טעימה ירושלמית כדי לזכור חוויות וטעמים

באתר מופיעים המתכונים המדויקים של מנות ממחנה יהודה, המקלובה של מסעדת אקליפטוס, החומוס של אבו שוקרי, מתכוני "מאמות ירושלמיות"; בשלניות ביתיות מכל המגזרים, העדות והדתות בעיר. צילום איריס לוי
עיריית בשיתוף אתר onlife הקימו אתר ייעודי חדש בו משתפים 50 שפים מובילים בסרטוני וידאו קצרים, שלב אחרי שלב את ההכנה המדויקת של המנות הטובות של ירושלים

איך אנחנו שומרים את החוויות שחווינו? איך בונים את "בנק" הזיכרונות שיישאר זמין? שלא ימחקו לנו דברים ממנו? זיכרון הוא אחד הדברים הכי מדהימים שהמוח שלנו יודע לבצע. תחשבו על זה – כל יום טומן בחובו מאות ואלפי חלקיקי מידע, פרצופים חדשים, חוויות שאתם יוצרים עם אנשים אחרים, וכולם נכנסים ומתמקמים במוח שלנו. לכול אחד יש את הדרך שלו לתייג ולאחסן זיכרונות אלה.

ומה קורה כשאנחנו רוצים להיזכר? איך אנחנו מחזירים אירוע למודעות שלנו? הטיול האחרון בו השתתפנו, התצפית האחרונה שחווינו, והמסעדה בה נהנינו מארוחה טובה? יש כאלה שמצלמים תמונות, והחזרה לתמונות שצילמו מזכירה ומשמרת את החוויה. יש אנשים שריח מחזיר אותם לחוויות עבר, ואחרים טעמים; הטעם של הפיצה שאכלו במנהטן, או טעם הערמונים הנצלים על האש ברחובות פריז בחורף.

כולנו היינו רוצים זיכרון טוב יותר, אבל מסתבר שיש דרך פשוטה מאוד לחדד אותו, והיא באמצעות ריח וטעם. חוקרים מאוניברסיטת צפון אומבריה באיטליה, מצאו כי ריחות וטעמים עוזרים לנו מאוד לשוב לחוויות שחווינו בעבר.

פטיסרי אבו סייר בעיר העתיקה. צילום איריס לוי

העיר ירושלים, מלבד היותה בירת ישראל, היא גם בירה קולינרית מובילה. מיטב השפים הוותיקים והחדשים מעטרים מדי יום את העיר בשלל טעמים, סגנונות וריחות. לאחרונה יצא לדרך  פרויקט מיוחד שנקרא טעימה ירושלמית, שבדיוק נוגע לנו בבלוטות הטעם ומנגן לנו על מיתרי הזיכרון בעדינות. היום יש לכם אפשרות לשחזר את הטעמים והריחות המדויקים מהחוויות הקולינריות מהן נהניתם בירושלים, מהארוחות המיוחדות בהן טעמתם מנות של המסעדות המובילות בעיר, ולשחזר אותן במדויק אצלכם במטבח.

עוד מהפטיסרי בעיר העתיקה. צילום איריס לוי

עיריית בשיתוף אתר onlife, הקימו אתר ייעודי חדש בו משתפים 50 שפים מובילים בסרטוני וידאו קצרים, שלב אחרי שלב את ההכנה המדויקת של המנות הטובות של ירושלים. הסודות הקטנים והגדולים, הטיפים החשובים, והסיפור שמאחורי כל מנה – בלי טריקים ובלי שטיקים. המתכונים המדויקים של מנות ממחנה יהודה, המקלובה המפורסמת של מסעדת אקליפטוס, החומוס המושלם של אבו שוקרי, ועוד.

קוקטייל של גטסבי לפתיחת התיאבון. צילום איריס לוי

באתר ניתן למצוא גם מתכוני "מאמות ירושלמיות"; בשלניות ביתיות מכל המגזרים, העדות והדתות בעיר, עם סיפור קצר עליהן ומתכונים שלהן, כמו קובה, סמבוסק ואחרים, שיהיו פתוחים לציבור. בתשלום מינימלי של 10 ₪ לסרטון, תיהנו ממנה נהדרת שתחזיר אתכם ברגע לטעימות המושלמות מירושלים.

כדי לעורר את התיאבון קפצנו לירושלים לטעימה  אקלקטית של מנות מיוחדות המשתתפות במיזם. בעיר העתיקה של ירושלים טעמנו את עוגת השוקולד הנהדרת של 'פטיסרי אבו סייר', שהוכנה במיוחד למיזם החדש.

אבי לוי – המוציא. צילום איריס לוי

במסעדת 'המוציא' פגשנו את שף אבי לוי המוכשר, טעמנו מבחר מנות נהדרות, וביניהן חריימה מיוחד עם סלמון, כאשר אבי לוי מגלה את סודות החריימה הביתי המושלם שלו בסרטון.

בלי קוקטייל מיוחד אי אפשר – הגענו לבר הקוקטיילים גטסבי; בר בסגנון אמריקאי של שנות ה- 30 – תקופת היובש בארה"ב. טעמנו קוקטיילים ססגוניים ופירותיים במיוחד.

שף טלי פרידמן מלכת השוק. צילום איריס לוי

שום ביקור בירושלים לא יהיה שלם בלי סיבוב, אפילו קטן, בשוק מחנה יהודה – הלב הפועם של העיר. פגשנו את שף טלי פרידמן, שהיא גם ראשת ועד סוחרי השוק, באטלייה שלה – הקומה השנייה מעל השוק, בה היא מקיימת אירועים וסדנאות. טעמנו את המנה הקלילה וטעימה במיוחד, של פילה לברק על עדשים וירקות שוק טריים.

דליה חרפוף. צילום איריס לוי

לסיום הגענו לעין כרם הציורית, לסדנת קובה נהדרת – אוכל כורדי מקורי עם דליה חרפוף המקסימה, שבאומר, שיר וריקוד, סיפרה את סיפורה, וגם כאן למדנו את כל הסודות למרק קובה סלק מושלם.

הפרויקט הזה מאפשר לכל חובבי הבישול והאוכל ללמוד מהטובים ביותר ולצאת שפים אצלכם בבית. כמו כן אני ממליצה לכם לעשות התערבות בין בני המשפחה. להכין את אחת המנות מהאתר, ואחר כך לעלות לירושלים ולטעום את המנה במסעדה. נראה מה המשפחה תגיד, איזה מנה יותר מוצלחת – שלכם או של השף.

לכל הסרטונים והמתכונים – לאתר טעימה ירושלמית לחצו כאן

הכותבת היא איריס לוי – קולינריה עילית במיטבה, 054-4944205 וגם בפייסבוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר