חברת CIA: ישראלים מעדיפים יין אדום, כשר ב-25 שקל

חברת CIA מדווחת על גידול של כ-20 אחוז בצריכת משקאות אלכוהולים ויינות בשנת 2005. הישראלים מעדיפים יין אדום, כשר, שניקנה ברשתות השיווק ועלה 25 שקל

ישראל עדיין לא נחשבת למעצמת יין, אבל יתכן שהיא בכיוון. על פי נתוני CIA – קרדיט אינפורמיישן אסוסיאיישן, מקבוצת גאון שוקי הון, עולה כי כיום נמנים כ-35 יקבים המייצאים מישראל לחו"ל, מרביתם יקבי בוטיק. בסך הכל בשנת 2005 ישראל תייצא יין ללמעלה – 50 מדינות, בשווי של כ – 13 מיליון דולר.

מדינות היעד העיקריות הן: ארה"ב – ייצוא בהיקף 9 מליון דולר, המהווה גידול של כ-15 אחוז לעומת אשתקד. צרפת – ייצוא בהיקף 1.5 מליון ואנגליה – למעלה ממיליון דולר. מרבית היינות המיוצאים לארה"ב, ובכלל, הם יינות כשרים המיועדים לקהילות היהודיות, אלם בשנים האחרונות היקבים בישראל, ובעיקר יקבי הבוטיק, מנסים למתג את עצמם בחו"ל ע"י ייצוא יין איכותי שאינו כשר.

מהסקירה שערכה CIA עולה כי שוק המשקאות האלכוהולים והיינות בישראל נאמד בהיקף של כ – 1.2 מיליארד שקל, בשנת 2005. מדובר בגידול של כ – 20 אחוז בצריכת משקאות אלכוהוליים, לעומת השנה הקודמת. עוד עולה מהסקירה כי שוק היינות בלבד נאמד בכ – 800 מליון שקל, גידול של 3 אחוז לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

מהסקירה עולה כי ענף היין בישראל כולל 12 יקבים מסחריים, מתוכם 5 יקבים גדולים המעבדים מעל ל-2,000 טון ענבים בשנה. מלבד יקבים אלו קיימים עוד כ-150 –200 יקבי בוטיק. כ-90% מיקבי הבוטיק נמצאים בבעלות פרטית ומעטים שייכים לקיבוצים. היין הישראלי ככלל מאופין באיכות גבוהה ובשתי תכונות עיקריות: היין הינו בעל מתיקות מסוימת ואינו מתאים ליישון. אורך חיי המדף של יין ישראלי קצר יחסית.

יקבי הבוטיק מייצרים יחד אלפי בקבוקים בשנה. מדובר בהתפתחות משמעותית בתרבות היין בישראל ולרוב מדובר ביקבים קטנים, אך איכותיים. הסיבה להקמתם של יקבי בוטיק היתה העבודה שתהליך ייצור היין פשוט יחסית ועלותו אינה גבוה. למעשה, על מנת לייצר כמות ממוצעת של כ-500 בקבוקים בשנה, יש צורך בהשקעה בציוד שעלותו מגיעה לאלפי שקלים בודדים. נקודה מעניינת היא שמרבית היין המיוצר ביקבי בוטיק מקומיים אינו כשר ולכן רבים מהיינות הללו אינם נמכרים ברשתות שווק גדולות, אלא בנקודות מכירה מתמחות ביין וביקבי הבוטיק עצמם.

ב – CIA המתמחה במוסר תשלומים צרכני ועסקי טוענים כי קשה להעריך את רמת ההישרדות של יקבי הבוטיק כעסקים בעלי רווחיות גבוהה, משום שמרביתם בני כשש שנים ופחות. סביר להניח, טוענים כלכלני CIA, שיהיה זה בלתי נמנע שהיקבים הקטנים יתאגדו וייזמו פתרונות שיווקים משותפים.

הטעם הישראלי
מהסקירה עולה כי הצרכן הישראלי משקיע בבקבוק יין סכום ממוצע של כ-25 שקל. עיקר הקנייה של יינות נעשה ברשתות השיווק (70 אחוז), בחנויות מתמחות ובבוטיקים (15 אחוז) ואצל סיטונאי משקאות (15 אחוז). היין האהוב על הישראלים הוא היין האדום: 50 אחוז מצרכני היין מעדיפים יין אדום וכ – 30 אחוז מעדיפים יין לבן.

מרבית צרכני היין שומרים על כשרות: כ-80 אחוז מהאוכלוסייה נוהגת לרכוש אך ורק יין מתוצרת מקומית כשרה, כ-5 אחוז מעדיפים תוצרת חוץ ולשאר הדבר לא משנה. כ-20 אחוז מהצרכנים נוהגים לרכוש בקבוק יין אחת לשבוע וכ-30 אחוז נוהגים לרכוש פעם בחודש.

בשנתיים האחרונות חלה עליה ניכרת בביקוש של יינות ייחודיים מזנים חדשים, כמו קברנה פרנק, שיראז, פינו נואר ואחרים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר