חשיבותה של היגיינה

עד כמה אנחנו באמת זוכרים לרחוץ ידיים אחרי שאכלנו, אחרי שביקרנו אצל הרופא, אחרי שלחצנו יד עם אדם או אחרי שהחלפנו חיתול לילד? הידיים הן המקור הראשי להעברת כל סוגי הזיהומים. לכן רחיצת ידיים, פעולה עתיקת יומין, היא קריטית לבריאותנו

עד כמה אנחנו באמת זוכרים לרחוץ ידיים אחרי שאכלנו, אחרי שביקרנו אצל הרופא, אחרי שלחצנו יד עם אדם או אחרי שהחלפנו חיתול לילד?
הידיים הן המקור הראשי להעברת כל סוגי הזיהומים. לכן רחיצת ידיים, פעולה עתיקת יומין, היא קריטית לבריאותנו.

מהי היגיינה?
היגיינה היא שמירה על הניקיון מההיבט הבריאותי והרפואי. שמירה על היגיינה הכרחית למניעת מחלות רבות. למרות שעניין זה מובן כיום מאליו, בעבר היה המצב שונה; המודעות לחשיבות ההיגיינה התחזקה בצורה משמעותית בסוף המאה ה-19, עת זיהו חוקרים את הקשר שבין מיקרואורגניזמים ומחלות. (מתוך ויקיפדיה www.he.wikipedia.org).

כבר לפני למעלה מ- 200 שנים הבינו כי היגיינת הידיים היא החשובה ביותר למניעה של העברת מזהמים בין אנשים, וכבר אז המליצו על רחיצת הידיים בחומרים מחטאים כדי למנוע העברת חיידקים ומחלות מדבקות.

מחקרים רבים שנעשו בשנים האחרונות, בעיקר בבתי חולים, הוכיחו כי כדי למנוע העברת מחלות צריך לשטוף ידיים. חולים רבים המאושפזים בבתי חולים נדבקים לעיתים קרובות, במחלות חדשות בעת האשפוז רק בגלל שהאחות לא הקפידה לשטוף ידיים, או לא טרחה לנקות את ציפורניה כיאות, או, שלא נדע, המנתח לא שמר על היגיינה תקינה לפני הניתוח.

לא רק בבתי חולים אנו רואים את הזלזול בהיגיינה, גם בבתי הספר ובגני הילדים, שם הסיכוי להדבק גבוה מאוד, במיוחד כאשר מדובר בתקופת מחלות. למשל בחורף הגננת עוברת מילד לילד ומקנחת את אפו, היא לא דואגת לרחוץ את ידיה בין קינוח לקינוח וכך קורה שרוב ילדי הגן שוכבים חולים בבית באותו זמן.

ומה קורה בבית? גם סביבת הבית אינה חפה מסכנת הידבקות, גם אם מקפידים על ניקיון הבית פעם בשבוע, ודואגים לסביבה נקייה בתחומי המחייה בתוך הבית, חשוב להקפיד על היגיינה אישית כדי למנוע סכנת הידבקות במיוחד כאשר גרים בבית מספר אנשים.
לדוגמא: ידוע כי תינוקות שמקבלים את חיסון הפוליו מוגנים מפניו, אולם החיידק מופיע בצואה. לרוב, הורים אינם שוטפים את ידיהם אחרי החלפת חיתול וכך בעצם, הבית הופך למקום קינון לחיידקי הפוליו. ולא רק פוליו. כל חיידק אחר, כמו דלקת קרום המוח, שפעת ועוד.

הטרנד החדש של ניקוי הידיים הוא השימוש בג'לים לשמירה על היגיינת הידיים ללא צורך בשימוש במים וסבון. כאמור, שמירה על היגיינה היא קריטית לבריאותו של האדם ושל הציבור כולו למניעת התפשטות מחלות. העיסוק בהיגיינה נוגע בכל תחום בחיינו, החל מהיגיינה אישית, שמירה על טריות המזון, ניקיון הסביבה בה אנו חיים ועד להיגיינה בסביבת החיים שלנו. לכן, לשימוש בתכשירי חיטוי הגיינים ללא צורך בשימוש במים מספר יתרונות עיקריים, ביניהם: מונעים העברת מחלות, אינם מגרים את העור, מבטלים את הצורך בשימוש בכיור ובברז, אשר במקומות ציבוריים ואף בסביבה הביתית יכולים להיות מזוהמים ובנוסף, מאפשרים ניידות רבה בעיקר להורים לילדים שמשחקים בחצר.

על מנת להרוג חיידקים יש להשתמש בחומרים המכילים אלכוהול או כל חומר חיטוי אחר, ולכן, במקום שבו אין מים וסבון מומלץ להשתמש בג'לים לשמירה על הגיינית הידיים. מוצרי היגיינה אלו נחלקים לשני סוגים עיקריים: אלו המיועדים להיגיינה של הידיים ואלו שמיועדים לניקוי משטחים בסביבת המחייה שלנו כמו: מקלדות, עכברים, אסלות, ברזים וכו'.

לפני מספר שנים, כאשר רק התחילו לשווק את מוצרי ההיגיינה לציבור הרחב, חוו המשתמשים יובש בעור הידיים, וזאת מכיוון שמוצרים אלו מכילים אלכוהול לחיטוי. כיום המוצרים השתדרגו, ובעת בחירת ג'ל לניקוי הידיים חשוב לבדוק כי הוא מכיל לפחות 60% אלכוהול לחיטוי, חומרי לחות כמו אלוורה להרגעה וליחוח העור, רכיבים ליצירת שכבת הגנה מפני זיהומים ולמניעת גירויים וויטמינים A ו- E אשר תורמים להגנה על עור הידיים וטיפוח העור.

על מנת להשיג תוצאות מקסימאליות בשימוש בג'ל היגייני לידיים, מומלץ לפעול על פי ההנחיות הבאות:
• יש לשים על היד כמות ג'ל שאינה עולה על גודלו של מטבע שקל.
• לשפשף את הג'ל על הידיים לא פחות מ-15 שניות, עד שהידיים יבשות לחלוטין.

להלן מספר טיפים למניעת העברת מחלות ומזהמים למיניהם המסכנים אותנו ואת סביבתנו:
• בבית – ידיות של דלתות, מזוזות, ברזים וכל מקום בו נוגעים מספר אנשים, הם מקורות קריטיים להעברת חיידקים. לכן, יש להקפיד על ניקיון שוטף וקבוע של משטחים אלו.
• במגרש המשחקים – לאחר השימוש במתקנים שבמגרש מומלץ לנקות לילד את הידיים במים וסבון, ואם אין בנמצא יש להשתמש בג'ל לניקוי הידיים. חשוב ביותר לדאוג להיגיינת ידי הילד במיוחד לפני שהוא לוקח לידיו פרי או חטיף אחר.
• זמן רחיצת הידיים – חשוב מאוד להקפיד של ניקוי כפות הידיים אחרי שימוש במתקנים חשופים, אחרי התעטשות, לפני הבישול והאכילה, אחרי החלפת חיתול, ניקוי אזור המחייה של הכלב או החתול, נגיעה בפח הזבל, קרש החיתוך של הסלט, מטלית המטבח, וכלים שבאו במגע עם מזון חי.
• במכון הכושר – בעת השימוש במכשירים יש להניח עליהם מגבת אישית למניעת מגע ישיר איתם, אין להשתמש ולשתף אחרים בשימוש במגבת, ציוד לטיפוח אישי כמו מכונת גילוח, תכשירי טיפוח (דיאודורט וכו').
• ביקור חולים – בעת ביקור בבית חולים, בקופת החולים, או במרפאת הרופא, יש לבקש מהרופא או מצוות האחיות לרחוץ ידיים לפני המגע ולאחריו. מומלץ בעת היציאה מהמרפאה, או אחרי נגיעה במעקה של מיטת החולה וכו' להקפיד על שטיפת הידיים ובמקרה שאין מים וסבון זמינים, להשתמש בג'ל היגייני לניקוי הידיים.


הכותב הינו טכנולוג ראשי במעבדות "תפוח טכנולוגיות טבעיות".
www.tapuach.co.il




כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר