טעימת יינות יקב SCHLUMBERGER מאלזס

הקיץ הישראלי, שמורגש היטב מרבית ימי השנה, מזמין שתיית יינות לבנים צוננים. בשנים האחרונות ניכר שגם קהל חובבי היין בארץ, שהעדיף מסורתית שתיית יין אדום כל השנה, החל להבין ולהעריך שתיית יינות לבנים

הקיץ הישראלי, שמורגש היטב מרבית ימי השנה, מזמין שתיית יינות לבנים צוננים. בשנים האחרונות ניכר שגם קהל חובבי היין בארץ, שהעדיף מסורתית שתיית יין אדום כל השנה, החל להבין ולהעריך שתיית יינות לבנים.
כך, יותר יקבים בישראל מקדמים באיכות ובכמות את עשיית היינות הלבנים, מהזנים מתאימים לגידול באקלים הים תיכוני החם. עדיין, עשיית היינות הלבנים בארץ לא נותנת מענה מלא לכל סקאלת הזנים הלבנים, ועל ציר הזמן עודה צעירה.

 

חבל אלזס הצרפתי, הוא מהידועים והוותיקים ביינותיו הלבנים. מי שמכיר את יינות האזור, מעריך בשמחה שתיית יין אלזסי צונן בקיץ ישראלי חם.

חברת ההפצה אנוטקה, המייבאת את יינות יקב Domaines SCHLUMBERGER, ארגנה במסעדת מסה בתל אביב, מפגש עם בעלי ונשיא היקב, אלן ביידון-שלומברגר (בתמונה), לצד טעימה איכותית של מבחר יינותיו.

 

אלן, דור שישי למשפחה ואחיינו תומס ביידון-שלומברגר (בתמונה), שכבר נמצא בלמידה לרשת את מקומו כדור שביעי. מציגים שילוב של שני דורות בהליך החשוב ליקב כדי להבטיח רצף בעשייה.
"אנחנו יקב ESTATE, וככזה מגדלים ובוצרים את הענבים רק מכרמים בבעלותנו, ורק מהם אנו מייצרים יינות. זאת על אף שרק 22 אחוז מיינות חבל אלזס מיוצרים באופן מלא מכרמי האזור", מציין אלן שלומברגר.

היקב המשפחתי נוסד בשנת 1810 בשיפועים התלולים של גבעות ווז' (VOSGES), ובבעלותו 1400 דונם כרמים בפריסה על פני ארבעה טרוארים, כל אחד עם מאפייניו המובהקים, כש-700 דונם מוגדרים כ-GRAND CRU.
בשל המבנה הטופוגרפי ואופי האדמה, תנובת הכרמים נמוכה משמעותית מהמקובל בחבל. זה תואם את פילוסופיית היקב שמעדיף יבול נמוך והקפדה על עשייה, ולכן מייצר רק 700,000 בקבוקים בשנה.
היקב דוגל כל שנותיו בתפיסה המכבדת את הסביבה. הבציר ידני במלואו, והיקב משתמש בשיטות חקלאות המשמרות את הטבע ומכבדות חקלאות ביודינמית. 300 דונם מהכרמים מטופלים בדרך זו, סמטרה להבטיח יינות גדולים ואיכותיים לדורות הבאים.

יינות שלומברגר מיוצרים בשלוש סדרות, קלות לזיהוי אופיין הייחודי, לכל מי שיטעם מהן:
סדרת Les Princes Abbés:
סדרת הבסיס של היקב. יינותיה מיוצרים משבעה זני ענבים אלזסיים. כל בציר משתמשים בענבים הכי טובים שהתקבלו. ארבעה הזנים המובילים באלזס: פינו בלאן, פינו גרי, ריזלינג, וגוורצטרמינר. ולצדם שלושה פחות נפוצים: סילבנר, מוסקט, ופינו נואר.

סדרת האיכות Les Grand Cru:
"זהו התכשיט היוקרתי של היקב", מציין אלן שלומברגר. בסדרה זו נעשים יינות משלושה זנים (מתוך ארבעה זני אלזס המותרים לעשיית יינות Grand Cru): ריזלינג, פינו גרי, וגוורצטרמינר. בשנות בציר בהן הענבים לא מגיעים לסטנדרט הנדרש, הם מועברים לסדרת Les Princes Abbés.

סדרת Les Collections:
יינות סדרה זו נעשים מענבי בציר מאוחר או מתת-חלקות הנחשבות האצילות ביותר. אלה היינות הנדירים של היקב ומיוצרים רק בשנות בציר חריגות באיכותן.
יינות אלה, כפי שאתם מבינים, לא תמצאו בסופרמרקט, אלא אך במסעדות מובחרות ובמרתפי יין וחנויות יין איכותיות.
בסך הכל, 65% מהיינות של היקב מיוצאים מצרפת, והיתר מיועדים לצריכה מקומית, בעיקר דרך רשת חנויות היין הצרפתית Nicolas.

עברנו לטעימת היינות בליווי אלן שלומברגר. כל יין שנטעם דיבר בעד עצמו.
הטעימה כללה סקאלה יפעה של טעמים לבנים, מסגנון פירותי קליל דרך סגנון גסטרונומי, ועד הסיומת הארומטית הבשלה.

Les Princes Abbes, Pinot Blanc 2013
יין ארומטי ופירותי, כאופי הזן, אך בלי להתחנף או לחרוג מגבולות ה״יבש״. 12.5% אלכוהול. זו בעיקר התוצאה של היישון הקצר בחביות עץ גדולות, שמרככות את היין מאוד בלי להעמיס עליו עץ.
מתאים מאוד לשתייה בערב קיץ חם, צונן מאוד בשמפניירה. ילווה בהצלחה מנות אלזסיות קלאסיות כמו טארט בצל או שוקרוט, או לשידוך מוצלח עם מנות המטבח האסייתי.
המחיר 75 ₪. תמורה נפלאה ליין לבן. לקנות ולשתות. 

Les Princes Abbes, Sylvaner 2013
הסילבנר הוא זן אוסטרי שהופיע באלזס בסוף המאה ה-18, והיום הולך ונעלם מנוף הכרמים של היקב. לדעתי זהו היין המשלים ההופכי ליין הפינו בלאן הפירותי, למרות שהוא מכיל כ-11.5% אלכוהול בלבד, הוא מרגיש בשל בארומות וטעמי חך של מיץ וקליפת לימון, הדרים ודבש מתובל.
יין גסטרונומי באופיו, ויתאים מאוד למנות דגים לבנים ופירות ים אסיאתיים, כשהוא מוגש צונן מאוד. יין לבן אחר, ששווה לנסות לטעום לפחות פעם אחת.
המחיר 75 ₪. יתגמל מאוד מי שאוהב לנסות יינות לבנים אחרים.



Les Princes Abbes, Riesling 2012
הזן האציל של חבל אלזס מתגלה כאן במיטבו באופיו האלזסי, הכה שונה משכנו הריזלינג הגרמני. לאחר כ- 6 עד 8 חודשי התבגרות בחביות גדולות, מתקבל יין בשל ונגיש לשתייה, שימשיך להשתבח בישון נוסף.
יין אלגנטי ונעים לשתייה. ארומות וטעמי הפרי המתקתק, מאוזנות עם טעמי לימון וליים. מינרלי כבר עתה, אם כי יישון נוסף יבליט זאת עוד.
13% אלכוהול לא משתלטים על היין, והפרי עוטף את החך באופן שמזמין המשך שתייה, בעיקר עם מנות פתיחה לא כבדות. סיומת מאוד רעננה עם חמיצות מתאימה.
המחיר 129 ₪. יופי של תמורה לאוהבי הריזלינג היבש באופיו האלזסי, ולחובבי יין לבן טרוארי אחר.

Grand Cru, Riesling 2012, Saering
יין גרנד קרו, שכל מי שמבקש לשתות יינות פרימיום יטעם אותו, ויוסיף לשתות בהערכה. היין מיוצר מענבים מחלקה מובחרת שקיימת כבר מהמאה ה-13, ונמצאת בבעלות היקב מאז היווסדו. היין יושן בחביות גדולות 8 חודשים.
בחך היין מרגיש צעיר, אך מאוד נגיש ואלגנטי. הפרי דומיננטי, ולצדו בולטים לימון וליים בתוספת פירות אקזוטיים, והשלמה של תיבולים מעדני מתיקות, כמו ג'ינגר ואננס טבעי. הארומות האלה ממשיכות גם בחך, ועם 12.5% אלכוהול זהו יין אידאלי מבחינתי לשתייה לצד ארוחת קיץ,כשהוא מוגש צונן במיוחד.
יין יבש ומאוד נקי בחך, עם סיומת מינרלית מעט מעושנת, ובמליחות קלה שמקורה באדמת הטרואר.
יין גדול מטרואר גדול, שידבר בעד עצמו לכל מי שיזדמן לטעום אותו. ישתדך מצוין למנות המטבח האסיאתי או דג.
המחיר 169 ₪. למי שמבקש יין Grand Cru וכיסו מאפשר לו.


Les Princess Abbes, Gewurztraminer, 2013

הזן הכי מוכר מחבל אלזס, בסגנונו הארומטי המתובל. יין קינוח חצי מתוק, או כפי שאלן מציג: ארומטי.
תהליך העשייה של המשך ייבוש הענבים ויישון על השמרים במשך 6-8 חודשים, תומך היטב במיצוי הפרי במיטבו.
גם מי שלא אוהב יינות בסגנון זה, יעריך יין זה בטעימה. מלא ארומות פרי אקזוטי בשל, לצד אשכולית ואננס, וג'ינגר מסוכר. בחך מרגישים מנגו עם ריכוך טעמים פרחוניים קלים של וורדים. 13% אחוז אלכוהול.
למרות שאישית איני חובבת סגנון יינות זה, זהו יין טרוארי ללא מתחרים רציניים ברמה עולמית, מאוד מרשים, ומשלים היטב את סקאלת הלבנים בטעימה. יין באיכות פרי מיטבית, מרוכז אך מאוד מאוזן.
המחיר 119 ₪. מתאים בעיקר לחובבי הסגנון, או לאירוע קוקטייל חגיגי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר