טעימה מאזור לנגדוק – יינות בשפה אחרת

הלנגדוק ממוקם בדרום מערב צרפת, צפונית לספרד. זה היה האזור הראשון בשטח צרפת הנוכחית אליו הכניסו הרומאים גידול גפן וייצור יין. בשנות השמונים של המאה העשרים הפיק האזור 10% מתפוקת היין העולמית אבל איכות היין הייתה נמוכה. בשלב זה היצרנים המקומיים החליטו על שיפור האיכות

גם זו דרך "לבקר בחו"ל" בעידן הקורונה. מפגש יולו 158 YOLO)  – קראו בסוף מה זה) התמקד ביינותיו של היינן ז'ראר ברטראן (Gerard Bertrand)  מאזור הלנגדוק – Languedoc) – במקור: שפת האוק, בה דיברו באזור אוקסיטן בצרפת), אשר נקנו בצרפת, בתוספת בקבוק בורגון איכותי ובקבוק טוקאי לקינוח.

 

כמה מילים אודות אזור לנגדוק – גאוגרפית מדובר באזור של דרום מערב צרפת, צפונית לספרד. מבחינת גידול יין הוא האזור הראשון בשטח צרפת הנוכחית, אליו הכניסו הרומאים את גידול הגפן וייצור יין. בשנות השמונים של המאה העשרים הפיק האזור 10% מתפוקת היין העולמית, אבל איכות היין הייתה נמוכה. יינות האזור התבססו על  ענבי קריניאן, והכמות הובילה על האיכות וניצחה בגדול. כדי לשפר את התוצרת נהגו בלנגדוק בעבר לייצר בלנד עם יינות מאלג'יריה, ומאוחר יותר עם יינות מאיטליה וספרד.

ז'ראר ברטראן (משצאל) בימי הרוגבי שלו

בשלב בו היצרנים המקומיים החליטו על שיפור האיכות, ניטעו זנים חדשים, בעיקר של גרנאש, מורבדר וסירה – הגרנאש בעיקר בחלקו המזרחי של האזור, והסירה במערבי. ככלל מיוצר באזור מעט מאוד יין לבן. הרוב הכמעט מוחלט הוא יין אדום. בעשרים השנים אחרונות פעלו יינני האזור לשיפור נוסף באיכות, ואכן התוצאות ניכרות ולנגדוק הפך לאזור נחשב בעולם היין. היום קשור לנגדוק מינהלית לאזור הרוסיון, וביחד הם לנגדוק-רוסיון.

אחד הייננים המובילים כאן הוא ז'ראר ברטראן, שחקן עילית לשעבר בליגת הרוגבי הצרפתית, שעזב את עולם הספורט ועבר לעולם היין בעקבות פטירתו  של אביו שהיה איש יין. ז'ראר פיתח העסק הן בהיבט היקף הייצור (כיום הוא בעלים של 16 אחוזות כרמים), והן בהיבט האיכותי. הוא מייצר יינות במגוון רחב של טרוארים באזור לנגדוק, ונחשב על הייננים המובילים שם. הוא מייצר כיום יין בהיקף שנתי של כ -150 מיליון דולר, ברמות איכות מגוונות.  ערב זה של מועדון יולו התבסס על ארבעה יינות מארבעה יקבים שונים שבבעלותו.

יינות טעימת יולו 158. צילום יגאל ברנע

Gerard Bertrand, Domaine Cigalus 2015

יין מאזור Corbieres, אזור ה- AOC (אפלסיון) הנרחב ביותר במרחב  גידול היין בו אנו עוסקים, ש-95% מהיינות המיוצרים בו הינם אדומים, וכך גם היין שלנו. בלנד המורכב מקברנה סוביניון, קברנה פרנק, מרלו, סירה, גרנאש, קריניאן וקלאדוק (זן מקומי). הסירה והקריניאן – אשכולות שלמים. 12 חודש בחביות עץ צרפתיות חדשות ועוד שנה בבקבוק טרם שיווק. המגזין של פארקר נתן לו ציון 91. רשמי טעימה – צבע סגול כהה נאה. אף פירותי ומתובל, משולב בעור, צרור פרחי בר ועשב. בפה – פרי אדום, גוף בינוני, הרבה פלפל שחור, טאנינים רכים, מרגיש צעיר ובועט. חמיצות ומרירות טובים. סיומת בינונית. להערכתנו בעוד מספר שנים יבשיל ויתעגל עוד יותר וההנאה ממנו תגבר. ציון יולו 14.8 (90). מחירו 29 אירו.

Gerard Bertrand, Chateau L'Hospitalet Grand Vin, La Clape, 2016

זהו גם מקום מושבו של הבעלים ומרכז עסקיו. השאטו על כרמיו והיקב נרכש ב- 2002, ובמקום גם מלון ומסעדת גורמה. משנת 2004 מתקיים שם בכל שנה בקיץ פסטיבל ג'אז. הכרמים פזורים בלב אזורים של כמהין ומטעי זיתים, בתוספת משטחי גאריג (צמחייה נמוכה, שיחים). בציר 2017 שלו זכה בתואר היין האדום הטוב ביותר בתחרות היין הבינלאומית –  IWC 2019 עם ציון 97, ובהתאמה גם מחירו יותר מאשר הוכפל ביחס לבציר שאנחנו שתינו, אבל רק לאותה שנה.

היין הוא בלנד של סירה, מורבדר וגרנאש. רשמי טעימה – צבע סגול כהה אטום מרשים. אף פרחוני, מבושם, עשיר, קצת ניחוח יין פורט, עטוף בקפה, עור, אדמה לחה. סביבת הגאריג מורגשת. גוף מלא. עגול ונעים מאוד לשתייה למרות גילו הצעיר. טאנינים רכים. רמז לקפה-שוקולד. אלגנטי. סיומת נעימה בעלת אורך בינוני. ציון יולו  15.3 (91). מחירו 35 אירו. יופי של יין, ובטח יחסית למחירו.

Gerard Bertrand, La Forge, Corbieres-Boutenac, 2014

בלנד של קריניאן וסירה, מגפני קריניאן בנות 100 שנה, וגפנים בוגרות מאוד של סירה. ברטראן האב התייחס לחלקות אלה כחלקות הדגל שלו, והיין מוקדש לזכרו. מאוד אהבנו את התוצאה. צבעו בין אדום כהה לסגול, עם צלילות מפליאה. אף עשיר, מעט אלכוהולי, מתובל בעשבי תיבול ובפלפל לבן. מעט ליקוריץ. בפה – פרי אדום עשיר ועם זאת עגול להפליא, גוף מלא, חמיצות נהדרת, גוון מעושן.  מוכן לשתייה, אולם אין מניעה לשתות אותו גם בעוד כמה שנים. הסיומת ארוכה ומצוינת. ציון יולו 15.9 (92). מחירו 62 אירו.

Gerard Bertrand, Clos D'Ora, Minervois La Liviniere, 2015

יין הדגל של ז'ראר ברטראן. האחוזה נרכשה על ידו בשנת 2000. לצד גפנים ותיקות קיימות של קריניאן וגרנאש, ניטעו כרמים של סירה ומורבדר. הכרמים סמוכים ליערות עצי אלון ומטעי זיתים.  היין בשם זה הושק לראשונה בשנת 2014 (בציר 2012). מגזין היין של רוברט פארקר נתן לו ציון 95. הבלנד מורכב  מארבעת זני הענבים שפורטו קודם. שנה בחביות ועוד שנה בבקבוק. רשמי טעימה –צבע אדום כהה ומרשים. אף עשיר מאוד, עם ניחוחות של תות בשל, מבושם, מתובל, טחוב. מורגשת מיד קפיצת מדרגה. בפה – שוקולד וקפה, גוף מלא, מאוזן, טאנינים רכים ונעימים, סיומת איכותית ארוכה ומענגת. ציון יולו  16.4 (93). מחירו 182 אירו בקנייתו לפני כשנתיים, אולם לפי מה שראיתי ברשתות מחירו העכשווי – כמו גם מחיר הבצירים הבאים, קצת גבוה יותר. יופי של יין.

Domaine Faiveley, Latricieres Chambertin Grand Cru 2011

דילוג לאזור בורגון, ובמיטבו. יקב משפחתי זה נוסד במחצית המאה ה- 19, ומנוהל כיום על ידי אח ואחות, בני הדור השביעי במשפחה. ביקב מייצרים מגוון יינות מאזורים שונים בבורגון ומחלקות ממגוון רמות. בסך הכול יש 12 חלקות לאטריסייר שמברטן, כל אחת בבעלות יקב אחר. שטח החלקה שבבעלות Faiveley הוא 12 דונם. רק חלקה אחת  גדולה ממנו (15 דונם). השאר נעות בין דונם וחצי לשבעה דונם וחצי, כדי להבין עד כמה ההיקפים קטנים.

רשמי טעימה – צבע בורגון קלאסי, מרשים בצלילותו. אף מלא דובדבנים ופירות יער אדומים, פרחוני ומתובל. בפה – גוף בינוני, יין מאוזן להפליא, מורכב עם שכבות טעם שונות, חמיצות מעולה, קטיפתי, סיומת ארוכה ואיכותית. ציון יולו 17.3 (95). מחירו 140 אירו בחו"ל. ללא ספק רכישה מצוינת במונחי יחס איכות/מחיר.

Oremus, Tokaj Aszu 5 Puttonyos 2009

כבר פגשנו בטעימות יולו יינות טוקאי מספר פעמים. מדובר ביקב מקסים, שאישית נהניתי מאוד בביקורי אצלם לפני מספר שנים. יין קינוח המשלב יפה בין טעמי הדבש לחמיצות הנעימה. האף נעים ומאופק, ויחסית ליין בעל מתיקות שכזאת הוא שומר על אלגנטיות. ציון יולו 15.8 (92).מחירו ביקב סביב 200 ₪.

מה זה YOLO?

יולו הוא מועדון חברים חובבי יין אותו הקמנו בשנת 2004. כולנו חובבי יין ותיקים, אשר החלטנו ליהנות יחדיו מהתחביב המשותף. אנו מתכנסים לערב יין ואוכל מדי יום ה’ האחרון בחודש בביתו של חבר מועדון ולפי תכנית שנתית קבועה מראש, בכעשרה מפגשים בשנה. המארח קובע את תכנית הערב וקונה את היינות. נוהגים לטעום עד שבעה יינות שונים בערב, לכתוב ההתרשמות מהיין בטבלאות מוכנות ולתת ציון, על בסיס 20 נקודות. כל יין נטעם, והחברים מציגים בעל פה כל אחד בתורו את דעתם ואת הציון. ממוצע הציונים נרשם ומתועד.

המטרות אותן קבענו לעצמנו – ליהנות, להכיר יינות שונים מהארץ ומהעולם, ברמותיהם השונות, ללמוד ולהעמיק בתחום היין ולגלות בו גילויים חדשים, וכאמור ליהנות מהערב המשותף. לכן אנו גם נוהגים לעיתים לגוון על ידי שילובו של בעל מקצוע מתחום היין, ובביקורים משותפים ביקבים ובטעימות. אנו מחווים דעתנו על היינות בפרמטרים המוכרים ובהתייחסות רצינית, אבל אנו מייחסים החשיבות קודם כול לאווירה המיוחדת שיצרנו, ולחוויה הכוללת של שתיית יין בחברותא ובלוויית אוכל מתאים, שגם כן זוכה לתשומת לב בכל מפגש.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר