טעימות סילבסטר 2010 במועדון YOLO

מפגש דצמבר של מועדון YOLO שהתקיים בסמוך לסילבסטר – המפגש ה-54 של המועדון, היה בנוי כטעימה עיוורת של יינות וזנים שאינם מוכרים בדרך כלל במחוזותינו

הפעם נספר על מפגש חודש דצמבר של מועדון YOLO שהתקיים בסמוך לסילבסטר – המפגש ה- 54 של המועדון, שפרטים עליו תוכלו לקרוא בסוף הכתבה..

אם קראתם אודות טעימת YOLO מנובמבר, ראיתם בוודאי שאחת ממטרות המועדון הינה להכיר יינות שונים מהארץ ומהעולם, ולגלות גילויים חדשים. המארח התורן לקח את האמירה הזו לגבהים חדשים, ולאחר פתיחה מוחצת עם בקבוק DOM PERIGNON 2000 (ציונו אצל רוברט פרקר 94), שנועדה לקדם את השנה האזרחית החדשה בברכה, עברנו לסדרת יינות וזנים שאינם מוכרים בדרך כלל במחוזותינו, וכל זה בטעימה עיוורת.

את יתרונות הטעימה העיוורת בניטרול השפעות השם והמחיר, אין צורך לפרט בפני חובבי היין המנוסים הנמנים על קוראי אכול ושאטו. פירטתי לגבי כל יין מעט מנתוניו, וכמובן ההתייחסות המסכמת של חברי המועדון בטעימה העיוורת. הציונים על בסיס 20 כמקובל במועדון YOLO.

MARATHEFTIKO 2001
MARATHEFTIKO הוא שמו של זן מקומי קפריסאי מסורתי עתיק יומין. זן זה בתהליך גידול ופיתוח מחודש משנות ה- 80. אגב, בקפריסין מזהים גידול יין כבר מסביבות 3500 לפנה"ס.
היין הספציפי ששתינו הוא מהיקב של משפחת KOLIOS, הממוקם בגובה 1,000 מטרים מעל פני הים באיזור פאפוס. יין אדום יבש שהיקף הייצור שלו עלה מ- 70 אלף בקבוקים בשנת 1999 ל- 250 אלף בקבוק כיום. לא רע בהתחשב בעובדה שיצרני היין הקפריסאים הופיעו בשוק המסחרי רק בעשור האחרון.
צבעו מעט עכור. אף סגור וקשה להבחין בארומה כלשהי. סיומת קצרה וקצת מרירה. ציון ממוצע 11.7. מחירו בקפריסין 15 יורו

MURFALTAR TREI HECTARE FETEASCA NEAGRA 2005
MURFALTAR הוא יקב המשתרע על 2600 הקטאר, וידוע כיקב הגדול ברומניה. הוא נמצא באזור גידול היין שבדרום מזרח רומניה, אחד משבעה אזורי גידול במדינה. האזור נהנה מ- 300 ימי שמש בשנה, וזוכה ללחות ורעננות בזכות קרבתו לים השחור. אחיו משנת 2007 זכה במדלית כסף בתחרות העולמית בבריסל ב- 2008.
יין 3 הקטאר הספציפי נחשב טוב. גידול ענביו מוגבל ל- 3 הקטאר בלבד, ומכאן שם הסדרה. ענבי הפיטיאסקה נגרה הם זן של העינב המולדבי.
צבע אדום עמוק וצלול. לחלקנו הזכיר טעמי יינות ספרד (טמפרניו/ריוחה). ניחוח נעים. טעמי החמיצות מודגשים מדי. סיומת קצרה ונעימה. ציון ממוצע 12.5. מחירו ברומניה 15 יורו

FRANKOVKA MODRA MATYSAK BARRIQUE – PRESTIGE 2006
שמו של הפרנקובקה מודרה נרדף לזן הבלאופרנקיש. זן זה מסלובקיה זיכה את אזור הרי הקרפטים בהערכתה של החצר האוסטרו-הונגרית בשעתו, והוא נותן בדרך כלל יינות עשירים בטאנינים ובטעמי תבלין מודגשים. טוענים כי הזן הובא לאיזור ברטיסלבה בתקופה הרומית. המאפיין אותו: פירותיות – תאנים, דובדבנים, פירות אדומים ותבלינים.
יקבי MATYSAK עצמם קיימים משנת 1989, ותפסו מקום של כבוד בין היצרנים הסלובקים עם תפוקה שנתית של כ- 1.3 מיליון ליטר. היין הספציפי הזה זכה בפרסים בשנת 2008.
צבע אדום עמוק, כהה. ניחוח חלש אבל נעים. ריחות אדמה ועור. יין בעל גוף בינוני, מאוזן, טאנינים מאוזנים, טעמי תבלין חזקים. סיומת ארוכה וקצת מרירה. ציון ממוצע 13.45. מחירו בסלובקיה 15 יורו

PLANTAZE VRANAC BARRIQUE 2005
ה- VRANAC הוא זן אדום עתיק יומין, שמוצאו מאזור מונטנגרו. לפי המומחים הוא מקורב לזן דלמטי, שהוא מאבותיו של הזינפנדל הקליפורני. עד כאן הייחוס. בדרך כלל הוא זוכה למאפיינים של גוון כהה עמוק וגוף מלא למדי. יין חזק ואגרסיבי. ניתן למצוא כיום יינות VRANAC גם במקדוניה, קרואטיה והרצגובינה. יין ה- BARRIQUE של יקב זה מאופיין בטעמי פירות חזקים, צבע קרוב לסגול ומגוון פירות אדומים. המכירים יין זה קובעים כי בתחושה ראשונה הוא נותן תחושה של יין סתמי, אך הוא מפתיע מאד לטובה עם טעמי הלואי לאחר מכן.
היין היה לצערנו בעל ריח של יין מקולקל שהפריע מאד. הטעם היה משופר יותר. נתן טעמים של יין פירותי, מאוזן, בעל גוף בינוני, עם סיומת נעימה, גם אם קצת חמצמצה. ציון ממוצע 13. מחירו במונטנגרו 13 יורו

QUERCIOLAIA FATTORIA MANTELLASSI 2005
עברנו לדרום מערב טוסקנה. ה- QUERCIOLAIA מורכב ב- 100 אחוז ממבחר ענבי ALICANTE מכרמי היקב באזור MAGLIANO בטוסקנה.
הזן הוא הכלאה של גרנאש עם פטיט בושה הצרפתי. צבעו החזק של האליקנטה אידיאלי לשילוב עם זנים קלילים יותר.
משפחת מאנטלאסי פועלת בענף היין כבר משנת 1860, והיקב נשאר יקב משפחתי גם כיום. מנטלאסי 2005 נחשב יין טוב, עם טעמי אלון מודגשים כמו גם טעמי פרי. מומלץ לשתייה בין השנים 2010-2017.
יין בעל גוון אדום כהה יפה. נראה עדיין קצת צעיר. ניחוח פירותי ופרחוני. גוף מלא. חך נעים ומאוזן. פירותי ומעט מריר. סיומת ארוכה ומעט מרירה. ציון ממוצע 14.1. מחירו באיטליה 18 יורו

CONO SUR RESERVA CARMENERE 2007
יין צ'יליאני מעמק RAPEL. בדרך כלל בעל ריכוז ארומטי שמפיק טעמי פירות אדומים, קקאו, שוקולד, עור ואגוזים. רוברט פרקר מציין אותו כיין מרשים ביחס למחירו המקומי (10 דולר), וכדוגמא מרשימה של זן ה- CARMENERE הנחשב ל"זן האבוד" של בורדו. ציון 89 אצל פרקר.
יין בעל צבע מרשים, כהה, יפה. צעיר מאד. פירותי. טעמי פירות אדומים. יין מאוזן ועגול. הסיומת שלו ארוכה ונעימה. ציון ממוצע – 15.15. 15 דולר בחו"ל

VINA ALBALI VALDEPENAS GRAN RESERVA DE FAMILIA 1998
ה- VALDEPENAS – יין ספרדי מאזור לה מנשה (כמו דון קישוט), דרומית למדריד. מיוצר ע"י צאצאיה של משפחת סוליס שהשתלבה בענף ייצור היין כבר בסוף המאה ה- 19. יין זה מיוצר מ- 85% טמפרניליו ו – 15% קברנה סוביניון איכותי מאד. הענבים נבצרים ידנית בלילות קרים. היין זכה בפרסים בשנים 2006 ו- 2008.
יין בעל מאפייני עולם ישן. צבעו כהה ויפה. ניחוחות עור ואדמה חזקים. יין עגול, מאוזן, אלכוהולי. סיומת נעימה וארוכה. ציון ממוצע 15.35. מחירו 25 יורו ביקב

PIANESE ORCAIO SANGIOVESE RISERVA 2005
עוד יין מדרום מערב טוסקנה. 100% סנג'ובזה. התיישן במשך 18 חודש בחביות עץ אלון ובעל אופי טוסקני טיפוסי. יין עולם ישן, לא כל כך מוכר גם באיטליה, אך הוא מרשים ומפתיע.
צבע כהה ויפה מאד. ניחוח פירותי ואלכוהולי. האלכוהול החזק נותן מכת חום בפה. טאנינים חזקים. יין עוצמתי מאד. עדיין צעיר. סיומת ארוכה וטעימה מאוד. ציון ממוצע 15.45. מחירו 16 יורו ביקב

BURGE FAMILY, DRAYCOTT, PREMIUM BAROSSA SHIRAZ 2004
יין שיראז אוסטרלי מגפנים בנות 60 שנה. 90% שיראז, 6% גרנאש ו- 4% מורבדר מגפנים בנות 45 שנה. הוא נחשב יין הדגל של משפחת BURGE.
פרקר מתאר אותו כיין בעל גוון סגול עמוק, אף פירותי מאד, גוף מלא ועוצמתי, ונותן לו אורך חיים עד 2021 וציון מכובד של 95.
צבע אדום כהה מאוד אופייני לשיראז. ניחוחות פירות יער ותבלין מודגשים. גוף מלא. יין עוצמתי מאד ובעל פוטנציאל להתפתחות טובה מאוד בהמשך. סיומת ארוכה, מלאה, נעימה מאד. ציון ממוצע 16.80. מחירו 50 דולר בחו"ל

CATENA ZAPATA 2005
יינות יקב ארגנטינאי זה, מהטובים באזור, מיוצרים אך ורק מיבולים משנים איכותיות. בדרך כלל יינות בעלי ארומות חזקות של פירות כהים, אניס, תבליני אפייה ואדמה.
יין ספציפי זה יושן במשך 24 חודש בחביות צרפתיות חדשות. פרקר העניק לו ציון של 98, וממליץ להמתין ולשתות אותו בין השנים 2015-2030.
יין בעל צבע אדום כהה מדהים, עם טעמי פירות חזקים מאוד. בולט ביכולתו להתפתח לאורך שנים רבות. יין מאוד עוצמתי, בעל גוף מלא. סיומת ארוכה ומעולה. ציון ממוצע 16.75. מחירו 360 ש"ח

שמחנו מאוד להכיר יינות חדשים וזנים שלא כולם מוכרים לנו, וגם חשנו בנחת לגבי יכולתנו לזהות את היינות האיכותיים יותר לעומת הפחות איכותיים.

You Only Live Once – YOLO
YOLO הוא מועדון חברים חובבי יין אותו הקמנו לפני 5 שנים. אנו 10 חברים המכירים מעל 20 שנה, כולם חובבי יין ותיקים, אשר החליטו ליהנות יחדיו מהתחביב המשותף.
בחמש השנים התחלף עד כה חבר אחד. אנו מתכנסים לערב יין ואוכל (אכול ושאטו) בכל יום ה' האחרון בחודש בביתו של חבר מועדון, ולפי תכנית שנתית קבועה מראש, בכ- 10 מפגשים שנתיים.
המארח קובע את תוכנית הערב ורוכש היינות. נוהגים לטעום כ- 7-8 יינות שונים בערב, לכתוב ההתרשמות מהיין בטבלאות מוכנות ולתת ציון, על בסיס 20. כל יין נטעם, והחברים מציגים כל אחד בתורו את דעתם והציון שלהם. ממוצע הציונים נרשם ומתועד. כל מפגש מתועד, וכמו כן יוצא דו"ח שנתי המפרט היינות וציוניהם.
המטרות אותן קבענו לעצמנו: ליהנות, להכיר יינות שונים מהארץ ומהעולם, ברמותיהם השונות, ללמוד ולהעמיק בתחום היין ולגלות בו גילויים חדשים, וכאמור ליהנות מהערב המשותף. לכן אנו גם נוהגים לעיתים לגוון ע"י שילובו של בעל מקצוע מתחום היין, ובביקורים משותפים ביקבים ובטעימות.

ראוי לציין כי אמנם אנו מחווים דעתנו על היינות בפרמטרים המוכרים ובהתיחסות רצינית, אבל אנו מייחסים חשיבות קודם כול לאוירה המיוחדת שיצרנו, ולחוייה הכוללת של שתיית יין בחברותא ובלוויית אוכל מתאים, שגם הוא זוכה לתשומת לב מדי מפגש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר