טיול בגני הנדיב בין בנימינה לזיכרון יעקב – הכול ירוק והאוויר צלול וטוב

אולי את העובדה שלמדנו לטייל יותר בארץ ולגלות פינות חמד שהיו כל השנים ממש מתחת לאף שלנו אך לא ראינו או הגענו אליהן, ניתן לזקוף לזכות מגפת הקורונה. צילום איריס לוי
סיפורה המופלא של רמת הנדיב כרוך בחזונו של איש אחד – הברון בנימין דה רוטשילד שחלומו קרם עור וגידים בבניית ארץ ישראל המתפתחת בתחילת המאה העשרים. פארק רמת הנדיב כולל 4,500 דונם המחולקים לשניים – אזור של צמחיה טבעית ואזור מטופל על ידי גננים. איריס לוי ביקרה, מצאה גם מסעדה מומלצת ומלון חביב סמוך

תחושה של דז'ה וו באוויר. כבר היינו בסיפור הזה והנה שוב – שוב סוגרים את נמל התעופה, שוב תו ירוק-תו סגול, ונראה שעוד שנה אזרחית המתחילה עתה תהיה בסימן קורונה, חיסונים ומגבלות. למרות הכול לא נפסיק לטייל. אולי יותר נכון, בגלל המצב לא נפסיק לטייל, ובמיוחד באוויר הפתוח. אין כמו  טיול קרוב לבית  ביום של שמש חורפית נעימה. הכול ירוק מסביב, והאוויר צלול ומזמין.

צילום איריס לוי

יצאתי לטיול קצר נעים במיוחד ממש קרוב באזור המרכז הצפוני – בנימינה כרכור, ברמת הנדיב; פארק טבע מקסים הכולל גני זיכרון, שבליבם מתחם הקבר המטופח של הברון רוטשילד ורעייתו, ומרכז לימוד למחקרים בנושא קיימות וחדשנות למען איכות הסביבה.

ביקור הברון בנימין בן יעקב רוטשילד בזיכרון יעקב 1925. צילום מהארכיון ההיסטורי של זיכרון יעקב
ביקור הברון בנימין בן יעקב רוטשילד בזיכרון יעקב 1925. צילום מהארכיון ההיסטורי של זיכרון יעקב

סיפורה המופלא של רמת הנדיב כרוך בחזונו של איש אחד – הברון בנימין דה רוטשילד, שחלומו קרם עור וגידים בבניית ארץ ישראל המתפתחת בתחילת המאה העשרים. הברון הקדיש את מפעל חייו למען היישוב העברי בארץ. הוא רכש קרקעות רבות, ושלח מהעולם יועצים חקלאיים שיסייעו לחלוצים בארץ ללמוד את תורת גידול הירקות והפירות. כמו כן עסק הברון גם בפיתוח תשתית תעשייתית בארץ; הקים מפעלים, יקבים ותחנות כוח, במטרה להוביל את ארצנו הקטנה לעצמאות כלכלית.

צילום איריס לוי

הברון נפטר ב- 1934 בגיל 89. כעשרים שנה לאחר מותו ומות רעייתו, נטמנו עצמותיהם בטקס קבורה ממלכתי ברמת הנדיב. כאות כבוד והתודה גדולה למשפחת רוטשילד נקראו בישראל מספר יישובים על שם בני המשפחה – בנימינה על שם הברון רוטשילד גבעת עדה על שם רעייתו, זיכרון יעקב על שם אביו, ומזכרת בתיה על שם אימו, ויש נוספים.

צילום איריס לוי

פארק רמת הנדיב כולל 4,500 דונם המחולקים לשניים – אזור של צמחיה טבעית, ואזור מטופל על ידי גננים. הטיול במרחבי הגן רגוע ונעים. השבילים רחבים, והשיטוט האיטי נעים ומרגיע במיוחד. כאן נזכרים שאין מה למהר. בכל פינה בגן נראה משהו חדש ומיוחד המעורר את כל החושים. מדשאות מסודרות עם מבחר מגוון של עצים ופרחים, המייצרים במקום תמונה פסטורלית קסומה.

את הסיור פתחנו בצפייה בסרטון קצר המציג את סיפור חייו של הברון רוטשילד, משפחתו והגן. עם חווית הסרט בראש יוצאים לטייל במרחבי הגן הבנוי ממספר מתחמים –  גן הוורדים, גן האיריסים, גן הדקלים, גן הריחות, וגן המפלים – לכל אחד יש ייחוד משלו.

צילום איריס לוי

גן הריחות – כשמו כן הוא, נטועים בו שיחי ריח וטעם. גן זה מונגש לאנשים כבדי ראייה, וכל השילוט נעשה בכתב ברייל. ממליצה מאוד לגעת בצמחים וליהנות מריחם המיוחד. ייחודם של גני הנדיב הוא שבנוסף לכל היופי הפורח שמוצע למבקר בהם יש גם אפשרות ליהנות ממגוון הפעלות המתאימות לילדים ולמבוגרים. במרכז הגן ניתן לרכוש "ארגז כלים", בו יש הפעלות ומשחקים בחלוקה לאזורים השונים בגן.  בגן הריחות שיחקנו במשחק הדומה לחדר הבריחה "סוד הגנים", אך כאן זה גן בריחה.

צילום איריס לוי

סיפור המסגרת הוא הרצון שלנו לעזור למדען להציל את כדור הארץ משואה אקולוגית, על ידי פיענוח כתב סתרים וצפנים תוך שימוש בטיפים הנמצאים בגן. היה מעניין ומאתגר איש לא נותר אדיש לחידה המיוחדת. הפעילות מתאימה למשפחות עם ילדים מגיל 7 או לקבוצות חברתיות מגיל 13. מחיר  ערכה לקבוצה: 55 ש”ח. ערכת משחק מומלצת ל-עד 5 אנשים.

עונות השנה מורגשות מאוד בגן. בכל עונה יש בו חלק יפה יותר משכניו. בעונת החורף, בה הוורדים בתקופת תרדמה, גן זה מושך אליו פחות מבקרים, לעומתו גן הדקלים (ראו למעלה) שהם ירוקי עד, זוכה לקולות התפעלות והתרגשות במשך כל ימות השנה. בגן נטועים דקלים שנאספו מכול קצוות עולם.

צילום איריס לוי

גן המפלים היה הנקודה הבאה בטיולנו בגן. גן המעוצב בסגנון איטלקי, בנוי טראסות אבן היורדות מטה, ומי מעיין יוצרים מפלים קטנים זורמים ונאגרים בבריכה עגולה, המקבילה לנוף הפתוח המשקיף אל הים התיכון. משני צדדיו נטועים עצים רבים, והבולטים ביניהם עצי דרקונית קנרית. עץ עם שם מיוחד, בו זכה בצדק – כל פעם שענף נכרת, במקומו צומחים שניים – ממש כמו דרקון המגדל שני ראשים.

צילום איריס לוי

השנה היא שנת שמיטה, ובגני רמת הנדיב מצאו דרך ייחודית להסביר את הפן התנכי ולקשרו לקיימות ואהבת הארץ. כדי להנגיש את הנושא לילדים וגם למבוגרים, הוצבו ברחבי הגן לוחות עץ ממוחזרים עם הסברים על שנת שמיטה ביהדות, המהווים חלק ממשחק בשם "מסלול פעיל על הפסקה". בסיומו של המשחק מגיעים לעץ המשאלות, שעליו תולים את המשאלות למען האדמה ולטובת הקיימות.

צילום איריס לוי

מחוץ לגני הנדיב ישנם עוד מסלולי טיולי יפים מומלצים, בהם אפשר ללכת או לרכוב על אופניים. אל כולם ניתן לצאת מהחניה. מחיר חניה יומית הוא 25 שקלים (הכניסה לגני הנדיב אינה כרוכה בתשלום), ממנה אפשר להיכנס לשערי הגן או לצאת למסלול טיול בטבע.

צילום איריס לוי

מחניון גני הנדיב יוצא מסלול הליכה אחד בשם שביל האחוזה, אורכו כ- 4 ק"מ והוא מעגלי. בטיול במסלול זה  נגיע לחורבת עקב, נחלוף ליד שדות רחבים, נחזה במשטחי דשא ירוק ושמיים כחולים ממעל. השביל יורד לוואדי ועולה בחזרה לנקודת המוצא. השביל השני המקוצר הינו שביל למעיין צור – שביל קצרצר באורך כ- 500 מטרים. יוצאים מחניון בית ספר כרמים לצעידה קלה אל מעיין שופע מים, עם בריכות יפהפיות בלב חורש עשיר – מאוד מומלץ.

צילום איריס לוי

במרכז גני הנדיב נמצאת 'מסעדת מטעמים' – כשמה כן היא, מגישה מטעמים צמחונים וגם דגים. המסעדה מעסיקה נוער בסיכון. בני הנוער עוברים הכשרה במסעדה ומועסקים בה בתפקידים שונים, בשיתוף עם עמותת עלם – העמותה לנוער במצבי סיכון, וגני רמת הנדיב.

צילום איריס לוי

חלל המסעדה גבוה ומרשים. אולם הסעדה גדול וגם מרפסת הצופה לנוף הגן, מהווים מקום נהדר לסעוד בו ארוחת צהרים טובה. ההגשה ליחידים לפי תפריט, ולקבוצה במבנה של מזנון עשיר. מבחר גדול של סלטים מיוחדים ומתובלים היטב.  קרפאצ'ו סלק עם פיסטוקים, סלט חסות וגבינות בוויניגרט תפוזים, מבחר ירקות קלויים ועוד.

צילום איריס לוי

למנה עיקרית הוגשו מבחר תבשילים – לזניה תרד וגבינות, סנייה חצילים ובורגול שהיה מעדן ממש. קארי הודי עשיר בירקות ונתחי דג, סלמון אפוי בתנור, וגם מבחר ירקות טריים מוקפצים במחבת.

צילום איריס לוי

הארוחה הייתה נהדרת, הוגשה בטוב טעם וברוחב לב, עם שירות נהדר של בני הנוער. במסעדה ניתן גם לערוך אירועים פרטיים ואירועים עסקיים כמו חתונות, בת-בר מצווה, ימי הולדת, כנסים ואירועי עובדים בחברות.

שעות פתיחה: א'-ה' 08:00-15:00, ו' 08:00-13:00 – ביום זה ייתכנו שינויים בשעות הפעילות, ומומלץ לבדוק לפני שמגיעים.  04-8449998

חלום של ים תיכון מרמדה חדרה. צילום איריס לוי

קפיצה קטנה לחדרה

אם כבר יצאנו ליום טיול ממש קרוב לבית, אז מה דעתכם לעשות אותו לממש מושלם וליהנות גם מספא או ארוחת בוקר, ואם ממש תרצו אז לילה בבית מלון, כך בספונטני, בלי לעבור דיוטי פרי ובמחיר "נורמלי"?

צילום איריס לוי

מלון רמדה חדרה, השייך לרשת מלונות JACOB, עבר בשנה האחרונה מתיחת פנים משמעותית – שופצו בו כל החדרים והחללים, ועכשיו הוא מהווה קפיצה קטנה לחו"ל כאן קרוב. על שפת הים עם נוף משגע, ניתן ליהנות מבילוי יומי או סופ"ש איכותי.

צילום איריס לוי

ארוחת הבוקר המוגשת במלון רמדה היא חגיגה קולינרית במיטבה. בנוסף לכול הסלטים, הגבינות, הדגים המלוחים והמאפים "הרגילים" שאנחנו פוגשים בכל בית מלון בארוחת בוקר ישראלית, כאן הגדילו להכין לנו פינת חומוס פול אמתית עם כל הפריטים החשובים, סנדוויץ' טוניסאי אסלי המוכן במקום, וגם לא תאמינו בריק.

צילום איריס לוי

מכירים מה זה בריק? דף בצק של סיגרים, במילוי תפוחי אדמה וביצה אותם מקפלים ומטגנים בשמן רותח, עד שהחלבון הביצה מתקשה והחלמון נותר נוזלי – שחיתות שווה ומוצדקת.

צילום איריס לוי

כן יש גם המון מנות אחרונות – עוגת היער השחור מקרונים ומה לא. כל כך טעימה הייתה ארוחת הבוקר, שממש היה קשה לעזוב. סיום הארוחה היה מושלם עם כוס תה ובה תפוח וקינמון. עונג.

צילום איריס לוי

כל חדרי המלון צופים לים, יש במקום בריכה חיצונית וגם בריכת שחיה מחוממת – מושלם לימי החורף. למלון יש ספא, ואפשר להגיע ליום כיף במלון כולל ארוחת בוקר ובילוי באושן ספא (מחיר זוגי החל מ-750 ₪) . במהלך חודשי החורף תוכלו למצוא מחירים שווים להתארח במלון – החל מ-620 ₪, בתנאי של 2 לילות ללינה וארוחת בוקר.

מלון רמדה חדרה – שדרות מנחם בגין. הזמנות 079-5800101 או באתר

צילום איריס לוי

אין הרבה דברים טובים לומר על השפעת הקורונה על חיינו, אך אולי את העובדה שלמדנו לטייל יותר בארץ ולגלות פינות חמד, שהיו כל השנים ממש מתחת לאף שלנו אך לא ראינו או הגענו אליהן, ניתן לזקוף לזכות מגפת הקורונה.

הכותבת היא איריס לוי – קולינריה עילית במיטבה, 054-4944205 וגם בפייסבוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר