טיולי יין – להפיק את המיטב

נופי ארצנו משופעים יקבים לאורכה ולרוחבה. דני רובין, שוחר ואוהב יין אמיתי, משתף במספר הנחות עבודה בסיסיות, שבלעדיהן טיול היין יוחמץ או ילקה בחסר

בשנים האחרונות אהבתי ליין חוצה גבולות. את האהבה הזו אני מנסה לתרגם לטיולים על טהרת הביקור ביקבים, או לטיולים המשלבים הכרת הארץ, הנאה מחיק הטבע, הרחבת אופקים ותרבות, שעשוע ועניין לילד הקטן המצטרף עמנו לכל טיול, אבל תמיד בצורה כזו או אחרת גם נגיע לטעום יין איפה שהוא.

ובלי עין הרע, נופי הארץ משופעים יקבים לאורכה ולרוחבה.
מצאתי לנכון לשתף אתכם במספר הנחות עבודה בסיסיות, שבלעדיהן טיול היין יוחמץ או ילקה בחסר.
אין בהנחות אלו, בכדי לקבוע מסמרות. אלא בכדי לציין ולהביא בפניכם המלצות השאובות מניסיונם של אחרים, במיוחד אלה יש להם חיבה יתרה ליין.

1. צאו תמיד את הבית בהרגשה ובתחושה שאתם הולכים לכייף ולעשות חיים – ובינינו, תסכימו עמי, שזו בעצם גם המהות וגם התכלית.

2. דאגו שלפחות אדם אחד מיושבי הרכב ובעל רישיון נהיגה יימצא באיסור שתיית אלכוהול, והוא ממונה על ידיכם לתפקיד הנהג המיועד.

3. במסלול הנסיעה, בדרך, הביטו החוצה, שאפו לעתים את האוויר שמבחוץ, עצרו את הרכב לא אחת להפסקות של מנוחה, צפייה בנוף, הרחת ריחות, ספרו ולמדו את נוסעי הרכב, ובמיוחד את הקטנים שבהם איפה אתם, מה אתם רואים, ומה צופנת לנו הדרך בהמשך.

4. כשאתם מגיעים ליקבים, הביאו בחשבון שזה הזמן הכי נכון גם להיפגש עם העושים במלאכה, בעלי היקב, היינן, לעתים אפילו הכורמים, וגם לטעום יין. לא אחת, היין שיוטעם לכם אינו מוכן או מגובש דיו לשתייה עכשווית, לרבות בהיבט השיווק, והוא נמצא עדיין בחביות. בדרך כלל טעימה שכזו מקפלת בתוכה את היין העתידי ואת יכולותיו להמשיך ולהתפתח ולהשתבח בחבית עד להיותו מוגמר לביקבוק, וגם אחרי שלב הביקבוק עוד נכונו לו חודשים לא מעטים בטרם ישווק לקהל הרחב.
בהחלט ייתכן שהיין שתטעמו יהיה ערב לחך וטעים לכם. בהחלט ייתכן שייצא לכם לטעום יין נפלא, שהבקבוקים האחרונים ממנו נותרו עדיין, וניתן לרכוש אותם רק ביקב.לעתים יוצע לכם לטעימה יין שיצא במהדורה מוגבלת כל כך, שאפילו לא יגיע לעולם לחנויות היין.
זה הזמן שלכם להחליט האם שווה לכם, כדאי לכם, והכי חשוב: טעים לכם, לרכוש איזה מיינות אלו בקנייה עכשווית לשתייה, או בקנייה עתידית ליין שעוד נכונה לו דרך די ארוכה ביקב הן בחבית והן בבקבוק.
חשוב לציין שבדרך כלל קניות שכאלה מוכיחות את עצמן בכל היבט.

5. מכיוון שבטיולי יין עסקינן, והצפי שבמהלך הטיול רכישת יין תהיה חלק בלתי נפרד ממטרות הטיול המוגדרות, המלצתי כי תיקחו עמכם בתא המטען של הרכב צידנית מקוררת עבור היין שתרכשו. יש לזכור שחום, ובמיוחד חומה של מכונית שחנתה בשמש, ובמיוחד אלה בעלות הצבע הכהה, יכול להגיע לטמפרטורות גבוהות ביותר. טמפרטורות גבוהות אלה הן האויב של היין, וחום חורג שכזה עלול ויכול להפוך לכם את קניית היין לעסקה לא כדאית ולא משתלמת.

6. טעמתם יין ביקב? במספר יקבים? קחו לכם עט ונייר, או איזה פנקס כיס קטן, ורשמו לכם חוויות מסע ורשמי טעימה. ציינו לעצמכם איזה יין העדפתם ולמה.

7. אתם ביקב. פגשתם כבר ביינן, באנשים שעוסקים סביב, בכרם, ביקב, בשיווק. זה הזמן שלכם לשאול שאלות. אל תתביישו לגלות חוסר הבנה, ולו הבסיסית ביותר. לא בושה לשאול מה זה בלנד? או מה זה בציר מאוחר? אנשי היקב, יותר מאשר ישמחו לספר לכם ולענות לכם על כל שאלה ושאלה. חלקם גם יעמיקו ויתבלו את התשובות באגדות, מיתוסים, מראי מקום, גתות עתיקות, תמונות, ואפילו יציגו בפניכם בגאווה לא מוסתרת מדליות ופרסים.

8. אתם טועמים יין ביקב. לא תמיד הוא יערב לכם. מה שטעים לי, לא בהכרח טעים לך או לך. יש לכם ביד כוס יין, זה בהחלט נכון ומקובל לירוק יין מהפה בטעימה, וגם לשפוך את יתרת הכוס לתוך מרקקה מיוחדת. אתם בפירוש לא צריכים או מרגישים מחויבים לשתות ולבלוע את הכול. פשוט לא. יהיה זה לא נכון תמיד להשמיע הערות בקול רם מול היינן או לצד האנשים שסביבך בגנותו של היין שטעמתם. זכרו: טעם הנו העדפה אישית. כל הערה בגנותו של היין עלולה להעמיד אתכם נבוכים מול מבטים משתוממים של הסובבים אתכם, וגם להעליב את מי שעשה את היין. כל הערה כמו 'מגעיל' או 'איחס' אינה במקומה. דווקא כאן, המלצתי היא שתשמרו את הערותיכם לעצמכם או לביתכם. תמיד זכרו כי עבור היינן, היין הוא תולדה של השקעה, אהבה, תשוקה, ידע, זמן, כסף, עבודה רבה, ולא אחת הדבר נוגע באומנות של ממש.

9. ככלל, אל תמהרו לאף מקום. תכננו את מסלול הנסיעה והביקורים ביקב או ביקבים לאורך הדרך מראש. יחד עם זאת, אין בתכנון המוקדם בכדי לחייב אתכם לעמוד ביעדים, ולא אחת תמצאו את עצמכם מוקדם במסלול כשאתם שבעים והלומי יין בצורה מספקת. תמיד אפשר לוותר, לנוח קמעה, ולהתחיל לעשות את הדרך הביתה. לאלכוהול שבדמכם יש השפעה, והיא תלווה אתכם בדרך. והכי חשוב: לא כשאתם נוהגים.

10. אם קבעתם ומראש עם יקב כזה או אחר, ואתם נוטים לבטל את ההגעה מהסיבות שציינתי לעיל, רצוי כי לפחות תתקשרו ליקב ותודיעו כי אינכם יכולים להגיע, ולו בכדי למנוע מאנשי היקב להמתין לכם עד בוש. והאמינו לי, הם מחכים לכם, ושמחים בבואכם.

11. לסיכום: אולי יהיה זה נכון להעביר את הסיכום לפתיח, אבל כהמלצה: לעולם אל תטעמו יין על בטן ריקה. רצוי ומומלץ, ואף גם כדאי, להכניס דבר מה לבטן קודם לטעימות היין. עצרו בדרך לאכול משהו קודם. זה לבטח ייתן לכם הרגשה טובה יותר אחר כך, ובכלל יסייע לחילוף החומרים בגוף.

12. הערת אגב – לפני כשנה לערך, השתתפתי בערב טעימות של 10 הגדולים באחת מחנויות רשת דרך היין. 15 מוזמנים יושבים סביב לשולחן ערוך עם כיבוד, וטועמים יין תוך כדי הסברים על כל יין. כידוע לכם, בטעימת יין לחושים של האדם יש גורם מכריע. חוש הריח, חוש הטעם, חוש הראייה עושים שעות נוספות, ומבקשים לקבל מהיין שאתם טועמים את כל מה שיש ליין להציע לכם כמו צבע, ריח, טעם ועוד.
לצדי ישב בטעימה גבר צעיר לבוש בקפידה, שניכר שהקדיש כבוד לערב הטעימה והגיע לבוש ומגולח למשעי מיד לאחר המקלחת. וגבר שאכפת לו מהופעתו, יכבד את פניו באפטר שייב פרפיום ריחני בכדי להשלים את החבילה. אבל אליה וקוץ בה, ריח הפרפיום היה קרוב אליי מדי, עוצמתי מדי, והוא הפריע לחוש הריח שלי לכל אורך הטעימה. אילו ניתן היה להחליף מקום, הייתי עושה זאת אז בשמחה, אבל כל 14 האחרים מסביב השולחן רק הנהנו בראש בהבנה ולא הסכימו לוותר על מקומם.
אל תבואו לטעימות יין כשאתם עוטים ריחות בישום או כל ריח אחר בעל נוכחות ארומטית חזקה, זה פשוט יקלקל לכם ולכולם. גם לעיסת מסטיק אינה במקומה בטעימת יין, וגם היא תקלקל לכם כל ניסיון לזהות ולגלות את צפונותיו של היין.

13. תעשו חיים.

14. לחיים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר