חאן הגליל: חאן ועכשיו

מערת קשת - אחת האטרקציות הבולטות בגליל המערבי

 

מאז שהחל בתקופות קדומות לשמש כאכסניה לשיירות סוחרים ולעוברי אורח, מקום בו ניתן ללון ללא חשש משודדי הדרכים, עבר מוסד החאן מספר לא מבוטל של גלגולים, וכיום הוא שם נרדף למתחם לינה עממי לקבוצות ויחידים. לקראת סוף השנה שעברה נפתח בקיבוץ בית העמק בלב הגליל המערבי, "חאן הגליל" – מתחם אירוח כפרי פסטורלי לזוגות, משפחות וקבוצות "חובבי טבע שאוהבים להתחבר לאדמה, ולאלה שאוהבים להתפנק", כפי שמצוין באתר של המקום.

ארבעה אוהלי רועים גדולים מיועדים לאירוח קבוצות ומשפחות
ארבעה אוהלי רועים גדולים מיועדים לאירוח קבוצות ומשפחות. צילום איתי בודל

המתחם, ששימש בעבר ללולי הקיבוץ והושקעו בו כ-20 מיליון שקל,  משתרע על שטח של 20 דונם ומחולק לשני מוקדי אירוח מרכזיים: החאן – שכולל ארבעה אוהלי רועים גדולים לאירוח קבוצות ומשפחות באופן המאפשר חווית גיבוש, והמוקד השני: 32 חדרי אירוח המתאימים לזוג עם שני  ילדים, ושש דירות אירוח מרווחות של שני חדרי שינה ופינת אוכל, מתוכן שתיים נגישות לנכים.

"בנוסף לחווית אירוח פסטורלית, אנו מעניקים לאורחים ערך מוסף רב עם שלל פעילויות אתגריות בשטח, כמו סדנת Outdoor training (פעילות אקטיבית המאפשרת פתיחות, שיתוף פעולה ועבודת צוות), סדנת טבע-תרפיה, מסלולי טיול אופניים לבודדים ולקבוצות, וגלישת מצוקים ממערת קשת", מסביר אבנר דהן, הבעלים והמנכ"ל של חאן הגליל. להשלמת חווית האירוח בחאן, ניתן למצוא בקיבוץ בית העמק מספר מוקדי עניין תיירותיים כמו אמן פיסול בעץ, ציירת עם הרצאה  וגלריה ביתית, מפעל משי, קונדיטוריה ובית קפה , סדנאות שף, רפת ובריכה. כמו כן משופע האזור במסלולי טיול ונחלים.

את החאן הראשון שלו הקים אבנר דהן (בתמונה) בשנת 1998 במושב אבני איתן, בו הוא מתגורר ברמת הגולן
את החאן הראשון שלו הקים אבנר דהן (בתמונה) בשנת 1998 במושב אבני איתן, בו הוא מתגורר ברמת הגולן. צילום מיכאל דהן

את החאן הראשון שלו הקים דהן בשנת 1998 במושב אבני איתן, בו הוא מתגורר ברמת הגולן, וזאת בשיאו של המשבר בחקלאות. מדי יום הוא התבונן בעיניים כלות לעבר האוטובוסים הרבים שחצו את המושב בדרכם לנחל אל-על הסמוך, עד שיום אחד ירד לו האסימון, והוא החליט לפתוח קיוסק לממכר כריכים, שתייה וקרטיבים למטיילים. במקביל נרשם לקורס יזמות עסקית, כשהפרויקט שלו היה ליזום חאן אירוח על מצוק הנחל הפופולארי.

ההצלחה האירה לו פנים, ודהן עזב את החקלאות והפך את חאן נחל אל-על לאחד הטובים ביותר לאירוח קבוצות ופרטיים בקטגוריית החאנים בארץ.  בהמשך החליט מיודענו להתרחב וליישם את ההצלחה גם באזורים אחרים בארץ. באופן טבעי בחר דהן בגליל המערבי, הנחשב לאטרקטיבי למדי מבחינת פוטנציאל תיירותי, וגם כי יחסית האזור אינו מרוחק מדי מביתו בגולן.

המתחם שימש בעבר ללולי הקיבוץ, והושקעו בו כ-20 מיליון שקל
המתחם שימש בעבר ללולי הקיבוץ, והושקעו בו כ-20 מיליון שקל. צילום אבי אובליגנהרץ

"האזור הזה משופע במסלולי טיול, אתרים תיירותיים ותיירניים. כמו כן. לקיבוץ הייתה קרקע בשלבי שינוי יעוד מתקדמים לתיירות, מה שהתאים למיזם של החאן", אומר אבנר דהן. "הקיבוץ שותף לפרויקט, וגם שותפי חיים אייכנוולד מרעננה, מהבעלים של ספרי חמד וידיעות ספרים. ברגע שהצעתי להם ללכת על הקונספט של חאן אל-על, הם נדלקו על הרעיון".

כשדהן נשאל מה מיוחד בחאן הגליל בהשוואה לחאנים אחרים בארץ, הוא עונה מיד: "האפשרות לקבל מספר  קבוצות אנשים במקביל, היכולת לארח במתחמי לינה שונים וברמות אירוח שונות לפי התאמתה של כל קבוצה, המיקום המצוין בקרבה לנחלי הגליל המערבי – שרך, בצת וכזיב, ולמערת קשת שהינה אטרקציה גאולוגית ברכס הצפוני של נחל בצת בגליל המערבי, בשטח פארק אדמית. מה שהייתה לפני שנים רבות מערה, קרסה והיום היא קשת גדולה שהפכה לאטרקציה לתיירים וחובבי סנפלינג.  לכך מצטרפת הנגישות לעכו ולראש הנקרה ונהריה, וכמו כן האפשרות לקבל עולמות של תוכן והעשרה שונים בנוסף לחוויית האירוח. הניסיון הרב שלנו באירוח מסתכם בהבנה שלתת ללקוח כמה שיותר שירות טוב וכמה שיותר תמורה לכספו, זו ההשקעה הכי משתלמת לנו הבעלים".

בנוסף להיותו יזם תיירותי ועסקי, דהן הוא בוגר לימודי הנחיית קבוצות וייעוץ ארגוני במכון אדלר, ועוסק גם באימון אישי וייעוץ ארגוני "בשביל הנשמה". במהלך השנים הרחיב את השכלתו בלימודי פסיכולוגיה יהודית במכון רוטנברג, לימודי טבע-תרפיה אצל ד"ר רונן ברגר, והוא משכיל לשלב את עולמות התוכן בעשייה העסקית שלו. "טבע-תרפיה היא  שיטת טיפול אינטגרטיבית ודינמית, הממוקמת בתפר שבין טיפול באמצעות הבעה ויצירה, פסיכולוגיה ורפואה משלימה. השיטה בעצם מוכיחה שלעבודה בטבע עם אנשים וקבוצות יש השפעה הרבה יותר גדולה מאשר כשמסתפקים בהעברת החומר בכיתות או באולמות. היציאה לטבע משפרת את מצב הרוח שלנו, ולכן משתמשים בה כאמצעי ללימוד כלים טיפוליים וטכניקות, בהן ניתן להשתמש בכל המצוי בשטח לצורך עידוד תהליכים רגשיים עמוקים מסוגים שונים. כך שהטבע הוא גם מקום להשראה, גם מקום לטיפול,  וגם מקום להתפתחות והעצמה", הוא אומר.

אחד מחדרי האירוח הזוגיים - חדר אירוח צנוע אבל בהחלט נעים

אחד מחדרי האירוח הזוגיים – חדר אירוח צנוע אבל בהחלט נעים. צילום איתי בודלרעייתי ואני החלטנו שתקופת הקמפינג והלינה באוהלים גדולים ולא ממוזגים, נמצאת כבר הרחק מאחורינו. לכן בחרנו "להתפנק" באחד מחדרי האירוח הזוגיים במקום. מדובר בחדר אירוח צנוע אבל בהחלט נעים, המצויד בשתי מיטות נפרדות הניתנות להצמדה, טלוויזיה בכבלים, מקרר, קומקום חשמלי, והכי חשוב: מזגן ומקלחות ושירותים צמודים. אז נכון שהמקום הוקם כדי לאפשר למתארחים בו להתנסות ב"חוויית לינת שטח באקלים שונה, באזור גיאוגרפי שונה ובנוף שונה" – אבל אנחנו הסתפקנו בשמחה במסגרת היציאה שלנו לחיק הטבע, בביקור במבצר יחיעם ובהתבוננות מעמיקה באלה שבחרו באוהלי האירוח.

אם אתם מתכוונים להגיע לחאן הגליל, מומלץ לקפוץ לעכו על שלל מסעדותיה ואתריה (כ-20 דקות נסיעה בלבד), לבקר בשוק השבת הססגוני בתרשיחא, מערת קשת, מבצר יחיעם, ולנגב חומוס משובח ב"אבו אדהם" המקורי בכפר יאסיף, המרוחק כחמש דקות מבית העמק.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר