טסים לחו"ל? קבלו פסטיבלים של אלכוהול ואוכל לחגי תשרי 2022

מי שיגיע לשבוע היין במילאנו ויתעניין בסיור מודרך ביקבים בסביבה יוכל לעלות על אחד האוטובוסים שייצאו בכל יום מרחבת פלאצו בובארה ממש ליד הבניין באדום
מה שמשותף לאירועי האוכל והיין ברשימה שגלית בר-און הכינה זו העובדה שמי שבוחר לנסוע לחו"ל בתקופת החגים ימצא את הבילוי המושלם. מי שרוצה גם לטייל וגם לחגוג את החג בארץ יוכל לתמרן ולהספיק גם וגם

אני מאוד אוהבת חגים, ואת חגי תשרי במיוחד. זו הסיבה לכך שאני לא נוסעת לחו"ל בחגים (חוץ מט"ו בשבט וכריסטמס). אבל מה שמשותף לאירועי האוכל והיין שברשימה שהכנתי, מלבד העובדה שהם שווים בטירוף ושכולם נופלים על חג, זו העובדה שמי שכן בוחר לנסוע בתקופת החגים (ושותף לאהבה שלי לצפיפות, דוחק, רעש ואירועי אוכל ויין), ימצא את הבילוי המושלם. מי שרוצה גם לטייל וגם לחגוג את החג בארץ, יוכל לתמרן ולהספיק גם וגם.

טורינו 22-26.9.22 – Terra Madre, Salone del Gusto 2022

Terra Madre, אמא אדמה, הוא שמה של הרשת הבינלאומית של קהילות תנועת סלואו פוד העולמית. הכנס העולמי של התנועה מתקיים אחת לשנתיים, אבל זה של 2020 נדחה כך שהכנס של 2022 יתקיים השנה לראשונה מזה ארבע שנים. אלפי נציגים מ- 160 מדינות יגיעו לטורינו וישתתפו בכנסים, שיחות ופאנלים בהשתתפות מכובדים מכל העולם (הנסיך צ'ארלס הפעיל בתחום הקיימותsustainability – , נאם בעבר באחד הכנסים), שיעלו על נס את הקשר בין אוכל, אדם ואדמה, והמחויבות של כל אחד מאיתנו לכל אחד מאלה, בהתאם ל"אני מאמין" של התנועה – Good, Clean, Fair.

ויהיה, כמובן, סלונה דל גוסטו – שוק האוכל הבינלאומי של תנועת סלואו פוד, וכשתנועת סלואופוד מקימה שוק אוכל, רף הציפיות מאוד גבוה. ואכן, כמו בשנים קודמות  השוק יציע מגוון מסחרר של מאות רבות של דוכנים, כשכל מציג ודוכן עברו את המסננת המאוד צפופה של תנועת סלואו פוד, ויציגו אוכל שהוא לא רק איכותי אלא גם לא מתועש ולא תאגידי, ולא כזה שכרוך בזיהום סביבתי או בניצול עובדים. אלה שייקחו בו חלק הם ארטיזנים מאיטליה ומרחבי העולם שמכבדים את האדמה עליה הם חיים. הם מגדלים, חלקם תוך שימוש בשיטות מסורתיות, כל סוג תוצרת חקלאית וימית אפשרית – קמחים, לחמים, נקניקים, גבינות, דבש, שמנים, דגנים, ועוד ועוד. גם השנה יוכלו מאות אלפי מבקרים להסתובב במתחם הענק שעות על שעות – הם יטעמו, יאכלו, ישתו, יקנו, וישתתפו בסדנאות וטעימות מונחות.

אם אותם מבקרים יבקשו לנוח קצת, הם יוכלו לשבת באחד מברי היין או מסעדות הפופ-אפ שיוקמו במתחם, ואולי גם לנשנש משהו כדי שלא יישארו רעבים אחרי כל הטעימות בדוכנים. אולי גם ירצו לנוח קצת מכול האוכל, ויפנו את רכבם לגבעות של פיימונטה, שבסוף ספטמבר כבר ילבשו צבעים של סתיו, לבדוק אם נשאר יקב שהשתמט ולא שלח נציגים לטורינו, ואפשר להפריע לו בבציר.

אני רק רוצה לציין שבכנס האחרון, זה של שנת 2018, הגיעו ליריד רבע מיליון מבקרים, כך שייתכן שרעיון הביקור בפיימונטה יעבור במוחם של עוד שניים שלושה אנשים. זמינות ומחירים של מקומות לינה בטורינו ושל רכבים להשכרה, עלולים להוות בעיה עבור המטייל הספונטני. אולי כדאי לשקול מקומות לינה מחוץ לעיר – מילאנו, למשל, נמצאת במרחק רק שעה נסיעה ברכבת מהירה. מצד שני, גם עובדה זו ידועה לעוד אי אילו אנשים. במילים אחרות – תחשבו ממש מהר. או חכו שנתיים.

כל המידע באתר היריד

8-16.10.22 – שבוע היין במילאנו 2022

אני משוחדת; בעיניי כל דבר טוב הוא טוב יותר כשהוא במילאנו, אבל שבוע היין במילאנו הוא באמת טוב יותר. הוא נועד גם לקהל מקצועי, גם ליצרני יין, וגם לקהל הרחב, ומקיים אירועים מקבילים של טעימות יין במספר ערים גדולות ברחבי העולם, החל מהונג קונג ועד לשיקאגו, במטרה להפיץ את היין ותרבות היין האיטלקית. בימי הפסטיבל יהיו מאות אירועים, עשרות כיתות אמן, מופעי בישול, טעימות, סדנאות, אירועים, מסיבות, גם לקהל מקצועי וגם לקהל הרחב.

עשרה מהרובעים במילאנו ייהפכו ל"אזורי יין". כל אזור כזה יוקדש ליין מסוים או לאזור יין ספציפי באיטליה, והפעילות באותו רובע תכלול אירועי טעימות המוקדשים לאותו יין, ובמסעדות ובברי היין המשתתפים באירוע יוצעו תפריטי אוכל ויין מיוחדים בהתאם לנושא. למשל: בפסטיבל של שנת 2021 הוכרז רובע נבילי, אזור התעלות של מילאנו, כאזור הקיאנטי, ומי שרצה יכול היה להזמין שייט על התעלה ששולב בטעימה של ארבע יינות מקיאנטי שנמזגו ונשתו תוך כדי שיט, או ליהנות מתפריט שנבנה במיוחד לימי היריד באחד מ-42 (ספרתי) המסעדות והברים בנבילי שהשתתפו באירוע.

מרכז מילאנו היוקרתי זכה להציג טעימות ברונלו דה מונטלצ'ינו, ומי שתמיד תהה איך זה לשבת בבית קפה בגלריה ויטוריו עמנואלה סקונדו וללגום ברונלו (אני בטוחה שאני לא היחידה שתהתה), היה יכול לעשות בדיוק את זה. שכונת בררה המדליקה קיבלה יין מבעבע – פרנצ'קורטה, ואחת מעשרות המסעדות בבררה שהשתתפו באירוע, הציגה בגאווה תפריט ארוחת בוקר (מקבלים הזמנות משבע וחצי) של פרנצ'קורטה וסלמון. כל אחד ממאות בתי העסק -מסעדות, ברי יין, מועדונים – שייקחו חלק באירוע, יציג באתר היריד תפריט, ויהיה אפשר להזמין מקום דרך האתר (שעדיין לא עודכן), ובאפליקציה הייעודית לאירוע (שעדיין לא הושקה. לאנשים ששותים פרנצ'קורטה בשמונה בבוקר יש קצב נינוח).

מי שיתעניין בסיור מודרך ביקבים בסביבה, יוכל לעלות על אחד האוטובוסים שייצאו בכל יום  מרחבת פלאצו בובארה. הסיורים המאורגנים יצאו ליקבים שנמצאים בטווח של עד שעתיים נסיעה ממילאנו. 60€ קונים נסיעה הלוך ושוב, טעימות יין ביקב ומשהו לאכול ליד היין. פלאצו בובארה עצמו יהפוך לאחד ממוקדי העניין העיקריים של היריד, עם כנסים, הרצאות, כיתות אמן ומופעי בישול, כולם סביב נושאי יין.

אירוע טעימות היין הגדול המרכזי יימשך יומיים (אילו ימים אלה יהיו? יעודכן באתר ובאפליקציה וכו'), בפורמט של walk around tasting. מעל 1,000 יינות מרחבי איטליה יימזגו להרבה מאוד מבקרים, עם הערבוביה העליזה של מוזיקה ומופעי רחוב שכנראה אמורים ללוות כל אירוע ויריד בעולם.

למידע באתר הפסטיבל

17.9-3.10.22 אוקטוברפסט 2022

יש צורך להציג את אוקטוברפסט? אני אציג את אוקטוברפסט. אחרי שנתיים שבהן לא התקיים האירוע הענקי של בירה-אוכל-פולקלור בווארי, הפסטיבל חוזר למינכן. 17 אוהלים "גדולים" (ענקיים) ו-21 אוהלים "קטנים" (פחות ענקיים) יציעו את כל טוב בוואריה. הנושא המרכזי הוא, כמובן, בירה, אבל האוקטוברפסט הוא לא פסטיבל של בירה בלבד, וגם אנשים שפחות אוהבים בירה (נגיד אני) ייהנו מכל רגע בפסטיבל הענק הזה. המוני אנשים שמחים, מוזיקה, מתקני לונה פארק, אנשים בלבוש בווארי מסורתי (נשים בדירנדל, גברים בלדרהוזן – גוגל איט), ריקודים, והרבה מאוד אוכל מקומי.

האוכל בפסטיבל הוא שילוב של אוסטרי, בווארי (לא קרם בוואריה) וגרמני. סירי מרק תפוחי אדמה מתחממים בכל מקום, מסעדות ודוכנים של עופות ובשרים צלויים, דגים מטוגנים, נקניקיות, הרינגים, פרצלס, שפצלה (בצקניות שמנמנות, והן יוגשו עם הרבה גבינה מותכת מעל. זה שזו לא מנה בשרית לא אומר שנאלץ לוותר על שומן, חלילה), ראקלט (שזה אמנם שם של גבינה, אבל גם של מאכל שבו מתיכים הרבה מהגבינה הזו על תפוח אדמה אפוי). מי שרוצה מתוק יכול להתכבד בקייזרשמארן (פנקייקס אווריריים קרועים לרצועות ומפודרים באבקת סוכר), או בדאמפפנודל (למרות השם אין קשר לנודלס, אלה כופתאות בצק שמרים  מאודות מתקתקות, עם תחתית חרוכה וקריספית), או לכרסם עוגיות ג'ינג'ר שנמכרות בדוכנים בכל פינה, מקושטות להפליא, והן המתוק המסורתי של הפסטיבל.

ל-21 האוהלים ה"קטנים" מומלץ להזמין מקום ישיבה מראש דרך אתר הפסטיבל. הם מעין מסעדות, ולחלקן יש – לצד הרבה מאוד בירה – נושא או מומחיות ספציפית – אוהל של בשר, של דגים, גבינה, יין, וכו'. אפשר לעיין בתפריטים שלהן באתר הפסטיבל לפני שמחליטים לאן ללכת. אפשר לפתוח את הביקור במקום בסיור מודרך בתשלום, של כשעה וחצי, שעוזר להתמצא. מי שנרשם לסיור ומצפה לטיול רגלי נינוח, עלול לגלות שמצפים ממנו להשתתף כחלק מהסיור בתחרות קליעה למטרה ביריד, או בתחרות "האיש החזק ביותר". טיול רגלי נינוח? לא באוקטוברפסט.

את הפסטיבל פותחים שני אירועי פולקלור מרהיבים ב-17 וב-18 לספטמבר. ב- 17 יתקיים מצעד מבשלות הבירה, בו תהיה תהלוכה של כ-1,000 צועדים בלבוש מסורתי, ברגל או בכרכרות רתומות לסוסים ומקושטות בפרחים; וב-18 יהיה בגדול אותו דבר, רק שהוא נקרא "מצעד התחפושות והציידים" (מבקשת סליחה מכל הבווארים מבין הקוראים, אני בטוחה שאתם רואים הבדלים עצומים בין שני המצעדים. לקוראים הישראלים: זה אותו דבר).

למי שמתעניין בעיקר ביין (נגיד אני) וחושב לשלב קפיצה למוזל-  אולי כדאי לחכות עם זה להזדמנות אחרת, או לקחת בחשבון שבין מינכן לקובלנץ מפרידים כ-500 ק"מ. אנשים שאוהבים נופי בראשית מדהימים  ייהנו מנסיעה בין האלפים האוסטריים; ואילו אנשים כמוני ינסו לחשב מה הדרך המהירה ביותר (או הפחות איטית) לעבור 500 קילומטר, ויתהו אם עד סוף-ספטמבר-תחילת-אוקטובר הבציר במוזל כבר יסתיים (הוא לא).

ממליצה מאוד להיכנס לאתר הפסטיבל ולקרוא בעיון הנחיות למבקרים. גם הנחיות מחייבות – למשל  גודל התיק שמותר להכניס למתחם, וגם הנחיות פחות מחייבות, כמו באיזה צד למקם את הקשר של הסרט שקושרים מעל השמלה (קשר בצד ימין – במערכת יחסים, קשר בצד שמאל – פנויה, קשר באמצע-מקדימה או באמצע-מאחורה – כנסו לאתר ותקראו).

למידע באתר הפסטיבל

8.10-4.12.22 בסופי שבוע (שבת-ראשון) – פסטיבל הכמהין באלבה 2022

בקיצור, פיימונטה במיטבה: אוכל-יין-כמהין, וחוזר חלילה. בהרחבה: פסטיבל הכמהין הלבנות של אלבה מציג את כל טוב פיימונטה, ומציע שלל פעילויות נלוות – סדנאות הכנת פסטה, טעימות יין, מופעי בישול, והרבה הרבה כמהין. ממש בהרחבה: רשמים שלי מהפסטיבל של 2021.

קישור לאתר הפסטיבל

ולא לשכוח לספר לי איך היה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר