טיפים לתכנון נכון של מטבח

צאו לרגע מהמטבח שלכם והסתכלו עליו מבחוץ. האם זהו מרחב אסתטי ונוח, תפור לפי מידותיכם, שבו אתם נעים בקלילות בין אביזרים נגישים ומוצרים זמינים, או שמא מדובר במסלול אתגרי (סירים כבדים מדי בארונות גבוהים מדי, ואיפה שוב המצקת)?

כמה שעות אתם מבלים במטבח? שאלה מיותרת. אני מרשה לעצמי לנחש שהמטבח שלכם, כמו המטבח שלי, הוא לבו הפועם של הבית – מרכז דינאי למפגשים קולִינרִיים ואחרים, ויחד עם זאת הממלכה הפרטית שלכם – סדנת יצירה שופעת תכונה.

ועכשיו, עם יד על הלב, תגידו: נוח לכם? אתם אוהבים אותו? הוא מתאים לכם?
אם לא היה כאן תכנון מראש, סביר להניח שיעלו ויצוצו מיני קשיים ובעיות, שכן יצירת התאמה בין מטבח לבעליו היא מלאכה שראוי להקדימה לכל רקיחה ובישול.

מטבח בהתאמה אישית – FixMix
ראשית, עוד בטרם הכניסה לבית החדש או בזמן שיפוץ וחידוש הקיים, צריך להתחיל ולתכנן את המטבח. תכנון המטבח צריך להיעשות מוקדם על מנת שיתאים בדיוק לצורכי דיירי הבית. הכוונה היא שבכל בית ישנם פרמטרים וצרכים שונים, וכל תכנון צריך להיעשות על פי תפירה אישית, עוד בשלב התכנון. זהו המפתח לתכנון מטבח נכון.
התאמה אישית משמעותה "להנדס" את החללים וליצור התאמה מקסימלית בין הצרכים לבין החלל, כך שהמטבח ישרת את תשובי הבית באופן פונקציונלי.

למשל: חשבתם פעם על הקשר בין הגובה שלכם לגובה הארונות במטבח? מי קבע את הסטנדרט של גובה הכיור? אם אתם נמוכים (כמוני), קרוב לוודאי שכיור וכיריים בגבהים סטנדרטיים גבוהים מדי עבורכם, ואי לכך אתם נאלצים להרים שוב ושוב את ידיכם מעל כתפיכם (לא תמיד מתחשק לשלב שיעור התעמלות בחוויית בישול ואפיה).

בנוסף, היום לא מקובל להתקין ארונות עליונים, מה שגורם למטבח להיות ארוך יותר ולנו לרוץ מפינה לפינה (מי שקונה מטבח באורך 10 מ' מקבל סקטים חינם?).
אם כבר יש ארונות עליונים, עושים להם קלאפות – דלתות שנפתחות כלפי מעלה. והנה אני, על אף גובה של 1.60 מ', מצליחה להתמודד עם פתיחת הדלתות המשוכללות, אבל לסגור? רק עם שרפרף צמוד (עוברים לשיעור מדרגה).
המטבח שלכם צריך להיות מותאם לגובה שלכם, או לפחות לגובה של בן המשפחה הפעיל בו ביותר (אפשר כבר לעבור ללשון נקבה?).

השאלה היהודית
המידות שלנו הן רק פרמטר אחד שיש לקחת בחשבון. לחלק מאתנו יש מטבח כשר, מה שמכפיל, ולפעמים אפילו משלש, את גודלו של המטבח, משפיע על תכנונו, וכמובן מייקר את עלותו.

תכנון מטבח נעשה בהתאם לאורח חיינו, ועל כן מתכננו צריך לבוא בסוד מנהגינו והרגלינו. כך למשל, עליו לדעת מראש האם אנחנו שומרי כשרות, ואם כן – האם בנוסף לכלי חלב ובשר נפרדים יש לנו כלי פרווה, או סטים מיוחדים של חלב ובשר ליום שישי. כמו כן עליו לקחת בחשבון את גודלה של המשפחה, סדר היום בבית, מועדי וסוגי הארוחות, ומספר האנשים הסועדים בכל ארוחה.

בנוסף רצוי להתייחס למנהגי האירוח שלנו. מתכנן המטבח צריך לדעת האם אנו נוהגים לארח אנשים רבים, או שמא הננו חובבי יין ו/או אופים עסוקים.
לקיחת כל הצרכים בחשבון תאפשר למתכנן לחשוב יחד איתכם על ניצול אופטימלי של חלל המטבח, קביעת מזווה נפרד, או ארון שירות לצרכים שונים.

גם אם אינכם מתכננים מטבח חדש, עדיין ניתן לשפר ולשדרג את המטבח הקיים בהתאם לדרישותיכם. סידור נכון ותכנון חכם התואם את שגרת היום במטבח, יפנה אנרגיות רבות המושקעות במאמץ פיזי, חיפושים וסידורים, לחוויית היצירה הקולינרית.

טיפים לבלגניסטים
אם אתם מהאנשים הפחות מסודרים, רצוי לא להשאיר שטחי אחסון לשמונצעס. שכן לאלה יש נטייה להיאגר ולהידחס לכל מיני מגירות, ולסתום אותן בבלל של אביזרים בלתי מזוהים.
תנו לכל מגירה ומדף יעוד, ואל תשאירו מקום לספונטניות (אתם מכירים את עצמכם).

מקום אביזרי המטבח יקבע לפי תדירות השימוש בהם. חבל שקערת הסדר או כלי הפורצלן, שמשתמשים בהם רק כשהדודים מחו"ל מגיעים, יתפסו מקום נגיש של כלים המשמשים אותנו ביום יום.

שרית גושן-פנטי, מנכ"לית חברת 'סידורים', מציעה סל שירותים נרחב, תוך שימוש בתוכנית ליצירת סדר הניתן לשימור לאורך זמן.
www.weorder.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר