יבול התפוחים השנה: מאה אלף טון

בתמונה זני תפוחים חדשים המפותחים במו"פ צפון. צילום החברה לפיתוח הגליל
המחקר בענף התפוח התקדם ביכולתו ובאמצעות טכנולוגיות קירור חדישות. היכולת לספק תפוחים איכותיים לאורך כל תקופת השיווק מתאפשרת על ידי אחסנתם בקירור באוויר מבוקר אשר מאריך את חיי המדף של הפרי ומאפשר שיווק פירות איכותיים ועסיסיים השומרים על מרקם ואיכות תזונתית לאורך כל השנה

לפי אומדן שנערך כחודשיים לפני ראש השנה תש"פ-2019, יבול תפוחי העץ הארצי בשנה הקרובה צפוי להגיע ל- 100,000 טון; כך אומרים בחברה לפיתוח הגליל. בנוסף לייצור המקומי יש יבוא תפוחים, בעיקר מאירופה וארה"ב, בהתאם להסכמי סחר בינלאומיים, שהיקפו בין 20,000 ל- 25,000 טון בשנה, והצריכה המקומית עומדת על  16-20 ק"ג לנפש בשנה. בחברה לפיתוח הגליל מציינים כי עונת קטיף התפוחים הנוכחית מצטיינת ביבול ואיכות פרי מעולה של תפוחים צבעוניים ואיכותיים, במראה ובטעם. זאת כתוצאה ממחקר ופיתוח במו"פ (מחקר ופיתוח) צפון בתחום התפוח בהרי הגליל והגולן, המתבצעים בשיתוף פעולה בין גורמי המחקר וההדרכה, החקלאים ובתי האריזה במרחב.

החוקרים לירי סנדל ושמעון זית מציגים זני תפוחים ורימון שחור לראש השנה. צילום החברה לפיתוח הגליל
החוקרים לירי סנדל ושמעון זית מציגים זני תפוחים ורימון שחור לראש השנה. צילום החברה לפיתוח הגליל

על פי נתוני מועצת הצמחים, שטח מטעי התפוחים בישראל הינו 30,000 דונם, כאשר 95% מהשטחים  בהרי הגליל והגולן בגבהים של לפחות 600 מטר מעל פני הים, בהם מנות הקור בגבהי ההרים מיטיבות עם איכות הפרי ומראהו. עמוס לוין, יו"ר שולחן התפוח במועצת הצמחים והממונה על החקלאות בחברה לפיתוח הגליל, אומר כי בענף התפוח ממשיכים במחקרים כחלק מפרויקט "תפוח 2030", במטרה לשיפור מתמיד באיכות התפוחים, בחינה של זני תפוח חדשים והתאמתם לאקלים הישראלי. זאת כחלק מההתמודדות של ענף התפוח עם איום היבוא. כמו כן הוא מציין שענף התפוח מהווה נדבך משמעותי בכלכלת הגליל והגולן, ומרבית מטעי התפוח צמודים לגדר הגבול הצפוני.

תפוחים במטעי המחקר. צילום החברה לפיתוח הגליל
תפוחים במטעי המחקר. צילום החברה לפיתוח הגליל

חיה רק-יהלום, מנהלת מו"פ צפון, אומרת כי החוקרים במו"פ מאתרים ומטפחים זני תפוח חדשים, ומתאימים אותם לאקלים הארץ ישראלי ולצרכי השוק: זנים טעימים יותר, יפים יותר ופוריים יותר מהקיימים. "במסגרת מחקרי החדשנות שופרה איכות ועסיסיות התפוח, פותחו מודלים יישומים לחסכון במים ודישון, שיטות להגברת יבול דרך הגברת פוריות העצים, שיטות לצמצום והפחתת סירוגיות. נעשתה עבודה נרחבת על שיפור העיצוב והגיזום של העצים, ופותחה שיטה החושפת את הפרי לשמש כך שמתקבל יבול רב יותר, מקלה על הקטיף, ומביאה לחיסכון בידיים עובדות שתמיד חסרות בענף החקלאות. כמו כן נמשך פיתוח בנושא ההדברה הביולוגית ושימוש בטכנולוגיות חדישות הידידותית לאדם ולסביבה".

זן הדאלינט הצרפתי (נקרא שם גם שופאט) שמאוקלם בישראל במו"פ צפון
זן הדאלינט הצרפתי (נקרא שם גם שופאט) שמאוקלם בישראל במו"פ צפון

זני התפוחים הבולטים שעברו בהצלחה במחקרי מו"פ צפון את השלבים המוקדמים: פינק-גולד – זן פטנט המשדרג את הפינק ליידי'המוכר והמכיל רמות סוכר גבוהות במיוחד המעניקות לתפוח מתיקות רבה. צבעו צהוב עם 30% כיסוי ורוד. ניקולאי – המכונה 'התפוח של סינדרלה' התגלה ע"י ניקולאי סילנדר ז"ל מקיבוץ מרום גולן. תפוח בצבע בורדו, טעים מתוק ועסיסי. דומה לזן סטרקינג. מקבל את הצבע מאוד מוקדם. יהיה על המדף בעוד שנתיים. דאלינט – זן צרפתי, פרי גדול במיוחד ומתוק מאוד, בעל צבע סגול כהה. אדמס – זן שהחוקרים איתרו בארה"ב ואיקלמו בארץ, עסיסי במיוחד. לאדמס צבע אדום עז בכיסוי מלא, מבשיל בחודש ספטמבר. אורורה – במקורו מקנדה. צבעו צהוב-לבן ובעל ניחוח וטעם של הזן המתקתק גאלה, אך לא ורדרד. מבשיל במחצית השנייה של אוגוסט (הבשלה מוקדמת).

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר