חגיגה ביקב הר אודם: יינות 2005/6 מסדרות הדגל הר אודם ואלפסי

דני רובין מעניק ליין אלפסי את הכינוי "יין עם שפם", אך הוא אהב יותר את הקברנה סוביניון 2006. גם המרלו 2006 היה שם, וכולם זכו במדליות בטרה וינו 2008

יקב הר אודם הוקם על ידי מיכאל ועידית אלפסי ובניהם ישי ואדם (בתמונה השניה) בשנת 2003. היקב מייצר יין מזני הענבים קברנה סוביניון, מרלו, ושרדונה, ועם מגמת הגידול בייצור מתווספים לזני הענבים המובילים גם זני הסירה והשירז. כמו כן יש ליקב סדרות של יינות קינוח.

במסעדת הביסטרו "טרקלין" של איש היין יוסי בן אודיס ברחוב נחלת בנימין שבתל-אביב, נערכה מסיבת ההשקה של יינות היקב החדשים מבציר 2005/6 בסדרות הדגל הר אודם ואלפסי.

פתח ואמר מיכאל אלפסי: "יקב הר אודם מאמין שבכדי לשרוד בשוק עליו להיות איכותי, ולהיות עם מסה של יין שתאפשר את החיות שלו בשוק, וכן שתאפשר את ההתנהלות הכלכלית הפנימית שלו. ביקב התקבלה החלטה אסטרטגית לגדול מכמות של 30,000 בקבוקים לכדי 55,000 בשנה, ובתוספת יינות הקינוח עומד היקב כיום על כ- 60,000 בקבוקי יין בשנה – כמות בהחלט בלתי מבוטלת ליקב בוטיק משפחתי. אנחנו ביקב, מבקשים להביא לידי ביטוי את יכולת היצירה והעשייה של בני משפחת אלפסי. בכדי ליצור מנוף עסקי ושווקי, התחברה משפחת אלפסי יקב הר אודם עם אנוטקה, חברת ההפצה והשיווק של משפחת חינאוויWINE& MORE בשותפות (50%) עם "'כרמי צבי – סגל", יבואנית היקבים 'הוגל', 'פרסקובלדי', 'מוגה', 'קונצ'ה אי טורו', 'ילומבה', 'לואי ברנרד', 'פומרי', ומותגי יין ואלכוהול מובילים נוספים.
לאחרונה התמנה ניר גלדסטון, מי שהיה מנהל ההדרכה ואיש ההקמה של חנויות רשת WINE& MORE, למנהל המותג של יקב הר אודם מטעם אנוטקה. כמו כן, יקב הר אודם הפך ליקב כשר, ואנו רואים את המהלך כמנוף לשוק וכהמשכיות להקפדה באופיו של היקב ובקו הייצור שלו".

ניר גלדסטון אמר: "קיבלתי על עצמי לנהל את מותג יקב הר אודם בחברת אנוטקה. מדובר כאן על ליווי מקצועי צמוד ומקרוב למסעדות ולחנויות יין, לטעימות, הדרכה, ולערבי יינן. משפחת אלפסי בחרה להיות כמה שיותר מעורבת בעשייה ובקרבה ללקוח:.

הר אודם מרלו 2006 
על פי פרסום היקב: היין עשוי 100% ענבי מרלו, ומתאפיין בצבע אדום עז. ליין אף עם שפע של פירות יער ודובדנים, יחד עם ארומה עדינה של טבק ושוקולד מריר, גוף מלא ועפיצות עדינה, מה שיוצר יין מאוזן היטב ונעים. היין תסס 14 ימים במיכלים עם הזגים, ולאחר סחיטה עדינה התיישן היין 15 חודש בחביות עץ אלון צרפתי ואמריקאי. מחירו 125 ₪.
ולרשמי הטעימה שלי : באף ארומה בולטת של מיצוי איתן של פרי שחור ואדום, אולי מוחצן משהו, עם נוכחות של עץ ברקע, ונימת וניל בולטת. היין עוצמתי. עגול, רך, פרי עסיסי ובשל. רעננותו בולטת, הסיומת ארוכה, מושכת. נימת תיבול ברקע. לא מרלו "גדול", אבל בהחלט כזה שמשאיר חותם ורושם בחך, ולטובה.

הר אודם קברנה סוביניון 2006 
על פי פרסום היקב: היין עשוי 100% ענבי קברנה סוביניון. היין מתאפיין בצבע בורדו עמוק ומבריק. ליין אף אלגנטי פירותי, המבטא בעדינות שילוב של פירות יער ושזיף יחד עם רמזים לווניל ומוקה. ליין גוף מלא, מורכב ועשיר. בעל טאניניות רכה ואיזון נעים בין טעמי העץ וטעמי הפרי עם סיומת ארוכה ומרשימה. היין תסס 14 ימים במיכלים עם הזגים, ולאחר סחיטה עדינה התיישן היין 15 חודש בחביות עץ אלון צרפתי. מחירו 125 ₪.
אומר על היין אדם אלפסי: "הקברנה 2006 נבצר מכרם מיוחד ומוקפד בצובה. זהו כרם שניטעו בו 440 גפנים לדונם. אנחנו מלווים את הכרם לאורך כל השנה. יש יחס מצוין בין עלווה ליבול, שבא לידי ביטוי ביצוא סוכרים, חומרי טעם וריח שתמצאו בשפע ביין, וזה מבחן התוצאה. בכרם מתחשבים הן במרחק של היקב מהכרם, והן בשגעונות שלנו בשאיפה לאיכות הגבוהה ביותר".
ולרשמי הטעימה שלי: אפתח ואומר שאהבתי את הקברנה מאוד. לא אסתייג ואומר שאהבתי אותו אף יותר מה"אלפסי" הייחודי והממוספר, שהוגש מבקבוק מגנום מרשים. הקברנה הר אודם הפגין יין רב שרירים עם פירותיות שופעת, נגיעות חבית ווניל לא משתלטות, המאוזנות היטב עם טעמי שזיף ודובדבן ונגיעה ירוקה ברקע. גוף היין איתן, והוא מפגין עוצמות שייקחו אותו כמה שנים קדימה ללא כל מאמץ, ואז ללא ספק יפגין השתבחות.

אלפסי קברנה סוביניון מרלו 2005 
על פי פרסום היקב: היין עשוי ברמת האיכות הגבוהה ביותר מבין היינות המיוצרים ביקב. יין אלפסי מורכב מבלנד של 60% קברנה סוביניון ו- 40% ענבי מרלו, ומתאפיין בצבע אדום בורדו עז ואטום. היין מפגין מגוון רחב של פירות יער, ארומה חזקה של פירות אדומים ושחורים משולבים עם וניל, שוקולד מריר, תבלינים ואניס. ליין עפיצות בשלה ורכה המשתלבת היטב בעושר טעמיו ומביאה אותו לאיזון והרמוניה היין שהה 14 ימים במיכלים ותסס יחד עם הזגים. לאחר סחיטה עדינה התיישן היין בחביות עץ אלון צרפתי במשך 24 חודשים, ושנה נוספת בבקבוקים באולם היקב. מחירו 250 ₪.
ולרשמי הטעימה שלי: אפתח ואומר שלאלפסי לא תוכלו להעניק שם הולם יותר מאשר "יין עם שפם". תווית הבקבוק כל כך יפה וכל כך מעודנת וכל כך חזקה, כשעליה רישום פניו המשופמים והחייכנייים תמיד של מיכאל אלפסי, ניבטים אליך ומקרינים חום אנושי, אהבה וטוב לב, עד שאתה פשוט לא יכול שלא לחפש לרגע את האיש לצידך ולהעניק לו חיבוק חם ותקיעת יד איתנה. מאחורי הרישום עומד אלדד זיו, שידע להכניס לתוך התרשים המון הבעה ועומק.
1,245 בקבוקים בלבד מוצעים בסדרה יוקרתית וממוספרת זו, ויש האומרים שיינות הסדרה יודעים לדבר בעד עצמם. חרף שנמזג לטעימה מבקבוקי מגנום, היין מבקש את השהות הארוכה בכדי להיפתח ולחשוף את צפונותיו. בניגוד לאחיו המרלו והקברנה 2006 המגיעים מהכרמים שבצובה, מביא האלפסי עמו את המסורת הצפונית של יקב הר אודם, והענבים ליין זה מגיעים מהכרם שבשעל רמת הגולן. פרי טוב, נגיעות של תבלון ועשבוניות לצד עץ שאינו משתלט. גוף טוב ואיזון מרשים. ועם הכול ביחד, העדפתי הפעם היא לטובת הקברנה סוביניון
2006.

למי שהקדימו לטעימה, הזדמנה חוויה מיוחדת של יין לבן שהובא מהיקב, ככה סתם בכדי ליצור קלף חזק ומרשים של פתיחה. זהו יין של קיץ, שלדעתי כבר לא תמצאו אותו על מדפי החנויות. מדובר כאן על השרדונה וולקני 2006 – שמקור ענביו בכרם שבעמק האלה חמישה חודשי חבית וזמן התפתחות בבקבוק, יצרו השתבחות ושינוי לטובה. צבעו זהוב, נגיעה ירקרקה קלות גוון קש אננס, מנגו, פרי לבן ובשל מינראליות, רעננות וירקרקות. הרבה עושר וחדות, עם נגיעות טרופיות. יין פשוט כייפי, ובמילה אחת: טעים.

לאלו שנותרו עד לסופה של הטעימה, לצד מנת קינוח טעימה ממטבחה של "טרקלין" ניתן היה ליהנות מיין הקינוח שיכר דובדבנים הר אודם – אמנם הייתי מעדיף שיין הקינוח המתוק הזה, שענביו מגיעים מהכרם בבוקעתה, יהיה קר יותר מכפי שהוגש לנו, אבל מתיקותו מעניקה שלווה של סיום, ומביאה עמה רוגע ונחת רוח.
יין הקינוח הזה עשוי מדובדבנים וגודגדנים הגדלים באקלים הקר של רמת צפון הגולן. פירות הגודגדן השחורים מביאים עמם מתיקות, והדובדבנים האדומים חמיצות. סוכר וחיזוק אלכוהול יוצרים מורכבות של טעם וארומה, עם צבע אדום בוהק ורענן. יופי.

לסיכום: המרלו והקברנה 2006 של יקב הר אודם כבר לא מגיעים מהטרואר של היקב הכי צפוני על המפה של מדינת ישראל. לפיכך מבקש היקב לעצמו את הייחודיות והבידול המתבקשים משמו 'יקב הר אודם'. כאן באים לידי ביטוי הענבים, ההשקעה, עבודת היינן והמקצועיות שמלווים את היקב מהקמתו ,לצד ליווי מקצועי של ד"ר ארקדי פפיקיאן. ואל תטעו, מדובר בהחלט ביינות של יקב בוטיק שזכו וזוכים במדליות ופרסים בארץ ובעולם.

על קיר המסעדה מתנוססות בגאון זו לצד זו תעודות זכייתו של יקב הר אודם בתערוכת טרה וינו 2008 בשלוש מדליות ראויות ומכובדות, והן מדליית הזהב הכפול לרלו 2005 מסדרת הר אודם, מדליית הזהב לאלפסי 2005 העשוי מבלנד של קברנה סוביניון ומרלו, ומדליית הכסף של הקברנה סוביניון 2006 מסדרת הר אודם.

ומשהו על המארח של אירוע הטעימה, איש היין והמסעדן, עלם החמודות יוסי בן אודיס והביסטרו שבבעלותו "טרקלין". לצד יינות הטעימה הפליא מטבח המסעדה להגיש מנות טעימה קלילות על טהרת ההגשה על ברוסקטות קלויות, עם חציל בטחינה, כבד ביתי קצוץ עם בצל מושחם, פטה כבד עוף בקרסט תאנים, תמרים ואגוזים מסוכרים וריבת בצל, ברזאולה ביתית מביטר שייטל, קבבוני טלה בסלסת עגבניות ולחם חלוקי נחל, פלטת בשרים המורכבת מ"נקניקיות הטרקלין", מיקס בשרים מעושנים מתובלים בבירת פרמיום בלגית בשם סאן-ברנרדוס, מכסה אנטריקוט בציר בקר ויין אדום ופיסות רוסטביף.
בעוד מסעדות יוקרה לא מעטות שוקלות היטב את צעדיהן הבאים לנוכח המצב הכלכלי, ב"טרקלין" החליט יוסי בן אודיס הבעלים להיטיב עם קהל לקוחותיו, והוא מציע תפריט לט מבייש של ארוחת טעימות אותה הוא מכנה "ארוחת סתיו" תמורת 79 שקלים לסועד.
בביסטרו יש מגוון רחב של יינות תוצרת הארץ וחוץ, ואפילו תפריט מים עם מים ממותגים מיבוא (ואתם מבינים שהכול היה ונשאר שוק והיצע), ממש כמו בניו-יורק.

את יינות הר אודם, ניתן להשיג ברשת WINE& MORE וחנויות היין המובחרות.

צילומים: דני רובין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר