זנים חדשים של רימונים פותחו באוניברסיטת בן-גוריון

הרימונים החדשים מצטיינים בצבע חיצוני ופנימי מרהיב-עין ובטעם יוצא דופן. במקביל, מתבצעים החוקרים השבחה גנטית של הרימונים ומפתחים ייצור של מיץ ושמן ממרכיביו הטבעיים של הפרי

באוניברסיטת בן-גוריון פותחו זני רימונים חדשים בעלי ערך מסחרי-שיווקי רב, וזאת בשל העובדה שהחוקרים הצליחו להקדים את הבשלתם לחודשים יולי-אוגוסט, לעומת הזנים המוכרים של הרימון, המבשילים לקראת ספטמבר-אוקטובר.

פיתוח הזנים החדשים מתבצע במסגרת מחקר רב תחומי, בראשותו של פרופ' זאב ויסמן, במעבדה לביוטכנולוגיה של שמנים צמחיים, כחלק מהרחבת תשתית לתעשיית רימונים בנגב.במסגרת המחקר, מבצעים החוקרים השבחה גנטית של הטיפוסים המצטיינים ומטפחים את זני העתיד. במקביל לפיתוח הרימונים לשיווק טרי, מתנהל מחקר ופיתוח של שמן רימונים בעל תכונות ייחודיות, שנמצא בשלבים מתקדמים. לאחרונה פורסמו מספר מאמרים בעיתונים מדעיים מהשורה הראשונה בתחום של טכנולוגיות מזון ותזונה ובריאות. מחקרים ופיתוחים אלה מציבים שת צוות המחקר של פרופ' ויסמן בקדמת המחקר המקצועי בתחום חדש ומעניין זה בעולם.

ראשיתו של המחקר בשנת 1998, לאחר שלאוניברסיטת בן-גוריון הובאה סדרה של רימונים מיוחדים ממרכז אסיה, ביוזמתו של פרופ' דב פסטרנק. בשלב ראשון בוצע מיון של טיפוסים מצטיינים מבחינת הקדמת הבשלה (כאמור, יולי-אוגוסט במקום ספטמבר –אוקטובר) ותכונות צבע חיצוני ופנימי וטעם יוצא דופן. שלב מחקרי זה הסתיים לאחרונה, וחברת היישום של האוניברסיטה, 'ב.ג. נגב טכנולוגיות' רשמה לאחרונה את הטיפוסים המצטיינים כפטנט, והתקשרה מבחינה עסקית עם גופים אחדים בארץ ובעולם.

לדברי פרופ' ויסמן, השלב השני כולל השבחה גנטית של הטיפוסים המצטיינים וטיפוח זני העתיד. מחקר זה נמצא בשלבים מתקדמים, ואמור להימשך עוד שנים אחדות.
"בנוסף לכך אנו מקדמים ומסייעים למספר יצרנים ותעשיות קטנות באזור הדרום בעיקר, לפתח ייצור מתוחכם של מוצרי רימונים טבעיים מכל המרכיבים של הפרי, מיץ והשמן. אנחנו ממקדים את פעילותנו במספר אתרים בנגב, מהערבה דרך הר הנגב, באר שבע, ניצנים, ועד לנווה מבטח. בנוסף לכך אנחנו שותפים במחקר רימונים השוואתי המתבצע בכל רחבי הארץ", אומר פרופ' ויסמן.

הפעילות המחקרית הענפה בתחום זה התאפשרה אודות לתמיכת קרן דיבנר, קרן ישראל גולדמן, ובאופן חלקי על ידי משרד החקלאות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר