חוויה בקלואליס: ירדן קברנה סוביניון כרם אלרום 2004

טעימה השוואתית בין הסדרות היותר מובחרות של יקבי רמת הגולן, שני יינות קברנה סוביניון מסדרת ירדן מול שני יינות קברנה סוביניון כרם אלרום מבציר 2003 ו– 2004. המסקנה של דני רובין: "דברים טובים באים בדרך כלל בזוגות"

יקבי רמת הגולן כמו יקבי רמת הגולן, כשהם מרימים אירוע השקה של יין חדש – יש בו באירוע הכול מכול וכול.
הם בוחרים במסעדה, בשף, ובאוכל הטובים ביותר ללוות את האירוע, ומזמנים שורה של עיתונאים יחד עם בכירי שדרת ההנהלה ומטה השיווק של היקב, על מנת להעניק לאירוע את המשקל והכבוד הראויים לו.

במארחים: שלום בלייר, מנכ"ל היקב היוצא (עוד חודש לכהונה); ענת רושנסקי, המנכ"לית הנכנסת; ויקטור; שונפלד יינן ראשי; טלי סנדובסקי, ייננית ואחראית על קו הלבנים, המבעבעים, יינות הקינוח ויינות הקברנה סוביניון; ארנון הראל מהשיווק; דבי שוהם מההדרכה; וראובן רובין מהתפעול והטעימות.

בקלואליס ברמת גן, מסעדתו של שף ויקטור גלוגר, בחרו אנשי היקב ביחד עם השף תפריט שילווה את טעימת היינות. מסעדת השף שמתמחה בדגים ובפירות ים, הפליאה במנות פתיחה כמו קרפצ'יו דג סיבאס עם פלפלת ורודה ממדגסקר; "גרבדלאקס" סלמון עם רוטב חרדל וסוכר דמררה; "בוקרונס אלה קטלנה " – אנשובי טרי על "פאן דה מי" עם סלט אורגולה, גבינת פטה, זיתי קלמטה וצנוברים; וג'מבו שרימפס בחמאת אנשובי, בליווי פלפלים קלויים עם נבטי חמנייה ופוקצ'ה.
למנה העיקרית: שוק טלה רכה ונימוחה בפה, שמנונית בדיוק במידה, עשויה היטב עם רוטב ציר, ומוגשת עם ענף רוזמרין לקישוט וגבעול אספרגוס ירוק ובשרני על מצע של פירה רך.
לסיום היווה הפיסטוק הירוק את העוגן למנות קינוח מסוכרות.

זו הפעם השלישית ברציפות שיקבי רמת הגולן חונכים את אחד מיינות הדגל הבולטים של היקב – ירדן קברנה סוביניון כרם אלרום , והפעם מבציר 2004.
זהו יין שיוצא בשנים טובות בלבד.פעם ראשונה נחשף היין לציבור בשנת 2001, מכאן המשיך לבציר 2003, ויוצא הפעם במהדורה נוספת מבציר 2004.
הענבים ליין מגיעים מחלקה לא גדולה בעמק הבכא, בחלקה שניטעה בשנת 1983 בצפון רמת הגולן, ולפני נטיעת הכרמים שימשה לגידול תפוחי אדמה. הנטיעה הראשונה הייתה של גפני קברנה סוביניון וסוביניון בלאן.

סוד הכרם
ויקטור שונפלד, היינן הראשי של יקבי רמת הגולן, אמר עם תחילת הטעימה כי מדובר בטעימת השוואה בתוך טעימת השקה: "כל יין שתטעמו מגיע עם סגנון אחר, שנת בציר ותפיסת עולם אחרת".

על כרם אלרום אמר שונפלד כי מדובר בכרם בוגר יחסית. בשעתו הניב הכרם ענבים שהעניקו תחושה עשבונית עודפת, עם פרי משני ששימש כתוספת של ארומות וטעמי פלפל ירוק ועשבוניות, או להבלטתו של הפרי באחוזים נמוכים בתוך בלנדים אחרים. אבל הכרם גם הוסיף והציג פרי עוצמתי כתוספת שתמיד העשירה את הבלנד. כאן באה החשיבה לפתח את הכרם לכיוונים אחרים, כשהמפתח הוא מיקום קר, אדמה עמוקה ומים בתוך הקרקע המביאים למיעוט השקיה. כל אלו הם גורמים העומדים נגד קברנה סוביניון ייחודי. אבל אחרי שלומדים מה הכרם מסוגל להניב פותחה שיטה החושפת את הענפים ואת הפרי על ידי פתיחת שריגים בצורת בלרינה, והענקת יותר תאורה לענבים, והתקבלה תוצאה אחרת.

טעימה השוואתית
בטעימת ההשוואה בין הירדן 2003 והאלרום 2003, ניתן לחוש שאפילו בריח יש הבדל.
ירדן קברנה סוביניון 2003 – מגיע מענבים שנבחרו בהקפדה מהכרמים ברמת הגולן ובגליל העליון. היין יושן 18 חודש בחביות עץ אלון צרפתי, 40% מהן חדשות.
יין בעל צבע כהה ארגמני עמוק בוהק וחלק. פירות אדומים ושחורים שופעים בנדיבות, פלפל שחור. יין מדויק ועשוי היטב. אדמה, עשבוניות, יין רך, רחב ובעל אופי ידידותי. מרוכז, קפה וריבה, תבלין, ליקריץ, עם נימת שוקולד קלה, שזיף ודובדבן,
יין מורכב עם טאנין מוצק, עץ אלון נוכח – אבל לא מעיק, ומשתלב היטב באיזון בין פרי לחמיצות. זהו יין לשתות עכשיו. הוא מהנה מאוד.
עוד בטרם אומר את דעתי על ה- 2004, הרי ה- 2003 טוב כרגע ממנו, אבל לא אבסולוטית. הסיומת בינונית, פירותית, אולי במעט יבשה.
כך כתבתי עליו בטעימה באוגוסט 2007: "איזון טוב של מרכיביו, יין מעניין, סימפוניה של טעמים וארומות, חמיצות מעודנת, תבלינים ואדמה, וניחוח עץ אלון ברקע. סיומת מהנה, מפתה, ארוכה ומושכת".

ירדן קברנה סוביניון כרם אלרום 2003 – הענבים מגיעים מחלקה אחת שנבצרה ב-19 לאוקטובר, בעוד שענבים משתי החלקות התחתונות בכרם אלרום נבצרו ב- 9 בנובמבר. היין יושן במשך 18 חודש בחביות עץ אלון קטנות, כ- 70% מהן חדשות.
יין אלגנטי מרוכז טעם. צבע היין בוהק חלק, משלב ארגמן עמוק וכהה עם סגול שחור. באף פרי מרוכז מאוד. פטל ואוכמניות, קסיס, אדמתיות ונימה של קקאו. פלפל שחור ועץ קלוי, מתיקות מדומה והרבה עשבי תיבול. הסיומת ארוכה, מפתה ומושכת, אם כי יבשה במקצת.
כך כתבתי עליו שנה אחורה בטעימה באוגוסט 2007: "יין יוצא דופן שמוכיח את הכלל: עשבוניות, ארומטיות ואיזון מושלם. פלפל ירוק ופרי שחור, יין בשל עם גוף אלגנטי, ריכוזיות טעמים וסיומת ארוכה ומושכת. אל תשתו את היין עתה. זה לא שאי אפשר, זה פשוט לא כדאי. זהו יין שצריך לשכב לנוח, להתפתח ולהשתבח. תנו לו כמה שנים קדימה, וכל טיפה תהפוך לחוויה".

ירדן קברנה סוביניון 2004 – אף מעט סגור, יין מעט צעיר, מעיד על המשכיות של סגנון מתבגר ומתפתח יותר לאט מה- 2003. צבעו כהה ארגמני עמוק, נוטה לסגול כהה. שזיף בשל, עם שפע של פרי אדום, רמז לאדמה, תבלין, רמז לאספלט, דובדבן בשל, ריבתי במידה, עם רמזים למרירות של שוקולד כהה, ירקרקות עשבונית קלה.
יין מדויק ומהוקצע מאוד. עץ אלון ותימין מעשירים את מורכבותו של היין. הטאנינים נוכחים רחבים ומודגשים. הפרי דחוס ובעל פוטנציאל מלא. הסיומת יבשה.

ירדן קברנה סוביניון כרם אלרום 2004 – כוכב האירוע וחתן ההשקה. זהו יין דגל מורכב ואלגנטי, שכל ניסיון לחשוף עתה את צפונותיו ואת הטמון בו מבחינת פוטנציאל, מהווה מכשלה עם שאלות רבות, אם כי הכיוון החיובי ברור. היין סגור, צעיר ומופנם. הכיוון בורדולזי משהו, לפחות באופיו.
מינרליות אדמתית ודובדבן בשל. מעט עשבוניות, ושוקולד כהה. בשלות פרי גבוהה עם גוף בינוני עד מלא. טאנינים רכים. צבע כהה ארגמני אדום סגול. באף פירות יער שחורים ואדומים, נימת קסיס ודובדבן, אוכמניות ופטל שחור. סיומת ארוכה ומושכת, אף היא יבשה כמו ה- 2003.

לסיכום. טעימה השוואתית זו בין הסדרות היותר מובחרות של יקבי רמת הגולן, זימנה הפעם טעימת שני יינות קברנה סוביניון מסדרת ירדן מבציר 2003 ו- 2004, מול שני יינות קברנה סוביניון כרם אלרום מבציר 2003 ו – 2004.
הטעימה מעידה שהיינות מסדרת כרם אלרום מזכירים זה את אחיו יותר מאשר יינות הקברנה סוביניון בסדרת ירדן.
על כך מעיד היינן הראשי ויקטור שונפלד בכותרת המקפלת בתוכה את החוויה במהותה: "המשכיות".
ואני אוסיף: "דברים טובים באים בדרך כלל בזוגות".


בתמונה: ויקטור שונפלד, היינן הראשי של יקבי רמת הגולן. צילום: דני רובין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר