חייל, עמוד נוח: הצבא צועד על קיבתו

חיילים, זה לא סוד שהאוכל בבסיס לא מותאם לדיאטה שלכם, בטח שלא למטרה שלכם להיות חטובים ו"חתיכים" יותר בקיץ הקרוב. לפניכם עצות מה לעשות בכדי להישאר יפים, ולא לסחוב ק"ג מיותרים בשלוש שנים הבאות

חיילים, זה לא סוד שהאוכל בבסיס לא מותאם לדיאטה שלכם, בטח שלא למטרה שלכם להיות חטובים ו"חתיכים" יותר בקיץ הקרוב.
לפניכם עצות מה לעשות בכדי להישאר יפים, ולא לסחוב ק"ג מיותרים בשלוש שנים הבאות.

שלב ראשון – תתחילו לזוז
לא משנה אם אתם ג'ובניקים או סופר קרביים, אין מנוס מפעילות אירובית שתעזור לכם לבזבז אותן קלוריות עודפות שאגרתם או שמנסות להאגר "אודות" לתזונה הצהל"ית.
שלבו לפחות אחת ליומיים ריצה קלה, פקלי"ם צבאיים (אל תרגישו פראיירים לעשות אותם ללא פקודה), או סתם הליכה מהירה סביב הבסיס עם תיק גב מלא, 45-60 דקות 3-5 פעמים בשבוע.

שלב שני – השקם הוא לא מקום בילוי אידיאלי
רבים מאיתנו דוחסים סתם קלוריות מיותרות מבלי להרגיש, בזמן שיחה או סתם שעמום. מחקרים מראים כי מרבית הקלוריות ה"מיותרות" מגיעות מאכילה בזמן שעמום או צפייה בטלוויזיה.
במקביל, ביקור חפוז בשקם יכול להסתיים בנזק של 300-400 קלוריות, ואילו ביקור ממושך מזה יכול להסתיים ב- 1,000 קלוריות של אכילת שטויות ומשקאות ממותקים.
לידיעה, חטיף שוקולד המכיל 300 קלוריות שווה ערך ל- 5 יוגורטים דיאט 0% שומן בטעמי פירות או 4 פרוסות לחם קל מחיטה מלאה + 4 פרוסות פסטרמה + 1-2 כפיות טחינה + 1 ירק כלשהו.
אז במקום למוסס את זמנכם בשקם, מססו את השומן בפעילות יעילה כלשהי (גם עבודות רס"ר זה לא רע), ובצעו את השלב הראשון.

שלב שלישי – שדה הקרב: חדר האוכל, האויב: הטבח הצבאי, הנשק: השמן
האוכל בבסיס שוחה בשמן. אם לא הצלחת ל"הסתדר" עם הטבח לאיזו ארוחה "דלת שומן" בתמורה לכמה סיגריות או לכרטיס VIP חינם למועדון ביום שישי. אתה בצרות.
אז מה עושים? זכרו תמיד כי פחמימות מטבען סופגות יותר שומן מחלבונים, זאת אומרת האורז, תפוחי האדמה והקוסקוס יהיו הרבה יותר "שמנים" מאשר חזה עוף, הודו, שיפודים, קבבים, המבורגרים וכדומה.
לכן, כשאתם בחדר האוכל, נסו להוריד לחלוטין את הפחמימות מהארוחה (הזאת בלבד), והסתפקו בצלחת ירקות ענקית ומקור חלבון כלשהו.

שלב רביעי – קפה קפה ועוד קפה?
לא מדובר רק בקפה, אלא בכל המשקאות החמים האחרים. ברגע שאתם סתם רעבים או משעוממים, במקום לחטוף איזה בורקס או סתם עוגייה מהחדר של המפקד, נסו לשתות משקה חם כלשהו ללא סוכר. אלו יקנו לכם תחושה של שובע ולא פעם "יעוררו" אתכם אודות לתכולת הקפאין.
אם אתם כבר מיישמים את "שלב 1" ותרצו ל"התעופף" מהר יותר, שלבו 1-2 כוסות קפה שחור חזק לפני אימון ותיהנו מאימון שלא חלמת עליו מעולם – יותר אנרגיה, יותר מרץ ופירוק שומן מהיר יותר. למי שלא סובל קפה אך עדיין רוצה ליהנות מאותם יתרונות, ניתן למצוא תוספי תזונה המכילים קפאין במינון הנדרש של 100 מ"ג ומעלה (לא מומלץ לחברים עם לב חלש או בעיות לחץ דם).

שלב חמישי – סגרתם שישי?
מה עושים שחדר האוכל סגור ואתם פשוט מתים מרעב? חבילת במבה יכולה להיות מפתה במיוחד. אך אם תחשבו לרגע, במקום ה- 500 קלוריות המיותרות הללו (שמרביתן מגיעות מסוכרים ושומנים), אתם יכולים ולבחור במשהו מזין הרבה יותר. לדוגמא, קופסת שימורים של טונה (עדיף במים) בתוספת כוס תירס (עדיף לייט) וכמה ירקות, יתנו לכם ארוחה מזינה, עשירה בחלבון, מעט פחמימות, ללא סוכר וללא שומן

הסתבכתם? הנה תפריט מומלץ לחייל הרוצה לשמור על משקל תקין:
ארוחת בוקר
3 מצקות גדולות של קוטג' או גבינה כלשהי 5% שומן (בערך גביע)
2 פרוסות לחם מלא או 4 פרוסות לחם קל או 5 פרכיות אורז
1-2 ירק כלשהו

ארוחת ביניים
2 דיאט יוגורט כלשהו 0% שומן (60-80 קלוריות כל אחד)

ארוחת צהריים
1 חתיכה "בריאה" (בערך 150 גרם) של – חזה עוף, חזה הודו, שיפוד הודו או פרגית, המבורגר או קציצות עוף או 1 פחית טונה במים
סלט ירקות חופשי + מלפפונים חמוצים

ארוחת ביניים
2 פירות כלשהם
1-2 כוסות חלב דל שומן או 2 דיאט יוגורט כלשהו 0% שומן (60-80 קלוריות כל אחד)

ארוחת ערב
2 פרוסות לחם מלא
1 ביצה שלמה + 1 חלבון ביצה
1 מצקת גבינה כלשהי 5% שומן
2 ירק כלשהו

לפני שינה
1 טונה במים או טונה בשמן שנסחטה ממנה נשמתה
1 פרוסת לחם או 3/4 כוס תירס ללא סוכר
2-3 ירקות

חשוב להדגיש כי סוג הפעילות ומשך הפעילות הגופנית בשבוע, אופן האכילה היומיומי וגורמים נוספים, הם פרמטרים מהותיים בבניית תפריט מאוזן. על כן אין המאמר מהווה תחליף לייעוץ מקצועי הניתן על ידי איש מקצוע.


גיל גרנות, הינו יועץ מומחה לתזונת ספורט ופעילות גופנית ומקים רשת Israel Body, המתמחה במתן ייעוץ מקצועי לאנשים העוסקים בספורט.
חנויות הרשת בתל-אביב והמרכז: חנות הדגל ברח' דיזינגוף בת"א, ברח' ז'בוטינסקי 30 ר"ג (מתחם הבורסה) וברח' הרצל 42 ראשל"צ. www.israelbody.org
לפרטים נוספים לגבי פגישות ייעוץ: 050-2929029

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר