חצי האי דקס

למסעדת דקס הטבריינית יש ספינה מיוחדת לציד טונה כחולת סנפיר, מזח פרס על הכנרת, ושני מרתפי יין עם רוב מוחלט ליינות כרמל

באזור הדמדומים, קצת לפני השקיעה, מקבלים הכנרת והרי גולן צבעי כחול, כתום וחום עזים במיוחד, כאילו חורטים בזיכרון את הגוונים הללו. נוף אבני הבזלת העוסף את מסעדת דקס בטבריה משחיר עוד יותר, ואוהל המסעדה הענק בולט לנזרחקים בצבעו הלבן.

זו בדיוק השעה לשבת על המזח של דקס, לאכול קרפצ׳יו טונה כחולת סנפיר, ללגום יין סוביניון בלאן מהסדרה האזורית של כרמל שמוסיף טעם נפלא, וגוון זהבהב נוסף לשעת בין הערביים הזו; ולהפנים את השילוב האולטימטיבי של יין, אוכל ונוף.

דקס, צריך לומר מיד, שוכנת בחוף לידו. מדובר לא רק על אחד האתרים היפים ביותר סביב הכנרת, אלא על מיקום מיוחד באזור המוקף מים משלושת צדדיו ויוצר למעשה חצי אי.

את המסעדה הקים לפני 14 שנה איתן גרוס, שהוא אחד מסמלי התיירות הטבריינית והבעלים של כל מתחם הלידו, הכולל שתי מסעדות וצי הספינות הגדול ביותר בכנרת. האוהל של דקס מאכלס עד 400 מקומות ונוף פנורמי מרהיב של הכנרת והרי גולן נחשף לעיני היושבים. מי שמחפש אקשן בוחר להתקרב לבר הענק, העשוי עץ מהגוני, ומי שמעדיף קצת שלווה או רומנטיקה מתיישב על שולחנות העץ שעל המזח היפהפה, ונהנה מהגלים והשחפים ומזווית מיוחדת על המסעדה המרוצפת אבן גרניט ירוקה־לבנה, ופסלים יפהפיים של יובי מקיבוץ גינוסר.

את מסעדת הברביקיו המתמחה בבשרים ודגים מנהל כבר שלוש שנים אמיר שמואלי, והיין, לדבריו, הוא מרכיב חשוב בדקס לפחות כמו האוכל. מהר מאוד מתברר שיש יותר מרק הצהרה בהסבר הזה. ״המלצרים שלנו מתודרכים להתחיל בבחירת היין ולהמשיך בהתאמת האוכל ליין. הם חיים יין ושותים יין. יקבי כרמל מעניקים למלצרים שלנו הדרכות ביקב זכרון יעקב ובמסעדה עצמה, ואירחנו כאן את ליאור לקסר, היינן הראשי, ואת דיויד גרוניך, יועץ יין ביקבי כרמל״.

רוב יינות המסעדה, לדברי שמואלי, נבחרו להיות יינות כרמל. ״הם, ללא ספק, היינות הטובים ביותר שיש לנו. יינות הבית שלנו הם ארבעה יינות אדומים ולבנים מהסדרה האזורית, ושניים  נוספים של יקב יתיר. מהסדרה האזורית – קברנה סוביניון שיראז, קברנה פרנק, סוביניון בלאן גליל עליון וגוורצטרמינר גליל עליון, וכן מרלו שיראז קברנה של יתיר ויתיר ויוניה. אנחנו בין היחידים שמוכרים את כל היינות הללו גם בכוסות״, מדגיש שמואלי.

בכניסה למסעדה הוצב ארון תצוגה מרשים עם מבחר היסטורי של יינות כרמל ויתיר, ביניהם בקבוקי מגנום של קברנה סוביניון 1 Carmel Number – אחד מיינות הסופר פרימיום הראשונים של יקבי כרמל, וכן בקבוקי פטיט סירה מסדרת סלקטד משנת 1986, שהיום הם כבר פריטים לאספנים.

המסעדה משקיעה בשני מרתפי יין ענקיים בטמפרטורה קבועה של 14 מעלות, שם ניתן למצוא יינות כרמל שאינם עוד בשוק, כמו כרם רמת ערד 2002 וכרם זרעית בציר 2004 שעליהם גאוות אנשי דקס.

כל הבשרים והדגים בדקס נצרבים על גחלים, אבל כאן עוצר שמואלי כדי לספר שמדובר על גחלים עבודת יד מחמישה סוגי עצים – מיקס של עצי דובדבן, אקליפטוס, עצי זית והדר בעיקר. ״לאלה אנחנו מוסיפים שבבים של עץ אגוז אמריקאי שנקרא היקורי. עצי הפרי נותנים ארומות מדהימות לבשרים ולדגים״.

בדקס תמצאו כמה סוגי דגים, אבל גולת הכותרת, לדברי שמואלי, ומה שייחודי למסעדה היא הטונה כחולת הסנפיר, השוקלת מאות קילוגרמים ומחירה בשוק העולמי מאמיר למאות דולרים לקילוגרם. ״לדקס יש ספינת דייג העוגנת במרינה בהרצליה, ועידו, נכדו של איתן גרוס, הוא האחראי לתחביב של ציד הטונה הזו, ובזכותו יש לנו אפשרות להגיש לאורחינו את המעדן הזה במחיר ריאלי״.

בין הבשרים אפשר למצוא טלה מזן ״אסף״ – הכלאה שנעשתה בחוות השקמים של אריאל שרון, שמניבה בשר טלה מהטובים בעולם, פילה מיניון ואנטריקוט מעדרים של רמת הגולן, וכבד אווז כמובן. אחת המנות הגדולות, תרתי משמע, היא ברווז המוגש על גריל אישי כשהמלצרים פורסים אותו על Butcher Block, מחזירים לצלייה נוספת ומקרמלים ברוטב יין ודבש – הכל על השולחן לעיני הסועדים. רוב הקינוחים בדקס מוכנים במקום ומזוהים, לדברי שמואלי, עם המסעדה. אנחנו ממליצים על ה״פנקייקני״ שהוא קרפ תפוחים וקינמון עם גלידת וניל, ומעליה רוטב פירות יער.

הכתבה פורסמה במגזין Carmel Edition של יקבי כרמל, גיליון קיץ 2010

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר