חנוכה בסוכה של יקב הנס שטרנבך

התובנות שעימנואל מדר הביא מלימודיו בצרפת: "אני רוצה לקבל יינות קצת יותר מאוזנים, קצת יותר חמצמצים בפה. סגנון העולם הישן תמיד היה פה ביקב, אני מבקש מעט יותר אלגנטיות"

בסוכת הגפנים, שהעלווה הירוקה שמעליה מעניקה צל כה חיוני, ובמדשאה הסמוכה, אל מול נופי גבעות עדולם, תל עזקה ונחל חכליל בו נמצא כרם ג'נבא; קיים ביום חמישי האחרון משעות בין הערביים, עם רוח קלילה ונוף מרהיב, יקב הנס שטרנבך את החגיגה המסורתית והכה חביבה ואינטימית של חנוכת יינות חדשים של היקב.

קהל רב של חובבי יין, ויותר מכל – חובבי יינות היקב ובעליו, הגיעו לטעימת יינות, נהנו מכיבוד קל ממטבחה של רחל, רעייתו של גדי, ויכלו להתבשם מהארומות הנפלאות העולות מהיין ומהנוף השליו.
היה צריך לעשות מאמץ אמיתי כדי לא להשתכר משפע היין ומבריזת בין-הערביים המשלבת את קרירות הלילה היחסיתשל עמק האלה, לבטח לנו המגיעים מהמרכז,  כשצמד נגני "דוקטור ג'ז" של שימי גלעד הנעימו את האירוע במוזיקת ג'ז עליזה על טהרת ה"דיקסילנד" האמריקאית, עם שפע כלי נגינה עממיים מארה"ב.

במהלך ערב ההשקה יכלו האורחים להתרשם מן היינות החדשים – "ג'נבא רזרב 2006" ו"נחל חכליל 2007" שנמכרו עדיין במחירי טרום השקה מיוחדים. כמו-כן נתאפשרה לבאים טעימת חביות רוחבית של היינות המתיישנים ביקב – לבטח הזדמנות מצוינת להיכרות עם היינות מהיבט יכולת התיישנותם והשתבחותם עם השנים.

נפגשתי עם גדי שטרנבך ועימנואל מדר, בעלי היקב, דקות לפני שהקהל הרב שהחל ממלא את המתחם, החל גם לחטוף ממני את האפשרות לשאול ולשמוע בפרטיות יחסית את הדברים.

"היום זה יום גדול תרתיי משמע", פותח ואומר גדי שטרנבך. "על שום החגיגה שאנחנו מקיימים כאן היום, ולרגל חזרתו של עימנואל מנו מדר לארץ אחרי שהות ארוכה ללימודי ייננות בבורדו בצרפת. זהו יום העבודה השני של ביקב מאז חזרתו. אנחנו משיקים היום שני יינות חדשים:  הראשון הוא ג'נבה רזרב 2006 שאני מאוד אוהב אותו. זה הג'נבה החמישי שאנחנו משיקים מאז שנת 2000, והבאים אחריו היו מהשנים 2001, 2003 ,2005 ו- 2006..
מסורתית, הג'נבה שוהה תמיד בחביות ליישון והשתבחות במשך 24 חודש: 12 חודש בחביות חדשות, ובהמשך 12 חודש בחביות משומשות, 90% מהן חביות עץ אלון צרפתיות ו-10% חביות עץ אלון אמריקאיות.
הג'נבה נעשה תמיד כולו על טהרת ענבי קברנה סוביניון המגיעים מהחלק התחתון של כרם ג'נבה שניטע ב- 1996, והנמצא גיאוגרפית בחלקו התחתון של נחל חכליל, לא רחוק מהשפך שלו לנחל האלה מתחת לתל עזקה".

"שם קר בלילות, ואפילו עוד יותר קר בחלק התחתון מאשר בחלק העליון", מצטרף ואומר עימנואל. "חשוב לציין שהענבים מגיעים מאותה החלקה, תוך שמירה מתמדת על מאפייניה הייחודיים הבאים מאוחר יותר לידי ביטוי ביין. עוצמה, אלגנטיות ומורכבות יוצאות דופן אלה, הן למעשה הסיבה העיקרית בגללה ביקשתי במקור להצטרף לגדי, ולא בגלל שאני אוהב את הפרצוף שלו (בחיוך הדדי גדול של השניים), אלא מפני שכאשר טעמתי את הג'נבה בפעם הראשונה, מצאתי ביין משהו מיוחד ושונה שלא מוצאים כל כך ביינות בארץ מבחינת מורכבות הטעמים; והעובדה שאיכות היין מדברת בעד עצמה.
ענבי כרם ג'נבה, נבצרים זו השנה ה-11, לאחר שהניבה הראשונה של הכרם הייתה בשנת 1999. נחל חכליל 2007 עשוי אף הוא כולו מענבי קברנה סוביניון. כ- 90% מהם מהכרם של שטרנבך ועוד 10% מכרמים שכנים. היין מתיישן כולו 12 חודש בחביות משומשות. השאיפה שלנו בעתיד לעבוד עם זנים אחרים כמו סירה באדומים, אולי קצת פטי וורדו. אנחנו בוחנים אפשרות גם לעשות ראשונה יין לבן. החודש נחליט מה אנחנו נוטעים מבחינת הזן הלבן".
על כך אומר גדי: "לי מסתובב בראש כל הזמן הרצון לטעת שם ריזלינג, בשל הטמפרטורות הנמוכות בכרם שלנו גם בקיץ".

תובנות מהלימודים מצרפת
ועימנואל מתייחס ללימודיו בצרפת: "בינתיים לא הבאתי עמי חזון או פרקטיקה מלימודיי בצרפת. בשיטות ההפקה של היין אני רוצה לתת דגש על מיצוי הרמוני של הענבים, על מנת להגיע במיצוי הארומות והטאנינים לרמות יותר מקובלות באירופה. בעיקר בבורדו, שם למדתי עתה, הסגנון של היינות המיוצרים בארץ לא כל כך אהוד. שולט שם הסגנון הכל כך מרובע, וכל מה שמבחינתם לא נכנס לתבנית המקובעת של סגנון יינות בורדו, נחשב כנחות באיכות, גם אם בסופו של דבר זה ימצא חן בעיניו של הלקוח. ובשורה התחתונה זה בעצם מה שקובע.
הייתי רוצה לרדת קצת באחוזי האלכוהול שמתקבלים ביינות שלנו, שעכשיו הם 13.7% בנחל חכליל ו- 14.8% בג'נבה רזרב. אני רוצה לקבל יינות קצת יותר מאוזנים, קצת יותר חמצמצים בפה. סגנון העולם הישן תמיד היה פה ביקב, אני מבקש מעט יותר אלגנטיות".

אמנם ביקב מבקשים השניים לבחון צירופם של זנים חדשים, אולי למתכונת חדשה של בלנד כזה או אחר, אבל מה שהכי ניכר כאן כרגע הוא חוסר הקונצנזוס בין גדי המבוגר והבשל, עם האסכולה הטהורה של יין זני, וגדי מעיד על עצמו כחסיד גדול של יינות קברנה סוביניון; לבין הכוונה של היינן הצעיר לעשות את הדברים קצת אחרת.

לאחר שקרא את הכתבה באכול ושאטו, כתב לי גדי שטרנבך את הדברים הבאים:
"אני סבור, שזן הענבים הוא לכל היותר משני בקביעת אופיו ואיכותו של יין. קודמים לו שנת הבציר, האזור והכרם בו גדלים הענבים, ואפילו, שיטות היינון (בעיקר קביעת זמן הבציר).
המנהג (הפרימיטיבי והמטעה) לקרוא ליין על שם זן הענבים מהם הוא עשוי, הוא גימיק שהמציאו אנשי שיווק קליפורניים בסוף שנות השישים. העובדה החותכת היא, שכל היינות שלנו נקראים (כנהוג בארצות התרבות) על שם המקום בו גדלים הענבים, ולא על שם הזן. יתירה מזאת, אין ליינות שלנו הרכב זני קבוע. במקרה של הג'נבא, זה תיאורטי בלבד, שכן כרם ג'נבא מכיל היום ענבי קברנה סוביניון בלבד. אבל בששת יינות נחל חכליל שעשינו עד היום, יש ארבעה הרכבים זניים שונים.
העניין עם הקברנה סוביניון הוא אחר לחלוטין. בבורדו (לפחות בגדה השמאלית של הז'ירונד ובאנטרה-דו מר), אף אחד אינו מגדל מרלו במקום בו קברנה סוביניון יכול להצליח. בחלק מן המקומות הטובים ביותר מגדלים (בכמויות קטנות) פטי וורדו. כך ראוי שיהיה גם אצלי, מה גם שהניסיון בארץ מוכיח, שפרט לכמה טרוארים נדירים, שבהם המרלו נותן איכויות מצוינות, הקברנה ככלל מייצר יינות טובים ומרשימים יותר. בהתאם לאמור איני רואה סיבה לדלל את הקברנה במרלו. מצד שני אני בהחלט בעד ערבובים, במקום שאפשר להרוויח מהם איכות או אופי".

ג'נבה רזרב 2006
סדרת הדגל של היקב מקורה מענבי חלקו התחתון של כרם ג'נבא, שהניב בבציר 2006 יבול נמוך ואיכותי במיוחד, ממנו יוצר יין המגלם את מלוא פוטנציאל הטרואר של הכרם וממחיש את ייחודיותו של כרם ג'נבא. היין עשוי 100% ענבי קברנה סוביניון. הוא יושן שנה אחת בחביות אלון צרפתיות חדשות, שנה נוספת בחביות לא חדשות, ותשעה חודשים נוספים בבקבוקים.
התוצאה היא יין מאוזן ואלגנטי עם ניחוח "עולם ישן". ליין גוון אדום-בורדו עמוק; בוקה מורכב ומפותח בעל ניחוחות פרי, עשבי תיבול וניל ועשן, וסיומת ארוכה והרמונית. היין עשיר באלכוהול ובטאנינים, המעניקים לו גוף מלא ויכולת התבגרות בבקבוק. היין יגיע לשיאו בעוד 3-4 שנים ואולי יותר. מסדרה זו ייצר היקב 3,900 בקבוקים.

נחל חכליל 2007
מקור ענבי סדרת הביניים של היקב בכרם ג'נבא ובכרמים שכנים בנחל חכליל. בבציר 2007 היין מורכב מ- 100% ענבי קברנה סוביניון, הוא יושן 12 חודשים בחביות אלון צרפתיות בנות בציר אחד.
בנובמבר 2008 מולאו 6,600 בקבוקים מסדרה זו והונחו ליישון נוסף בבקבוק. התוצאה היא יין בעל גוון אדום-רובי צעיר, בוקה פירותי אינטנסיבי, גוף בינוני–קל, אופי קליל ומעודן, וסיומת פירותית. מומלץ לשתותו בשנתיים שלוש הקרובות.

טעימת חביות של יינות עתידיים מבציר 2008
ג'נבא רזרב 2008
כרם ג'נבא הניב גם בשנה זו יבול נמוך, איכותי ומרוכז, וכך גם היין. אופיו המובהק של הכרם מתבטא בעוצמתו ובעושרו של היין שיבוקבק בנובמבר 2010 ויושק סביב אוגוסט 2011.

נחל חכליל 2008
עשוי מענבי קברנה סוביניון מכרם ג'נבא ומכרמים שכנים בנחל חכליל. היין עשיר, בעל גוף מלא ומבנה מוצק, יבוקבק בנובמבר 2009 ויושק סביב אוגוסט 2010.

משק יין הנס שטרנבך
גבעת ישעיהו, עמק האלה
טל. 02-9990162
[email protected]

צילומים: דני רובין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר