טעימת אכול ושאטו: אדום ולבן מהעולם ומכאן

אנשי החברה הסקוטית, המנכ"ל דן ליאור ומנהלת השיווק דבי הרדוף, אירחו את טעימת סוף הקיץ של אכול ושאטו – זו שמקדימה את חודש החגים, ומנסה לאתר מועמדים הולמים לליווי ארוחות החגים, או סתם לשתייה מהנה

אנשי החברה הסקוטית, המנכ"ל דן ליאור ומנהלת השיווק הדינמית, ידענית וחביבה דבי הרדוף, אירחו את טעימת סוף הקיץ של אכול ושאטו – זו שמקדימה את חודש החגים, ומנסה לאתר מועמדים הולמים לליווי ארוחות החגים, או סתם לשתייה מהנה.

אולם הטעימות של הסקוטית היה ערוך ומוכן, כשעל השולחן כיבוד עשיר: מבחר לחמים משובחים של "בר לחם", מיטב גבינות ארצנו, השמן של סבא – שמן הזית שזכה לשבחי טועמינו, צלחות צבעוניות של ירקת, ענבים ותאנים.

בדרך כלל אנו מחלקים את שלושת הסבבים בטעימות אכול ושאטו לפי רמות מחיר. כך חשבנו לעשות גם הפעם, אך דבי הרדוף חשבה אחרת, והיא בהחלט צדקה. אז אמנם שלושה סבבים, שבכל אחד מהם ארבעה יינות, אך הראשון כולו יינות לבנים, השני יינות אדומים שהוגדרו 'מקל לכבד', והסבב השלישי יינות אדומים 'מלאים' או 'בעלי גוף'.

משתתפי הטעימה שלנו הפעם היו: אלכס הרוני – הבעלים של יקב דלתון המשווק ע"י הסקוטית, שיינותיו "הוגנבו" לטעימה, ועל מסקנותיו ממנה תוכלו לקרוא בסוף הכתבה; שלמה גרדמן – יזם היי-טק ויו"ר פורום מנהלי ההיי-טק של המי"ל; אביב רון – יזם בתחום הנדל"ן במזרח אירופה; גלית שמשוני – מנהלת השיווק של חברת הארועים והכנסים ארטרא; עידו לוינסון – יינן יקב רקנאטי והבעלים של יקב לוינסון; סמדר בן אבי – מנהלת מכירות הסקוטית למסעדות; מיכאל (מימי) בן יוסף – מומחה יין, שופט בתחרויות בינלאומיות ומחבר ספרי היין הידועים; אמנון פאר – איש קול ישראל, בעל התוכנית "לילה חי מאוד" המשודרת בכל יום חמישי אחרי חצות ברשת ב'; יגאל ברנע – חובב יין מקצוען; ואנשי מערכת אכול ושאטו: דני רובין – כתב היין הבכיר; רועי רוגל אשר על האתר; ורענן רוגל. המכנה המשותף: כולם אוהבי יין.

על שיטת הטעימה
היינות נמזגים מהבקבוקים המכוסים, השופטים מעניקים ניקוד מ- 1 עד 5 לפי פרמטרים של צבע, ריח, טעם, התרשמות כללית. אז מגלים להם את שם היין ומחירו – והמחיר בהחלט עשוי להשפיע על הציון הסופי – לחסד או לשבט, להעלות ציון או להוריד בגלל יחס מחיר/תמורה לא הולם.

סבב ראשון – יינות לבנים
יין 1 – מרקס דה קסרס, ריוחה לבן "חובן" – 2.7 נקודות – המחיר: 52 ₪
יין 2 – דלתון פומה בלאן 2007 –  3.2 נקודות – 45 ₪
יין 3 – ז'וזף דרוהין, A.O.C, שבלי 2005/6 – 3.3 נקודות – 105 ₪
יין 4 – דלתון, ויונייה רזרב 2007 שמרי בר, 4.3 נקודות – 72 ₪

על יין מספר 4 – הוויוניייה של דלתון, ממנו הייתה התלהבות רבתי, פסקו אחדים מהטועמים כי "זהו בבירור יין של חוץ לארץ". אז טעות: זה מכאן, וזה היין המנצח בסיבוב הלבנים.
ולטועמים היו גם תובנות בנושא היינות הלבנים.
שלמה גרדמן אמר: "הייתי לאחרונה עם חברים בריוחה. הספרדים המומחים ביינות אדומים מנסים לעשות יין לבן – הם עדיין לא שם".
לדני רובין הייתה דוקא השגה על דברי גרדמן: "יופי של רעננות ביין. מעקצץ, קייצי.
על השבלי אמר דני רובין כי הוא טעם ממנו לאחרונה בפסטיבל היינות הלבנים שהתקיים במרינה של הרצליה: "אהבתי אותו. טעמתי אותו מול המון לבנים, והשבלי בלט, ובהחלט היה שווה שני ניקובים בכרטיסיה שנדרשו עבורו, לעומת ניקוב אחד למרבית היינות".
ועל הויונייה של דלתון סיכם רובין: "תחושה של חו"ל, מורכבות ועניין. דלתון שיחקו אותה בענק עם מחיר זה".

סבב שני – יינות אדומים מקל לכבד
יין 1 – דלתון, כנען אדום 2008, 3.3 נקודות – 43 ₪
יין 2 – פארז באלטה, מאס פטיט 2006, פנדס – 3 נקודות – 43 ₪
יין 3 – פטוריה די ברבי, DOC, מורלינו די סקאנסנו 2006  – 3.6 נקודות – 79 ₪
יין 4 – פקנינו, DOCG, דוליאני "סירי דיירמו" 2006 – 4.1  נקודות – 125 ₪

ביין מס' 4 המחיר דווקא לא פגע בציונים שניתנו ליין. הוא באמת בלט מול האחרים בסבב זה, כך שהציון ניתן לו על אף המחיר הגבוה.

סבב שלישי – יינות אדומים מלאים
יין 1 – מרקס דה קסרס, ריוחה קריאנזה 2005 2005, 3.3 נקודות – 70 ₪
יין 2 – טרפיצ'ה, Oak Cask מלבק 2006,  4.5  נקודות – 49 ₪
יין 3 – דלתון, עלמה 2007, קברנה/מרלו/קברנה פרנק,  3.8 נקודות – 84 ₪
יין 4 – וולף בלאס, גולד לייבל שיראז 2006,  4.3 נקודות – 98 ₪

המלבק הוכתר ללא עוררין כמוביל וכמנצח בסבב זה, ובכלל כיין הנותן את התמורה הטובה ביותר למחיר בכל הטעימה שלנו.
דני רובין אמר: "זהו יין שנותן משהו אחר לחך הישראלי, במחיר נוח".
אביב רון, המבלה חלק ניכר מזמנו במזרח אירופה, ועוקב גם אחרי יינות ישראליים המתחרים בשוק זה, אמר: "זהו טרנד. אי אפשר להתחרות בארגנטינה וצ'ילה במחירים".
דרך אגב, אביב ציין את יינות תשבי הנמכרים בפולין במחיר של כ- 300 ₪ לבקבוק. תופעה מיוחדת שהפתיעה אותו, ועם זאת כאשר רצה לתת מתנה מיוחדת לשותף עסקי בפולין, הוא קנה לו ארגז עם שישה בקבוקי תשבי במחיר גבוה זה של 200 זלוטי (300 ₪) לבקבוק.

שלמה גרדמן סיכם את טעימת היינות האדומים: "כל היינות בקבוצה השלישית טובים. כקבוצה הם ברמה גבוהה של מורכבות היין והצבע, וכולם טובים יותר מהיינות בקבוצה השנייה".
ולסיום הערב, עם עוד יינות נבחרים הנמזגים לכוסות על פי העדפת הטועמים, ונלגמים יחד עם הגבינות, הלחמים, שמן הזית והירקות; אנחנו שואלים את אלכס הרוני, הבעלים של יקב דלתון, אם למד משהו בטעימה. אלכס חושב רגע, ואומר: "כן, גיליתי שיש עוד יינות טובים, פרט ליינות דלתון".

אלכס גם סיפר לנו על הנעשה ביקב מבחינת תנופת הנטיעות, התכנון לייצור 1.5 מיליון בקבוקי יין בשנה בתוך מספר שנים, וגידול הייצוא – בעיקר לשוק הכשר.
עידו לוינסון אמר שביקבי רקנאטי תמונת המצב דומה, וסיפר כי ביקב הבייתי שלו בהוד השרון הוא מייצר השנה כ- 4,000 בקבוקים. הוא מוכר את היינות במספר חנויות ובתריסר מסעדות, ביניהן מסה ועל המים, כאשר השרדונה שלו נמכר במסעדות בכ- 250 ₪ לבקבוק. לא מעט, אם נאמר זאת כך.
תודה לדן ליאור ולדבי הרדוף, אנשי הסקוטית, על האירוח המופתי ועל הטעימה המקצועית אותה הובילה דבי.

ואלה פרטי היינות בטעימה:
סבב ראשון – יינות לבנים
יין 1 – מרקס דה קסרס, ריוחה לבן "חובן" – 2.7 נקודות – המחיר: 52 ₪ 
100% ענבי ויורה. ליקב איזור נפרד להכנת היינות לבנים, מה שמאפשר, בין יתר היתרונות, שליטה וסינון הרבה יותר טובים. עם הגעת הענבים ליקב, התירוש מופרד מהקליפות ועובר תסיסה איטית במיכלים, בטמפרטורה מבוקרת. לאחר מכן היין מיוצב ומבוקבק – ואינו עובר התיישנות בעץ. ליין צבע קש חיוור ובהיר. באף, ניחוחות רעננים של אשכולית, אגסים המגיעים יחד עם מינרליות. התוצאה: מורכבות נעימה בחך, יין בנוי היטב עם פירותיות בשרנית המודגשת ע"י תחושת חומציות רעננה. סיומת ארוכה עם עקבות למרירות קלה וטעמים ארוכים ומתמשכים. 
מתאים כאפריטיף או כליווי למנות דגים ופירות ים, פסטות, אורז, סושי וסשימי.

יין 2 – דלתון פומה בלאן 2007 –  3.2 נקודות – 45 ₪
כרמי הסוביניון בלאן של יקב דלתון נמצאים ברמת דלתון בגובה 750-850 מטר מעל פני הים.
תהליך התסיסה נעשה תוך שמירה על טמפרטורות נמוכות על מנת לשמור על מירב הארומות של הפרי. עם סיום התסיסה היין מועבר לחביות עץ אלון צרפתי שם הוא שוהה על משקעיו, על מנת לתת לו את המאפיין המעושן של סגנון ה"פומה". תקופת היישון בחביות קצרה מאוד, כ-3 חודשים, ובתומה היין מסונן ומוכן למילוי.
באף עולים ניחוחות של ליצ'י, מלון ומעט אשכוליות, המאוזנים על ידי ניחוח מעושן קל מהחבית. בפה היין מעוגל, בעל חומציות מאזנת עדינה, ושפע של טעמי פירות.

יין 3 – ז'וזף דרוהין, A.O.C, שבלי 2005/6 – 3.3 נקודות – 105 ₪
ענבי השרדונה נבצרים ידנית ומותססים ביקב של ז'וזף דרוהין, בשבלי, תחת בקרת טמפרטורה, במיכלי פלדה. לאחר כ- 8 חודש התיישנות, היין מבוקבק.
צבעו של היין קש חיוור עם גוון ירוק. יין עם ארומה פירותית ונעימה, ורמז קל לעלי מנטה. יין מלא עם גוף בינוני עם אופי צורי, וטעם שיורי ארוך.
שבלי יכול בדרך כלל להתיישן למשך 5 – 8 שנים. מתאים כאפריטיף או עם פירות ים כגון אויסטר, צדפות ודגים.

יין 4 – דלתון, ויונייה רזרב 2007 שמרי בר, 4.3 נקודות – 72 ₪
ענבי הוויונייה מגיעים מכרם בגובה כ-750 מ באזור הרי ירושלים. הבציר בוצע בשבוע האחרון של חודש אוגוסט. כ-30% מן המיץ עברו תהליך של תסיסה ספונטנית ללא הוספת שמרים מבחוץ. בתהליך כזה השמרים המבצעים את התסיסה הינם שמרים פראיים (wild yeast) אשר נמצאים על קליפת העינב ובסביבת היקב. המיץ נסחט עם הגיעו ליקב, והועבר מיד לחביות ללא שפייה והצללה הנהוגות בתסיסה לבנה רגילה. עם סיום התסיסה הושאר היין על משקעיו למשך כ-3 חודשים. במהלך זמו זה עברו השמרים ערבוב לתוך היין (bettonage) כל שבועיים. לאחר מכן עורבב היין עם שאר מרכיבי הבלנד אשר תססו בתסיסה רגילה, והועבר לחודש נוסף בחביות.
זהו יין בעל ניחוח פרי משכר. בולטים ניחוחות אפרסק לבן ופרחים, וכן ניחוח הדבש והקרמל המגיעים מהחבית. היין בעל מרקם דבשי ועשיר, איזון מושלם בין פרי לעץ וסיומת ארוכה.
הוויונייה מתאים במיוחד למנות עדינות טעם כגון דג בגריל, ברווז או עוף צלויים.


סבב שני – יינות אדומים מקל לכבד
יין 1 – דלתון, כנען אדום 2008, 3.3 נקודות – 43 ₪
זני ענבים: 60% קברנה סוביניון, 21% מרלו, 19% פטיט סירה. הכרמים באזור מרום הגליל בקרבת היקב, מה שמאפשר קבלת ענבים מהירה בזמן הבציר והתחלת תסיסה באופן מיידי.
כנען אדום הינו יין פירותי וקל, המאופיין בניחוחות שזיפים, פלפל שחור ודובדבנים אדומים. יין בעל גוף עגול ונעים עם טאנינים רכים וסיומת נעימה. מיועד לשתייה מיידית.

יין 2 – פארז באלטה, מאס פטיט 2006, פנדס – 3 נקודות – 43 ₪
זני ענבים: 81% קברנה סוביניון, 19% גראנש. הענבים הגיעו מגפנים בנות 24-30 שנה. היין עבר תסיסה אלכוהולית בטמפרטורה מבוקרת של 25 מעלות והמשיך לתסיסה מלולאקטית. לאחר מכן, יושן היין כ- 7 חודשים בחביות אלון צרפתיות (ממילוי שני, שלישי ורביעי).
ליין גוון דובדבן עז, עם ארומות דומיננטיות של פירות אדומים, וברקע רמז לארומות קלויות ווניל. החך רך וידידותי, עם טאנינים חלקים. טעם של פירות אדומים, דובדבנים, משולבים עם וניל. ליין פוטנציאל התיישנות של כ- 6 שנים אשר בהן הוא ימשיך להתפתח ולהתאזן.

יין 3 – פטוריה די ברבי, DOC, מורלינו די סקאנסנו 2006  – 3.6 נקודות – 79
המורלינו שמגיע מחלקה הדרומי של טוסקנה. מיוצר ברובו מענבי סנג'ובזה, שבשפה המקומית נקראים "מורלינו", וכמו כן מאחוז קטן של סליולו ומרלו. 
יין מובנה ומאוזן היטב, עם טאנינים רכים וחומציות מלאת-חיים.
למרות שהייצור של מורלינו נמשך כבר מאות שנים, הגישה שלו מאוד מודרנית ונעימה.
היין יושן במשך 8 חודשים במיכלי נירוסטה וחביות עץ אלון צרפתיות קטנות. ליין צבע אדום חזק וחי. אף חזק ופירותי, עם רמזים ממוקדים היטב של פירות יער אדומים ושחורים, במיוחד דובדבן ואוכמניות. הטעם חם ומעניין, עם טאנינים חלקים המשולבים היטב עם החומציות. סיומת נעימה ומתמשכת.
מתאים לארוחות בשר גריל או צלוי וגבינות בשלות, אך גם שובר את הכללים ומתאים למרקי דגים וכל דג המבושל עם תבלינים ורוטב עגבניות.

יין 4 – פקנינו, DOCG, דוליאני "סירי דיירמו" 2006 – 4.1  נקודות – 125 ₪
זן ענבים: 100% דולצ'טו המגיעים מדוליאני, פיאמונטה. גיל הגפנים: 25 שנה. עשיית היין: השרייה בקליפות ל-12 יום בטמפרטורה של 28 מעלות. תסיסה טבעית עם שמרי בר. היין התיישן במיכלי נירוסטה במשך חצי שנה, ובוקבק בספטמבר 2007.
היין מגיע לאיכויות גבוהות ולאיזון ומורכבות, בזכות העובדה שהיין מתוכנן כבר בכרם וכמעט שלא ביקב, שם הענבים מבשילים בצורה מושלמת ומשחקים תפקיד מכריע. כרמים ותיקים וכמויות קטנות של אשכולות על הגפנים – גורמים לכך שצבעו של היין אטום וצפוף ומלא עם ריחות מתובלנים ברקע, וניחוחות של פרי אדום בשל. הטעם עדין הנתמך לאורך זמן ומסתיים בטעם מינרלי ארוך.
הצעות הגשה: עם מנות פסטה או בשר לבן ברוטב, טיגונים ודגים, ועם כמהין. מומלץ לשתיה תוך שנתיים עד שש שנים לאחר הבציר.

סבב שלישי – יינות אדומים מלאים
יין 1 – מרקס דה קסרס, ריוחה קריאנזה 2005 2005, 3.3 נקודות – 70 ₪
זני ענבים: 85% טמפרניו, 15% גראסיאנו וגרנאש. היין יושן למשך 12 חודשים בחביות אלון, ולפחות עוד 14 חודשים בבקבוקים.
ליין צבע אדום רובי, זוהר ומושך. בוקה של דובדבנים שחורים ואוכמניות עם ארומות קלות של עשביות ים תיכונית. בחך תחושה מהנה של פירותיות ורעננות – דובדבנים, תותים, פטל – המתמזגים עם רמז לקינמון, ומעניקים ליין תחושת מלאות נעימה עם עמוד שדרה של טאנינים חלקים. סיומת ארוכה ושמנונית. 
מתאים למגוון רחב של מנות: אורז על מיניו, בשר גריל, קדרות בשר, דגים ברוטב עגבניות, פסטות וגבינות.

יין 2 – טרפיצ'ה, Oak Cask מלבק 2006,  4.5  נקודות – 49 ₪
100% ענבי מלבק, בציר ידני. היין התיישן 12 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי ואמריקאי. ליין צבע אדום-סגלגל עז יפהפה. ארומות מתוקות של אוכמניות ושזיפים. טעם וניל מעושן עדין ואלגנטי. מרקם קטיפתי, טאנינים רכים וסיומת ארוכה. מתאים לגבינות קשות, בשר אדום, פטריות וברבקיו ארגנטינאי מסורתי.

יין 3 – דלתון, עלמה 2007, קברנה/מרלו/קברנה פרנק,  3.8 נקודות – 84 ₪
היין הינו בלנד של קברנה סוביניון (65%), מרלו (22%) וקברנה פרנק (13%). הענבים מגיעים משבע חלקות שונות, כל אחת מהן נבצרה בנפרד והותססה בנפרד. עם סיום התסיסה האלכוהולית עברו היינות תסיסה מלולקטית אשר ריככה אותם ונתנה להם מרקם קטיפתי. לאחר שהייה של כ- 12 חודשים בחביות עורבב הבלנד הסופי מהיינות הנבחרים. לאחר מכן הועבר היין לשהייה של חודשיים נוספים בחביות – סך הכל משך התיישנות של 14 חודשים בחביות צרפתיות, 30% מהן חדשות והשאר בנות שנה ושנתיים.
ליין צבע אדום עשיר. באף מורגש ניחוח ציפורן, פלפל, תה ירוק וקרמל. בפה מורגשים טאנינים צעירים, הגוף בינוני-כבד והסיומת ארוכה.

יין 4 – וולף בלאס, גולד לייבל שיראז 2006,  4.3 נקודות – 98 ₪
הענבים ליין זה מגיעים מעמקי בארוסה ועדן. שנת 2005 התברכה ביבול טוב ופורה ובתנאי גידול אופטימליים. הבציר הוקדם בשבועיים כתוצאה ממזג-אוויר חם ויבש ששרר באותה תקופה, מה שאיפשר הבשלה עקבית ומתמשכת.
צבעו האדום העשיר של היין מצביע על טעם ומבנה יוצאים מן הכלל.
כל קבוצת כרמים הותססה בנפרד, בקבוצות קטנות, במיכלי התססה פתוחים. הקבוצות נדחסו בעדינות בחביות עץ אלון אמריקאי וצרפתי למשך 15 חודשים.
יין נמרץ, בעל צבע אדום עמוק עם נגיעה של סגול. ליין ארומה של אוכמניות ושזיפים כהים, יחד עם אניס מרענן ונגיעות אלון מעושן. היין מלא, עגול ורך, ומלא עומק המורגש לאורך כל החך. ליין חומציות טובה המתאזנת עם טאנינים ארוכים. ימשיך להשתבח במשך 4-6 השנים הבאות.
מתאים עם מאכלים כגון טלה צלוי בעדינות, שוקיים עם רוטב עגבניות ופירה מוקרם.

וקצת על המארחים שלנו
הסקוטית – "לשתות מכל העולמות" (ייבוא ושיווק יינות ואלכוהול) הוקמה בשנות ה-40 ע"י קבוצת משקיעים סקוטים, ומכאן גם שמה, והיא עוסקת בייבוא, שיווק והפצה של משקאות אלכוהוליים ויינות מרחבי העולם ובכל דרגות המחיר.
לאורך השנים גדלה החברה והרחיבה את פעילותה בשוק ואת מספר המותגים אותם היא מייבאת ומשווקת בארץ. היום מייבאת החברה למעלה מ-500 סוגי יין ומשקאות חריפים.
ל"סקוטית" מרכז מכירות ארצי המשתרע על שטח של כ- 1,000 מ"ר ברח' התערוכה 23, בכניסה למתחם מגרשי התערוכה הישנים בתל אביב (פינת דיזנגוף-הירקון), וכאן בחדר הטעימות בקומה השנייה התקיימה הטעימה שלנו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר