חשיבות צריכת אומגה 3 לילדים

אומגה 3 הינה חומצת שומן המהווה מרכיב חיוני ברקמת המוח. מחקרים רבים מוכיחים שצריכת אומגה 3 חשובה להתפתחותם של ילדים מהשלב העוברי ועד לבגרות. מחסור באומגה 3 נקשר לבעיות בראייה ובהתפתחות השכלית וכן להפרעות קשב וריכוז, דיסלקציה ועוד

הקשר בין אומגה 3 לבריאות והתפתחות ילדים
ממחקרים עדכניים שהתפרסמו בימים אלה עולה כי צריכת אומגה 3 לילדים מאיצה את ההתפתחות השכלית וההתנהגותית.
ממחקר עדכני שבוצע בבריטניה עולה כי צריכה קבועה של קפסולות מסוג אומגה 3 עשוייה להקפיץ את היכולות השכליות של ילד בשלוש שנים קדימה, בתקופה של כשלושה חודשים.

מהי אומגה 3?
אומגה 3 הינה חומצת שומן המהווה מרכיב חיוני ברקמת המוח. מחקרים רבים מוכיחים שצריכת אומגה 3 חשובה להתפתחותם של ילדים מהשלב העוברי ועד לבגרות.
מחסור באומגה 3 נקשר לבעיות בראייה ובהתפתחות השכלית וכן להפרעות קשב וריכוז, דיסלקציה ועוד.
הרגלי אכילה נכונים, בתוספת יומית של אומגה 3, יגרמו לילדנו להתפתח באופן בריא יותר ולהגיע להישגים טובים יותר בלימודים.
היום אנו כבר יודעים כי חומצות שומן מסוג אומגה 3 הנמצאות בדגי מים עמוקים כמו סלמון, סרדינים, מקרל וכדומה, הכרחיות לתפקוד תקין של כל תא בגופו של כל אחד מאיתנו: תינוק, ילד או מבוגר. אחת ההשפעות העיקריות של צריכת אומגה 3 בילדים הינה על התפתחות ותפקוד מערכת המוח, העצבים והראייה.

מחקרים בנושא אומגה 3
מחקרים מצביעים שאמהות הנוטלות אומגה 3 בזמן ההריון ובתקופת ההנקה, יולדות ילדים בשלים יותר, עם נקודות משכל רבות יותר.
ילדים הנולדים לאמהות אלו מראים מאוחר יותר תוצאות IQ גבוהות יותר, מאשר ילדים שאמהותיהן לא נטלו כמות מספקת של אומגה 3 בזמן ההריון וההנקה.
ישנם דיווחים רבים לגבי יעילות אומגה 3 להתפתחות המוח בילדים ושיפור התנהגותם. שני מחקרים שנערכו באוניברסיטת אוקספורד דיווחו כי ילדים שסבלו מתסמינים של ADHD וקיבלו תוסף של חומצות שומן אומגה ,3 הראו שיפור מובהק בהתנהגות וביכולות לימודיות.
זאת ועוד, נמצא גם שאצל ילדים בעלי הפרעות כגון קשב וריכוז, דיסלקציה והיפראקטיביות, אובחן חוסר באומגה 3. לאחר מתן תוסף של חומצת שומן אלה, חל שיפור משמעותי בהתנהגות, קריאה ודיבור כבר לאחר 3 חודשים.
במחקר שנערך באוניברסיטת בריסטול במשך 15 שנים, נבדקו הרגלי התזונה של 14,000 נשים הרות. מסקנת המחקר הייתה חד משמעית: שאמהות שצרכו תזונה עשירה באומגה 3, ילדו תינוקות עם מנת משכל גבוהה יותר ויכולות מוטוריות משופרות.

האם אנו יכולים לקבל מספיק חומצות אומגה 3 הנחוצות לגופנו מהמזון שאנו אוכלים?
מסתבר שלא.
רובנו לא אוכלים מספיק דגי מי-ים קרים וגם לא אצות וצמחי-ים. מקור נוסף של אומגה 3 נמצא בכמה צמחי יבשה כמו פשתה, אגוזי מלך וליפתית. גם מהם רוב האוכלוסיה המערבית אינה צורכת מספיק. ילדינו מעדיפים לאכול מזון מהיר כמו המבורגר, צ'יפס, סוכריות, חטיפים ושוקולד.
צריכה גבוהה של מזון מעובד ומזונות המכילים ריכוז גבוה של חומרים משמרים וצבעי מאכל, המאפיינת את חברת השפע, גורמת למחסור באומגה 3 בגופנו; מחסור העלול להוביל לבעיות שונות בתפקוד המוח בגיל הילדות, ועד דכאון, בעיות בזיכרון, ואפילו אלצהיימר בגיל מבוגר.

איך בכל זאת נספק לגופם של ילדינו את חומצות השומן החשובות כל כך?
כאמור, את חומצות השומן ניתן לקבל בתזונה תקינה. לצערנו, בתזונה מערבית לא נמצאת כמעט אומגה 3 בתפריט היומי, ולכן אנו נעזרים בתוספי תזונה.
התרומה של אומגה 3 לילדים בכל הגילאים נמצאה חיונית להתפתחות תקינה ותפקוד תקין של מערכת העצבים. צריכת אומגה 3 לילדים מפחיתה סיכוי לסבול ממחלות שונות.
אומגה 3 לילדים ניתנת לצריכה כתוסף מזון ע"י נטילת כמוסות או בסירופ, לפי הנוחות.
צריכה תקינה של אומגה 3 חשובה להתפתחות הילדים: בהיותן חומצות שומן חיוניות שהגוף לא יכול להתפתח ולתפקד בלעדיהן, תוספת מתאימה של אומגה 3 חשובה בכל גיל ובכל מצב. גם ילד בריא שאינו סובל מקשיי למידה, צריך לקבל אומגה 3 בתפריט היומי שלו. במידה ואינו מקבל דרך המזון, יש לדאוג לתוספת. היתרונות הם שיפור ביכולת הריכוז והלמידה, שיפור האינטליגנציה (הוכח בתינוקות), הפחתת אגרסיות, שמירה והתפתחות תקינה של הראיה, ועוד.

המלצות צריכה של אומגה 3 לילדים:
מתי לצרוך?
אין חשיבות לשעה ביום שבה צורכים אומגה 3.
מומלץ לאמץ זמן קבוע ביום על מנת להוסיף את נטילת אומגה 3 לסדר היום הקבוע. מעין "טקס" קבוע. כדאי לצרוך יחד עם אוכל. לא הכרחי.

איך לעודד ילד לצרוך אומגה 3?
אפשר לעודד ילד לצרוך אומגה 3 על ידי הסבר על חשיבות התזונה ותרומת אומגה 3 לבריאותו. ההורים צריכים להבין את החשיבות ולהסביר אותה לילדים.

דרכים יצירתיות לעזור לילד לבלוע כמוסות
כמוסות מתאימות לילדים החל מהגיל שבו הילד יכול לבלוע בבטחה.
לעיתים תהליך בליעת הכמוסות קשה לילדים, ולכן ישנה חשיבות רבה ללמד את הילד לבלוע כמוסות, הן לשימוש בהווה והן לשימוש בעתיד.
השימוש בכמוסות נוח יותר, יעיל יותר ואף כלכלי יותר.

טיפים לנטילת כמוסות לילדים
1. הסבירו לילד בשפה פשוטה המתאימה לגילו מה החשיבות בבליעת הכמוסות.
2. התייחסו לילד בסבלנות ובסובלנות ותנו לו להתרגל לרעיון הבליעה.
3. ילדים אוהבים שגרה. הפכו את זמן הבליעה לחלק משגרת היום (מקום וזמן קבועים).
4. תנו דוגמא אישית. הפכו את נטילת אומגה 3 למנהג משפחתי. כשהילד יראה אתכם, גם הוא ירצה.
5. השתמשו במשחק. תנו לילד לתת כמוסה לבובה, או השתמשו בסיפור מסגרת על ילד הבולע את הכמוסות והופך לגיבור, וכו'.
מנסיונם של רופאים מטפלים ואמהות, ברגע שאתם משוכנעים בחשיבות מתן הכמוסות לילד, גם הילדים מבינים זאת. אם מתמידים, לוקח בין שבוע לשבועיים ללמד את הילד לבלוע, ומשם זה כבר חלק מהשגרה.
6. ניתן להודיע לילד מראש על כך שהוא צריך לבלוע את הכמוסה.הכרזה זו תיתן לילד הרגשת שליטה.

טיפים לילדים המתקשים בבליעת כמוסות
1.ללעוס פרוסת לחם, ותוך כדי כך לבלוע את הכמוסה.
2.לשים את הכמוסה בפה, ואז לתת כפית עם גבינה או מעדן, ולבלוע יחד.
3.למלא את הפה במיץ או במים, ואז לשים את הכמוסה ולבלוע.
4.לשים את הכמוסה בתוך כוס עם מים או מיץ, ולשתות.
5.אפשר לנסות עם סוכריות קטנות: לבלוע סוכריה, ואז לתת את הכמוסה. ללמד לבלוע כמוסות בעזרת סוכריות.

האם יש תופעות לוואי?
אומגה 3 בטוח לשימוש, ובכמות המומלצת אין תופעות לוואי, מלבד תופעת לוואי לכ-10 אחוזים מהמשתמשים: שיהוק בטעם דגים.
במקרה וזה קורה יש להחליף את השעה ביום שצורכים אומגה 3. במקום בוקר – ליטול בערב, במקום לפני הארוחה – אחרי הארוחה.


חברת "טבע טעם-אלטמן" משווקת מוצרי אומגה 3 לילדים תחת המותג "אלספה". ניתן להשיג ברשתות הפארם, בתי הטבע ובתי המרקחת ברחבי הארץ.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר