע של סיפורים שלא תמיד שומעים עליהם, קצת יינות שלא תמיד כותבים עליהם, קצת רכילות מעניינת. מי עשה, מי אמר, מי כיכב. אתם מוזמנים לשלוח חומרים רלוונטיים ל- [email protected]. השבוע היה האחרון של 2015. זמן לסיכומים ולגעגועים. 


יין לא תמיד נמדד במחזורים של 12 חודשים, וכשנשאלת השאלה איך הייתה השנה הזו בענף היין, אז כמובן תלוי את מי אני שואל.
לייננים אין מושג איך יתפתח בציר 2015 בבקבוק. חלקם אמרו שזו שנה טובה מבחינת הטרואר, וחלקם אמרו שלא. בכל אופן, אם יצליח להם היין של 2015 אז השנה הייתה מעולה, ואם לא יצליח אז אפשר יהיה להאשים את השנה
.


1: חיים גן איש הענבים

לאחר המון שנים, יצא חיים במספר כתבות בחודש האחרון, ואני קצת חשבתי על הכתבה בה חיים גן לא אהב את שנת 2015 כי היא הייתה רדומה, וענף היין לא ממש מצליח להתרומם הן מבחינת יינות והן מבחינת מכירת יין. היה קשה לקרוא את הכתבה, שאיפשהו קצת מתחילה להספיד את התעשייה הזו. במקביל התבשרנו שנוצר קוורטט אשר חברים בו עם חיים גן גם עיתונאי היין יאיר קורן ושגיא קופר, וחובב-מקצוען-כותב על יין, חיים הלפגוט, שהחליטו להוציא ספר ביקורת יין ישראלי מקיף.
ללא ספק מדובר ברביעיה ששוחה בענף. נשאלת השאלה האם בעידן האינטרנטי והמהיר כל כך, יש עוד מישהו שספר יעניין אותו. מי הולך לחנות יין עם ספר? מי יושב וקורא ספר יין לשם הנאתו, או אפילו קונה ספר יין כמתנה (עדיף להביא בקבוק, לא?). אבל יכול להיות שזה יהיה ספר מרתק, שונה, ברור, שהמילים עפיצות, קורקיות, ריחות דומדמניות או ריחות הרבה פחות טובים, לא ילוו את כל הטקסטים. אם הספר ייכתב בגובה העיניים לעם – אז שאפו.

2: ספר המחלוקת
יאיר גת – עיתונאי, גל זהר – סומלייה, וורד בן-סעדון – יקב טורא, סיפקו לתעשייה את הפינאלה של השנה, עם הרבה אש ותימרות עשן סביב 'מדריך היין הישראלי החדש'.
היין הישראלי הגיע לוועדת הכנסת ויש לובי ליין הישראלי, ואולי מעז ייצא מתוק. לכו תדעו.
גת וזהר כתבו ספר ללא אזכור יין מיהודה ושומרון. היא הפעילה את קסמיה וארגנה חברי כנסת ושרים שעשו מזה הון פוליטי, והשיח הציבורי גלש למקומות שאין להם קשר ליין. סיפוח שטחים, הקמת בית מקדש, כל המטורפים יצאו מהחורים וכיכבו. ויאיר גת את גל זהר לא מתנצלים ולא סופרים אתכם. קאפיש, ורד?

3: געגועים למני
דווקא בגלל כל המחלוקות של השבוע האחרון בו נקלעתי לוועדת הכנסת בעניין היין, לא יכולתי שלא להיזכר באיש היין מני פאר ז"ל, שהיה סוג של אוטוריטה ואנציקלופדיה מהלכת בתחום היין.
הוא בטח כבר היה יודע לנמק ולהביא מהספרות ומהתנ"ך ומהמקורות, ואפילו מהקוראן, את כל התשובות בסוגיית ספר המחלוקת, והיה מיישב את ההדורים בשתי דקות.
הנה מה שמני כתב כשביקשו ממנו להשוות בין שיר טוב ליין טוב. מתגעגע, חבר יקר.
"שיר טוב כמו יין טוב! רק משתבח עם השנים! הרי לכל שיר ישראלי טוב יש מטען חריג של סיפור טוב, וזו בעצם גם המעלה של היין, שיותר מאשר שותים אותו, מדברים עליו ומספרים על הקשר שלו לאיזה רוזן או אחוזה או מלחמה או שלטון שהשתנה. וכך אני עומד על הבמה שעה וחצי ומספר סיפורים לא מוכרים על השירים הכי מוכרים שלנו. הקהל שר, נהנה והולך הביתה רק עם הזיכרון של הטעם הטוב. כמו במקרה של בקבוק יין טוב" .

4: המצאת הגלגל בענף היין השנה
ללא ספק, המצאת הגלגל בענף היין השנה, הוא יין המראווי שביקבק יקב רקנאטי; יין שעשוי מענבי מאכל. הרבה פרסום, בעיקר בחו"ל. סיפוח יהודה ושומרון בגדול מה שקרה עם היין הזה. מבחינת ביקורת יין, נתנו דעתנו בנושא: יין לא טוב.


5: מיכאל (מימי) בן-יוסף

לפני עשרים שנים, תעשיית היין המודרנית בארץ הייתה בחיתוליה, ומי שהבינו יין היו פחות או יותר שלושה אנשים: מני פאר ז"ל, דניאל רוגוב ז"ל, וייבדל לחיים ארוכים מימי בן-יוסף.
אנשי הוצאת הספרים של ידיעות אחרונות פנו אז אל בן-יוסף, וביקשו ממנו לכתוב ספר על יינות ישראל. הספר – ״יינות ישראל – מדריך היין המלא”, עדיין נמכר בחנויות, ובשבוע שעבר, סביב סערת מדריך היין של גת את זהר, פנו שוב אל מימי על מנת שיחדש את הספר, כדי להוציאו לאור במהדורה מעודכנת. אנשי ידיעות ספרים מצפים להוציא את הספר החדש לשוק לקראת פסח. 

צילום איל גוטמן

5: יקב השנה שלי: SPHERA
על התמדה, ייצור יינות לבנים מרתקים, על צניעות, ועל האהבה שיש בין סימה ודורון רב-הון (בתמונה), שפשוט מורגשת ביין. שאפו.


6: היין שהכי ריגש אותי השנה: בזלת הגולן קברנה סוביניון רזרב 2012

זה יין עוצמתי, עם צבע אדום בוהק, עם טעמים נפלאים של פרי בשל, המון שוקולד, והמון – אבל המון, טעמי ענבים משובחים. יין בעל אופי, בשרני וצועק אוכל. יופי של יין.


7: יינן השנה: זאבי סימון מיקב סימון שבקריית טבעון 

לזאבי יש יקב ביתי, בו הוא מתמסר לעשיית יין עם הרבה אהבה. ענבים משובחים, התערבות מינימלית, ונתינת כבוד לחומרי הגלם.
השנה הוציא זאבי מידיו בלנד המבוסס על 70% שיראז ו- 30% מרלו משנת בציר 2014. לטעום ולא להפסיק לשתות.


שתהיה שנה טובה. ליין הישראלי ובכלל. מגיע לנו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר