טעימת קונצ'ה אי טורו במרתף של רוזנר

היקב מייצר יותר מ- 500 מיליון בקבוקים בשנה
ייצור היין בצ'ילה התחיל עוד במאה ה- 16 ונמשך עד היום. צ'ילה עומדת בקומה זקופה מול יצרניות יין מאיטליה וצרפת כאחד, והתפוקה מורגשת היום בכל העולם המערבי, ובמיוחד בשווקים וברשתות השיווק של אנגליה

לכל חובבי היין באשר אתם, כבר דברים רבים נכתבו ונאמרו על המקום הנפלא ובין הוותיקים ביותר בחנויות היין בארץ – המרתף של רוזנר בכפר סבא. ממש בימים האחרונים השתתפתי בטעימת יינות יקב קונצ'ה אי טורו מצ'ילה, ורשמי בהמשך. זו ההזדמנות להגיד ולהדגיש: יניב וענבר, המשיכו בעשייה הנפלאה והתורמת ביותר לתחום היין בישראל. תודה.

ייצור היין בצ'ילה התחיל עוד במאה ה- 16 ונמשך עד היום. צ'ילה עומדת בקומה זקופה מול יצרניות יין מאיטליה וצרפת כאחד, והתפוקה מורגשת היום בכל העולם המערבי, ובמיוחד בשווקים וברשתות השיווק של אנגליה. הצמיחה ביינות הביאה יצרנים מצרפת להשקיע ולגדל זנים קלאסיים באדמה ובאזורי הגידול המצוינים של צ'ילה, שמאופיינת בסוג של בידוד. רכס הרי האנדים שקרוב מאוד לחוף, חוסם את הלחות מלהגיע אל מרבית הכרמים, והבדלי טמפרטורה בין היום והלילה יכולים להגיע אפילו לפערים של 30 מעלות ביום ל-5 בלילה. הזן הנפוץ ביותר הוא הקרמנר, ואיתו הזנים שהגיעו מצרפת: קברנה סוביניון, סוביניון בלאן, שרדונה ומרלו. אזורי הגידול: עמק מאיפו – המרכזי ביותר, יחד עם עמק לימארי, עמק קזבלנקה, עמק סאן אנטוניו ואחרים.

יקב קונצ'ה אי טורו – Viña Concha y Toro (שמות שני המייסדים), התחיל את דרכו בשנת 1883 בהבאת גפנים  מאזור בורדו מהזנים הקלאסיים של קברנה סוביניון, מרלו, סוביניון בלאן וקרמנר. אלה צמחו והניבו תוצרת מצוינת, כך שהיום היקב מייצר יותר מ- 500 מיליון בקבוקים בשנה, מחזיק למעלה מ- 40 ייננים וכ- 4,000 עובדים, ונחשב לאחד היקבים המובילים בצ'ילה ובעולם כולו.

הטעימה כללה מבחר נהדר של 10 מיינות היקב המיובאים לארץ ע"י קבוצת "שקד", ומשלושת קבוצות היינות שלו: Casilliro del Diablo, Marques de Casa Concha, Don Melchor.

הגדרה טובה לסוביניון בלאן: פצצת פירות ופרחים
הגדרה טובה לסוביניון בלאן: פצצת פירות ופרחים

Casillero de Diablo, Sauvignon Blanc 2015

הגדרה טובה: פצצת פירות ופרחים, שמגיעה לאף במהירות גבוהה מאוד ונרגעת כמובן לאחר זמן קצר. צבעים שקופים וצלולים מאוד, עם עשביות קטנה לאורך הטעימה וכשהוא מוגש קר מאוד. איזה כיף גדול. המחיר 59 ₪. הציון 88+ נקודות בסולם צוקר.

Casillero de Diablo, Malbec 2015

צבעים חזקים של אדום, עם נגיעות קטנות של שחור וקצת טבעות של סגול. טעמים חזקים של בלוברי, עם גוף מלא, מעוגל מאוד בקצוות. ריחות טובים של אדמת חמרה, אפטר טייסט מודגש. היין עבר רק 8 חודשי חבית, כך שלא ניכרות בו נגיעות חזקות של עץ. עדיין צעיר וטאני, לא מיועד לשימור אלא לקנות, לשתות וליהנות. המחיר 59 ₪. 88 נקודות.

כל היינות במשפחה זאת עוברים רק 8 חודשי חבית
כל היינות במשפחה זאת עוברים רק 8 חודשי חבית

Casillero de Diablo, Cabernet Sauvignon 2014

הצבעים אינם חזקים, אך צלולים מאוד. חמיצות מאוד מעודנת, יחד עם פירותיות טובה. גוף לא רחב במיוחד, עם אפטר טייסט קצר. הקאסיס והמנטה מאוד מודגשים יחד עם העשביות. כל היינות במשפחה זאת עוברים רק 8 חודשי חבית, וכמובן אינם מיועדים לשימור ארוך, אך זו כוונת היצרן בעשייה: לקנייה ושתייה. המחיר 59 ₪. 88 נקודות.

Casillero de Diablo, Devil's Collection 2015

הרכב בלנד היין: 65% סירה, 20% קברנה סוביניון, 15% קרמנר. צבעים חזקים מאוד ואדומים כהים. גוף מלא ורחב. הפירותיות מודגשת מעבר לחמיצות המעודנת, והעץ של 8 חודשי החבית כמובן אינו מורגש. ללא טאנינים ולא מוקצן. תמורה מלאה למחיר של 69 ₪. 89 נקודות.

ליין זה ממוצע נקודות של 90-94 ממבקרי יין בעולם
ליין זה ממוצע נקודות של 90-94 ממבקרי יין בעולם

Marques de Casa Concha, Carmenere 2014

צבעים כהים מאוד כצבעי בורדו החזקים. נמצא בקשת הריחות והטעמים בין מרלו לקברנה פרנק, עם נגיעות פלפל ירוק שזיף שחור וקצת ווניל ברקע. גוף מאוד בינוני. מעלה חמיצות לא חזקה אבל משתלבת יפה. יוצר יובש חזק בפה, עם טאניות קטנה ברקע. היין הזה בעל ממוצע נקודות של 90-94 ממבקרי יין בעולם, והוא סינגל וויניארד. 16-18 חודשי חבית צרפתית. יין ליישון של 5 עד 7 שנים. המחיר 99 ₪. 91 נקודות בסולם צוקר.

 

הסירה 2013 מאוזן להפליא, ומתאים לשימור ארוך של עד כ- 10 שנים
הסירה 2013 מאוזן להפליא, ומתאים לשימור ארוך של עד כ- 10 שנים

Marques de Casa Concha, Syrah 2013

צבעים חזקים מאוד. גוף רחב מאוד עם אפטר טייסט ארוך. החמיצות מורגשת אך לא מוקצנת, ומשתלבת בצורה ישירה עם ריחות האף החזקים של פירות היער השחורים, בלקברי עם עשביות, וקצת טעמי שוקולד מריר. היין מאוזן להפליא, ומתאים לשימור ארוך של עד כ- 10 שנים. 92 נקודות. המחיר 99 ₪, לרוץ ולקנות.

Marques de Casa Concha, Cabernet Sauvignon 2014

צבעים חזקים עם גוון סגלגל. אף חזק מאוד ונגיעות עץ. הפירותיות משלבת בתוכה פירות יער שחורים וקאסיס, עם מרקם של שוקולד וקפה חזק. אפטר טייסט בינוני ומעלה, עם גוף בינוני מורכב ועגול. הטאניות לא מוקצנת יחד עם היובש בפה. יין לשימור של עד 10 שנים. המחיר 99 ₪. 91 נקודות.

לשני היינות צבעים כהים של בורדו כצבע הדיו
לשני היינות צבעים כהים של בורדו כצבע הדיו

Don Melchor 2012, 2013

לשני היינות צבעים כהים של בורדו כצבע הדיו. ריחות העץ מורגשים חזק באף, ויחד עם הטאניות יוצרים יין מלא מאוד. החמיצות ביין מ- 2012 יותר חזקה, אך השתלבה נהדר בריחות ובטעמים, ויחד עם גוף רחב ומלא הוא עולה על היין מ- 2013, שנתן בתחילה תחושה של קצת קורקי, אך מאחר והקורקיות נעלמה, זה לא השפיע על ההמשך. שניהם עם 15 חודשי חבית, ולדעתי ניתן ליישן אותם בין 5 עד 8 שנים . הדון מלצ'ור 2012 מקבל ציון של 92+, וה- 2013 רק 90 נקודות. מחיר כל אחד מהיינות 479 ₪.

Don Melchor 2008

הפתעה נעימה לאין ערוך. צבעי הבורדו חזקים מאוד, יחד עם צלילות נהדרת. פירותיות מרובה של אוכמניות ופירות יער שחורים, יחד עם חמיצות מעודנת מאוד, מינרליות ועשבי תיבול. גוף רחב ועגול מאוד. טאניות בינונית אך מורגשת, עם אפטר טייסט ארוך ונעים. היין לשימור של עוד 5-7 שנים. כיף גדול. 93 נקודות. המחיר? יין בהזמנה מיוחדת.

 

לכל הפרטים על המרתף של רוזנר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר